UCI overweegt strengere regels vanwege tijdrithelmen Visma | Lease a Bike
De UCI heeft – naar aanleiding van de tijdrithelmen van Visma | Lease a Bike tijdens Tireno-Adriatico – aangekondigd onderzoek te gaan doen naar de ‘steeds radicalere’ tijdrithelmen. Volgens de internationale wielerbond moet er duidelijkere wetgeving omtrent helmontwerpen komen. Bovendien verbied de unie de ‘helmsok’ van Specialized. Dit ontwerp wordt als ‘niet-essentieel’ omschreven.
Naar aanleiding van de opvallende tijdrithelmen tijdens de individuele tijdrit in Tirreno-Adriatico, heeft de UCI aangekondigd om het nieuwe materiaal kritisch onder de loep te nemen. De internationale wielerunie wil hun standpunt over wielerhelmen verhelderen door te analyseren hoe een duidelijker regelgevingskader kan worden geschetst. De voorschriften omtrent helmontwerpen worden dus strenger.
De UCI is kritisch over de nieuwe Giro helmen van Visma | Lease a Bike, maar spreekt ook over de Rudy Project Windgream HL 85-helm (gebruikt door Bahrain Victorious) en de Poc Tempor-helm (meerdere ploegen maken gebruik van deze tijdrithelm). Volgens de wielerbond ligt de focus bij de ontwikkeling van deze helmen niet op de primaire beschermingsfunctie, maar op het bevorderen van de prestaties. Ook haalt de UCI het punt van commerciële beschikbaarheid aan. De helmen moeten volgens het reglement beschikbaar zijn voor verkoop.
Volgens Bert Blocken, professor bouwfysica aan de KU Leuven met specialisatie aerodynamica, kan de nieuwe helm “drie, vier of vijf seconden winst opleveren in een tijdrit van vijftien kilometer.” Mathieu Heijboer, de Performance Manager van Visma | Lease a Bike, nuanceert dit. “Dat is afhankelijk van welke renner de helm op heeft. Het is echt wel ontwikkeld voor onze toptijdrijders. Er komen belangrijke tijdritten aan, zoals de olympische tijdrit. Elke seconde telt.”

Evenepoel reed tijdens het WK tijdrijden 2023 nog met de ‘helmsok’, vanaf 2 april 2024 wordt deze verboden – foto: Cor Vos
UCI doet specifieke helmsok in de ban
In hetzelfde persbericht maakt de UCI bekend de ‘helmsok’ van producent Specialized te verbieden. De sok wordt beoordeeld als niet-essentieel. Vanaf 2 april is de combinatie van de helm en de sok niet langer meer te zien in het profpeloton. Dit betekent dat Remco Evenepoel en Primoz Roglic in de toekomst niet meer met de zwarte halssok te bewonderen zijn. Evenepoel werd in 2023 nog wereldkampioen tijdrijden met het opvallende ontwerp.
De UCI heeft gewoon regels en voorschriften waarin het fietsmateriaal (tenminste) dient te voldoen.. En dat wordt nu nader onderzocht. Niets meer of minder.
Btw: 'Ook haalt de UCI het punt van commerciële beschikbaarheid aan. De helmen moeten volgens het reglement beschikbaar zijn voor verkoop.'
Vacature is geopend voor "Chef Keuring Helmen". Goedbetaalde job en veel verantwoordelijkheid. Doorgroeimogelijkheden naar "Hoofd Sok Opmeter".
Met andere woorden; nog meer bobo's die zich om randzaken gaan bemoeien!
Geldverslindend en niets toevoegend, maar daar staat deze starre, ouderwetse organisatie bol van.
Vuilnisman; Kunnen deze zakken ook nog bij het grof vuil?"
Je stelt voor dat ze een helm verbieden die gewoon aan de regels voldoet? Het zijn de regels die ze mogelijk gaan aanscherpen. Tot dat moment zijn al deze rare helmen toegestaan.
Ik kan me voorstellen dat een val op de zijkant van je hoofd met zo'n helm een stuk heftiger kan zijn dan met een 'gewone' helm, denk bv. aan de nek die een zwieper maakt o.i.d.
Maar ja, het is niet alsof we hier ooit iets over lezen, want het gaat alleen maar over hoeveel seconden het zou kunnen opleveren. Misschien zijn die helmen super goed op veiligheid getest. Voor ons een vraag, hopelijk voor iemand een weet.
Dat gezegd hebbende is Visma niet het eerste team met een helm met een dergelijk design, dus het lichtje had ook al eerder kunnen branden bij de UCI.
Maar van mij mag de evolutie in het materiaal echt wel doorgaan. En is het zaak van de UCI om heldere regels op te stellen, met duidelijke criteria.
En als je praat over veiligheid: misschien ook eens wat doen aan de tijdrijders die naar beneden kijken ipv vooruit. Er zijn zelfs tijdrijders die door de wagen gestuurd worden (beetje naar links, beetje naar rechts) ipv dat ze zelf kijken. Misschien zelfs wel oortjes tijdens de tijdrit verbieden...
Maar dan moeten wel alle andere variabelen gelijk zijn (niet meer variabel dus).
Het weer is een constitutioneel onderdeel van wielrennen. Ook in een wegrit zijn de condities niet altijd voor elke renner gelijk en vertrekken op GC vlakt de variatie flink af.
Maar de andere variabelen kun je gelijktrekken.
Allemaal hetzelfde materiaal gaat me te ver, omdat ik ook denk dat wegrennen sponsor-driven zal blijven voor een goede tijd, en materiaalfabricanten een substantieel onderdeel van de sponsoren zijn (en ook onderdeel van het supportergedrag: Ferrari is slechter (of beter) dan Mercedes (en dus een excuus voor verlies van idool)).
Maar een tijdrit op de fiets voor de wegetappes komt dicht bij materiaalgelijkheid en laat tegelijkertijd toe dat constructeur X of Y of Z kan blijven kunnen beweren dat ze beter zijn over het hele seizoen.
Dan zie je de ploegen worstelen met het klasseverschil intra-equipe en levert ook mooie races op zoals George Bennet een aantal jaren geleden die 40km in laatste positie bleef hangen, om aan het einde de overgebleven 5 bij een klim op sleeptouw te nemen en er letterlijk de winnende tijd uit te slepen.
Er wordt een hoop tijd en geld besteed aan innovatie, goed: dat ziet er niet altijd even fraai uit maar moet het dan direct verboden worden? Misschien een ideetje voor de UCI: schaf al die volgwagens met reserve materiaal ook maar af! De renners gewoon weer ouderwets met een reserve tube om de schouders laten rijden. Liefst op een fiets zonder versnellingen uiteraard!