UCI-baas Lappartient vindt wielersport niet duurzaam genoeg: “Moeten WorldTour-kalender anders organiseren”
Het wielrennen moet duurzamer worden. Dat stelt David Lappartient, de voorzitter van de Internationale Wielerunie (UCI), in gesprek met Cycling Weekly. Volgens de Fransman gebeurt er in de sport te weinig om het milieu te sparen. Hij komt met enkele voorstellen.
“Er is geen andere keuze dan te veranderen”, zegt Lappartient. Hij stelt dat het wielrennen momenteel een vier scoort op een duurzaamheidsschaal van één tot tien. “We zitten niet op het niveau waar we op zouden moeten zitten. We zijn op de juiste weg, maar ons beginpunt was niet goed en er zal nog veel moeten gebeuren. Onze ambitie is heel hoog, we willen een tien. En het al gaat beter. We hebben doelen gedeeld, een visie, maar ik denk dat we nog meer moeten ontwikkelen én dat het echt een gedeeld doel van iedereen moeten worden.”
Wijziging kalender
De UCI-voorzitter komt met enkele concrete plannen. “We moeten de WorldTour-kalender organiseren op een manier waarmee we onze emissies beperken, op een manier dat we niet om de maand van de ene kant van de planeet naar de andere kant gaan”, begint hij. “In onze Agenda 2023 staat geschreven dat we de WorldTour en andere kalenders opnieuw moeten plannen. Het gaat dan (vanaf januari, red.) van Oceanië naar Azië, het Midden-Oosten, Europa, Noord-Amerika en weer naar Azië. Op die manier kunnen we helpen om de ecologische voetafdruk van de sport te beperken.”
Lappartient suggereert ook dat er in Europa verschillende wedstrijdblokken moeten zijn in bepaalde gebieden. De renners kunnen dan weliswaar reizen, maar de teams en de auto’s blijven op één plek. Volgens de Fransman is het ook een probleem dat ploegen tegenwoordig een stuk groter zijn dan in het verleden. “We zien dat de hoeveelheid auto’s toeneemt en dat is niet altijd in lijn met wat we willen. Teams hebben een social media-beheerder, koks, dokters, allemaal banen die eerst niet bestonden. Het is behoorlijk lastig om dit te veranderen, aangezien de ploegen geloven dat dit nodig is om te presteren. Moeten we hier beperkingen opleggen? Het is iets dat we moeten bespreken met de teams.”
Verplaatsingen
Daarnaast vindt Lappartient dat er teveel verplaatsingen zijn in grote rondes, waarbij op rustdagen soms ook naar andere plekken gevlogen wordt. “Als we onze ecologische voetafdruk kleiner willen maken, hebben we geen andere optie dan dit te veranderen”, klinkt het. Voor organisatoren heeft hij de volgende boodschap: “Als ze hun eigen emissies met 50% willen verkleinen, is het noodzakelijk dat ze met elektrische auto’s gaan rijden en de afstanden tussen ritten verkleinen.”
Die 50% procent is geen willekeurig percentage. Eerder liet Lappartient, ook in gesprek met Cycling Weekly, al weten dat WorldTeams hun uitstoot ook met 50% moeten verminderen voor 2030. Gebeurt dat niet, dan kunnen ze hun licentie voor het hoogste niveau kwijtraken. “Dit zal een verplichte voorwaarde worden om in 2023 een WorldTeam te zijn”, zei de Fransman toen.
Maar begin toch aub niet te praten over beperken van teamauto's en staf als je een veelvoud aan overbodige motards, pers, VIP's en reclamestoet laat meerijden tijdens een koers.
Hij vindt social-media verantwoordelijke misschien overbodig, maar koersen in het midden-oosten of een grote ronde laten starten in een heel ander land voor het geld is geen probleem.
Kijk idd eerst in eigen boezem voor je de teams begint aan te pakken.
Misschien ver gezocht en natuurlijk bijna onmogelijk om aan te passen, maar een heel legioen wielrenners die om de week naar Calpe of Tenerife vliegen om te trainen is misschien ook niet het meest duurzame.
PS: Misschien kan de F1 ook eens oog nemen naar deze mindset en kalender. Want 3x naar midden-oosten en 4x naar N-Amerika vliegen is miss ook niet zo duurzaam
Bij veldritten is het makkelijk, dan ben je als controler op het veld.
En het ligt ook aan de drone die je hebt, maar de vliegtijd is niet zo lang van de meeste drones. Langste is zo'n 10 uur vliegtijd (onder ideale condities), en dan be niet volledig electrisch.
Volledig electrisch vlieg je (nu nog) niet langer als 1 uur. Dus mooit voor veldritten, wat minder voor ritten koersen.
De meeste motards zijn ook geen tv-motards natuurlijk. Seingevers kan je ook niet zonder. Maar het is de enorme hoeveelheid aan fotografen, verslaggevers en persmotoren die er gewoon uit moet. Niets tegen Renaat (of Maarten) op de moto. Maar als elke sportzender iemand zend, heb je er gewoon teveel.
Tegelijk denk ik ook eens aan aankomstzones of publiektrekkers. JE hebt vaak duizenden mensen die naar dezelfde berg, helling of kassei-strook trekken. Heeft de organisatie al ooit eens gekeken voor openbaar vervoer of betere transportopties? Want nu gaat de meerderheid van de mensen ook gewoon met zijn auto of camper op de berg gaan kamperen (of aan de voet).
Desondanks zijn drones goed om mee te experimenteren, het kan wel het aantal motoren omlaag brengen.
Afgebakend gebied waar ze vliegen. en kleine drones.
De drones die wel lang kunnen vliegen, zijn niet klein (en hebben nog steeds niet die grote camera's).
Het EK had mischien wel een mooie test kunnen zijn, drones laten vliegen en filmen rond de vuilnisbelt. Kan je meteen in kaart brengen wat de tekortkomingen zijn.
Maar beter laat dan ooit de koe bij de horens vatten, verplaatsingen beperken en al helemaal niet met vliegtuigen tijdens wedstrijden is een eerste stap.