Mexicaans toptalent Isaac Del Toro verlengt tot eind 2029 (!) bij UAE Emirates
Isaac Del Toro heeft zich voor lange tijd verbonden aan UAE Emirates. De Mexicaan lag nog vast tot eind 2026, maar dat contract is opengebroken en verlengd tot eind 2029. Hij is daarmee de renner met het langste contract in de WorldTour.
Del Toro is momenteel bezig aan zijn eerste seizoen als prof. De 20-jarige renner, die vorig jaar de Tour de l’Avenir op zijn naam schreef, won bij zijn debuut voor UAE Emirates meteen een rit in de Santos Tour Down Under. In deze WorldTour-wedstrijd eindigde hij bovendien als derde in het eindklassement. Later in het voorjaar imponeerde hij ook met vierde plaatsen in de tijdrit van de Volta ao Algarve en het eindklassement van Tirreno-Adriatico. Ook was Del Toro nog zevende in de door zijn ploeggenoot Juan Ayuso gewonnen Ronde van het Baskenland.
Gianetti: “Indrukwekkende progressie”
Mauro Gianetti, teammanager bij UAE Emirates, is zeer blij dat Del Toro voor drie jaar extra heeft bijgetekend. “We kenden zijn mogelijkheden als renner en zijn mate van talent al”, begint de Zwitser. “Nu is ook zijn progressie nog indrukwekkend en blijkt dat hij heel goed geïntegreerd is binnen het team. Hij is nog jong. Het plan is om te blijven leren en groeien als renner en persoon in een goede omgeving. We blijven vasthouden aan ons project om jong talent te ontwikkelen en verder te bouwen naar de toekomst.”
Voor Del Toro voelen de eerste maanden bij UAE Emirates als een droom, zegt hij. “Het is perfect geweest. Ik ben heel dankbaar voor het vertrouwen dat het team me geeft en de kans die ik krijg om onderdeel te zijn van deze speciale groep. Het voelt geweldig. Ik leer elke dag. Ik neem het allemaal in me op en geniet zo veel mogelijk, terwijl ik met mijn voetjes op de grond blijf. Ik kijk heel erg uit naar wat nog komt.”
Ongekend lang contract
Het contract van Del Toro tot eind 2029 is uniek. Geen enkele andere renner heeft zo’n lang contract bij een WorldTour-team. Er zijn wel acht renners, onder wie Mathieu van der Poel, die een verbintenis hebben met een ploeg tot eind 2028.
Daarnaast, in ogenschouw nemend dat we tegenwoordig op hele jonge leeftijd al de beste renners moeten contracteren (want ze winnen nu al heel veel), is het ook een logisch gevolg dat de salarissen en termijnbinding extremer is dan we in het verleden gewend waren. Met Evenepoel en Pogacar hebben we twee uitstekende voorbeelden van renners die op jonge leeftijd al een grote ronde hebben gewonnen. Wil niet zeggen dat Del Toro dat 100% halen gaat, maar er zit erg veel talent in die jongen dat het niet onlogisch is dat je die potentie er wel in ziet (en naar betaald).
Voor mij overigens bijzonder lastig om in te schatten wat het uiteindelijk worden gaat met die del Toro, an sich lijkt hij qua talentenpalet erg compleet te zijn. Misschien wel de nieuwste klassieker-rondeman?
Nu nog wat onbevangen - en daarom extra geliefd bij de volgers - maar als je kijkt naar zijn bij elkaar geraapte aantal punten dit jaar... dan moet je hem nu al heel serieus nemen, want in menig koers heeft hij ook nog moeten knechten.
Het zou ook zomaar de nieuwe Almeida kunnen worden..
Natuurlijk wint hij nooit maar je kan niet alles hebben.
Een jong talent zolang vastleggen is gewoon een prima zaak.
Dat zou elke ploeg moeten doen.
Fdj heeft bijvoorbeeld ook een paar leuke talenten, leg die voor 4 jaar vast en je kan een tijd vooruit.
Daarnaast toont het beleid en continuïteit en kun je ook makkelijker nieuwe renners inpassen.
Als je iedereen maar korte contracten geeft dan wordt je team een soort draaimolen.
En dat helpt juist niet.
Bovendien tekenen zo'n renners echt geen contract tot de eeuwigheid aan vaste voorwaarden.
Zeker bij jonge talenten zijn dat gwn stapsgewijze contracten, waarbij ze aan een 'laag' bedrag beginnen het eerste jaar, en waarin een jaarlijkse procentuele loonsverhoging is overeengekomen zodat, als ze zich aan hun contract houden, ze gemiddeld een enorm bedrag per jaar vangen. Daar hangen dan vaak ook nog tal van clausules aan vast, zoals bv x-aantal overwinningen, koersdagen, UCI-ranking,... om ervoor te zorgen dat de renner gemotiveerd blijft gedurende de volledige loop van het contract, zodat de deal voor zowel renner als team interessant blijft.
De rijken worden rijker, de armen armer.
Er moet dringend een budgetplafond komen om het nog interessant en leuk te houden. Heeft een kleinere ploeg dan eens een interessant talent in huis, dan zwaaien de rijke ploegen direct met centen en weg zijn ze om dan met alle getalenteerden in 1 ploeg samen te hokken.
Dan zie je op WF weer berichten bij de start van een wedstrijd dat die ploeg een 'sterrenformatie' opstelt. Tja, als je ermee kan gooien komen alle sterren inderdaad bijeen in één ploeg!
Spijtig dat het megabudget dan nog uit een land komt dat 0,0 met wielersport heeft. Een speeltje voor de rijken. Alsof sponsor UAE iets van profijt haalt uit deze sponsoring. Wat extra toerisme?
Gelijkere wapens! Voorbeeld de uitdaging dat elke ploeg tot max 20 mil mag gaan en daarmee maar zijn bezetting moet zien te vullen. Willen de sterren er niet rijden dan moeten ze maar 'n andere sport doen. Dan zal je pas normalere sport zien.
Stel je voor dat dat in het gewone bedrijfsleven ook de norm zou zijn, dat jij een grote stap vooruit zou kunnen zetten financieel door voor een andere werkgever te tekenen, maar dat dat wordt afgeschoten omdat er dan plots 2 heel goede collega's bij elkaar zitten, en bij de concurrentie niet.
Puur vanuit de optiek van de wielerfan die een spannende strijd wil zien is dat perfect logisch en wenselijk, maar voor de mens achter de renner is dat natuurlijk absoluut niet het geval. Die mannen offeren hun hele jeugd op om hard te trainen, wat vaak ten koste gaat van studies etc. Die duizenden uren die ze ploeteren door weer en wind is er met als doel om hun toekomst veilig te stellen, wat in veel rennerscarrières gelijk staat aan een jaar of 15 proberen oogsten om daarmee rond te komen, want in het gewone bedrijfsleven starten ze gewoon terug van 0, zonder ervaring en zonder of met een laag diploma in de meeste gevallen.