UAE Emirates volgde volgens strenge Tim Wellens niet het plan: “Je moet je kunnen inhouden”
foto: Cor Vos
zaterdag 16 maart 2024 om 17:52

UAE Emirates volgde volgens strenge Tim Wellens niet het plan: “Je moet je kunnen inhouden”

Tim Wellens was dé luitenant van Tadej Pogacar in Milaan-San Remo. De Belg was nog de enige ploeggenoot van Pogacar op de Poggio en zag ook daarvoor een aantal tactische fouten. “Maar achteraf is het ook makkelijk praten”, zei Wellens voor de camera van VTM.

UAE Emirates begon al op de Tre Capi het tempo op te drijven. Volgens Wellens is daar tactisch niet slim gekoerst. “Het probleem is dat we al heel wat mannen opgesoupeerd hadden voor de Cipressa. Het plan was om met twee renners vol de Cipressa op te knallen, maar het was er maar eentje en die viel wat stil (Isaac del Torro, red.).”

“We hadden nog wat sneller moeten gaan om de groep uit te dunnen voor de Poggio. Het was niet het plan om op de eerste van de drie Capi het tempo de hoogte in te jagen. Je moet je kunnen inhouden, maar achteraf is het makkelijk praten”, aldus Wellens, die zelf wel veel werk kon opknappen. “Op de Cipressa vroeg Tadej of het een goed moment was om daar te demarreren, maar het was wind tegen. We hebben toen gezegd dat we gingen wachten tot de Poggio. Ik heb gedaan wat ik moest doen.”

“Milaan-San Remo is het moeilijkste monument om te winnen voor Tadej. Ieder jaar is hij er wel dichtbij, volgend jaar komen we terug om te winnen”, sloot hij af.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
23 Reacties
16-03-2024 21:26
‘Volgend jaar komen we terug om te winnen’, kan Tim wellens gelijk in krijgen.
16-03-2024 17:57
Zou Roubaix niet de moeilijkste zijn voor Pogi?
    16-03-2024 18:02
    Roubaix is mijnwerkersgebied, dus zou Pogi toch goed moeten liggen.
    16-03-2024 18:06
    Nope - tot op zekere hoogte is Roubaix makkelijker voor Pogacar om te winnen, zoals Strade Bianchi kan je al van ver aangaan en er zijn meer momenten om weg te rijden. Kasseien zijn ook niet echt een probleem denk ik gezien hoe hij over de Kwaremont reed.
    16-03-2024 18:10
    Voor Pogi is niks moeilijk….maar dat wil niet zeggen dat hij alles zal winnen.
    16-03-2024 18:16
    Nee zeker niet. Roubaix is in mindere mate een loterij. De sterkste renner in koers heeft in Roubaix een hogere kans om te winnen dan in MSR. Toevallig is Pogi vaak die sterkste renner
16-03-2024 18:02
“Milaan-San Remo is het moeilijkste monument om te winnen voor Tadej."

Dat lijkt me Roubaix, maar goed...
    16-03-2024 18:18
    Ik zie geen reden om te zeggen dat je gelijk hebt.
    16-03-2024 18:36
    Heb je Pogi in de Tour over die kasseien zien rijden twee jaar terug? Die kan Roubaix gewoon winnen hoor.
16-03-2024 18:12
Volgens mij was iedereen een beetje vergeten dat de enige reden dat vorig jaar zo'n klein groepje naar de finish ging, het uitsturen van Trentin was halverwege de Poggio. De sterke sprinters worden simpelweg niet 1,2,3 uit het wiel geblazen op zo'n beklimming. Pogacar kan MSR winnen, maar heeft niet per se meer kans dan zeg maar pidcock of bettiol.
    16-03-2024 18:29
    Het ligt genuanceerder, bswinkelss

    Ik denk dat het lastig is voor een afzonderlijke renner om het verschil te maken met de sprinters. Maar ik denk dat als Pogacar de eerste keer iets later gaat, en VdP er meteen een laagje overheen kan leggen, dat alle sprinters dan toch echt weg zijn.

    Vorig jaar zag je dat "het laagje extra" van Mathieu genoeg was om de rest allemaal te lossen. En ook dit jaar waren ze daar denk ik met twee man sterk genoeg voor geweest als je kijkt naar het slot van de beklimming. Maar nu viel er halverwege een soort rustmoment, waardoor ineens Matthews bijna kon demarreren. En daardoor was ook het gat bovenop met de rest niet groot genoeg om weg te blijven.
    16-03-2024 18:41
    Daar sluit ik me bij aan wouter. Dat laat onverlet dat er vooraf een veels te grote hype was dat Pogi of mvdp iedereen wel even uit het wiel zou blazen. En dat is dus niet echt gebeurd.
    16-03-2024 18:44
    Dit jaar deed Serrano anders ook z'n best om zich tussen de favorieten te wringen om daar dan niet het wiel te kunnen houden
    16-03-2024 18:46
    Het grote verschil met vorig jaar was dat er toen Van Aert bij zat die MVDP tot bij Pogacar bracht, terwijl Mathieu het dit jaar zelf moest doen. Bij pakweg 40 a 45 km/u scheelt dat een serieuze slok op de borrel. MVDP is niet het type dat in het wiel kruipt als hij er bijkomt. Dat hij dat nu wel deed is volgens mij omdat hij "dood" zat en eerst even moest recupereren. Na de afdaling was echter Pidcock terug en volgde de rest op 10/15 meter.
16-03-2024 18:29
Wie heeft hebben de laatste 15 jaar Parijs Roubaix gewonnen?Hayman, Colbrelli, van Summeren.

Het is de wereldtop in het voorjaar vs de stoempers, hardrijders die veel moeten knechten.

Pogacar droogte de top af en verloor een keer tegen MvdP in de Ronde.

Deze man kan alles, hij moet gewoon de beste zijn en wat geluk hebben qua materiaal in een Roubaix, wat eigenlijk een vrij eenvoudig koers is als je simpel de beste bent.
    16-03-2024 18:38
    Je moet alleen niet zoals Laporte en Van Aert vorig jaar lek rijden net na het bos of carrefour. Die factor hou je daar wel natuurlijk.
16-03-2024 18:39
Jammer voor Pogi. Mocht van der Poel hem niet zijn gaan halen bovenop de Poggio is het beslist. Hij zal en moet een keer op de erelijst van MSR verschijnen. Knap van Philipsen,
16-03-2024 19:22
De manier voor Pogacar om MSR te winnen is, dat UEA diep in de buidel met oliedollars moet tasten en Van der Poel verleiden voor hen te rijden. Met zo'n knecht heb je alleen Wellens als extra mannetje op de Poggio nodig. En kan het ploegenspel in LBL gespeeld worden ten faveure van Van der Poel.
    16-03-2024 20:27
    Misschien eerder dat UAE Philipsen terug haalt, die dan kan werken als
    16-03-2024 20:27
    remmende factor in de achtervolging
    16-03-2024 21:00
    Ze moeten vooral kritisch zijn op hun trainingmethoden. Teveel renners zijn wisselvallig. Ook dit jaar lijken ze een disbalans te hebben: goed op de tijdritfiets, maar (net te) zwak als het omhoog gaat.
17-03-2024 11:27
Wat een rare opmerking over Del Toro. Het probleem zat hem niet in het stilvallen, maar dat geen ploeggenoot van hem overnam. Het plan was immers om twee man te laten trekken.
    17-03-2024 12:09
    Ja maar die 2e man zat er niet dus dan had Del Torro het rustiger moeten doen zodat hij langer mee kon.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine