UCI belooft nieuwe maatregelen rond veiligheid renners

woensdag 9 oktober 2019 om 18:05
UCI belooft nieuwe maatregelen rond veiligheid renners

foto: Cor Vos

Wielerbond UCI heeft nieuwe maatregelen beloofd rond de veiligheid van renners in de koers. Na een reeks incidenten tijdens grote en nationale wedstrijden de afgelopen tijd waren de zorgen immers opgelaaid rond dit thema, kwam in gesprekken met rennersvakbond CPA naar voren.


De UCI herhaalt in een persrelaas het belang van de veiligheid van de renners en benadrukt dat in samenwerking met renners, ploegen en organisatoren de laatste jaren al concrete maatregelen zijn genomen, zoals implementatie van het extreme weather protocol, introductie van technische adviseurs, publicatie van richtlijnen voor voertuigcirculatie, veiligheidscursussen voor bestuurders van volgauto’s en motards en een vermindering van het aantal teams in WorldTour-wedstrijden.

Herhaaldelijk bleef het thema veiligheid terugkeren dit seizoen. Onder meer rond het overlijden van Bjorg Lambrecht, maar ook rond de hitte tijdens de Tour de France en in de BinckBank Tour, waar het peloton de route onveilig vond door de soms smalle wegen en de vele bochten. En het voorbije weekend nog riep Matteo Trentin op tot een verbod op dranghekken met uitstekende voetjes na de zware valpartij van Álvaro José Hodeg in de Tour de l’Eurométropole.

Na hun vergadering vandaag hebben de UCI en de CPA een strategie uitgezet voor de volgende weken, in die periode nemen ze tevens deel aan werkoverleggen met afgevaardigden van renners, teams en organisatoren. Die overleggen moeten leiden tot specifieke voorstellen die in stemming gebracht moeten worden door het UCI Managementcomité, met het oog op toepassing vanaf het seizoen 2020. De maatregelen zullen dan december worden gepresenteerd.

‘Absolute prioriteit’
“De veiligheid van renners is een absolute prioriteit”, stelt UCI-baas David Lappartient. “En ik wil de CPA bedanken voor hun medewerking. Samen met onze partners is er al veel gedaan om de omstandigheden voor renners te verbeteren. Recente gebeurtenissen herinnerden ons er echter aan dat we nooit op onze lauweren kunnen rusten. Door een gedeeld verantwoordelijkheidsgevoel zullen we gezamenlijk antwoord geven op de zorgen van de renners door versterkte maatregelen.”

CPA-voorzitter Gianni Bugno laat weten verheugd te zijn dat de UCI luistert naar de zorgen rond de veiligheid van de renners en dat zij vastberaden is om er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. “Wij zullen met specifieke voorstellen komen als onderdeel van een constructieve aanpak, met als uiteindelijke doel significante maatregelen te introduceren voor volgend seizoen ten behoeve van de renners.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

west 9 oktober 2019 om 18:27

Vanwege veiligheid mag de pijplengte van de broek vanaf heden maximaal anderhalve centimeter zijn. Veiligheid opgelost. Next!

Panache 9 oktober 2019 om 18:46

Sokkenprobleem wordt lekker makkelijk als gimmick gebruikt, maar is een geheel ander onderwerp dan veiligheid. Het probleem van de sokken is dat de UCI wielrennen graag herkenbaar en laagdrempelig wil houden. Zonder regels op dat vlak fietsen ze over 10 jaar als halve moto-gp coureurs de Alpen af. Het steeds aanhalen van de sokken als er iets anders speelt begrijp ik niet.

JVD 9 oktober 2019 om 21:56

@panache Inderdaad. Daarnaast loopt iedereen wel te melken over die sokken, maar zo gek is het niet om een regel op aerodynamicagebied daadwerkelijk te proberen te handhaven.

Polleke 9 oktober 2019 om 19:07

En om dit heuglijke nieuws te vieren sturen we aanstaande zondag het hele peloton een karreweg op… en dan nog eén, maar wel 1 minder dan afgelopen jaar omwille van de veiligheid… onnozelaars…

Panache 9 oktober 2019 om 19:24

Ga lekker baanwielrennen kijken, of virtueel racen. Wielrennen is een hele linke sport, met geen mogelijkheid veilig te krijgen. Toen wielrennen werd uitgevonden waren het 90% grindpaden. Ken je klassiekers. Omarm wat het wél is, zo lang het nog bestaat.

