‘UAE Emirates geeft Julius Johansen nieuwe kans in de WorldTour’
foto: Cor Vos
donderdag 21 november 2024 om 14:37

‘UAE Emirates geeft Julius Johansen nieuwe kans in de WorldTour’

Julius Johansen rijdt in 2025 voor UAE Emirates, laten bronnen weten aan Ekstra Bladet. De inmiddels 25-jarige Johansen reed in 2022 en 2023 voor Intermarché-Wanty, maar deed daarna twee stappen terug naar het Portugese conti-team Sabgal / Anicolor.

Johansen stond aan het begin van zijn carrière te boek als een groot talent. De Deen werd in 2017 wereldkampioen bij de junioren en won in 2018, als eerstejaars belofte, Olympia’s Tour. Hij kwam toen uit voor ColoQuick, waar hij ploeggenoot was van Jonas Vingegaard. In 2020 werd Johansen vervolgens prof bij Uno-X. Na twee jaar bij het Noorse team, verkaste de hardrijder in 2022 naar Intermarché-Wanty.

Vervanger Antwan Tolhoek
Op WorldTour-niveau kwam Johansen nooit helemaal uit de verf. Hij kreeg na 2023 geen contractverlenging bij Intermarché-Wanty en probeerde nadien zijn carrière te herlanceren bij Sabgal / Anicolor. Johansen sloot zich in maart 2024 bij die continentale formatie aan, nadat er een plek was vrijgekomen door het vertrek van Antwan Tolhoek. Laatstgenoemde was kort daarvoor ontslagen door Sabgal / Anicolor na een positieve dopingtest.

Bij Sabgal / Anicolor wist Johansen op nationaal niveau enkele wedstrijden te winnen in Portugal, maar in UCI-wedstrijden bleven zeges uit. Wel noteerde hij enkele ereplaatsen in de Ronde van Portugal. Zo was hij tweede in de proloog, derde in een overgangsrit en tweede in de afsluitende tijdrit.

UAE Emirates
UAE Emirates maakte eerder de komst van Rune Herregodts (Intermarché-Wanty), Florian Vermeersch (Lotto Dstny), Jhonatan Narváez (INEOS Grenadiers) en Pablo Torres (UAE Emirates Gen-Z) bekend. Van de vertrekkers hebben Marc Hirschi (Tudor), Sjoerd Bax (Q36.5), Finn Fisher-Black (Red Bull-BORA-hansgrohe) en Diego Ulissi (Astana Qazaqstan) al een nieuwe ploeg.

RIDE Magazine
9 Reacties
21-11-2024 15:02
Dus omdat je op nationaal niveau in PORTUGAL een paar koersjes wint krijg je als renner die op WT niveau nog helemaal niets heeft klaar gemaakt een transfer naar de beste ploeg ter wereld????
Over transfer van het jaar gesproken.....
    21-11-2024 15:38
    Ik dat dat al die van onze Monegask Langelotti naar Ineos was. :-)
    21-11-2024 15:59
    Jij denkt dat UAE 30 absolute toppers in de ploeg wil? Naast een clubje topknechten hebben ze bij UAE gewoon ook een paar goedkope hardrijders zonder ambities nodig, daar hebben ze er ieder jaar wel 1 of 2 van. Felix Gross, Michael Vink, nu dus Johansen, gewoon mannen die in minder belangrijke koersen urenlang op kop kunnen rijden.
    21-11-2024 16:27
    Ook de absolute topteams hebben renners nodig die vroeg in de wedstrijd op kop gaan boren en even naar China of Australië gaan als er iemand uitvalt of geen zin heeft...

    Alsof een team met 30 potentiële Tour-winnaars die allemaal voor hun eigen kansen willen gaan zoden aan de dijk zet.
    21-11-2024 19:02
    Het is gewoon UAE's equivalent van Vermote.
21-11-2024 16:13
Zo'n gekke transfer is dit toch ook niet? Hij was een goede renner bij de jeugd en heeft ervaring als lead-out bij Intermarché. In wedstrijden als de UAE Tour, Renewi Tour en enkele kleinere koersen zal hij best bruikbaar zijn. Ze hebben bij UAE 2 seizoenen lang Michael Vink in hun team gehad, dit is niet meteen een verzwakking.
21-11-2024 14:55
Wat een suffe transfer , afgeserveerd b rennertje . Als die ook gaat vliegen in het komende jaar ..
21-11-2024 16:00
Covi heeft volgens PCS nog een contract t/m 2025, benieuwd wat ze met Hodeg en Vink gaan doen.
21-11-2024 23:38
'Redactie geeft artikel onduidelijke titel in de hoop dat mensen dan geïrriteerd toch het artikel aanklikken om uit te vinden waar het nu eigenlijk over gaat'

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine