Mexicaans toptalent Isaac Del Toro verlengt tot eind 2029 (!) bij UAE Emirates
foto: Cor Vos
dinsdag 23 april 2024 om 11:02

Mexicaans toptalent Isaac Del Toro verlengt tot eind 2029 (!) bij UAE Emirates

Isaac Del Toro heeft zich voor lange tijd verbonden aan UAE Emirates. De Mexicaan lag nog vast tot eind 2026, maar dat contract is opengebroken en verlengd tot eind 2029. Hij is daarmee de renner met het langste contract in de WorldTour.

Del Toro is momenteel bezig aan zijn eerste seizoen als prof. De 20-jarige renner, die vorig jaar de Tour de l’Avenir op zijn naam schreef, won bij zijn debuut voor UAE Emirates meteen een rit in de Santos Tour Down Under. In deze WorldTour-wedstrijd eindigde hij bovendien als derde in het eindklassement. Later in het voorjaar imponeerde hij ook met vierde plaatsen in de tijdrit van de Volta ao Algarve en het eindklassement van Tirreno-Adriatico. Ook was Del Toro nog zevende in de door zijn ploeggenoot Juan Ayuso gewonnen Ronde van het Baskenland.

Gianetti: “Indrukwekkende progressie”
Mauro Gianetti, teammanager bij UAE Emirates, is zeer blij dat Del Toro voor drie jaar extra heeft bijgetekend. “We kenden zijn mogelijkheden als renner en zijn mate van talent al”, begint de Zwitser. “Nu is ook zijn progressie nog indrukwekkend en blijkt dat hij heel goed geïntegreerd is binnen het team. Hij is nog jong. Het plan is om te blijven leren en groeien als renner en persoon in een goede omgeving. We blijven vasthouden aan ons project om jong talent te ontwikkelen en verder te bouwen naar de toekomst.”

Voor Del Toro voelen de eerste maanden bij UAE Emirates als een droom, zegt hij. “Het is perfect geweest. Ik ben heel dankbaar voor het vertrouwen dat het team me geeft en de kans die ik krijg om onderdeel te zijn van deze speciale groep. Het voelt geweldig. Ik leer elke dag. Ik neem het allemaal in me op en geniet zo veel mogelijk, terwijl ik met mijn voetjes op de grond blijf. Ik kijk heel erg uit naar wat nog komt.”

Ongekend lang contract
Het contract van Del Toro tot eind 2029 is uniek. Geen enkele andere renner heeft zo’n lang contract bij een WorldTour-team. Er zijn wel acht renners, onder wie Mathieu van der Poel, die een verbintenis hebben met een ploeg tot eind 2028.

RIDE Magazine
26 Reacties
23-04-2024 11:17
Het wordt vanzelf een voetbalwereld op deze manier. Precies wat een paar rijkere ploegen willen, jammer.
    23-04-2024 11:33
    Het wielrennen waar ik zo van hield is al jarenlang naar de vaantjes. Maar het wordt door dit soort ploegen met dit personeelsbeleid inderdaad alleen nog maar erger.
    23-04-2024 11:43
    Nou als er ook een huishouden komt met vergoedingen bij contractovernames/-breuken, dan 'gun' je ook de kleinere ploegen nog mooie opbrengsten van een talent dat wordt overgekocht (lees: loon naar werken). Dus per se verkeerd hoeft het niet te zijn. Een talentenploeg met weinig budget kan zorgen voor nivellering op financieel gebied, als dit goed wordt neergezet. Dus het is vooral de constructie die bepalend is of 'zo'n voetbalmodel' zou kunnen werken.
    23-04-2024 11:49
    Inderdaad, maar op een gegeven moment wordt het een verdienmodel en niet op sportief gebied en dat kan invloed hebben op keuzes van ploegen welke renners aangenomen worden en welke niet.
23-04-2024 11:39
'Hele hoge salariseis bij zijn eerste contract', zie ik hieronder iemand schrijven. Het heet marktwerking. Er werd extreem veel aan hem getrokken en hij kon uit diverse WT-ploegen kiezen, dus dan gebeurt er wat bij zijn management. Ik vind niet dat je hem dat kan aantrekken.

Daarnaast, in ogenschouw nemend dat we tegenwoordig op hele jonge leeftijd al de beste renners moeten contracteren (want ze winnen nu al heel veel), is het ook een logisch gevolg dat de salarissen en termijnbinding extremer is dan we in het verleden gewend waren. Met Evenepoel en Pogacar hebben we twee uitstekende voorbeelden van renners die op jonge leeftijd al een grote ronde hebben gewonnen. Wil niet zeggen dat Del Toro dat 100% halen gaat, maar er zit erg veel talent in die jongen dat het niet onlogisch is dat je die potentie er wel in ziet (en naar betaald).
    23-04-2024 12:17
    Af en toe moet je gewoon gokken op 'dit gaat een héle, héle, héle grote worden'. Moet je zien wat dat Visma opgeleverd heeft met Roglic, Kuss en Vingegaard. Daarbij heeft UAE ook een team er om heen dat er wetenschappelijk gezien alles wat er in zit zal weten uit te persen.

    Voor mij overigens bijzonder lastig om in te schatten wat het uiteindelijk worden gaat met die del Toro, an sich lijkt hij qua talentenpalet erg compleet te zijn. Misschien wel de nieuwste klassieker-rondeman?
    23-04-2024 13:28
    Ik verwacht dat ze in Del Toro wel een klassementsman zien. Wellicht zoals Pogi af en toe eendagskoersen meepakkend inderdaad, maar de hoofdmoot is toch echt de 'gc' lijkt me.

    Nu nog wat onbevangen - en daarom extra geliefd bij de volgers - maar als je kijkt naar zijn bij elkaar geraapte aantal punten dit jaar... dan moet je hem nu al heel serieus nemen, want in menig koers heeft hij ook nog moeten knechten.
23-04-2024 12:17
Het gaat niet om de lengte, maar wat je er mee doet toch
23-04-2024 12:36
Per wanneer wordt die beoogde budgetcap doorgevoerd? Deze sport gaat het nodig hebben.
23-04-2024 11:30
Het is een hele toffe renner, maar moet die jongen niet eerst nog wat meer bewijzen? Kwam al bij UAE met een ongebruikelijk hoge salariseis voor zijn leeftijd en nu gelijk een megacontract.. De hype is bijna groter dan bij Remco..
Het zou ook zomaar de nieuwe Almeida kunnen worden..
    23-04-2024 11:32
    Net alsof er met Almeida ook maar iets mis is. Moet je nagaan wat voor wegwerpartikel een Kelderman dan is.
    23-04-2024 12:50
    Kelderman heeft toch betere resultaten geboekt in het rondewerk dan Almeida?
    Natuurlijk wint hij nooit maar je kan niet alles hebben.

    Een jong talent zolang vastleggen is gewoon een prima zaak.
    Dat zou elke ploeg moeten doen.

    Fdj heeft bijvoorbeeld ook een paar leuke talenten, leg die voor 4 jaar vast en je kan een tijd vooruit.
    Daarnaast toont het beleid en continuïteit en kun je ook makkelijker nieuwe renners inpassen.

    Als je iedereen maar korte contracten geeft dan wordt je team een soort draaimolen.
    En dat helpt juist niet.
23-04-2024 12:19
Hoe hoog zal het budget van UAE inmiddels zijn? Ik denk dat ze inmiddels met 20 miljoen per jaar meer dan visma-lab en ineos op 1 staan. Almeida, Ayuso, Yates en Pogacar verdienen alle 4 minimaal 3 miljoen. Hirschi, McNulty, Majka, Politt, Soler, Sivakov, Del Toro en Wellens richting de 2 miljoen. En dan nog Morgado, Christen, FFB en Vine richting de 1 mil.
    23-04-2024 12:26
    je speculeren loopt wel echt de spuigaten uit. Dat Uae veel budget heeft klopt. Maar een Majka, Politt, Soler, Sivakov rond de 2 mil per jaar is zwaar overdreven ook een Christen en FFb van meer dan 1mil is ook weer enorm overdreven.
    23-04-2024 12:37
    Maar het kan toch haast niet anders dan dat de bedragen bizar hoog zijn als ze de renners zo lang vastleggen? Als ik Del Toro of Christen was zou ik als ik voor 5 jaar moet tekenen niet akkoord gaan met minder dan 1 miljoen. De upside is enorm bij die gasten en dan moet je als je UAE zijnde flink de poeplap trekken als je die jongens wil tekenen voor 5+ jaar.
    23-04-2024 14:18
    In de cijfers die eind vorig jaar bekend zijn geworden, zat Pogacar op eenzame hoogte op 6 miljoen, maar stond er verder geen enkele UAE-renner in de top-10. Zelfs mannen als MvdP, WvA en REV zaten maar op 2 miljoen. De namen die jij noemt zullen dus best aardig hun boterham verdienen, maar verre van de bedragen die jij noemt.

