UCI overweegt strengere regels vanwege tijdrithelmen Visma | Lease a Bike
De opvallende nieuwe tijdrithelm van Visma | Lease a Bike - foto: Bram Berkien/Visma | Lease a Bike
dinsdag 5 maart 2024 om 17:28

UCI overweegt strengere regels vanwege tijdrithelmen Visma | Lease a Bike

De UCI heeft – naar aanleiding van de tijdrithelmen van Visma | Lease a Bike tijdens Tireno-Adriatico – aangekondigd onderzoek te gaan doen naar de ‘steeds radicalere’ tijdrithelmen. Volgens de internationale wielerbond moet er duidelijkere wetgeving omtrent helmontwerpen komen. Bovendien verbied de unie de ‘helmsok’ van Specialized. Dit ontwerp wordt als ‘niet-essentieel’ omschreven.

Naar aanleiding van de opvallende tijdrithelmen tijdens de individuele tijdrit in Tirreno-Adriatico, heeft de UCI aangekondigd om het nieuwe materiaal kritisch onder de loep te nemen. De internationale wielerunie wil hun standpunt over wielerhelmen verhelderen door te analyseren hoe een duidelijker regelgevingskader kan worden geschetst. De voorschriften omtrent helmontwerpen worden dus strenger.

De UCI is kritisch over de nieuwe Giro helmen van Visma | Lease a Bike, maar spreekt ook over de Rudy Project Windgream HL 85-helm (gebruikt door Bahrain Victorious) en de Poc Tempor-helm (meerdere ploegen maken gebruik van deze tijdrithelm). Volgens de wielerbond ligt de focus bij de ontwikkeling van deze helmen niet op de primaire beschermingsfunctie, maar op het bevorderen van de prestaties. Ook haalt de UCI het punt van commerciële beschikbaarheid aan. De helmen moeten volgens het reglement beschikbaar zijn voor verkoop.

Volgens Bert Blocken, professor bouwfysica aan de KU Leuven met specialisatie aerodynamica, kan de nieuwe helm “drie, vier of vijf seconden winst opleveren in een tijdrit van vijftien kilometer.” Mathieu Heijboer, de Performance Manager van Visma | Lease a Bike, nuanceert dit. “Dat is afhankelijk van welke renner de helm op heeft. Het is echt wel ontwikkeld voor onze toptijdrijders. Er komen belangrijke tijdritten aan, zoals de olympische tijdrit. Elke seconde telt.”

Evenepoel reed tijdens het WK tijdrijden 2023 nog met de ‘helmsok’, vanaf 2 april 2024 wordt deze verboden – foto: Cor Vos

UCI doet specifieke helmsok in de ban
In hetzelfde persbericht maakt de UCI bekend de ‘helmsok’ van producent Specialized te verbieden. De sok wordt beoordeeld als niet-essentieel. Vanaf 2 april is de combinatie van de helm en de sok niet langer meer te zien in het profpeloton. Dit betekent dat Remco Evenepoel en Primoz Roglic in de toekomst niet meer met de zwarte halssok te bewonderen zijn. Evenepoel werd in 2023 nog wereldkampioen tijdrijden met het opvallende ontwerp.

RIDE Magazine
26 Reacties
05-03-2024 17:33
Belachelijk reactionair van de UCI. Teams spenderen maanden of jaren en vele euro's aan de ontwikkeling van materiaal binnen de bestaande regels, vragen goedkeuring en al wat nodig is om dan dit te horen te krijgen.
    05-03-2024 17:51
    Gewoon omdat hun regelgeving zo wankel is. En dan duurt het 2 jaar eer die beslissing valt. Ofwel wordt het goedgekeurd, ofwel niet, maar als je de toestemming weigert, dan wacht je daar toch geen 2 jaar mee.
    06-03-2024 00:57
    Als die goedkeuring, certificering er al was, dan zou de UCI niet met zo'n reactie komen.
05-03-2024 18:13
Lijkt me terecht. Dient kennelijk slechts de aerodynamica terwijl ze feitelijk voor de veiligheid dienen. Als die helmen van carbon zijn met zulke randen..
    05-03-2024 19:48
    Ik vind de helmen er niet uitzien, maar wel volkomen belachelijk dat de uci nu een onderzoek start, terwijl ze zijn meegenomen in het proces van ontwikkeling.
    05-03-2024 22:23
    "Dient kennelijk slechts de aerodynamica terwijl ze feitelijk voor de veiligheid dienen. " ==> wat een onzin. Alsof het 1 het ander uitsluit. Het ziet er niet uit, maar op basis van de looks kun je moeilijk vaststellen of ze veilig zijn of niet.
    06-03-2024 00:22
    'terwijl ze zijn meegenomen in de procesontwikkeling'... O ja, is de UCI opeens partner van helm fabrikanten? En waar komt je statement vandaan?
    De UCI heeft gewoon regels en voorschriften waarin het fietsmateriaal (tenminste) dient te voldoen.. En dat wordt nu nader onderzocht. Niets meer of minder.
    Btw: 'Ook haalt de UCI het punt van commerciële beschikbaarheid aan. De helmen moeten volgens het reglement beschikbaar zijn voor verkoop.'
05-03-2024 17:38
Oh wat waren ze snel.
05-03-2024 18:00
Ik stel voor dat Visma er nog een propeller op plaatst
05-03-2024 17:54
Typisch UCI; eerst laten rijden en dan onderzoeken.
Vacature is geopend voor "Chef Keuring Helmen". Goedbetaalde job en veel verantwoordelijkheid. Doorgroeimogelijkheden naar "Hoofd Sok Opmeter".

