UAE Emirates snelste in ploegentijdrit Parijs-Nice, Roglic verliest veel tijd op Evenepoel
foto: Cor Vos
dinsdag 5 maart 2024 om 16:38

UAE Emirates snelste in ploegentijdrit Parijs-Nice, Roglic verliest veel tijd op Evenepoel

UAE Emirates is in de ploegentijdrit van Parijs-Nice als grote winnaar uit de strijd gekomen. De formatie uit het Midden-Oosten klokte na net geen 27 kilometer de snelste tijd in Auxerre. Soudal Quick-Step eindigde slechts als vierde, maar kopman Remco Evenepoel deelt wel een flinke tik uit aan zijn grote rivaal Primoz Roglic.

Vorig jaar zat er een ploegentijdrit in Parijs-Nice en dat is de organisatie blijkbaar goed bevallen. De renners mochten zich dinsdag weer opmaken voor een tijdrit in ploegverband, en wel eentje van net geen 27 kilometer in en rond Auxerre. Het opvallende was dat niet de tijd van de vierde binnenkomer telde, zoals gebruikelijk is, maar dat iedere renner zijn eigen tijd kreeg. Net als vorig jaar.

Het uitgetekende traject was zeker niet te onderschatten. Er zaten weinig uitdagende bochten in het parcours, maar de wegen zijn allesbehalve vlak. In de eerste vijftien kilometer volgden al twee kortere hellingen. Na de tweede klim (4 km aan ruim 3%) werden de tussentijden opgemeten. Het tweede deel van de tijdrit was een stuk vlakker, sneller en geschikt voor de pure tijdrijders, met uitzondering van de laatste kilometer.

foto: Cor Vos

Astana Qazaqstan snel aan tussenpunt
Israel-Premier Tech beet om 14.40 uur het spits af, maar de formatie van onder meer Jakob Fuglsang en Pascal Ackermann zou geen rol van betekenis spelen in de strijd om de dagzege. Jakob Fuglsang – de klassementsman van dienst – bleef als laatste over en klokte af na 33:03. Goed voor een gemiddelde snelheid van 48,8 kilometer per uur. Deze tijd werd echter al snel verbeterd door de overgebleven renners van Alpecin-Deceuninck.

De Belgische ploeg dook zestien seconden (32:47) onder de tijd van Israel-Premier Tech, maar we hoefden niet lang te wachten op de volgende toptijd. 32:02: dat was de eindtijd die Alexey Lutsenko wist neer te zetten namens de mannen van Astana Qazaqstan. De Kazachse formatie reed als eerste formatie boven de vijftig kilometer per uur en was daarmee 45 seconden sneller dan Alpecin-Deceuninck.

foto: Cor Vos

De tijd van Astana Qazastan bleek wel een eerste richttijd, want teams als dsm-firmenich PostNL, Lotto Dstny en TotalEnergies beten hun tanden stuk op de 32:02. Dat het echter nog sneller kon, bewezen de mannen van UAE Emirates. De ploeg van João Almeida, Jay Vine en Brandon McNulty dook als eerste team onder de 32 minuten. Met een tijd van 31:23 waren ze liefst 39 seconden sneller dan de azuurblauwe mannen van Astana Qazaqstan.

Toptijd Soudal Quick-Step, maar weergoden gooien roet in eten
Maar was dit ook de winnende tijd? Daarvoor was het nog even wachten op de binnenkomst van Soudal Quick-Step, BORA-hansgrohe en Visma | Lease a Bike. Deze drie topteams leken op papier nog in staat om onder de tijd van UAE Emirates te duiken. Remco Evenepoel en zijn ploeggenoten maakten in elk geval al indruk aan het tussenpunt. De Belgische brigade bleek na veertien kilometer al zeventien seconden sneller dan eerste achtervolger UAE Emirates.

BORA-hansgrohe in actie – foto: Cor Vos

Het was vervolgens wachten op de doorkomst van BORA-hansgrohe, de ploeg van Primoz Roglic. Waar Soudal Quick-Step met zes renners voorbijkwam aan het tussenpunt, had Roglic na veertien kilometer nog maar twee renners in steun. De Duitse ploeg wist de schade desalniettemin te beperken tot slechts vier seconden. Intussen waren de weersomstandigheden helemaal omgeslagen. In Auxerre begon het vanuit het niets te hagelen. Dit was een flinke streep door de rekening van de teams, die nog moesten finishen.

Remco Evenepoel was de grote motor bij Soudal Quick-Step – foto: Cor Vos

UAE Emirates met de snelste tijd, gevoelige tik voor Roglic
Dit was zeker het geval voor de mannen van Soudal Quick-Step. Waar de Belgische ploeg aan het tussenpunt nog zeventien tellen sneller was dan UAE Emirates, bleek de formatie van Evenepoel aan de streep plots meer dan twintig seconden langzamer dan UAE Emirates. Ook bij BORA-hansgrohe zagen we een serieus verval. Roglic bolde binnen op 53 seconden van UAE Emirates en verloor zo liefst 32 tellen op zijn grote rivaal Evenepoel.

Na de finish van BORA-hansgrohe was alleen nog uitkijken naar de eindtijden van Visma | Lease a Bike en Groupama-FDJ. De Nederlandse formatie kwam ook niet in de buurt van de toptijd en noteerde de zesde tijd, op 38 seconden van UAE Emirates. Groupama-FDJ bleek nog langzamer en zo moet Laurence Pithie de gele leiderstrui na één dag alweer afgeven aan de Amerikaan Brandon McNulty.

De nieuwe leider heet Brandon McNulty – foto: Cor Vos

McNulty gaat na drie etappes dus aan de leiding, al volgen zijn ploeggenoten Finn Fisher-Black, João Almeida en Jay Vine nog altijd binnen dezelfde tijd. De overige klassementsrenners kijken al tegen een grotere achterstand aan. Zo is Remco Evenepoel voorlopig achtste, op achttien tellen van McNulty. Zijn grote concurrent Roglic volgt al op bijna een minuut (+54 seconden) van de nieuwe leider.

Het algemeen klassement zal morgen waarschijnlijk weer op de schop gaan. In de vierde etappe is het namelijk klimmen geblazen, met onderweg liefst zeven hellingen. De finishstreep is getrokken op de top van Mont Brouilly (3 km aan 7,7%).

RIDE Magazine
62 Reacties
05-03-2024 16:43
Visma, Quick-Step, Bora respectievelijk 16e, 17e en 21e tijd in het tweede deel op 22 teams. Dan heeft de regen een enorme impact gehad, no way dat die anders allemaal een inzinking hebben en plots trager rijden dan Israel Premier-Tech. Bora had ook wel een slechte tactiek, veel te vlug met te weinig.
    05-03-2024 16:49
    Het weer was inderdaad bepalend. Zonder regen wint SQS en wordt EF misschien nog tweede.
    Op zich ben ik wel blij met het resultaat. Roglic moet uit zijn pijp komen. REv en Bernal zullen dat sowieso doen. Ik ben benieuwd of die jongens van UAE stand gaan houden tegen dat geweld. Ik schat hen toch net iets lager in.
    Misschien was Bora hier niet met z'n sterkste formatie, maar ik kan alleen maar vaststellen dat Roglic aan het tussenpunt z'n team had losgereden terwijl SQS met een snellere tijd nog nagenoeg compleet was.
    05-03-2024 17:01
    Ik was wel verrast dat Jungels eraf ging, die hadden ze goed kunnen gebruiken. Verder heb ik het idee dat vooral Roglic en Sobrero op kop hebben gereden. Al heb ik het ook niet minutieus gevolgd, en kan de registratie vertekenen
    05-03-2024 17:15
    Ik heb ook de indruk gehad dat Soudal midden in de stortbui in het centrum van Auxerre moest rijden. Bij Bora en Visma lag de weg nog kletsnat maar was de stortbui al weg.
    05-03-2024 17:47
    Wat denk je van INEOS? Bijna voltallig over de meet. Daar had echt veel meer ingezeten.
05-03-2024 16:42
Wat een tijd. En dat zonder Pogacar. Gezien, Nathan Van Hooydonck ?
    05-03-2024 16:45
    UAE reed op een droog parcours, de grootste concurrenten niet.
    05-03-2024 16:46
    Binnen enkele jaren weet niemand nog dat (het ontbreken van) regen hen een (serieus) handje heeft geholpen. Zo gaat dat.
    05-03-2024 17:51
    Los zand idd. Nr. 1 Tirreno met Ayuso. Hier nr. 1. PCS season nr. 1 WT nr. 1
05-03-2024 16:39
UAE zonder Pocagar was toch los zand?
    05-03-2024 16:56
    In ieder geval geen nat zand.
05-03-2024 16:42
Tijdritten, zowel qua materiaal als weersomstandigheden het verneukeratiefste onderdeel van het wielrennen. Zo’n ITT na 2 spurtetappes zet toch de boel wat door de war qua ak-mannen, misschien voortaan mee openen en dan de organisatie op basis van de gemiddelde sterren op alle nerdsites de volgorde laten bepalen?

