UAE Emirates XRG evenaart eigen zegerecord uit 2024, kan het nog beter?
UAE Emirates XRG won zondag met Brandon McNulty de Ronde van Polen. De Amerikaan verpulverde de concurrentie in de afsluitende tijdrit en mocht zo zijn eerste (de etappe) en tweede zege (het klassement) van het seizoen op zijn palmares bijschrijven. McNulty is alweer de 20ste renner van de ploeg van Tadej Pogacar die in 2025 weet te winnen. Daarmee evenaart de ploeg het oude record van… UAE zelf.
In 2024 slaagde UAE erin het 24 jaar oude record van Mapei Quick-Step – dat in 2000 met 19 verschillende renners won – te verbeteren. Op 2 oktober 2024 won Juan Sebastian Molano de tweede rit in de CRO Race, waarmee hij de twintigste renner dat jaar werd met een profzege.
Dit jaar is UAE er al veel vroeger bij om met twintig renners (10 augustus) een profzege te boeken. Al heel het jaar loopt de Emiraten-ploeg voor op het schema van 2024. Het boerenjaar begon voor de ploeg al met zeges in januari voor Antonio Morgado en Jhonatan Narvaez, waarna nog veel meer overwinningen volgden. Half april stond de ploeg al op dertien renners met een overwinning op zak. Dat waren er toen al drie meer dan een jaar eerder.
De afgelopen maanden mochten ook renners als Alessandro Covi, Tim Wellens, Felix Grosschartner, Igor Arrieta, Filippo Baroncini en dus Brandon McNulty nog het zegegebaar maken, waardoor de ploeg nog voor het begin van de Vuelta al met twintig renners heeft gewonnen.

Wellens won een rit in de Tour de France – foto: Cor Vos
Nog negen renners zonder overwinning
De vraag is: wie komen er nog bij? Op dit moment zitten nog negen renners bij de ploeg nog zonder zege in 2025. Dat zijn Mikkel Bjerg, Rune Herregodts, Domen Novak, Julius Johansen, Rui Oliveira, Pablo Torres, Vegard Staeke Langen, Florian Vermeersch en Nils Politt.
Normaal gesproken kunnen er uit deze pool renners nog wel een aantal winnen. Vooral in een aantal 2.PRO-koersen en Belgische wedstrijden lijken de kansen te liggen. Zo staat Nils Politt over anderhalve week als oud-winnaar aan het vertrek van de Deutschland Tour, terwijl de ploeg ook nog de Tour of Britain rijdt en aan de start staat van de Super 8 Classic en Binche-Chimay-Binche. Mocht het dan nog niet lukken om zege nummer 21 te boeken, dan is er altijd nog de CRO Race, waar het Molano in 2024 ook lukte.
https://www.procyclingstats.com/statistics/teams/wt-wins-for-wt-teams
UAE haalt net iets minder punten in de WT-wedstrijden dit jaar dan teams 4-18 *bij elkaar*.
En bijna 70% meer punten dan de nummers 2 en 3 (Trek + Vismalab) bij elkaar.
En dat met een steeds hautainere houding ; ik heb Pogacar een vrij hoog Ricco-gehalte toegekend met zijn opmerkingen in de Dauphiné Libéré als
"ik heb al vast wat uitgereden op het eind van de klim"
"ik heb maar effen doorgetrapt, ik wilde de finish van m'n vriendin nog live zien"
Het haalt bij mij de lol weg.
De Sky-trein was nog wel indrukwekkend interessant (een beetje als de F1), voor Jumbo is het wellicht de roze bril maar dat was toch ook vaak mooi wielrennen (het spervuur op de Granon !, een ploegentijdrit met George Bennet op sleeptouw mijlenlang en dan diezelfde Bennet die de klassementrenners op het laatste kimmetje op sleeptouw neemt, daar kijk ik wielrennen voor !).
Zo'n tijdrit als in Polen vanmiddag heb ik te vaak gezien de laatste tijd : denk je dat het nog een beetje interessant wordt, komt er zo'n emirates-goser en die vaagt alles weg.
Tja
Zelf ben ik best gefascineerd door de ploegen conjunctuur en de zogenaamde rise and fall of empires. Het kan mij dan ook niet snel genoeg gaan hierin, dat maakt de dynamiek alleen maar interessanter. De doodsteek lijkt mij vooral een hele lange dominantie van een ploeg. Bv een ploeg die 10 jaar lang achter elkaar de tour wint, waar Sky bv nog best behoorlijk bij in de buurt kwam.
Overigens zijn Vermeersch en Politt geen mannen die de zegeteller van nature de hoogte injagen…
Van Herregodts zal het na zijn val op training dit seizoen (erg tegenvallend trouwens) ook niet meer komen.
Bjerg blijft voor mij één van de meest teleurstellende profcarrières, met 1 magere tijdritwinst (al is het dan in de Dauphiné)
Als je kijkt welke inovaties er de voorbije jaren zijn gebeurd mbt fietsen, training en voeding is dat toch zeer merkwaardig.
Maar zeker, het kan beter. Ze hebben nog een paar knechten bij UAE, die kun je vervangen door kopmannen, en nog meer winnen.