UCI-baas David Lappartient reageert fel op kritiek Richard Plugge: “Je verspreidt fake news, Richard”
David Lappartient heeft fel gereageerd op de kritiek van Richard Plugge. Die laatste uitte zijn ongenoegen over een situatie in de Ronde van Polen, waar een renner viel en volgens Plugge niet snel genoeg geholpen werd door het gebrek aan radiocommunicatie in koers. “Fake news, Richard”, reageerde Lappartient.
Het gaat om een voorval in de derde etappe van de Ronde van Polen. De Franse renner Nicolas Debeaumarché ging bijzonder hard tegen de grond, waarna het even duurde voordat hij werd bijgestaan door een medisch team. Volgens een aantal betrokkenen, waaronder Plugge, is dit te wijten aan het gebrek aan radiocommunicatie in koers, iets wat de UCI aan het testen is in Polen.
“Het was chaos vandaag, zonder radio’s”, opende Plugge zijn tweet. “De UCI kan niet doorgaan met het verbieden van radio’s. Het heeft de koers in een grote farce veranderd. Net zoals we dat zagen op de Olympische Spelen waar renners niet eens hun volgwagen kunnen roepen als ze een mechanisch probleem hebben. Hopelijk is er niemand zwaar geraakt vandaag”, verwees de grote man van Visma Lease a Bike naar Debeaumarché. Woensdagavond werd bekendgemaakt dat hij zijn ruggenwervel heeft gebroken.
Fel antwoord
Kritiek aan het adres van de UCI, dus. Dat is niet onopgemerkt gebleven, ook niet bij UCI-baas Lappartient. Hij diende Plugge van antwoord: “He Richard. Je bent betrapt op het verspreiden van fake news! De valpartijen in de Ronde van Polen hebben niets te maken met de afwezigheid van radio’s en dat weet jij ook. Alle renners zijn naar onze standaarden geholpen. De prioriteit van de UCI is veiligheid. Jij wilt radio’s houden…”
In plaats van terug in de tijd gaan kun je ook de huidige situatie verbeteren, oortjes zodanig gebruiken dat ze de veiligheid verbeteren. De UCI wil het kind samen met het badwater weggooien. Het valt op hoe super ouderwets deze mensen denken. Communicatie is essentieel dus wees eens creatief en bedenk wat wel werkt, zonder dat we terug moeten naar de spruitjeslucht van halverwege de vorige eeuw. Lappartient kan toch moeilijk ontkennen dat het te lang duurde voordat er hulp was bij die gevallen rennen. Ergens te laat bij zijn heeft vrij vaak als oorzaak gebrekkige communicatie. Dus in plaats van te gaan naar een verbod moet je gaan naar beter controleerbare communicatie (AI, meeluisteren) en de zaken bestrijden die veiligheid verlagen, de zaken behouden die veiligheid verhogen. Dat vraagt creativiteit en innovatie en bij die twee laatste ligt het echte pijn punt.
FAKE NEWS Lapartient. Wat een flapdrol
Wie er gelijk heeft maakt dan niks uit. Het past niet in hun straatje. Punt uit !
Ze reageren altijd als door een wesp gestoken op iedere vorm van kritiek, of het nu het IOC, UCI, UEFA, FIFA of FIA is.
Iedereen hier is zeker al vergeten dat enen zekere Plugge in 2013 zowat de enige Nederlandse worldtourploeg eigenhandig de nek heeft omgedraaid met Belkin door een contract te tekenen met Belkin dat Belkin zonder opgaaf van redenen het contract kon verbreken. Belkin heeft voor een half jaar betalen twee jaar mooi kunnen rondrijden de rest werd door Rabobank betaald, het mooie van het verhaal is dat hij zijn hele ploeg dat nooit heeft laten weten, ik zie nog de rook uit de oren van Lars Boom komen toen Belkin stopte en Lars het verhaal hoorde.
Bv communicatie tussen wedstrijdleiding en renners? (Gevaren, tijdsverschillen etc) en in welke talen dan? AI, translate?
Van renners naar ploegleiding?
Het lijkt erop dat communicatie van ploegleiding naar renners weggenomen moet worden.
Zoek daar vervolgens een passende technische oplossing bij. Moet kunnen tegenwoordig.
Stel even dat je gelijk hebt en dat ze dit doen om een "verborgen enquête" te houden. Dan zou ik dat juist heel erg amateuristisch en knullig vinden.
Als het om veiligheid van je atleten gaat boeit het namelijk geen ene drol wat het publiek vind. Wat nodig is zijn duidelijke regels en dat die regels vervolgens ook op een duidelijke manier worden toegepast en worden gehandhaafd.