Met andere woorden; nog meer bobo's die zich om randzaken gaan bemoeien!

Geldverslindend en niets toevoegend, maar daar staat deze starre, ouderwetse organisatie bol van.

Vuilnisman; Kunnen deze zakken ook nog bij het grof vuil?"
    05-03-2024 18:51
    "Typisch UCI; eerst laten rijden en dan onderzoeken."

    Je stelt voor dat ze een helm verbieden die gewoon aan de regels voldoet? Het zijn de regels die ze mogelijk gaan aanscherpen. Tot dat moment zijn al deze rare helmen toegestaan.
05-03-2024 17:58
Titel is ietwat tendentieus. De helm wordt niet onderzocht. Die voldoet aan de regels. Men gaat kijken of de regels moeten worden herzien.
    05-03-2024 19:09
    Titel is lijkt het intussen aangepast. Dat men overweegt de regels aan te passen naar aanleiding van deze helm, klopt wel. En indien ze dat gaan doen, komt het mogelijk op het zelfde neer. Indien de regels worden aangepast, moet deze helm aan die nieuwe regels voldoen. Indien dat niet het geval is wordt hij dan evenzeer verboden.
05-03-2024 18:27
Als veiligheid niet (genoeg) meeweegt in de UCI regels dan lijkt het me een prima idee om te kijken of de regels herzien moeten worden.

Ik kan me voorstellen dat een val op de zijkant van je hoofd met zo'n helm een stuk heftiger kan zijn dan met een 'gewone' helm, denk bv. aan de nek die een zwieper maakt o.i.d.

Maar ja, het is niet alsof we hier ooit iets over lezen, want het gaat alleen maar over hoeveel seconden het zou kunnen opleveren. Misschien zijn die helmen super goed op veiligheid getest. Voor ons een vraag, hopelijk voor iemand een weet.

Dat gezegd hebbende is Visma niet het eerste team met een helm met een dergelijk design, dus het lichtje had ook al eerder kunnen branden bij de UCI.
05-03-2024 19:56
Ik ben niet rouwig om het verbieden van "de sok". Omdat het gewoon pijn doet aan de ogen.

Maar van mij mag de evolutie in het materiaal echt wel doorgaan. En is het zaak van de UCI om heldere regels op te stellen, met duidelijke criteria.

En als je praat over veiligheid: misschien ook eens wat doen aan de tijdrijders die naar beneden kijken ipv vooruit. Er zijn zelfs tijdrijders die door de wagen gestuurd worden (beetje naar links, beetje naar rechts) ipv dat ze zelf kijken. Misschien zelfs wel oortjes tijdens de tijdrit verbieden...
05-03-2024 20:23
Dat hele tijdrijden begint steeds meer een neppe freakshow te worden. En alles voor nagenoeg niks denk ik ook nog, was er een erg andere uitslag geweest met iedereen op een normale fiets + helm?
05-03-2024 20:28
Wielrennen dient te gaan om wie het snelst kan fietsen. In tijdritten zou de UCI beter alle technologische ontwikkelingen verbieden en alle renners met hetzelfde materiaal verplicht te laten rijden.
    05-03-2024 20:59
    Tijdrijden is de puurste vorm van wielrennen (op de weg).