    Bovendien tekenen zo'n renners echt geen contract tot de eeuwigheid aan vaste voorwaarden.
    Zeker bij jonge talenten zijn dat gwn stapsgewijze contracten, waarbij ze aan een 'laag' bedrag beginnen het eerste jaar, en waarin een jaarlijkse procentuele loonsverhoging is overeengekomen zodat, als ze zich aan hun contract houden, ze gemiddeld een enorm bedrag per jaar vangen. Daar hangen dan vaak ook nog tal van clausules aan vast, zoals bv x-aantal overwinningen, koersdagen, UCI-ranking,... om ervoor te zorgen dat de renner gemotiveerd blijft gedurende de volledige loop van het contract, zodat de deal voor zowel renner als team interessant blijft.
    23-04-2024 15:53
    Vaak gaat een renner juist akkoord met een lager loon als het contract langer is.
    23-04-2024 17:58
    Je zit qua salarissen vol aannames en gooit ook nog eens wielrenners op 1 hoop die niets met elkaar te maken hebben. Rodriguez is net 23 geworden. Wat heeft hij met Carapaz (30) en Bardot (33) te maken? Vergeleken met Carapaz en Bardot komt Rodriguez “net kijken”….
23-04-2024 12:36
Per wanneer wordt die beoogde budgetcap doorgevoerd? Deze sport gaat het nodig hebben.
23-04-2024 12:06
Hoeveel denken jullie dat hij verdient nu? Ik denk zo rond de 2 miljoen per jaar, jullie?
    23-04-2024 12:23
    anders moet je even gaan overdrijven :D
    23-04-2024 12:41
    Als je kijkt naar wat de toppers verdienen is 2 miljoen nog niet zo gek denk ik. Een Carapaz, Bardet of Carlos Rodriguez zou bijvoorbeeld ook rond de 2 miljoen verdienen. Wie zou je dan liever tekenen voor dat geld, Del Toro of één van die andere drie? Ik zou het wel weten. Met Del Toro heb je misschien de nieuwe Pogacar in huis, die andere jongens zijn dat in ieder geval niet.
23-04-2024 13:16
Tja, die ploeg wordt veel te sterk op deze manier. Hopelijk staan er nog andere wonderkinderen op, liefst zoveel dat er ook iets overschiet voor de andere ploegen, anders zie ik het somber in.
23-04-2024 15:00
Ja voor 400k per maand zou ik dit ook doen. Prima renner, zit veel potentie in. Nu hopen dat hij doordrukt
23-04-2024 21:49
Ik vind deze evolutie verschrikkelijk!
De rijken worden rijker, de armen armer.

Er moet dringend een budgetplafond komen om het nog interessant en leuk te houden. Heeft een kleinere ploeg dan eens een interessant talent in huis, dan zwaaien de rijke ploegen direct met centen en weg zijn ze om dan met alle getalenteerden in 1 ploeg samen te hokken.

Dan zie je op WF weer berichten bij de start van een wedstrijd dat die ploeg een 'sterrenformatie' opstelt. Tja, als je ermee kan gooien komen alle sterren inderdaad bijeen in één ploeg!

Spijtig dat het megabudget dan nog uit een land komt dat 0,0 met wielersport heeft. Een speeltje voor de rijken. Alsof sponsor UAE iets van profijt haalt uit deze sponsoring. Wat extra toerisme?

Gelijkere wapens! Voorbeeld de uitdaging dat elke ploeg tot max 20 mil mag gaan en daarmee maar zijn bezetting moet zien te vullen. Willen de sterren er niet rijden dan moeten ze maar 'n andere sport doen. Dan zal je pas normalere sport zien.
    24-04-2024 13:45
    Allemaal goed en wel zo'n salarisplafond, maar je moet wel in het achterhoofd houden dat het voor die mannen hun broodwinning is. Hoe egoïstisch is het standpunt eigenlijk dat wij vinden dat zij minder moeten gaan verdienen, omdat ons dat net wat meer amusement zou bieden vanuit onze luie zetel omdat de toppers wat meer gespreid zitten.

    Stel je voor dat dat in het gewone bedrijfsleven ook de norm zou zijn, dat jij een grote stap vooruit zou kunnen zetten financieel door voor een andere werkgever te tekenen, maar dat dat wordt afgeschoten omdat er dan plots 2 heel goede collega's bij elkaar zitten, en bij de concurrentie niet.

    Puur vanuit de optiek van de wielerfan die een spannende strijd wil zien is dat perfect logisch en wenselijk, maar voor de mens achter de renner is dat natuurlijk absoluut niet het geval. Die mannen offeren hun hele jeugd op om hard te trainen, wat vaak ten koste gaat van studies etc. Die duizenden uren die ze ploeteren door weer en wind is er met als doel om hun toekomst veilig te stellen, wat in veel rennerscarrières gelijk staat aan een jaar of 15 proberen oogsten om daarmee rond te komen, want in het gewone bedrijfsleven starten ze gewoon terug van 0, zonder ervaring en zonder of met een laag diploma in de meeste gevallen.

Reacties zijn gesloten.