UCI gaat in gesprek met Saoedische investeerders OneCycling
Interview De UCI gaat nog voor het einde van het jaar direct in gesprek met de Saoedische investeerders achter het OneCycling-project. Medio juni werd OneCycling nog unaniem weggestemd door de internationale wielerunie. In een exclusief interview met WielerFlits in het ‘Village Départ’ van de Tour de France geeft UCI-voorzitter David Lappartient aan dat hij gesprekken op het allerhoogste niveau in Saoedi-Arabië voert.
OneCycling wordt onverenigbaar geacht met het bestuur en het regelgevend kader van de UCI. Het ontbreekt ook aan sportieve samenhang. Dat gaf de wielerbond vorige maand in een persbericht aan. Al werd toen ook de deur op een kier gehouden voor mogelijke gesprekken met de vertegenwoordigers van OneCycling. Nu geeft Lappartient aan dat hij zelf weer direct in gesprek wil gaan met de Saoedische investeerders.
Het investeringsfonds Public Investment Fund (PIF) zou via zijn sportsectie SURJ 300 miljoen euro, verspreid over drie seizoenen, willen investeren om de opstart van OneCycling te verzekeren. Een project waar Visma | Lease a Bike, EF Education-EasyPost, Ineos Grenadiers, Soudal Quick-Step en Red Bull-BORA-hansgrohe samen met organisator Flanders Classics de stuwende krachten achter zijn. Ook zes andere WorldTeams en Giro-organisator RCS sloten zich aan. In 2026 zou OneCycling al van start willen gaan en nieuwe wedstrijden in Colombia, Verenigde Staten en Saoedi-Arabië op het hoogste niveau willen toevoegen. Maar de UCI houdt dit in ieder geval voor komend jaar nog tegen.
“Natuurlijk willen wij de gesprekken aangaan met de Saoedische investeerders”, bevestigt Lappartient tegen WielerFlits. “Wij staan altijd open om aan tafel te gaan met potentiële investeerders in onze sport. Ik heb tegen de Saoedische investeerders aangegeven dat ze welkom in de wielersport zijn. Maar, we moeten het wel samen doen en samenwerken. Je kunt niet binnentreden en ons gaan vertellen hoe wij onze competitie moeten inrichten zonder dat er goede, stevige discussies met de UCI worden gevoerd.”
U heeft dus al rechtstreeks met de personen van het investeringsfonds SURJ gesproken?
“Ja, we hebben op het einde enkele korte gesprekken gevoerd, maar toen was het al te laat. Ik heb goede connecties in Saoedi-Arabië met de kroonprins en minister en ik weet dat zij van het wielrennen houden en het ondersteunen. Het niveau waarop OneCycling wordt besproken is echter op een lager niveau. Waarschijnlijk zullen we het naar een hoger niveau moeten tillen om een oplossing te vinden.”
Was het grootste probleem dat er een gebrek aan informatie over OneCycling was?
“Ik weet nog altijd niet hoe OneCycling zou moeten werken. En hoe het business model in elkaar zit. Die vragen hebben wij als UCI aan de vertegenwoordigers gesteld. We hebben daar geen duidelijke antwoorden op gekregen. Dat is voor ons een belangrijk punt. We kunnen niet twee divisies in de WorldTour hebben. Een met de wedstrijden in One Cycling en een met de wedstrijden die buiten One Cycling vallen.”
“Het andere belangrijke punt is dat de teams niet organisator van wedstrijden of een wedstrijdenreeks kunnen zijn. Die combinatie mag niet volgens de UCI-regels. En dat is ook iets wat wij niet willen.”

David Lappartient in gesprek met Tom Vandamme voorzitter van Belgian Cycling. Foto: Raymond Kerckhoffs
Staan er al gesprekken tussen de Saoedische investeerders en de UCI op het programma?
“Ik zal zeker met de Saoedi’s in gesprek gaan. We hebben dit najaar de UCI Urban wereldkampioenschappen in Saoedi-Arabië en daar zal ik de betrokken personen zeker ontmoeten.”
Lappartient zal dit najaar aan zijn derde periode als voorzitter van de UCI beginnen. Een verkiezing is niet nodig, omdat er zich geen tegenkandidaat heeft gemeld. De positie van Lappartient binnen de UCI is wereldwijd zo sterk dat mogelijke andere kandidaten weten dat het onmogelijk is om voldoende ‘kiesmannen’ achter zich te krijgen.
Wat hoopt u te bereiken in uw derde periode als UCI-voorzitter?
“Ten eerste wil ik het goede werk dat we de afgelopen jaren hebben gedaan voortzetten. Belangrijk is om de sport wereldwijd verder te laten groeien. Een speerpunt zal zeker ook het Super WK worden. We hebben in 2023 in Glasgow gezien dat het samenvoegen van de verschillende disciplines in een compact programma een groot succes was. Onze doelstelling is om dit door te zetten en dit Super WK te laten uitgroeien tot een van de grootste sportevenement in de wereld.”
“Verder wil ik ervoor zorgen dat we al wielerdisciplines op de Olympische Spelen kunnen behouden. En als we naar het wegwielrennen kijken, dan hebben we de afgelopen zeven jaar enorme stappen gezet in de ontwikkeling van het vrouwenwielrennen. Hier moeten we mee verder gaan want we zien dat dit een enorm potentieel heeft.”
Dan wijst Lappartient nog naar een topprioriteit: “De veiligheid van de renners is een van de belangrijkste zaken. Niet alleen voor de UCI, maar voor alle stakeholders in het wielrennen. Daarnaast moeten we blijven werken om een stabiel economisch model voor het wielrennen te vinden. Dat is niet de makkelijkste doelstelling.”
Zo zien we in de jaarcijfers van 2024 dat het in stand houden van de WorldTour de UCI nog altijd veel geld kost.
“De WorldTour kost inderdaad geld, maar dat wil niet zeggen dat de organisatoren geen geld verdienen. De cijfers zijn ook beïnvloed door het koersverschil tussen de Euro en de Zwitserse franc in het afgelopen jaar. Maar het klopt dat de WorldTour voor de UCI nog altijd niet winstgevend is. De UCI investeert hier ook al jaren bewust in omdat hier voor ploegen, renners en organisatoren de business van het wielrennen plaats vindt.”
Klinkt leuk hoor: verder internationaliseren. Dan gaan we historieloze strontkoersen als Copenhagen Sprint in de woestijn organiseren: daar zit het volk immers op te wachten. En dat soort troep gaat dan Europese koersen met een rijke historie verdringen want de kalender is immers al propvol.
Dit kan alleen maar verkeerd aflopen, direct afkappen die ongein.
ASO haalt de neus op…
Dit is het Velon.2 met hun Hammer gedoe…
Jip, ben jij het?
laat me niet lachen; hij GEBRUIKT het