    Maar dan moeten wel alle andere variabelen gelijk zijn (niet meer variabel dus).
    Het weer is een constitutioneel onderdeel van wielrennen. Ook in een wegrit zijn de condities niet altijd voor elke renner gelijk en vertrekken op GC vlakt de variatie flink af.
    Maar de andere variabelen kun je gelijktrekken.
    Allemaal hetzelfde materiaal gaat me te ver, omdat ik ook denk dat wegrennen sponsor-driven zal blijven voor een goede tijd, en materiaalfabricanten een substantieel onderdeel van de sponsoren zijn (en ook onderdeel van het supportergedrag: Ferrari is slechter (of beter) dan Mercedes (en dus een excuus voor verlies van idool)).
    Maar een tijdrit op de fiets voor de wegetappes komt dicht bij materiaalgelijkheid en laat tegelijkertijd toe dat constructeur X of Y of Z kan blijven kunnen beweren dat ze beter zijn over het hele seizoen.
05-03-2024 17:31
Ludicrous speed !
05-03-2024 18:27
Klopt niet helemaal wat in het artikel staat. Aangezien de helmen pas vanaf 2 april verboden zijn, neem ik aan dat ze wel nog te "bewonderen" zullen zijn op 1 april bij oa Evenepoel en Roglic. Dan wordt immers de openingstijdrit gereden in de Ronde van het Baskenland.
05-03-2024 19:40
Ik herhaal nog maar eens mijn wens om de tijdritfiets en nu ook tijdritkleding te verwijderen richting cyclismemuseum en evt baan, om vele redenen waaronder de veiligheid (gaat minder snel en je ziet beter), ik zie toch ook veel liever het normale formaat waarin de tijd van 4e of 5e rijder geldt.
Dan zie je de ploegen worstelen met het klasseverschil intra-equipe en levert ook mooie races op zoals George Bennet een aantal jaren geleden die 40km in laatste positie bleef hangen, om aan het einde de overgebleven 5 bij een klim op sleeptouw te nemen en er letterlijk de winnende tijd uit te slepen.
    05-03-2024 20:13
    Ik zou het ook niet gek vinden als er steeds meer snelheidsbeperkende maatregelen komen in de regelgeving. Wielrennen gaat ondertussen dermate hard dat de risico's erg groot geworden zijn. Ik vermoed dat sponsors hier steeds meer moeite mee gaan krijgen.
05-03-2024 20:17
Wat die sok betreft, ik vind het spuuglelijk. Maar ik vind ook dat je op basis van esthetiek geen maatregel kan nemen. Qua veiligheid boet het alvast niks in, integendeel, je nek wordt beter beschermd. Wat die al even lelijke helm van Visma betreft stel ik me andere vragen. En die gaan allemaal over veiligheid. Ik denk dat ze honderden uren hebben gespendeerd in windtunnels en verschillende modellen hebben gemaakt in functie van de renner etc ... Maar waar zijn de risico analyses, de impact rapporten, de val simulaties en alle zaken waarvoor een helm dient, namelijk de veiligheid, de bescherming van de renner bij een realistische crash. Ik zie al horror crashes voor me waarbij iemand met die punt van de helm achter een nadar afsluiting blijft hangen en ... Een beetje professionaliteit van de UCI zou wel mogen.
05-03-2024 20:44
Elk accessoire waardoor je sneller rijdt dan zonder verbieden. Dit lijkt me wel in die categorie te vallen.
05-03-2024 21:05
Daar gaan we weer! Wat een stel niksnutten lopen er toch rond bij die UCI... Als er renners door hun collega's of voertuigen uit de karavaan van de fiets worden gereden hoor je ze niet, maar nu springen ze er direct bovenop. Als er niemand aandacht aan die maffe helmen had besteed had je ze nu niet gehoord.

Er wordt een hoop tijd en geld besteed aan innovatie, goed: dat ziet er niet altijd even fraai uit maar moet het dan direct verboden worden? Misschien een ideetje voor de UCI: schaf al die volgwagens met reserve materiaal ook maar af! De renners gewoon weer ouderwets met een reserve tube om de schouders laten rijden. Liefst op een fiets zonder versnellingen uiteraard!
05-03-2024 23:12
Ik kan mij goed voorstellen dat diverse renners blij zullen zijn, je rijdt volledig voor lul met zo'n gedrocht op je kop en je krijgt de hoon over je heen wanneer je slecht scoort!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine