UCI blijft manieren ontwikkelen om mechanische doping op te sporen

donderdag 6 juni 2019 om 10:23
UCI blijft manieren ontwikkelen om mechanische doping op te sporen

foto: Cor Vos

De UCI blijft zich hard maken voor het uitbannen van technologische fraude in het wielrennen. Tijdens de Giro d’Italia zijn bijna 1.500 controles uitgevoerd op motortjes en de wielerunie wil in 2020 een nieuwe manier introduceren om mechanische doping op te sporen.

In de Giro heeft de UCI op twee manieren diverse fietsen onderworpen aan onderzoeken. In totaal zijn 1.312 fietsen met een tablet magnetisch gescand. Daarnaast is 113 keer de röntgentechnologie ingezet, waarbij de fiets in een wagen wordt gezet om vervolgens met röntgenfoto’s te kijken of er fraude wordt gepleegd. Dagelijks werden vier tot twaalf fietsen op deze manier getest, waaronder die van ritwinnaars en die van de roze trui. Er zijn geen motortjes aangetroffen, laat de UCI weten.

Nieuwe updates
De internationale wielerunie ontwikkelt ook nieuwe manieren om fietsen te testen op technologische fraude. Samen met gespecialiseerde bedrijven wil de UCI in 2020 een tracker gebruiken die op elke fiets past. Die tracker kan op elk moment in de wedstrijd een motor detecteren. In de voorbije Tour de France is dit idee al met succes getest. Daarnaast komt volgend jaar een update van de magnetische scanners via de tablets. De nieuwe versie is krachtiger, geeft betere resultaten en kost minder geld.

“Onze onderzoeken blijven doorgaan en zorgen dat we uitgerust te zijn met nieuwe technologieën, die apparatuur op elk moment in de wedstrijd kunnen monitoren”, zegt UCI-president David Lappartient. “We willen ervoor zorgen dat de mensen vertrouwen in de prestaties van de renners.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

mich 6 juni 2019 om 10:31

Kunnen ze die GPS dan ook direct gebruiken om in een koers de exacte locatie van elke renner te laten zien. Ik weet dat het al bestond in de tour de france maar werkte nog niet erg goed.

VerstandOpNul 6 juni 2019 om 10:32

Verbaast me op zich niet dat ze niks vinden.. Ik heb de indruk dat renners mechanische doping sowieso not-done vinden..
Daar waar velen met allerlei kronkels stimulerende middelen in het lichaam dan wel weer lijken te rechtvaardigen.. Ook omdat er zo’n groot, grijs gebied is..

Romāns Vainšteins 6 juni 2019 om 10:41

Ultieme kruising tussen bezigheidstherapie en symboolpolitiek, daarnaast uitermate onbeschoft ten opzichte van de atleten.

Emergo 6 juni 2019 om 10:49

Vind ik ook. Femke Van den Driessche kom maar terug in het veldrijden.

xistnc 6 juni 2019 om 10:54

Tussen de regels door zegt de UCI eigenlijk, dat ze nog altijd niet alle mechanische doping kunnen opsporen. Brrr…

jooprioolpijp 6 juni 2019 om 11:17

Geloof ik niet. Denk eerder dat dit een vorm van vals spelen is die de UCI wel met 100% zekerheid kan uitbannen, in tegenstelling tot gewone doping. Alleen al voor de publicitaire waarde is dat reden genoeg om het te doen, zeker als het niet te gek duur is. Het feit dat er de laatste tijd niks gevonden is doet eerder vermoeden dat de renners de pakkans simpelweg te hoog vinden en dus niet aan mechanische doping doen – die sneue Belgische veldrijdster daargelaten.

GekkeHenkie 6 juni 2019 om 11:41

De eerste jaren was dat apparaatje er natuurlijk alleen voor de sier en om de controleurs een goed gevoel te geven. Bij Femke van den Driessche kwamen de kabels uit het frame, daar had je geen tablet voor nodig.

Daarnaast geloof ik wel dat motortjes niet meer gebruikt worden in het profpeloton, omdat iedereen weet dat ze bestaan en het heel moeilijk is om zoiets te gebruiken zonder argwaan op te wekken. Maar het is goed dat de UCI toch doorontwikkeld en voor volgend jaar dus een fatsoenlijke methode heeft om zeker te zijn dat er geen motortjes worden gebruikt.

Random wielerliefhebber. 6 juni 2019 om 12:42

Ik ben er van overtuigt dat niemand mechanische doping gebruikt, de pakkans is heel groot. Wat als je fiets word gejat? of een gevalletje tolhoek waar de fiets op een andere wagen beland

eppie_steppie 6 juni 2019 om 12:49

Binnenkort start de UCI ook met out of competition controles…

west 6 juni 2019 om 16:22

Dat lijkt me wel een mooi baantje: Hoofd jurychef mechanische doping bij de UCI. Beetje de wereld overvliegen met je tabletje. ’s ochtends en ’s avonds een beetje dure fietsen vingeren en tussendoor een beetje koers kijken… Wat verdiend zo’n UCI jurybaasje per jaar? Zal wel over de 50.000 wezen?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.