UCI-baas Lappartient vindt wielersport niet duurzaam genoeg: “Moeten WorldTour-kalender anders organiseren”
foto: Cor Vos
dinsdag 24 oktober 2023 om 09:41

UCI-baas Lappartient vindt wielersport niet duurzaam genoeg: “Moeten WorldTour-kalender anders organiseren”

Het wielrennen moet duurzamer worden. Dat stelt David Lappartient, de voorzitter van de Internationale Wielerunie (UCI), in gesprek met Cycling Weekly. Volgens de Fransman gebeurt er in de sport te weinig om het milieu te sparen. Hij komt met enkele voorstellen.

“Er is geen andere keuze dan te veranderen”, zegt Lappartient. Hij stelt dat het wielrennen momenteel een vier scoort op een duurzaamheidsschaal van één tot tien. “We zitten niet op het niveau waar we op zouden moeten zitten. We zijn op de juiste weg, maar ons beginpunt was niet goed en er zal nog veel moeten gebeuren. Onze ambitie is heel hoog, we willen een tien. En het al gaat beter. We hebben doelen gedeeld, een visie, maar ik denk dat we nog meer moeten ontwikkelen én dat het echt een gedeeld doel van iedereen moeten worden.”

Wijziging kalender
De UCI-voorzitter komt met enkele concrete plannen. “We moeten de WorldTour-kalender organiseren op een manier waarmee we onze emissies beperken, op een manier dat we niet om de maand van de ene kant van de planeet naar de andere kant gaan”, begint hij. “In onze Agenda 2023 staat geschreven dat we de WorldTour en andere kalenders opnieuw moeten plannen. Het gaat dan (vanaf januari, red.) van Oceanië naar Azië, het Midden-Oosten, Europa, Noord-Amerika en weer naar Azië. Op die manier kunnen we helpen om de ecologische voetafdruk van de sport te beperken.”

Lappartient suggereert ook dat er in Europa verschillende wedstrijdblokken moeten zijn in bepaalde gebieden. De renners kunnen dan weliswaar reizen, maar de teams en de auto’s blijven op één plek. Volgens de Fransman is het ook een probleem dat ploegen tegenwoordig een stuk groter zijn dan in het verleden. “We zien dat de hoeveelheid auto’s toeneemt en dat is niet altijd in lijn met wat we willen. Teams hebben een social media-beheerder, koks, dokters, allemaal banen die eerst niet bestonden. Het is behoorlijk lastig om dit te veranderen, aangezien de ploegen geloven dat dit nodig is om te presteren. Moeten we hier beperkingen opleggen? Het is iets dat we moeten bespreken met de teams.”

Verplaatsingen
Daarnaast vindt Lappartient dat er teveel verplaatsingen zijn in grote rondes, waarbij op rustdagen soms ook naar andere plekken gevlogen wordt. “Als we onze ecologische voetafdruk kleiner willen maken, hebben we geen andere optie dan dit te veranderen”, klinkt het. Voor organisatoren heeft hij de volgende boodschap: “Als ze hun eigen emissies met 50% willen verkleinen, is het noodzakelijk dat ze met elektrische auto’s gaan rijden en de afstanden tussen ritten verkleinen.”

Die 50% procent is geen willekeurig percentage. Eerder liet Lappartient, ook in gesprek met Cycling Weekly, al weten dat WorldTeams hun uitstoot ook met 50% moeten verminderen voor 2030. Gebeurt dat niet, dan kunnen ze hun licentie voor het hoogste niveau kwijtraken. “Dit zal een verplichte voorwaarde worden om in 2023 een WorldTeam te zijn”, zei de Fransman toen.

RIDE Magazine
21 Reacties
24-10-2023 10:06
Dat het duurzamer moet, wil ik gerust geloven. Dat er een betere planning qua zijn qua koersen, is zeker ook de waarheid.
Maar begin toch aub niet te praten over beperken van teamauto's en staf als je een veelvoud aan overbodige motards, pers, VIP's en reclamestoet laat meerijden tijdens een koers.
Hij vindt social-media verantwoordelijke misschien overbodig, maar koersen in het midden-oosten of een grote ronde laten starten in een heel ander land voor het geld is geen probleem.
Kijk idd eerst in eigen boezem voor je de teams begint aan te pakken.

Misschien ver gezocht en natuurlijk bijna onmogelijk om aan te passen, maar een heel legioen wielrenners die om de week naar Calpe of Tenerife vliegen om te trainen is misschien ook niet het meest duurzame.
PS: Misschien kan de F1 ook eens oog nemen naar deze mindset en kalender. Want 3x naar midden-oosten en 4x naar N-Amerika vliegen is miss ook niet zo duurzaam
    24-10-2023 10:48
    Volledig mee eens. Maar ik kan mij voorstellen dat het aantal auto's en motoren in de koers op korte termijn snel gaat afnemen. Als ik nu al zie wat drones voor beelden maken bij veldritten, dan kan ik mij voorstellen dat over een paar jaar er geen fotograven en cameramotoren meer nodig zijn. Helikopters ook niet. Volgens mij zijn de mogelijkheden er wellicht zelfs al.
    24-10-2023 11:13
    @scondant,

    Bij veldritten is het makkelijk, dan ben je als controler op het veld.
    En het ligt ook aan de drone die je hebt, maar de vliegtijd is niet zo lang van de meeste drones. Langste is zo'n 10 uur vliegtijd (onder ideale condities), en dan be niet volledig electrisch.
    Volledig electrisch vlieg je (nu nog) niet langer als 1 uur. Dus mooit voor veldritten, wat minder voor ritten koersen.
    24-10-2023 11:15
    Ik weet natuurlijk de batterij-duur niet van een drone, dus miss meerdere nodig voor een koers van pakweg 200km. Tegelijk zal de wetgeving ook meemoeten, want de regels van drones zijn niet dezelfde als deze van de helikopter.
    De meeste motards zijn ook geen tv-motards natuurlijk. Seingevers kan je ook niet zonder. Maar het is de enorme hoeveelheid aan fotografen, verslaggevers en persmotoren die er gewoon uit moet. Niets tegen Renaat (of Maarten) op de moto. Maar als elke sportzender iemand zend, heb je er gewoon teveel.

    Tegelijk denk ik ook eens aan aankomstzones of publiektrekkers. JE hebt vaak duizenden mensen die naar dezelfde berg, helling of kassei-strook trekken. Heeft de organisatie al ooit eens gekeken voor openbaar vervoer of betere transportopties? Want nu gaat de meerderheid van de mensen ook gewoon met zijn auto of camper op de berg gaan kamperen (of aan de voet).
    24-10-2023 11:57
    Drones gaan het niet snel kunnen overnemen van heli's en motards. Accuduur is niet goed genoeg, maar de beeldkwaliteit al helemaal niet. Aan zo'n heli hangt een camera van 10 kilo waar eens lens in zit die je op een drone simpelweg niet mee krijgt, laat staan bedienen. Hetzelfde geldt voor fotografen: ze moeten verminderd worden, maar het is een noodzakelijk kwaad; je kan met een drone simpelweg niet de foto's maken die je vanaf de motor kan maken.

    Desondanks zijn drones goed om mee te experimenteren, het kan wel het aantal motoren omlaag brengen.
    24-10-2023 12:34
    En daarom werken drones wel bij veldrijden en MTB wedstrijden.
    Afgebakend gebied waar ze vliegen. en kleine drones.

    De drones die wel lang kunnen vliegen, zijn niet klein (en hebben nog steeds niet die grote camera's).
    Het EK had mischien wel een mooie test kunnen zijn, drones laten vliegen en filmen rond de vuilnisbelt. Kan je meteen in kaart brengen wat de tekortkomingen zijn.
24-10-2023 10:12
Goed dat hij vind dat er iets aan gedaan moet worden, maar hij is toch ook de persoon die hier de grootste invloed op heeft? Elektrische auto's lijken me zeer welkom, maar dan is het ook aan de ronde's om te zorgen dat er infrastructuur is dat auto's kunnen worden opgeladen tussen de ritten in. In kleine dorpjes hebben ze op dit moment vaak niet genoeg stroompunten. Verbied de grote ronde's om verplaatsingen met vliegtuigen te doen (en dus geen grand depart meer in Kopenhagen of Israel). En in Europa zijn er naar mijn mening al veel blokjes met koersen. Probleem is eerder dat de meeste ploegen geen interesse hebben om rond een wedstrijd als Clasica San Sebastian nog meer koersen als Circuit De Gexto en de Vuelta a Castilla y Leon te rijden, omdat het 1.1/2.1 koersen zijn. En ik mis de reflectie op de UCI zelf. Wie bepaalt er dat er in de UAE moet worden gekoerst zonder dat daar een wieler historie is?
    24-10-2023 11:18
    Artic race of Norway heeft het gedaan. Dus las je genoeg oplaad punten hebt 9zoals noorwegen) kan het gewoon
24-10-2023 10:41
Wat is duurzamer? Veel reizen en CO2 uitstoten tussen de koersen door, op de openbare weg met hoofdzakelijk lokale toeschouwers? Of net wat slimmer de kalender indelen en koersen op circuits waar het publiek naartoe reist? Of van het wielrennen een dermate populaire sport maken waardoor mensen in de weekenden thuis voor de buis zitten in plaats van de auto pakken naar het strand? Uitstoot kan je gewoonweg niet op lokale/individuele schaal zien, het draait om het totaalplaatje. Dus veel succes met scenario’s doorrekenen UCI, ik geloof er geen snars van dat jullie dat werkelijk gaan doen. De UCI kan al amper een veilige laatste kilometer garanderen, laat staan complexere zaken overzien. Beetje greenwashen en deugpunten scoren, daarna verdwijnt dit UCI beleid in een hele diepe la.
24-10-2023 12:01
Prachtig staaltje greenwashing van Lappartient. De UCI kan hier heel simpel goed in bijdragen door het aantal voertuigen in de caravaan terug te dringen, een verbod op reclamecaravaans, verbod op verplaatsingen per vliegtuig in rondes, verbod op verplaatsingen met de auto langer dan 2 uur in rondes, etc etc. Maar nee, ze gaan de ploegen wat extra regels opleggen. Alles moet groener, behalve het verdienmodel van de UCI. Typisch.
    24-10-2023 12:31
    Vaste bevooradingpost(en) weer verplicht maken en die trend van om de 10 km een bidon aangeven (of meestal niet) verbieden. Haalt zo min. dagelijks 20 auto’s uit de omgeving van de koers…
    24-10-2023 12:35
    verbod op reclame caravaan gaat er niet komen. Je hebt wel sponsor inkomsten nodig.
24-10-2023 10:03
WT teams zijn verplicht om alle WT wedstrijden te rijden. Met de huidige inrichting van de kalender brengt dat een grote co2 uitstoot met zich mee. Dit lijkt me in de eerste plaats vooral een probleem voor de organisatoren en niet voor de teams.
    24-10-2023 10:49
    Dat klopt niet helemaal. slechts een deel van de WT kalender is verplicht. De ronde van Guangxi was dit bijvoorbeeld niet. Hier stonden dan ook niet alle WT teams aan de start.
    24-10-2023 11:23
    Ik meen dat het idd de wt koersen is, maar dan wel alleen koersen die al op een bepaald moment bestonden. Ik meen niet heel lang geleden, 2017 ofzo?
24-10-2023 10:19
Na 10+ jaren vallen de schellen van de ogen… ‘de teams zijn gegroeid’ zegt de opperbobo van de sport…
Maar beter laat dan ooit de koe bij de horens vatten, verplaatsingen beperken en al helemaal niet met vliegtuigen tijdens wedstrijden is een eerste stap.
24-10-2023 13:58
Nou elektrisch rijden gaat dat duurzaamheid probleem niet oplossen hoor. Batterij is echt super schadelijk. Heb ook niks tegen duurzaamheid, wel tegen dat linkse groeptoeter over onhaalbare en vaak niet zinvolle maatregelen!
24-10-2023 17:47
Achterlijke koersen schrappen op plekken waar 0 animo is en jarenlang proberen daar geen moer verandering in gebracht heeft is een mooi begin. Rara waar te beginnen!
24-10-2023 10:12
Vreselijk dat er toch altijd dit soort activisten aan de knoppen zitten overal nu ook weer bij de UCI. Duurzaamheid, ecologische voetafdruk, elektrische onzin auto's brrr. Wat een vreselijk stuk waar je niet vrolijk van wordt.
    24-10-2023 11:57
    Brrrr, duurzaamheid. Vet eng om zuinig met de Aarde en onze grondstoffen om te gaan. Moeten we niet willen, onze Aarde beter leefbaar houden.
    24-10-2023 12:04
    dream on beste Patrick, wordt vooral niet wakker, ssssssssst ;)

Reacties zijn gesloten.