UCI gelast vooralsnog geen wedstrijden af vanwege coronavirus

woensdag 4 maart 2020 om 19:52
UCI gelast vooralsnog geen wedstrijden af vanwege coronavirus

foto: Cor Vos

De UCI heeft besloten dat zij in dit stadium geen wedstrijden afgelast vanwege het coronavirus. Dat maakte de wielerbond vanavond bekend. Ook worden ploegen die hun deelname afzeggen, niet gestraft als zij een geldige reden hebben en de bond tijdig op de hoogte stellen.

UCI-voorzitter David Lappartient zat eerder vandaag urenlang aan tafel met afvaardigingen uit het peloton. Onderwerp van gesprek was het coronavirus en welke invloed de verspreiding heeft op de internationale wielerkalender.

Naar aanleiding van die gesprekken besloot de UCI om in dit stadium geen evenementen af te zeggen. “Elke mogelijke beslissing voor afgelasting wordt door de gezondheidsautoriteiten in de betrokken regio’s genomen, afhankelijk van het verloop van de lokale situatie en de verschillende risicofactoren. Organisaties en alle leden van de wielerfamilie moeten gehoor geven aan een dergelijke beslissing”, schrijft de bond in een persbericht.

De UCI eist van de organisaties van wielerkoersen die gewoon plaatsvinden, dat zij verschillende maatregelen nemen. Zo moet er een meer afstand zijn tussen publiek en renners, met name in start- en finishzones, moet een strikt medisch protocol worden nageleefd en mag slechts een gelimiteerd aantal teams per hotel worden ingedeeld. Ook moeten hygiënemaatregelen worden gerespecteerd. Zo mogen renners niet met dezelfde pen het startformulier tekenen.

Als organisaties bepaalde teams moeten weigeren of als teams niet met en geldige reden kunnen deelnemen, moet de UCI daarover snel worden geïnformeerd. Elk geval wordt afzonderlijk tegen het licht gehouden. Teams mogen in dat geval niet worden bestraft, financieel noch sportief.


Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in ons liveblog over het coronavirus

Dit artikel delen:

32 Reacties

Matxin 4 maart 2020 om 19:57

En dit is dus precies waarom het zo dom is als ploegen zelf het heft in handen gaan nemen en niet gewoon afgaan op de berichtgeving van de UCI en organisatie van de koersen.

Ben je mooi klaar mee als Jumbo/Mitchelton/EF zijnde..

xistnc 4 maart 2020 om 20:01

Lees eerst het persbericht even. Gewoon, omdat het kan.

Matxin 4 maart 2020 om 20:05

Ja, er staat dus dat er veel extra maatregelen moeten worden getroffen maar dat er vooralsnog niks wordt afgelast. Wat is je punt.

xistnc 4 maart 2020 om 20:17

De UCI geeft aan dat de lokale autoriteiten gaan over het al dan niet doorgaan van koersen en dat ploegen los daarvan zelf mogen bepalen of ze al dan niet deelnemen. Daarnaast stelt de UCI aanvullende voorwaarden aan de organisaties.

Het klinkt wellicht wat vrijblijvend, maar veel meer dan dat kan de UCI toch niet doen vanuit haar rol? Het slaat dan ook nergens op om de beslissing van ploegen om wel of niet mee te doen daarop te baseren. Een reisadvies van pak ‘m beet een ministerie komt daarvoor veel meer in aanmerking.

Scotty 5 maart 2020 om 09:36

Gelet op de titel mag de UCI overgaan tot aflasting.

S. Morgenstern 4 maart 2020 om 20:10

Waar zijn die ploegen mooi klaar mee?

tvm 4 maart 2020 om 20:10

Fuglsang gaat Strade op en presenteerblaadje krijgen? Van Aert, Avermaet en co DNS. Benoot er wel nog bij?

De grote winnaar van het voorjaar is vooralsnog Jasper Stuyven.

koos verrek 4 maart 2020 om 20:13

Doet stuyven de stade ?

tvm 4 maart 2020 om 20:53

@ koos,

Neen. Hij rijdt niet de stade. En ook niet de Strade.

Covadonga 4 maart 2020 om 20:12

???
Het hele Italiaanse voorjaar is inmiddels geschrapt. Wat de ploegen doen is daarom helemaal niet interessant.

Franco Ballerini 4 maart 2020 om 20:17

Lappartient komt op mij altijd wel verstandig over. Dat Italianen paniekerig en hypochonders zijn is wel bekend (denk ook aan de Italiaanse tanks in WW2 die uitgerust waren met één versnelling vooruit en vier achteruit), maar dat nuchtere ploegen als MS en TJV hier in mee gaan verbaast mij enorm.

Emergo 4 maart 2020 om 21:44

Ik denk nooit aan Italiaanse tanks maar ja, ieder z’n hobby.

David 4 maart 2020 om 20:17

Idd alles afgelast!! Enkel Parijs Nice gaat door. Wordt puzzelen voor meeste teams! Gaat miss rare wedstrijd verloop geven komende maanden in de Belgische koersen

koos verrek 4 maart 2020 om 20:18

Née hoor buitensporten moge nog!

Gerard111 4 maart 2020 om 20:40

Jaja Koos >> La Flamme Rouge

@laflammerouge16
42 min.42 minuten geleden
Meer
Italian Government just announced in press conference the new COVID decree measures. All sports events are suspended for 30 days and can only be done behind closed doors if in closed structures. Decree will be signed tonight and measures will be effective until April 3. Maar recreatief mag dan wel misschien:)

tvm 4 maart 2020 om 20:54

Juist, precies de periode waarin de Italiaanse koersen plaats zouden hebben.

De grote winnaars:
-Stuyven (hij heeft alvast een grote vis binnen)
-Alaphilippe (hij heeft besloten om later te pieken)

koos verrek 4 maart 2020 om 20:56

Gerard:

decree text reports that sports in the opening spaces can be done if respects the base sanitary procedures. (Hand washing spaces, 1m between people etc…)

koos verrek 4 maart 2020 om 20:57

‘tvm ik las hier over ala…als ’t klopt wat ik las gaat die niet veel meer pieken.. Verhaal van ze neef en zo

nickdt 4 maart 2020 om 21:26

@Koos

Dus een peloton mag niet.

ChefSpijker 4 maart 2020 om 22:03

@nick > Dan mag geen enkele contactsport. Blijft er weinig over. Lijkt me dat het gewoon om publiek gaat.

Velominatus 4 maart 2020 om 23:08

Zonder publiek mag dus. Als alle renners maar met een eigen pen de startlijst tekenen.

Viktrodriguez 4 maart 2020 om 23:08

Ik noem de Omloop niet bepaald een grote vis in een voorjaar dat ook bestaat ook o.m. vier monumenten en andere wedstrijden als GW, AGR en de WP.

Romāns Vainšteins 4 maart 2020 om 22:12

UCI en Vegni nu creatief aan de gang om MSR en Strade te herplannen, relatief eenvoudig en zelfs als tweeluik plaatsbaar me dunkt (als ze er 1 op zondag toelaten)

Tirreno daarentegen lijkt me n jaar zonder, dat is een te lastige onderneming.

Wheely 4 maart 2020 om 22:34

Prima in te passen in het Italiaanse najaar in aanloop naar Lombardije. Nu al zin in!

Viktrodriguez 4 maart 2020 om 23:06

MSR heeft niet zo lang geleden nog op zondag plaatsgevonden, dus dat lijkt me ook geen probleem.

Peter Lippens 5 maart 2020 om 02:30

klopt en heel vroeger vond deze wedstrijd altijd plaats op 19 maart, feestdag van Sint Jozef, ook als deze dag midden van de week viel …

marilise 4 maart 2020 om 23:12

Ineos rijdt geen koersen tot 23 maart a.s. Zojuist bekend gemaakt.

ProfrondeZevenbergen 4 maart 2020 om 23:26

Het ziet er naar uit dat we de koers in maart kunnen vergeten. Spijtig, maar het zal vast niet zo maar zijn.

koos verrek 4 maart 2020 om 23:29

Buitensport mag toch nog?

Romāns Vainšteins 4 maart 2020 om 23:47

Als je het nu meteen doet !

ChassePatat77 5 maart 2020 om 08:06

Strade definitief afgelast :-(

Geraint 5 maart 2020 om 09:41

Is Fred al komen zeggen dat de Giro niet doorgaat?

Headlines

Materiaalzone

Populair