De afstand tussen een tijdrijder en een volgwagen moet dit jaar vergroot worden. De UCI heeft de aanpassing inmiddels doorgevoerd in haar reglementen. De afgelopen jaren was de regel dat er minimaal 10 meter tussen renner en wagen moest zitten, maar dat wordt aangepast naar minimaal 25 meter.
“De volgwagen moet de renner volgen op minstens 25 meter, zal de renner nooit inhalen of naast de renner gaan rijden”, staat vanaf 1 januari 2023 in de UCI-regels. Artikel 2.4.023 gaat nog verder: “In geval van pech, mag alleen hulp verleend worden als renner en wagen stilstaan en als de volgwagen niemand hindert.”
Steeds vaker wordt bij tijdritten gekeken naar de invloed van een volgwagen. Een auto of motor heeft niet alleen een zuigende werking (als je erachter rijdt), maar ook een duwende werking (als je ervoor rijdt). Daarbij proberen ploegen die invloed te vergroten door heel veel fietsen op de auto te zetten om de auto ‘groter’ te maken.
“Het betekent dat de auto achter de fietser in feite de lucht vooruit duwt, zodat de snelheid van de luchtstroom rond de fietser kleiner wordt. Het is maar klein, maar het is genoeg om een verschil te maken”, vertelde professor Richard Kelso vorig jaar al eens aan Cyclingnews.
Er gingen geluiden op om de afstand tussen renner en volgwagen te vergroten tot 30 meter om het aerodynamische voordeel zo veel mogelijk te beperken, maar zo ver gaat de UCI dus (net) niet. Om een beeld te krijgen van 25 meter: de Skoda’s die Jumbo-Visma inzet zijn tussen de 4,2 en 4,9 meter lang. Tussen renner en wagen moeten dus zeker vijf auto’s passen.

De volgwagen van INEOS stond vol met fietsen in de Tirreno-Adriatico-tijdrit – foto: Cor Vos
Andere regelwijzigingen
Het is niet de enige regelwijziging die de UCI gaat doorvoeren vanaf dit jaar. Zo schrapt de wielerunie de regel omtrent het maximale verzet voor junioren. Ondertussen hebben de KNWU en Belgian Cycling besloten om daarin niet mee te gaan en vast te houden aan dat maximale verzet voor de U19-categorie.
Ploegleiders of volgwagenbestuurders die uit koers worden gehaald in de WorldTour, Women’s WorldTour of ProSeries krijgen ook nog een bijkomende straf. Zij mogen die functie niet vervullen tot de volgende koers op dat niveau van start is gegaan. De maximale duur van een dergelijke straf is zeven dagen, geteld vanaf de dag na de overtreding. Mocht de bestuurder niet geïdentificeerd kunnen worden, dan zal de ploeg in kwestie de boete ontvangen.
Daarnaast mogen organisaties vanaf dit jaar ervoor kiezen om de bonificatieseconden bij tussensprints te verdubbelen. Normaal gesproken zijn bij tussensprints 3, 2 en 1 bonificatieseconden te verdienen, maar als in een etappe slechts één tussensprint ligt, mag de organisatie daar ook 6, 4 en 2 seconden verdelen. Dit moet wel duidelijk aangegeven zijn in de technische gids, zodat de UCI-commissarissen het kunnen goedkeuren.
19 Reacties
Ook de UCI: “Motoren van organisatie, media en/of jury mogen echter dusdanig dicht op de renners rijden, dat er voldoende mogelijkheden overblijven om een tijdrit te beïnvloeden”.
Misschien ook wat strenger toezien op de afstand tussen de (camera)motoren vóór de renners in reguliere wedstrijden. Koersvervalsing is nog steeds structureel aan de hand.
En sleutelen aan een fiets door een mecanicien tijdens het rijden mag van mij ook verboden worden.
Gebeurt dan dan tijdens een ITT
Dat wordt dus tijdens de itt ook verboden volgens dit artikel.
Ik bedoel dan tijdens een rit in lijn.
Wat een cynisme hierboven. Het was natuurlijk van de zotte dat de volgwagen werd volgezet met 10 fietsen terwijl er slechts 1 renner voor reed. Goed dat er nu een regel wordt toegevoegd om hiertegen te KUNNEN optreden. Is natuurlijk maar een kleine aanpassing die andere verbeteringen niet in de weg staat.
Aan de reacties te zien heb ik de indruk dat er eerst 15 meter stond in het artikel. Van 10 naar 25 meter is wél een substantiële wijziging en wat mij betreft een goede wijziging.
10 meter, 15 meter… wie gaat dat in de praktijk opmeten? Minimaal 30 meter lijkt me beter, dan zal een paar meter afwijking vrijwel geen invloed hebben. Tegenwoordig zie je volgwagens in de tijdrit soms vrijwel achterop de fiets zitten. En de motor met tv-camera rijdt er vlak voor. Van wat grotere afstand inzoomen is met de moderne technologie blijkbaar niet mogelijk.
Waarom alleen in een tijdrit?
Meen jij dat nu? Als je het artikel leest en er het UCI-persbericht er naast legt heb je jou antwoord
Als je dit leest, dan vraag je je af of de UCI haar prioriteiten wel op orde heeft. Ze maken flink werk van een auto die 10 of 15 meter achter een renner rijdt, maar intussen sturen we ook gewoon renners over trambanen of zien we het stoepje rijden of bidonsmijten gewoon door de vingers. En moet er waarschijnlijk eerst weer iemand het leven laten voordat de UCI in beweging komt.
De regel inzake bidons weggooien is al even aangepast
En dat om het aërodynamische voordeel te beperken?! Gooi het dan gewoon op veiligheid van de renner: het risico om overreden te worden door de ploegleider tijdens een val is een stuk kleiner als hij wat meer afstand neemt.
Want dat is schering en inslag ja. Ploegleiders die hun vallende tijdrijder niet kunnen ontwijken.
Noem eens 1 voorbeeld van een ploegleider die zijn renner in een ITT heeft overreden.
Hebben bij de UCI zeker ook de laatste Beter Worden-podcast beluisterd!
Dus als ik het goed begrijp dan zal Remco zijn voordeel in tijdritten een beetje vergroten dan.
Meteen de trofee van de er meest niet toedoende reactie van de eeuw !