Polleke 9 oktober 2019 om 19:29

Nu de grootste ploegen er weg blijven, omwille van die grindstroken, zal Parijs Tours het idd niet lang meer uitzingen…,

Romāns Vainšteins 9 oktober 2019 om 20:33

Dat vanwege de grindstroken boycotten is gewoon gelul. Maak het WT en daar komen ze allemaal weer aan.

Romāns Vainšteins 9 oktober 2019 om 20:11

Het is een totale utopie om wegwielrennen ‘veiliger’ te maken, sinds het helemaal een ding werd nog geen enkele echte oplossing gevonden. De basis is gevaarlijk, de beoefenaars waaghalzen en het totaal aan variabelen te complex, schijnoplossingen is het verste dat je geraken gaat want ongeacht het speelveld zal men tot over het randje gaan.

AWestie 9 oktober 2019 om 20:45

De nieuwe UCI kalender staat op de kalender van de UCI site. Nieuwswaardige dingen staan er op.

H Jetten 10 oktober 2019 om 08:58

Als ze praten over veiligheid dan moeten de renners het eerst het voorbeeld geven,
Bij het aannemen van een bidon uit de volwagen niet meer blijven plakken.
Niet meer achter langs de signaleurs rijden.
Niet meer over het trottoir rijden. De weg is voor hun bestemd
Bij al deze overtredingen moet de renner(s) uit de wedstrijd worden genomen en niet na afloop van de wedstrijd de beelden gaan bekijken en de renner(s) dan uit de uitslag halen.
Want deze kunnen dan de koers hebben beïnvloed.

DonQuijote 10 oktober 2019 om 10:33

Wielrennen op de weg is een prachtige sport, wat enorm tot de verbeelding spreekt.

Maar ik vraag me wel eens af of het nog wel van deze tijd om met zulke hoge snelheden over de openbare weg te rijden in een peloton van 100-200 renners.
De wegen zijn zó veranderd! En het gaat zóveel harder dan pak ´m beet 50 jaar geleden.

Als ik aan mijn eigen “carriere” denk in de jaren 80 en 90 in de nederlandse klassiekers, dat was eigenlijk al waanzin.
Een keer in de Ronde van Zuidholland ergens tussen Bleiswijk en Bergschenhoek ging het vol op de kant en stond er in tegensgestelde richting een lijnbus stil, iedereen slingerde er á 50 kmp/u omheen. Ik keek werkelijk precies op het juiste moment op om die bus te zien en ik zie nog het verschrikte gezicht van die buschauffeur die natuurlijk zijn hart vasthield.
Ik wil er niet aan denken wat er was gebeurd als ik 3 seconden later had opgekeken..

Zelf zou ik alleen nog deelnemen aan wegwedstrijden op afgesloten parcoursen, maar ja dat is zó saai!

Nu rijd ik in Spanje ATB wedstrijden, wat een weelde aan veiligheid is dat!
Geen verkeer, niet 55kmp/u in een peloton rijden etc.

xistnc 10 oktober 2019 om 11:39

Als je drie seconden later had opgekeken, had je vermoedelijk die buschauffeur zijn schouders zien ophalen, alvorens zijn weg te vervolgen.

DonQuijote 10 oktober 2019 om 12:41

Ik weet niet zeker of je nog veel ziet als je net met 50kmp/u op een stilstaande lijnbus bent geklapt..
En ik weet ook niet zeker of het de gemiddelde buschauffeur onberoerd laat als er een jonge wielrenner door zijn voorruit heen knalt.

Of begrijp ik je opmerking verkeerd ? :)

Cyclinglife 10 oktober 2019 om 11:30

de uci gaat dus het aantal WT-ploegen omhoog halen, gelijktijdig wordt het verplicht om de beste van afgelopen jaar op pct niveau uit te nodigen. Hierdoor zijn er minder wildcards beschikbaar. Wat al problemen kan veroorzaken omdat ze ook nog stellen dat er minimaal 1 ploeg uit het thuisland moet starten in een koers. En dan willen ze nu ook nog het aantal teams verminderen. de PCT teams komen er steeds bekaaider vanaf bij de uci. wordt als koers organisatie ook moeilijker keuzes maken zo.
Zie er ook geen veiligheidsmaatregel in die echt helpt. De UCI kan beter zorgen dat er strikte regelgeving voor omkadering en van afsluiten parcours komt. En dit effectief handhaven.

Panache 10 oktober 2019 om 16:53

“Zie er ook geen veiligheidsmaatregel in die echt helpt. De UCI kan beter zorgen dat er strikte regelgeving voor omkadering en van afsluiten parcours komt. En dit effectief handhaven.”

Attentie: deze sport vindt plaats op de openbare weg en daar heeft de UCI niets over te zeggen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.