O ja, en al die gekke helmen en fietsen overboord.
    05-03-2024 16:45
    Nee. Juist mooi zo'n TTT!
    05-03-2024 16:48
    Excuus, ik bedoel TTT.

    Sowieso kan je eigenlijk die alleen als start inzetten vind ik, na 2 dagen zitten er al gehavende teams tussen.
    05-03-2024 16:51
    Je kunt je wel afvragen of een TTT niet te bepalend is in een rondje van een week, maar iedereen wist dat het erin zat en moest het ermee doen. Laten we iig gewoon hopen dat de mannen van UAE van eigen kracht uitgaan en wat proberen en niet alsnog naar Roglic en Evenepoel gaan kijken. Eerstgenoemde staat echt al heel flink achter en laatstgenoemde zouden ze gezamenlijk moeten kunnen verslaan. Als ze het elkaar gunnen, tenminste.
    05-03-2024 19:52
    27 km TTT is gewoon te lang in een rondje van een week, pak de helft en je houdt nog uitzicht op een secondenspel.
    05-03-2024 20:53
    Ja, ik vraag me al langer af of de fabrikanten zelf wel zo'n vragende partij zijn voor die tijdritfietsen. 90 procent van de markt wordt gratis afgeleverd bij de ploegen, tot bij de beloftenteams toe. Waar is de feitelijke markt ? Wie koopt zo'n fiets in feite ? Hier en daar nog een verdwaalde triatleet met teveel geld ? Voor de rest ? Kan me echt niet voorstellen dat deze fiets een verdienmodel in zich draagt voor fabrikanten, verdelers of winkels ... De ploegen moeten dan ook nog eens het transport voorzien van die ganse nest, mekaniekers ervoor opleiden en nog maar op. Ik vraag me af of er velen rouwig zouden zijn mochten deze fietsen op de schop gaan...
05-03-2024 18:12
Het is simpel, zo blijkt na een korte analyse van Strava gegevens : (plotse) tegenwind in de lange strook bergaf in deel 2. SQS reed 's morgens bij de verkenning 10" sneller op die 8 km dan tijdens de TT. UAE was op die 8km alleen al 24" sneller...
    05-03-2024 19:13
    Onderzoeksjournalistiek <3
05-03-2024 17:04
Ik moet het even kwijt: aan alle commentatoren en ook andere media: namen aub! Bespaar mij de historische overzichten en opsommingen, vertel gewoon welke renners hun ploeg niet kunnen volgen en wie er nog wel bij zitten. Daar ging het vandaag toch om?
    05-03-2024 17:39
    Wel een beetje mee eens. Alleen de uitslag laat toch wat vragen open, bv. had Van Poppel ( op 8.25 minuut binnen) pech, liet hij snel lopen or whatever.
05-03-2024 16:43
Het zou nooit moeten bebben gebeuren dat Bora nog maar met 3 zat bij de eerste klim
    05-03-2024 16:45
    De geldingsdrang van Roglic kost het team een goede tijd.
    05-03-2024 16:49
    [i]edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten[/i]
    05-03-2024 17:06
    Kraam en Wouter zijn niet één persoon, Sjors, dat kan ik je wel zeggen. Kom maar eens langs in de chat. Verder akkoord dat beiden op voorhand zich al in de handen wreven bij het vooruitzicht dat de egoïstische, zichzelf willen bewijzende Remco zijn ploeg onderweg aan flarden zou rijden en aldus niet de best mogelijke eindtijd zou rijden. Ze zullen nu wel toegeven dat Roglic vandaag in die val is getrapt.
    05-03-2024 17:29
    Roglic heeft al jaren schrik van Evenepoel, dat zie je keer op keer.
    Goed dat hij nu op achterstand staat; kan hij eens tonen wat hij waard is.
    05-03-2024 18:20
    @Plank: ik was me zeker niet in de handen aan het wrijven, ik dank Sjors hierboven voor de quote (een idee om vaker te quoten misschien, om gekke misverstanden te voorkomen), maar ik had wel degelijk verwacht dat remco zich niet zou kunnen inhouden. Het maakt het concept van deze TTT eigenlijk best interessant, hoe de favorieten daarmee omgaan.
    En wisselende weersomstandigheden? Hoort er allemaal bij. Heeft rem er al ergens over geklaagd?
    Benieuwd wat Roglic later in de week gaat doen, of kan doen.
05-03-2024 16:42
Jammer dat de weersomstandigheden zo'n grote invloed op de tijden hebben gehad. Dit gaat een enorme impact op het eindklassement hebben.
    05-03-2024 17:07
    Denk je? Er zit nog genoeg aan te komen waar het verschil kan gemaakt worden en met de bonificatie sec aan de aankomst zijn 20 sec niet veel
    05-03-2024 17:55
    Valt best mee. Alle topfavorieten binnen 1 min.
05-03-2024 16:58
Heel moeilijk te definiëren, maar eigenlijk zou er in etappekoersen een beslissingsregel mogen bestaan om te bepalen of veranderende weersomstandigheden een te grote invloed hadden op het resultaat. In dat geval zou de daguitslag kunnen blijven staan, maar de tijdsverschillen niet verrekend worden in het AK. Zou soms zeker tot discussie leiden, maar vandaag bvb was het wel duidelijk.

