UCI-baas Lappartient over oortjes in koers: “Meerdere topcoureurs willen er vanaf”
foto: Cor Vos
zondag 24 november 2024 om 11:22

UCI-baas Lappartient over oortjes in koers: “Meerdere topcoureurs willen er vanaf”

Wat gaat er gebeuren met de oortjes in koers? Onder meer daarover werd de afgelopen week druk gesproken bij de UCI en het AOICC. UCI-baas David Lappartient heeft er wel het een en ander over te zeggen: “Meerdere topcoureurs hebben tegen mij gezegd dat ze van de oortjes af willen.”

Lappartient zelf heeft er ook een duidelijke mening over. “Uit tests blijkt dat er minder valpartijen zijn als er geen oortjes gebruikt worden. Het probleem is denk ik dat alle renners dezelfde informatie ontvangen, waardoor iedereen op hetzelfde moment naar voren wil rijden. Bijvoorbeeld als er een wegversmalling wordt aangekondigd.”

“Ploegleiders willen alleen maar oortjes vanwege tactiek en strategie, maar dat heeft niks met veiligheid te maken. Naar mijn mening is het een alternatief om slechts enkele renners naar de koersradio te laten luisteren”, aldus de UCI-baas bij TuttoBiciWeb.

GPS-tracking
Lappartient heeft zich ook nog uitgelaten over de ontwikkeling van GPS-tracking in de koers. De Fransman noemt het een goede ontwikkeling, maar: “Er moeten GPS-systemen komen waarbij een waarschuwing naar juryleden of commissariswagens wordt gestuurd met een melding als iemand niet meer beweegt. De echte uitdaging zit hem in dat iemand opgemerkt moet worden bij een val.”

“Wij zullen als UCI nooit technologische barrières opwerpen die de veiligheid van renners in gevaar brengen”, sluit hij vervolgens af.

RIDE Magazine
8 Reacties
24-11-2024 22:37
Tja, vroeger zag de voorkant van het peloton een gevaarlijk obstakel, deden die teken naar alles wat achter hen reed en was het meestal geen enkel probleem.

Nu zit iedereen 2 kilometer op voorhand te schreeuwen dat er een gevaarlijk obstakel aan zit te komen, begint iedereen te wringen en liggen ze op hun bek, lang voor ze ooit aan dat gevaarlijk punt zijn.
24-11-2024 15:40
Oortjes afschaffen is een geweldig plan. Renners denken zelf meer na, maken goede én slechte tactische beslissingen wat de aantrekkelijkheid van de koers ten goede komt. Koerskapiteinen worden goud waard op die manier. Info over gevaar en tijdsverschillen moeten ook absoluut tot de renners komen op een verantwoorde, snelle wijze.
Geen blèrende,overspannen ploegleiders die de renners opfokken met belachelijke teksten.
24-11-2024 12:25
Dat er een aantal toprenners wel of niet vanaf wil is op zich natuurlijk nietszeggend. Het gaat om het waarom. En hoe is er gemeten dat er minder gevallen wordt zonder oortjes. Hoe waren de omstandigheden in de races, hoeveel kilometers, wat is het niveau, welke wegen. Het is bijna onmogelijk om dat in cijfers uit te drukken. Dit lijkt meer op iets roepen wat goed uitkomt dan een gefundeerd bewijs. En wat als sommige rijders oortjes hebben en die sommige rijders rijden niet bij de rijders in de buurt die zonder rijden?
Er is een oplossing die gebruikt maak van technologie, monitor wat er gezegd wordt. Train AI er mee en schrijf dan een goed algoritme om de ploegleiders er uit te halen die teveel aan het ophitsen zijn. Straf die met een gele kaart en je houdt het voordeel van oortjes over en haalt het nadeel eruit.
25-11-2024 07:26
Olympische wegrit en wk waren perfect voorbeeld van zonder oortjes rijden. Heerlijke koers gezien.
Reken maar dat dit ook voor de mindere ploegen beter gaat uitpakken.
24-11-2024 12:43
Ik geloof hem niet. Hij heeft waarschijnlijk één renner gesproken die er zo over denkt en bouwt hier nu een hele casus om.
    24-11-2024 22:33
    Je ziet vaak genoeg renners die de oortjes uit de oren hebben hangen en dus uit hebben gedaan, omdat ze gek worden van dat getetter van de ploegleider, dus er zijn echt wel renners die het prima zouden vinden als ze werden afgeschaft denk ik.
    25-11-2024 07:24
    Ik geloof jou niet. Je hebt geen research gedaan op je comment.
24-11-2024 15:35
Kan iets gevaarlijker zijn als men de ploeggenoot probeert te bereiken en daardoor door het peloton probeert te schuiven, maar tegelijkertijd gaat er geen aandacht meer naar het gebrekkige Engels dat uit het oortje komt, eh. Ook mis je wellicht info over iets dat verderop gebeurt, bijv een hond of valpartij in de afdaling. UEC heeft het ooit ook nog gehad over mogelijke gebroken rugwervels vanwege de bakjes, maar geen idee of daar echt onderzoek naar is gedaan. Wat mij betreft weg met de oortjes, iets zegt me dat we dan nog een laatste kunstje van Mollema gaan zien.

https://www.wielerflits.nl/nieuws/uec-vraagt-aandacht-voor-hoog-aantal-gebroken-ruggenwervels-door-oortjes/

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine