UCI-jury heeft deze wildwest-sprints over zichzelf afgeroepen
Foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
donderdag 4 juli 2024 om 19:41

UCI-jury heeft deze wildwest-sprints over zichzelf afgeroepen

Opinie Na drie massasprints met diverse incidenten heeft de UCI-jury het eindelijk begrepen. Sprinters die bewust afwijken van hun rechte lijn en daarmee anderen in gevaar brengen moeten gestraft worden. Hoe Jasper Philipsen de deur dicht knalde voor zijn landgenoot Wout van Aert kan niet. De declassering was terecht, maar een rode kaart moet eigenlijk ook voor het UCI-jurykorps getrokken worden, want in de eerste twee sprints had het al consequent sprinters moeten straffen.

Na de verschrikkelijke valpartij in Katowice in de Ronde van Polen in augustus 2020, waar Fabio Jakobsen het belangrijkste slachtoffer was, was ik overtuigd dat er iets zou veranderen. Laat alle ellende van deze valpartij ergens goed voor zijn geweest, schreef ik destijds in een opinie. Helaas moeten we na drie massasprints in deze Tour de France erkennen dat dit vier jaar later nog altijd niet het geval is. Opnieuw bleek ik helaas naïef te zijn.

De belangrijkste les die de wielersport had moeten leren uit de horrorcrash in Katowice is dat er consequent moet opgetreden worden tegen misdragingen in de sprint. Helaas is er sindsdien he-le-maal niks veranderd. Er is een maar één partij aan te wijzen voor het wildwest-gedrag in de massasprints: de UCI. De wielerbond had hun jurykorpsen moeten instrueren dat er hard moet worden opgetreden tegen onreglementair sprinten. Alle valpartijen ten spijt, nog altijd wordt er geen enkele consequente lijn aangehouden.

In de eerste weken na de verschrikkelijke valpartij in Polen kon je in het corona-najaar van 2020 reeds een optelsom maken van nieuwe incidenten. In Milaan-Sanremo sprint Michael Matthews in de strijd om de derde plek een halve straatlengte van links naar rechts. In de elfde Tourrit van dat jaar wordt Peter Sagan ‘slechts’ gediskwalificeerd nadat hij Wout van Aert een onacceptabele ferme schouderduw gaf in de massasprint.

Op de WK in haar eigen Italië ontloopt Elisa Longo Borghini zelfs een straf hoewel ze Annemiek van Vleuten bijna de hekken in rijdt en een ‘elleboogje’ geeft, waarna ze vrolijk de bronzen medaille ontvangt. En Sam Bennett wordt in de Vuelta a España ook ‘slechts’ gediskwalificeerd voor het uitdelen van een kopstoot en schouderduw in de voorbereiding op de massasprint. Etc etc. En dit zijn slechts enkele gevallen van 2020. Daarna zijn de cowboys van de wildwest-sprints gewoon verder gegaan.

Sprintgeweld
Het vreselijke incident van in Katowice heeft dus geen enkele invloed op het sprintgeweld gehad. Niemand heeft iets geleerd van het vreselijke ongeluk in Polen. Dat is iets dat de UCI zich mag aanrekenen. Hun jurykorpsen moeten de regels streng volgen en resoluut handelen volgens het reglement.

Niet de ene keer voor een elleboog of schouderduw de ogen sluiten en de andere keer de grootste schande uitspreken. Woensdag na de massasprint in Saint Vulbas hebben diverse ploegleiders het initiatief genomen om de jury duidelijk te maken dat dit gedrag echt niet kan. In de eerste massasprint in Turijn wijkt de Belgische kampioen Arnaud de Lie bijna een halve straatlengte van de rechte lijn af. En in Saint Vulbas brengt Jasper Philipsen met zijn manoeuvre anderen in gevaar, maar gaat ook Mark Cavendish niet helemaal vrijuit. Als je niet ingrijpt, dan creëer je een vrijstaat. En die ruimte moet je sprinters nu eenmaal niet geven.

Veel gedoe na de 35te zege van Mark Cavendish. Foto: Cor Vos

Alle protesten van de ploegleiders na de vijfde Tour-rit deden de juryleden realiseren dat ze iets moesten doen. Het terugzetten in de uitslag van Phil Bauhaus sloeg nergens op, omdat hij meer slachtoffer dan dader was. De volgende ochtend meldde de juryvoorzitter zich bij de bussen van Alpecin-Deceuninck en Astana Qazaqstan om een waarschuwing uit te delen voor het sprintgedrag in Saint Vulbas en om te zeggen dat een volgende misdraging in de sprint gestraft zou worden. Beter laat, dan nooit, zullen we maar zeggen.

In Dijon wordt er eindelijk wel ingegrepen. Philipsen is zijn waarschuwing van in de ochtenduren klaarblijkelijk alweer vergeten en rijdt Wout van Aert bijna in de hekken. De declassering is terecht. Het is te hopen dat de Belgische Limburger dit ook als een wijze les ervaart en eindelijk beseft dat dit roekeloze sprintgedrag niet meer getolereerd wordt.

De incidenten in de afgelopen drie massasprints in deze Tour  en de vele protestgeluiden vanuit het peloton moeten ook de UCI wakker geschud hebben. UCI-voorzitter David Lappartient moet toch ook begrijpen dat als je dit allemaal op zijn beloop laat, het wielrennen nooit veiliger gaat worden.

Rechte lijnen
Ik pleit al enkele jaren om in de sprintritten in de laatste 200 meter rechte lijnen op de weg te kalken van zo’n meter breed, zoals je die ook op een atletiekbaan ziet. Niet dat de sprinters in dit vak moeten blijven, want zij moeten wel de vrijheid hebben om anderen te passeren. De sprinters gaan door deze lijnen zelf wel heel goed in de gaten hebben wanneer ze meerdere strepen kruisen. Voor de UCI-jury maken deze lijnen het vervolgens makkelijker om afwijkend sprintgedrag via de VAR vanuit de helikopterbeelden te spotten en later alsnog te bestraffen.

In de strijd om het wielrennen veiliger te maken is hard optreden tegen kamikaze-acties in de sprint noodzakelijk. Niet alleen voor de bühne van een miljoenenpubliek tijdens de grootste wedstrijd van het jaar, maar consequent in alle koersen.

RIDE Magazine
12 Reacties
04-07-2024 19:59
Met diskwalificeren in dit stuk wordt (voornamelijk) terugzetten bedoeld toch? Bennett heeft bijvoorbeeld de Vuelta in 2020 gewoon uitgereden namelijk. Lijkt me goed om overal diskwalificeren te vervangen door terugzetten oid, zodat dit verhaal klopt.

Verder eens met de strekking, maar dit weten we helaas al jaren en de UCI kennende gaat het niet veranderen.
    04-07-2024 20:16
    Er is inderdaad in het Nederlands een wezenlijk verschil tussen declasseren en diskwalificeren.
04-07-2024 20:09
Ik denk dat het gele/rode kaarten systeem enorm kan helpen met deze problematiek. Wanneer er een of twee sprinters uit de Tour gelazerd worden wegens gevaarlijke acties kan dit bijna niet anders dan leiden tot minder gevaarlijke situaties. De ellende met de treintjes in de aanloop naar de sprint blijft echter een nog groter probleem in mijn ogen. Nu er helemaal niemand meer in de kopgroep gaat, komen alle treinen kakelvers in de laatste kilometers aan en wordt het ieder jaar gevaarlijker, vooral in de Tour.
04-07-2024 20:13
Dank. Aangepast. Edit redactie
Diskwalificeren en declasseren zijn, in het Nederlands, twee verschillende dingen met daarom een verschillende uitkomst. In dit geschreven stuk worden ze gebruikt alszijnde hetzelfde en dat klopt niet. Als voorbeeld, tijdens de TdF 2020 is Peter Sagan gedeclasseerd (teruggezet in de uitslag) en dus niet gediskwalificeerd (verwijderd van uitslag en uit wedstrijd gezet). Voor de plaatser belangrijk om dit aan te passen om voor de lezer de mening van plaatser volledig te begrijpen.
04-07-2024 19:55
Nee nu niet gaan vingerwijzen op z'n vlaams.
Het heerschap is vanochtend netjes gewaarschuwd en misdraagt zich nu in de bus.
04-07-2024 20:02
Beetje makkelijk weer om alle schuld in de schoenen van de renners te schuiven! Ja, natuurlijk: de UCI jury moet hard optreden tegen misdragingen in de sprint. Maar de UCI moet ook eisen stellen aan het parcours. Hoe vaak zien we niet dat een peloton in een sprintersrit de hele dag over mooie brede wegen rijdt en dan de laatste 5 kilometer in een trechter wordt gepropt en vervolgens een hindernisbaan met diverse rotondes, versmallingen en haakse bochten, vaak zelfs nog in de laatste paar honderd meter, moet afleggen? Als de veiligheid zo belangrijk is stel daar dan ook eens duidelijke regels voor op! Keur gewoon dat soort aankomsten af en bestraf organisatoren die er toch nog een potje van maken.
04-07-2024 23:10
De Tour kijkt naar zijn verhalen en gaat dan straffen. Vorig jaar was het Alpecin, nu moest het sprookje Ca gebeuren. In het verleden mocht Sagan als posterboy ook van alles. Er is geen onafhankelijk beleid van straffen.
04-07-2024 19:58
Hulde. Helemaal mee eens. Sprinten kan zo’n mooie krachtsexplosie zijn, dat mag nooit verworden tot een compleet losgeslagen wild west actie, waarbij de a-sociaalste de meeste kans om te winnen heeft.
04-07-2024 20:08
Organisatoren gaan ook niet vrijuit door veel te veel kansen te geven aan een handvol niet eens goeie wielrenners maar die er wel moeten voor zorgen dat ze, via het puntensysteem, hun ploegen in de top kunnen houden…skip de helft van de potentiele sprintritten en je lost in 1 keer ook een paar andere problemen op…
04-07-2024 22:35
Je kunt nooit alles zien en alle fouten afstraffen, bovendien wordt sprinten dan een jury sport waarbij je na een half uur misschien een keer een uitslag hebt. Je zult het sprinten moeten aanpassen, parcours aanpassen, klassementrenners er tussenuit halen (eerder af laten sprinten), lijnen op de weg. Er zijn vast nog wel meer zaken aan te passen, zet UCI, teams, renners, organisatoren bij elkaar en denk eens buiten de lijntjes, wees eens creatief. Pas dan kun je wellicht de fouten gaan bestraffen. Maar niemand zit te wachten op sprints waarbij de eerste zoveel sprinters gediskwalificeerd worden. Dan wordt het als short track waarbij iemand die als laatste binnen komt de eerste prijs wint…… En dan heeft de scheidsrechter het gedaan…………
05-07-2024 06:36
Al bij de nieuwelingen consequent opvoeden.
Renners leren tijdens hun carriere dat ze er mee weg komen om zo te rijden. Het wordt een instinct om de deur dicht te gooien.
Dat ze bewust elkaar ten val willen brengen geloof ik echt niet .
Gek is wel dat ik nu nergens meer van cpa iets hoor over de parcoursen ?
De witte strepen zouden denk ik helpen maar "botsen" wel met eventueele bestaande strepen op een weg..

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine