UCI-baas Lappartient over oortjes in koers: “Meerdere topcoureurs willen er vanaf”
Wat gaat er gebeuren met de oortjes in koers? Onder meer daarover werd de afgelopen week druk gesproken bij de UCI en het AOICC. UCI-baas David Lappartient heeft er wel het een en ander over te zeggen: “Meerdere topcoureurs hebben tegen mij gezegd dat ze van de oortjes af willen.”
Lappartient zelf heeft er ook een duidelijke mening over. “Uit tests blijkt dat er minder valpartijen zijn als er geen oortjes gebruikt worden. Het probleem is denk ik dat alle renners dezelfde informatie ontvangen, waardoor iedereen op hetzelfde moment naar voren wil rijden. Bijvoorbeeld als er een wegversmalling wordt aangekondigd.”
“Ploegleiders willen alleen maar oortjes vanwege tactiek en strategie, maar dat heeft niks met veiligheid te maken. Naar mijn mening is het een alternatief om slechts enkele renners naar de koersradio te laten luisteren”, aldus de UCI-baas bij TuttoBiciWeb.
GPS-tracking
Lappartient heeft zich ook nog uitgelaten over de ontwikkeling van GPS-tracking in de koers. De Fransman noemt het een goede ontwikkeling, maar: “Er moeten GPS-systemen komen waarbij een waarschuwing naar juryleden of commissariswagens wordt gestuurd met een melding als iemand niet meer beweegt. De echte uitdaging zit hem in dat iemand opgemerkt moet worden bij een val.”
“Wij zullen als UCI nooit technologische barrières opwerpen die de veiligheid van renners in gevaar brengen”, sluit hij vervolgens af.
Nu zit iedereen 2 kilometer op voorhand te schreeuwen dat er een gevaarlijk obstakel aan zit te komen, begint iedereen te wringen en liggen ze op hun bek, lang voor ze ooit aan dat gevaarlijk punt zijn.
Geen blèrende,overspannen ploegleiders die de renners opfokken met belachelijke teksten.
Er is een oplossing die gebruikt maak van technologie, monitor wat er gezegd wordt. Train AI er mee en schrijf dan een goed algoritme om de ploegleiders er uit te halen die teveel aan het ophitsen zijn. Straf die met een gele kaart en je houdt het voordeel van oortjes over en haalt het nadeel eruit.
Reken maar dat dit ook voor de mindere ploegen beter gaat uitpakken.
https://www.wielerflits.nl/nieuws/uec-vraagt-aandacht-voor-hoog-aantal-gebroken-ruggenwervels-door-oortjes/