Langs de andere kant wel een interessant uitgangspunt nu met UAE dat kan verdedigen en anderen die moeten aanvallen.
    05-03-2024 17:04
    Gaat natuurlijk nergens over: miljoenen investeren in zo’n TTT en dan drup, drup, allemaal Mollema. Kan je net zo goed/lief de hele mikmak afschaffen.
    05-03-2024 21:04
    Je hebt natuurlijk een punt, maar hoe ga je dat doen als er tweehonderd renners zijn en de eerste twintig starters in de regen hebben gereden en al de rest droog. Je zou dan al snel in een scenario komen waarbij je gaat stellen dat dezen niet zo belangrijk zijn ...
05-03-2024 17:41
Evenepoel laat zich weer eens van zijn slechtste kant zien door Tim Declerq de schuld te geven van het verlies. Kan hij niet eens gewoon zijn mond houden en eerst nadenken voordat hij wat zegt.
    05-03-2024 18:00
    Die rijdt toch voor Trek?
    05-03-2024 18:02
    Hij beschuldigt hem er van dat hij expres rustig aan heeft gedaan in een bocht zodat SQS moest inhouden.
    05-03-2024 18:12
    Arm beertje toch....zoiets heet adrenaline, vlak na een wedstrijd wordt er wel eens iets gezegd of geroepen. Als het je kan geruststellen. "Het" is reeds bijgelegd tussen Tim en Remco. Tim zegt zelf dat hij in de weg reed, maar hij was niet op de hoogte dat zijn ex-ploegmakkers er aan kwamen. Remco heeft zich bij hem geëxcuseerd in de bus van Lidl - Trek zelf nadat ze ervoor al gebeld hadden via het mobieltje van Lampaert ...Zo, nu ben je weer helemaal mee, en kun rustig slapen vannacht....
    05-03-2024 18:14
    Het is trouwens DeclerCq.... :-)
    05-03-2024 18:17
    Oke dat is dan wel netjes opgelost van evenepoel, punt blijft wel dat hij beter het beter omgedraaid doet. Eerst even praten en dan pas in de pers gooien of zelfs helemaal niet
    05-03-2024 18:29
    @Velosol Goed dat het opgelost is, maar blijft gewoon dat Remco, die Tim zeer goed kent en weet wat voor persoon hij is, beter eerst even na kan denken voordat hij met beschuldigingen komt. Als dit nou de eerste keer zou zijn. Hij heeft het hart voorop de tong wat wellicht best leuk leesvoer geeft, maar niet bijster slim danwel sympathiek is.
05-03-2024 16:43
Mooi van de UAE mannen. Kunnen nu mooi meespelen en wellicht mannen vooruit sturen, etc. Roglic en Evenepoel moet idd aan de bak en vooral Roglic. Wordt niet evident, zoals de Belgen zeggen, voor hem om deze ronde nog te winnen.
    05-03-2024 21:24
    De eerste vier van het klassement werden veertien dagen geleden in de slotrit van de UAE tour (de koninginnerit met aankomst op een ferme klim) nog kansloos naar huis gereden door Lennert Van Eetvelt ... Dus denk dat het nog wel meevalt met de doemdenkers dat UAE de koers al binnen heeft ...
    05-03-2024 21:41
    MA:
    Almeida is als klassementsman natuurlijk wel een zekerheidje, die was er 14 dagen geleden ook niet bij
05-03-2024 16:45
Zo zie je maar, je kan gekke helmen gaan opzetten, en sokken rond het hoofd doen zoveel je wil, als het plots begint te gieten sta je daar mooi natuurlijk....
    05-03-2024 16:48
    Het zal ze in ieder geval mooi droog gehouden hebben
05-03-2024 16:54
Zo'n TTT is toch ergens echt kut. Ik snap dat het voor de sponsors interessant is qua innovatie en showcasen van high end producten, maar het is natuurlijk enorm in het voordeel van de teams met hoge budgetten die uberhaupt al enorm domineren de afgelopen jaren. Waar een kleinere ploeg wellicht nog kan investeren in windtunnel testen voor een paar renners, kan UAE dat gewoon voor de hele ploeg doen. Komt nog de R&D bij voor nieuw materiaal, en dan hebben we ook nog de factor "weer" die enorm bepalend is. Van mij mogen ze het gewoon doen net zoals in de tijdrit in O Grand Camino en allemaal gewoon op wegfietsen een race tegen de klok, om te voorkomen dat het een soort formule 1 situatie wordt waar degene met de beste auto altijd wint
05-03-2024 17:02
Ik zie iedereen hier zeggen dat SQS had gewonnen zonder de regen, maar ze verliezen wel 39 seconden in het tweede deel. Dan mag de weg nog glad liggen, 39 seconden verliezen op 12 kilometer is enorm veel, zeker op een parcours met weinig bochten.
    05-03-2024 17:07
    Van de teams die in de regen hebben gereden, reed enkel Visma een paar seconden sneller in het tweede, natte deel. De rest een stuk trager, vaak zelfs (bijna) een halve minuut of meer. Zeker kunnen we het nooit weten natuurlijk, maar de kans dat ze hadden gewonnen is toch erg groot?
    05-03-2024 17:11
    UAE heeft wel goed ingedeeld en ze finishten nog met veel man samen (en niet de minsten...).

    We zullen het nooit weten, maar het was in ieder geval spannender geweest dan het uiteindelijke resultaat doet vermoeden.
    05-03-2024 17:20
    Zo'n plotselinge hevige bui kan natuurlijk ook invloed hebben op de windkracht en windrichting.
    05-03-2024 17:32
    Inside informatie die bevestigd wat er al enigzins verteld werd in de rechtstreekse van Sporza. Vooral Quick-Step was slachtoffer van een korte doch zeer hevige hagelbui. 2 bochten konden aan niet eens 5km/u genomen worden wegens hagel die op het wegdek lag. De hagel zelf viel slechts zeer kort uit de lucht, maar liet het wegdek wel enkele minuten spekglad erbij liggen. Lijkt me een zeer plausibele uitleg. De 2 meest getroffen ploegen waren blijkbaar SQS en Bora. Dat verklaart ook hun enorme verlies ten opzichte van de tussentijd. De ploegen die na Bora kwamen hadden ook te maken met een nat wegdek, maar de hagel op zich speelde voor hen weinig of geen rol meer
    05-03-2024 21:14
    UAE was aan het tussenpunt reeds uitgeteld. ZEVENTIEN seconden achterstand met nog een goede tien km te rijden licht bergaf. Denk je dat je dat nog dichtrijdt op een quasi volledige Soudal ploeg ? Nog erger, ze pakken nog eens 22 seconden extra. Dus zowat 40 seconden .... Ze mogen zich heel gelukkig wanen met hoe het verlopen is, een top drie had er anders zelfs mogelijk niet in gezeten voor UAE.
    05-03-2024 21:22
    Zou het ook kunnen zijn dat de wind volledig gedraaid is? Waar UAE op de heenweg de wind tegen had en op de terugweg de wind mee, zou het zo maar eens kunnen zijn dat door de bui QS op de heenweg wind mee had en op de terugweg wind tegen. Waardoor de tussentijd ook een vertekend beeld geeft... En het dus niet enkel in de bochten is verloren.
    05-03-2024 21:49
    OK, die windwappie-ingeving staat ook hier? En dan klagen over 'excuses verzinnen'.
    05-03-2024 21:56
    Vainsteins,
    Verdiep je eens voordat je wat uitbraakt hier.

