UCI komt met statement na diskwalificatie Jan-Willem van Schip
Jan-Willem van Schip werd door de UCI uit de Baloise Belgium Tour gezet. De Nederlander kreeg van de wedstrijdjury toestemming om met een speciaal stuur van start te gaan, maar van hogerhand werd die beslissing teruggedraaid. De internationale wielerunie doet nu zijn kant van het verhaal.
Artikel 2.2.025
“De UCI wil graag zijn positie kenbaar maken met betrekking tot de diskwalificatie van de Nederlandse wielrenner Jan-Willem van Schip na de derde etappe van de Baloise Belgium Tour”, begint de wielerunie in een persbericht. “De heer Van Schip is gediskwalificeerd vanwege het overtreden van artikel 2.2.025 van de UCI-reglementen, dat stelt dat het verboden is de voorarmen op de handlebar te steunen, tijdritten uitgezonderd.”
“Daarbij willen we benadrukken dat het stuur waarmee de renner reed eerder dit seizoen is gepresenteerd aan de materiaalcommissie van de UCI en toen is afgekeurd. We hebben het gebruik expliciet verboden voor UCI-evenementen tot een nieuwe testronde. Verder hebben we sinds dat besluit nooit meer contact gehad met BEAT Cycling over het stuur in kwestie, tot de derde etappe van de Baloise Belgium Tour.”
Reactie BEAT Cycling
BEAT Cycling, de ploeg van Jan-Willem van Schip, reageerde eerder al op de uitsluiting van zijn renner. “Sinds de lancering van het ABB-stuur hebben we overleg hierover met de UCI. Op geen enkel moment hebben zij ons laten weten dat het stuur niet toegestaan zou zijn. Op de ochtend voor de start van de derde etappe hebben we onze intenties om met het stuur te rijden besproken met de UCI-commissaris ter plaatse.”
“Hier hebben we groen licht gekregen om met het stuur te starten. De UCI heeft hier geen enkel voorbehoud bij gemaakt. BEAT meent dat de diskwalificatie onterecht is en Jan-Willem van Schip in grote mate dupeert.” Van Schip: “Door te erkennen dat ik sneller wilde zijn, ben ik er voor gegaan om met dit stuur te rijden. Ik was me daarbij van geen kwaad bewust, maar ik ben helaas op een niet zo feilbare UCI gestuit.”
Het klopt dat de UCI een foto van het stuur heeft gebruikt om aan te geven welke houding verboden is, maar dat ging om de houding en niet om het stuur. Natuurlijk is er een grijs gebied en zit Van Schip ergens ook wel fout dat hij die houding aan neemt, maar aan de andere kant is het stuur voor de wedstrijd simpelweg goedgekeurd. Onveilig is het stuur sowieso niet, en ik vind het enorm jammer dat de UCI zo conservatief is en nieuwe ontwikkelingen schijnbaar graag tegenwerkt.
The official language in the UCI’s rulebook is very clear that the position is prohibited:
“2.2.025: Conduct of riders: requirements to use litter zones and respect the standard position on the bicycle as defined by article 1.3.008. Forbidden positions include sitting on the top tube. Using the forearms as point of support on the handlebar is prohibited except in time trials.”
The penalty for cyclists who violate the rules of conduct can be up to 1,000 CHF and 25 UCI ranking points at WorldTour races, the world championships, and the Olympics.
En met hun zielige en verongelijkte social media offensiefje hebben ze iedereen aan hun kant gekregen.
Uiteindelijk hebben ze dat achterlijke stuurtje maar met 1 reden ontwikkeld: marketing en sponsoraandacht. Sowieso doodvermoeiend hoe veel mensen doen alsof van Schip en BEAT pioniers zijn op het gebied van innovatie en aerodynamica. Letterlijk alle (grote) ploegen besteden bakken met geld en tijd aan innovaties. Alleen zij kennen de regels wel en maken er niet z'n show van.
Jullie trappen allemaal met open ogen in dit vooropgezette marketingplannetje van BEAT, want iedereen heeft het nu al een paar dagen over ze.
Overigens ben ik het helemaal met Romans eens, Van 't Schip zit zijn talenten te vergooien. Het is zijn keuze, maar dat vind ik desondanks tamelijk irritant.
- De dubieuze (politieke? )strafmaat voor Groenwegen vs. die voor Bouhanni
- De wazige afhandeling van de salbutamol zaak van Froome
- Het steunen (MET UCI ONDERSCHEIDINGEN) van dictatoriale regime's
- Halfbakken ingrijpen bij het uitbreken van de pandemie
- De nieuwste lichting (schijn) veiligheidsregelement terwijl de echte problemen nog niet opgelost zijn
Moet ik nog even doorgaan? In al deze situaties mag de UCI best wel wat meer zelfreflectie tonen wat mij betreft.
Het is dus niet de kunst zo innovatief mogelijk te zijn zoals van Schip doet maar om lekker te liggen bij de UCI en zo je ideeën er door te krijgen. Dat doe je niet door je lekker laconieke zelf te zijn maar ja en amen te zeggen.
p.s. Ik geloof wel dat het geen act is van van Schip maar werkelijk hoe hij is. Dat hoor je ook in podcasts en wat langere tv interviews met hem.
Ik vind dit zo'n maffe zin. Als hij dat niet erkende, had hij dat stuur nog steeds gehad toch? Wil hij suggereren dat anderen stiekem sneller proberen te zijn? En gaan we deze zin ook terugzien bij de volgende dopingbekentenissen?
Ik ben overigens geen fan van Van Schip met zijn grote waffel.
Het kan best zijn dat de diskwalificatie terecht is volgens de regels, en dat je dat moet uitvoeren. Maar als een UCI commissaris toestemming heeft gegeven om te starten dan vind ik een sorry toch wel op zijn plaats.
Wat is dan de functie van zo'n UCI commissaris, als zijn woord dus blijkbaar niks betekent? Hoe kun je als team/renner de UCI dan vertrouwen?
Het verhaal van BEAT Cycling en van Schip daarentegen. Aandachtzoekerij, met een air alsof ze meer dan de rest met onderzoek en ontwikkeling bezig zijn. Gegokt en verloren. Ik vraag mij ook af wat ze juist besproken hebben met die UCI commissaris.
Het was chiquer geweest als de UCI Van Schip had gesommeerd de volgende etappe een normaal stuur te gebruiken, zonder hem meteen te schorsen. Nergens voor nodig. Hij brengt niemand moedwillig in gevaar, maar of dit nou de bedoeling is, daar zou je het in de weken erna rustig over hebben. De verhoudingen zijn nu al op scherp gezet, dus een goeie dialoog zit er niet meer in. Wellicht niet handig van Beat, maar sowieso niet handig gedaan door de UCI. Ze verstaan daar de kunst om werkelijk iedereen tegen ze in het harnas te jagen.
Van Schip, mooi figuur, lekker ongepolijst en enorm gedreven. Daarom ook niet de makkelijkste. Volgens mij geen act, sommige mensen zijn zo.
Had het niet beter kunnen verwoorden.
Hun circus, zij zijn directeur.
Op de snelweg mag je ook met een Porsche rijden die 280 km/h haalt, echter mag je de snelheid in Nederland niet werkelijk rijden.