UAE Tour wijzigt parcours: twee aankomsten op Jebel Hafeet
Jebel Hafeet - foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 11 februari 2020 om 10:38

UAE Tour wijzigt parcours: twee aankomsten op Jebel Hafeet

De renners die dit jaar meedoen aan de UAE Tour moeten dit jaar niet een, maar twee keer Jebel Hafeet bedwingen. De organisatie van de ronde heeft besloten om naast de vijfde etappe, ook de derde etappe op de berg te laten aankomen. Ook verder zijn er wat wijzigingen te bespeuren in het parcours.

Vergeleken met het parcours dat in januari werd gepresenteerd zijn er flinke verschillen. Zo was de openingsetappe een 158 kilometer lange rit van Zabeel Park naar Al Maryah Island. Nu wordt er gestart op Palm Jumeirah en wordt er gefinisht bij Dubai Silicon Oasis. De meest voorname wijziging voor de klassementsrenners is de extra aankomst op Jebel Hafeet. Deze klim zat al in de vijfde etappe, maar wordt nu ook gebruikt als finish op dag drie.

De organisator van de etappekoers in het Midden-Oosten geeft aan dat ze door wegwerkzaamheden zijn gedwongen om het parcours te veranderen. Het houdt in dat de noordelijke Emiraten dit jaar niet door de coureurs zullen worden aangedaan.

flag-ae UAE Tour 2020 (23-29 februari)
Etappe 1: Palm Jumeirah-Dubai Silicon Oasis (148 km)
Etappe 2: Hatta – Hatta Dam (168 km)
Etappe 3: Al Qudra Cycle Track – Jebel Hafeet (184 km)
Etappe 4: Zabeel Park – Dubai City Walk (173 km)
Etappe 5: Al Ain – Jebel Hafeet (162 km)
Etappe 6: Al Ruwais – Al Mirfa (158 km)
Etappe 7: Al Maryah Island – Abu Dhabi Breakwater (127 km)

RIDE Magazine
23 Reacties
Sorteer op:
11 februari 2020 10:40
Goede zaak! 4 vlakke ritten, 2 aankomsten bergop en 1 heuveletappe
11 februari 2020 10:45
Silicon Oasis, klinkt als the place to be
11 februari 2020 10:53
Ze kunnen nog zo rijk zijn daar, maar het parcours blijft armoedig.
    11 februari 2020 11:07
    Valt wel mee toch, wat mij betreft had het 1 etappe korter gekund of 1 vlakke mogen vervangen door een ITT van een km of 15. Dan had je 3 vlakke etappes, 2 etappes met aankomst bergop en een heuveletappe. Dat lijkt me zo slecht nog niet.

    In ieder geval goed dat ze die rondjes hebben samengevoegd.
11 februari 2020 11:08
Het is wel een tikje armoedig hoor, twee aankomsten op dezelfde berg. Maar vooruit, het maakt voor het koersverloop niet al teveel uit of je twee keer op dezelfde berg rijdt of op twee verschillende maar vergelijkbare bergen.
    11 februari 2020 11:23
    de renners maken de koers!
    11 februari 2020 12:38
    Werken aan de gang om Jebel Jais toegankelijker te maken voor toeristen.

    De top kan op dit moment enkel bereikt worden via de openbare weg langs de kant van Oman.

    Vandaar de parkoerswijziging.
    11 februari 2020 14:51
    Jebel Jais kwamen ze niet eens in de buurt, dat zal de reden dus niet zijn.
11 februari 2020 11:32
Jammer dat de TTT er dit jaar niet meer in zit. Waren toch prachtige beelden vorig jaar o.a. van het oppermachtige TJV
11 februari 2020 11:37
Benieuwd of er ooit eerder een etappekoers is geweest waarbij twee verschillende ritten op dezelfde klim eindigden. Iemand die dit misschien weet?
    11 februari 2020 11:53
    Ik kan me herinneren dat ze in het Baskenland wel eens eindigden met een tijdrit op een klim (Orio, Aia, of iets dergelijks), waar ze de dag ervoor waren gefinisht.
    11 februari 2020 12:43
    Ik ga alvast twee keer live langs de kant staan.

    Is een prachtige klim, op 8 km slechts 1 recht stuk, als aanvaller ben je zo uit het zicht!

    Drie rijvakken breed en asfalt super strak!
    11 februari 2020 13:07
    Jawel hoor, nog wel de belangrijkste van allemaal, de Tour De France (1979).
    17e Etappe Les Menuires - Alpe d'Huez: Joaquim Agostinho
    18e Etappe Alpe d'Huez - Alpe d'Huez: Joop Zoetemelk.

    Het zal vast meerdere keren zijn gebeurd.
    11 februari 2020 13:13
    Ronde van Polen 2005. Laatste 3 etappes op dezelfde klim (waarvan 1 tijdrit) Weening, Kirchen en T. Dekker wonnen daar.
    11 februari 2020 14:29
    @Xistnc: Baskenland 2017:
    Etappe 5 Bilbao - Eibar
    Etappe 6 Eibar - Eibar ITT

    Baskenland 2016:
    Etappe 5 Orio - (Arrate) Eibar
    Etappe 6 Eibar - Eibar ITT

    Baskenland 2015:
    Etappe 5 Eibar - Aia
    Etappe 6 Aia - Aia ITT

    Het was een traditie aldaar, want vanaf 2009 t/m 2014 was het elk jaar ITT als afsluiter in dezelfde aankomstplaats als de dag ervoor.
    11 februari 2020 14:34
    @Boomie
    Ging die tijdrit in 2016 en 2017 ook naar Arrate? Volgens mij niet. Die finishte volgens mij in Eibar zelf. De vraag ging immers niet om 'in dezelfde aankomstplaats'.
    11 februari 2020 15:43
    Jonges jonges je kan van fietsen houde maar deze 'weetjes' gaan me toch wat erg ver hoor...
    11 februari 2020 16:31
    Inderdaad de Tour van 1979, pure parcoursporno met een Pyreneeënrit en een klimtijdrit na twee dagen, een lange TTT, een kasseienrit, klimtijdrit naar Avoriaz en 2x ADH.
11 februari 2020 12:15
Op voorhand zijn dit soort koersen natuurlijk maar bijzaak en bestaan ze bij de gratie van een paar sheiks die geld over hebben en hun land wat internationale aanzien willen geven. Dit dmv het organiseren van grote evenementen waarmee ze de populariteit van het land hopen te vergroten en misschien extra toeristen te trekken.

Verder leuk voor wielrenners om eens ergens anders te komen, voor de UCI om wat centen op te rapen en om aan te tonen dat het wat betreft de internationalisering wel snor zit.

Jammer alleen dat het land er zo wat positief bij af steekt. Saoedi-Arabië is ook recent begonnen met een enorm charme offensief. Dit omdat ze natuurlijk hopeloos achterblijven op omliggende landen qua benutten van het toeristisch potentieel, buiten de toeristen vanuit Islamitische landen na dan.

Maar wie weet organiseren ze dit nog met dezelfde overtuiging over 20 jaar, verovert het echt een vast stekkie op de kalender en krijgt het prestige door het verleden en traditie. Je moet ergens beginnen...
11 februari 2020 12:56
twee keer pogacar
11 februari 2020 14:29
Jammer. Ze hebben dus een heuveletappe met 3x (waarvan 3e keer finish) de nieuwe Rafisa Dam, verwisseld voor een extra etappe vlak, wachten en eindigen op Jebel Hafeet. Geef mij dan maar oorlog op de Rafisa Dam.
11 februari 2020 14:44
Op voorhand best maf maar eigenlijk wel interessant opzich om te kijken of er veel verschil gaat ontstaan tussen de twee ritten. Vorm van de dag en situatie in koers kan best anders zijn. Misschien zijn er wel waaiers die voor twee heel verschillende ritten gaan zorgen of worden het twee identieke uitslagen? Kortom, stiekem heel interessant.

Reacties zijn gesloten.