    Koufront
    Ook een koufront wordt gemarkeerd door bewolking. Bij de passage van het front valt meestal intensievere, buiige neerslag. De wind draait dan plotseling in dezelfde richting als de wijzers van een klok. Achter het koufront waait het meestal uit richtingen tussen west en noord. Na de frontpassage klaart het gewoonlijk op en verbetert het zicht aanzienlijk.

    BRON: KNMI

    Nogmaals, of dit ook aan de hand was weet ik niet. Maar ik lul geen onzin. Met je Godzilla!
05-03-2024 19:26
Ik heb het helaas niet kunnen zien, dus ik lees net dit verslag door. Scrol ik verder naar de uitslag, Jayco tweede en EF derde. Dat was best een verrassing na het lezen van het verslag.
05-03-2024 16:40
Zo dat 2e stuk heeft voor flink wat verschillen gezorgd. Teams te snel gestart of toch de natte bochten. Dat Bora veel verloor eigen schuld, ze moesten vanaf het tussenpunt met 3 man verder dan vraag je erom.
Visma best goed kijkend naar het team wat ze hier opstellen zonder hun echte tijdrittoppers.
Gaat een spannende week worden met Evenepoel en Roglic die er tegen aan moeten.
    05-03-2024 16:42
    Compleet andere weersomstandigheden.
05-03-2024 17:29
Van Poppel maar 6s binnen de tijdslimiet lijkt het :o
    05-03-2024 17:38
    Dan heeft hij zich voor niets gehaast.
05-03-2024 19:23
conclusie van de dag: Remco rijdt Roglic er een eerste keer af.
    05-03-2024 21:45
    Een tweede keer eigenlijk. Zondag was de eerste keer. Maar noch Bernal, noch Jorgenson, noch Beulens, noch Vocsnor hadden zin en/of cojones om verder te rijden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine