UAE Emirates evenaart record Mapei door met 19 (!) renners te winnen in 2024
Blijdschap bij UAE na de zege van Baroncini - foto: Cor Vos
zondag 22 september 2024 om 08:59

UAE Emirates evenaart record Mapei door met 19 (!) renners te winnen in 2024

Filippo Baroncini schreef zaterdag de Super 8 Classic op zijn naam. Daarmee was hij de negentiende renner van UAE Emirates die wist te winnen in het huidige seizoen. In de 21e eeuw presteerde slechts één team hetzelfde door ook met zoveel verschillende renners te scoren. Dat was Mapei-Quickstep, in 2000.

De selectie van UAE Emirates bestaat in 2024 uit dertig renners. Van hen wisten – houd u vast – de volgende renners minstens één keer te winnen: Isaac Del Toro, Brandon McNulty, Finn Fisher-Black, Adam Yates, Juan Ayuso, Marc Hirschi, Tadej Pogacar, Diego Ulissi, Jan Christen, Pavel Sivakov, António Morgado, João Almeida, Tim Wellens, Nils Politt, Felix Großschartner, Domen Novak, Jay Vine, Marc Soler en nu dus Filippo Baroncini.

De elf renners die nog zonder zege zijn, zijn Igor Arrieta, Sjoerd Bax, Mikkel Bjerg, Alessandro Covi, Álvaro José, Vegard Stake Laengen, Rafal Majka, Juan Sebastián Molano, Ivo Oliveira, Rui Oliveira en Michael Vink.

Record
Mocht één van de elf UAE Emirates-renners zonder zege alsnog winnen in de laatste weken van het seizoen, dan wordt de ploeg uit het Midden-Oosten alleen-recordhouder. Het is dan het team dat met de meeste verschillende renners heeft weten te winnen in één seizoen sinds de eeuwwisseling. Nu wordt dat record nog gedeeld met Mapei-Quickstep, dat in 2000 ook met negentien renners wist te zegevieren. Deze ploeg had toen echter wel een stuk meer renners in de selectie, namelijk 41.

Kijken we naar 2024, dan komt niemand in de buurt van UAE Emirates. Decathlon AG2R en Israel-Premier Tech wonnen beide met twaalf verschillende renners en staan daarmee gedeeld tweede op de lijst. Visma | Lease a Bike volgt samen met Lotto Dstny op de achtste plaats. Deze teams hebben elk negen winnaars in huis.

75 zeges in totaal
De genoemde negentien renners van UAE Emirates zijn samen overigens goed voor al 75 overwinningen in 2024. Daarmee staat UAE Emirates ruim bovenaan in de ranglijst. Lidl-Trek volgt met 42 zeges, Soudal Quick-Step (32) en Visma | Lease a Bike (31) zijn de voorlopige nummers drie en vier. Vorig jaar voerde de voorloper van Visma | Lease a Bike, Jumbo-Visma, deze lijst nog aan met 69 overwinningen. UAE Emirates was toen tweede met 57 zeges.

RIDE Magazine
38 Reacties
22-09-2024 10:18
Qua wedstrijdplanning en het ontwikkelen/kansen geven aan alle renners van de ploeg loopt UAE echt lichtjaren voor op zo'n beetje elke andere ploeg.

Kan bijvoorbeeld Visma met hun eeuwige trainen, trainen, trainen (en vallen) nog heel veel van leren...
    22-09-2024 10:30
    Toch knap om ook dit weer over vallen te laten gaan.
    22-09-2024 11:32
    Vorig jaar won UAE vrijwel net zoveel, alleen verloren ze wel alle grote rondes.
    Je kunt moeilijk zeggen dat ze tegenvallen, maar ik vind wel dat hun kopmannen (behalve Pogacar) vaak niet optimaal presteren. Alleen doordat ze vaak met 3 kopmannen starten en zelfs hun knechten kunnen winnen, wordt dat opgevangen.
22-09-2024 10:30
Dat is nog het meest opvallende. 19 winnaars en hun twee sprinters (Molano en Hodeg) en twee semi-snelle mannen (Oliveira x2) staan allen nog op 0.
    22-09-2024 14:03
    Zeker Molano kan nog wel winnen. Covi, Bjerg , Arrieta en Bax ook
22-09-2024 09:34
Vlab van 69 zeges naar 31 - outch. Tijd om terug zoals in 2013 dat aantal op te krikken tussen de amateurs in Azië.
    22-09-2024 09:43
    Je reacties zijn tegenwoordig ook van amateurniveau.
    22-09-2024 09:47
    @Silent Hill vorig jaar zat alles mee bij Visma. Nu zit het tegen. Daarnaast zijn de gegarandeerde ritzeges van Roglic er niet meer. Volgend jaar zitten ze weer gewoon rond de 50 overwinningen
    22-09-2024 09:47
    Probeer de cijfers te duiden in een context; scheelt irritante reacties
    22-09-2024 10:24
    Nou meer dan de helft terugval, plus een geschiedenis van rare amateur winsten, is dit commentaar toch niet zo gek? Of is een post die naar kritiek op je favoriete team neigt een soort persoonlijk iets voor jou?
    22-09-2024 10:32
    Een geschiedenis nog wel. Ik kom hier gelukkig steeds minder. Silent Hill is vervallen in een ziekende troll. Want als er ook maar iets gewonnen wordt is die weer stil.

    Soort van Matxin/MaGarin.
22-09-2024 10:32
Mooi staaltje scorebord journalistiek. Mij zeggen dat soort cijfertjes niet zoveel zonder een verhaal er achter. Om maar enkele puntjes te noemen, wat is het doel van een ploeg, veel overwinningen met een aantal speerpunten of zoveel mogelijk overwinningen met zoveel mogelijk rijders. Rijdt je veel eendagswedstrijden of richt je je meer op rondes, heb je veel sprinters of juist niet, allemaal factoren die zo zijn invloed hebben en dan laten we het woordje budget nog maar even achterwege. Cijfertjes zonder verhaal zijn enkel nietszeggende cijfertjes. 3 peren, 4 appels. Tja.
    22-09-2024 11:51
    Vreemde reactie:
    - het "verhaal" ontbreekt niet. Er staat niet dat UAE de beste ploeg is, er staat dat ze 19 verschillende winnaars hebben, dat ís opvallend en dat is het verhaal
    - je stelt vragen die het cijfer in twijfel moeten trekken maar het niet doen: ze hebben niet enkel veel renners die winnen, ze hebben er ook nog eentje die heel veel wint, ze winnen zowel in rondes als in eendagskoersen, ze hebben twee sprinters maar die winnen niet,...

    En ja natuurlijk heeft dit met budget te maken. Maar dat ondermijnt de statistiek niet... Alsof er bij elke overwinning van Man City geschreven wordt dat ze heel rijk zijn. "Haaland scoorde al 9x in 4 matchen maar Manchester City is natuurlijk heel rijk dus het is niet zo speciaal".
    22-09-2024 12:00
    Het is helemaal geen vreemd antwoord. Cijfers zijn een verhaal, ze hebben een kader nodig. Alleen zeggen dat ze met zoveel verschillende rijders hebben gewonnen vind ik geen verhaal. Ook niet dat het opmerkelijk is. Zeker niet omdat er vergeleken worden en niet gekwantificeerd wordt, waarom is het opmerkelijk, wat zijn de oorzaken, hoe is dat gekwantificeerd met andere teams. Er zijn zeer veel factoren die invloed hebben op dat cijfer en die factoren zijn interessant, het cijfertje is dan enkel het ondersteunende gegeven. Cijfers als nieuws presenteren zonder duiding is zinloos en in mijn ogen niet meer dan scorebord journalistiek. (Sorry dat ik wat fel reageer maar ik ben data analist van beroep en houdt mij al lang bezig met de duiding van ruw cijfer materiaal.)
    22-09-2024 12:24
    Sorry, maar het heeft er wel degelijk een pak mee te maken. Centen kopen kwaliteit. Waarom zou een renner die kopmanwaardig is gaan rijden in een team waar er nog een paar renners met dezelfde kwaliteiten of zelfs beter rijden? Waarom kies je niet voor een team waar je kopman bent en er enkele goede luitenanten zijn? Antwoord : de centen.
    22-09-2024 13:09
    Dat zeg ik toch ook, maar dat maakt het niet minder nieuwswaardig of opvallend.
    Tussen Mapei 2000 en UAE 2024 zijn er heel veel en heel rijke ploegen geweest waarvan niemand deze statistiek haalde. Niemand beweert dat we de ploegen moeten rangschikken op basis van deze statistiek, maar opvallend/nieuwswaardig is hij toch? Of mogen we het enkel hebben over Nys' nieuwe haarkleur?

    @katje: hoe zou jij deze data dan brengen zonder dat ze volgens jou context missen?
    22-09-2024 14:31
    Ik zou allereerst al een onderscheid maken tussen aantallen in de rondes en aantallen in eendagswedstrijden, dan kan je al een beetje beter vergelijken. Je zou ook onderscheid kunnen maken in tijdritten en ritten in lijn. Vervolgens moet je zeker het aantal wedstrijden meerekenen wat een team heeft gereden. Want dat is ook nogal een factor, als je als team 5 wedstrijden hebt gereden of 20 dat is nog al een verschil. Ook Worldtour of Protour mag je mee laten wegen zowel als team als wedstrijd. Budget is natuurlijk een hele moeilijke om mee te laten wegen maar kun je als extra informatie meegeven. Je krijgt dan uiteindelijk een gewogen klassering, die veel meer zegt dan het huidige rijtje.
    Vergelijkingen in de tijd zijn natuurlijk al helemaal moeilijk. Zeker in een sport als wielrenner waarin je een tijd die bol staat van de doping aan het vergelijken bent met een tijd waarin het wielrennen zeer sterk geprofessionaliseerd is. Je kunt je oprecht afvragen of je die twee periodes eigenlijk wel met elkaar kunt vergelijken. My2cents.
    22-09-2024 16:51
    @Whyze: Ze vergelijken het toch ook met de andere ploegen in het huidige peloton, namelijk 19 vs 12 voor de eerste achtervolgers?

    Het aantal gereden koersen is wat mij betreft ook minder relevant, dat is een eigen keuze van elk team om er veel of weinig te rijden, ze hebben allemaal (zo goed als) dezelfde kans om er evenveel te rijden, dus een vaststaand punt, namelijk 365 dagen is een prima vergelijkingspunt toch?

    Maar om nog wat extra krediet te geven aan UAE:

    - Er zijn maar 8 WT-ploegen die méér overwinningen hebben behaald in 2024, dan dat UAE verschillende renners had die wonnen.
    - Ze wonnen 40 WT-koersen. Ter vergelijking, Lidl-Trek was tweede op de zegeranking, met 42 overwinningen over alle categorieën heen (Waarvan maar 15 in de WT, en bv niets in Tour of Vuelta).
    - Ze wonnen 15 ritten in de grote rondes. Slechts 9 WT-ploegen hebben dat aantal overwinningen gehaald in een heel jaar, over alle categorieën heen.
    - Ze wonnen 11 eindklassementen. 4 WT-teams haalden niet eens 11 overwinningen over alle categorieën heen dit jaar.
    - UAE won met 19 verschillende renners. Ter vergelijking, slechts 4 WT-ploegen mochten dit jaar meer dan 24x juichen over alle categorieën heen.
    - Ze wonnen 17 tijdritten dit jaar, Dat is meer dan 8 WT-ploegen in het algemeen hebben gewonnen dit jaar.
    - Pogacar was in elke koers die hij reed de kopman van UAE (54 koersdagen). Zelfs als je alle overwinningen van Pogacar wegneemt hebben ze nog steeds het meest aantal overwinningen van allemaal.
    - Meer zelfs, als je ook hun 2de meest gelauwerde renner wegneemt, namelijk Hirschi, die vaak smalend wordt weggezet als de veelwinnaar in het B- of C-circuit, hebben ze nog steeds het meest aantal overwinningen van allemaal.
    - Pogacar heeft op zijn eentje evenveel overwinningen gepakt, dan Visma in totaal zonder Vingegaard.
    - UAE heeft meer overwinningen, dan 13 vd 17 andere WT-ploegen podiumplaatsen hebben gehaald. Om dat nog even extra in de verf te zetten, de beste daarin (Bora - 83 podiumplekken) komt dus amper boven de 75 (overwinningen van UAE) uit.
    - Er is bij UAE geen enkele renner die meer koersdagen heeft, dan dat het team overwinningen telt.
    - Als je de 5 kopmannen bij UAE wegneemt (Pogacar, Hirschi, Almeida, Yates en Ayuso), dan halen ze nog steeds 33 overwinningen. Van de WT-teams heeft enkel Lidl-Trek dit seizoen meer koersen gewonnen.
    - UAE won 28,20% van de wedstrijden/ritten waaraan ze deelnamen. Dat is evenveel als Visma en Soudal-Quickstep, de nummers 3 en 4 in de zegestand, samengeteld.
    - Het winstpercentage in de WT (25,64%) is amper lager (ondanks dat ze in 6 van de 14 WT-rondes de leiderstrui verdedigden/meenamen). Ter vergelijking, de 2de in de zegeranking Lidl-Trek haalt maar een winstpercentage van 18,50% over alle categorieën heen.
    - UAE pakte 53 zeges in rondes, dat is 11 meer dan dat nummer 2 in de zegeranking Lidl-Trek koersen won dit jaar over alle categorieën heen.
    - UAE pakte 6 nationale titels, dat is 1 overwinning meer dan dat het slechtste team uit de WT (Cofidis) deed over een heel jaar.
    - Als je bij UAE enkel de dagen zou meetellen waar ze 2 of meer overwinningen op 1 dag boekten zou meetellen, dan nog scoren ze beter dan 13 van de 17 WT-teams.
    - Als je bij UAE enkel de dagen zou meetellen waar ze 2 of meer WT-overwinningen op 1 dag boekten zou meetellen, dan nog doen ze even goed als Movistar en Arkéa en 3 beter dan Cofidis.

    Ik denk dat het punt ondertussen wel duidelijk is, welke cijfers of percentages je ook wil gebruiken, de prestatie van UAE is, was en zal altijd uitzonderlijk en bijzonder straf zijn.
    23-09-2024 12:47
    Oh en misschien nog een laatste om het af te leren:

    Pogacar heeft op zijn eentje meer (22) WT-overwinningen dit seizoen dan eender welke ploeg in de WT, maar UAE zonder Pogacar heeft nog steeds meer WT-overwinningen (18) dan bv Lidl-Trek (15) en Soudal (12), en evenveel dan Visma (=18).
22-09-2024 09:03
Tot zover de illusie dat het alleen om Pogacar draait
    22-09-2024 09:10
    @Peel rijder die illusie was er bij de kenners al niet meer. Het is nu bij andere ploegen, zoals VLaB maar vooral SQS dat het maar om 2 renners draait. Sommigen zullen ook nog Magnier zeggen, omdat hij ook 5 overwinningen heeft in kleine wedstrijden bij de profs.
    22-09-2024 09:23
    VLaB heeft toch zeker 3 renners waar het om draait
    22-09-2024 11:00
    Van Aert, Vingegaard, Jorgenson, Kooij, Laporte, Van Baarle (zijn er 6).
    22-09-2024 11:08
    @Panache Alleen Laporte en Van Baarle qua prestaties niet in 2024.
    22-09-2024 12:09
    Alaphilippe won dit jaar toch ook 3 koersen, dat zijn er 3 meer dan Laporte en Van Baarle samen.

    Ik vind het aantal renners waarmee je wint overigens relatief. Elke ploeg in de WT zou kiezen voor de zeges van enkel Pogacar, zonder dat er dan nog een tweede renner van hen ook maar 1 koers wint. Pogi heeft die koersen ook niet op z’n eentje gewonnen heeft, dat was vaak met de hulp van een sterk team.

    Maar het is uiteraard een wonderjaar van UAE op alle vlakken. Niet normaal dan ook hoeveel jong talent zij in de rangen hebben.
22-09-2024 10:06
Tijd voor Bax om z’n jaarlijkse koers te winnen
22-09-2024 11:17
Met 41 renners startte Mapei in het jaar 2000 echt overal, inclusief allerlei minuscule wedstrijdjes op de allerlaagste niveaus. Wat UAE dit jaar doet is statistisch natuurlijk veel indrukwekkender, maar ook weer volkomen verklaarbaar. Ze kopen-kopen-kopen renners die bij elke willekeurige andere ploeg het hele jaar kopman zouden zijn en die mogen vervolgens in enkele koersen voor zichzelf rijden.

Overigens vond ik de wheelie van Baroncini op de Puerto de Ancares ook al wel een overwinning waard, die was indrukwekkend.
22-09-2024 10:22
Heeft Álvaro José geen achternaam meer?
    22-09-2024 10:31
    Wat een team dat Mapei/ quickstep. Van de 11 beste prestaties op dit gebied, zijn er 6 van hun! Alleen uae en HTC Colombia komen verder 2x voor in de lijst, 1x csc in het Puerto jaar
    22-09-2024 12:36
    Hodeg of 'Hotch' uitgesproken, zoals ik me heb laten wijsmaken.
22-09-2024 11:10
En toch blijft het bij velen populairder om te blijven roeptoeteren dat UAE los zand is zonder poggi, i.p.v. eerlijk toe te geven dat dit een ploeg is waar iedereen gewoon een kans krijgt.
22-09-2024 09:55
In mijn beleving hoort het jaar 2000 niet bij de 21e eeuw.
    22-09-2024 10:12
    Klopt. 21e eeuw begint op 1-1-'01
    22-09-2024 10:25
    De jaartelling begon ook niet bij nul, vele eeuwen later is men een kunstmatig 0punt gaan gebruiken, dat niet overeenkomt met verslagen die enigszins uit die tijd kwamen, zoals de ster, koningen uit oosten, volkstelling etc.
22-09-2024 11:50
Knappe prestatie en dat alleen maar door naar elke uitdaging met geld te gooien, dat zou niemand anders kunnen. Of nee, wacht, dit zou eender welk ander team ook kunnen met deze budgetten.
22-09-2024 10:22
"Alvaro Jose" ook nog niks gewonnen? Hodeg won vroeger nog wel eens wat, heeft ie daar deze 'voetbalnaam' aan overgehouden?
    22-09-2024 12:39
    Had enkele jaren terug een zwaar ongeval en sindsdien niet meer op het niveau geraakt dat ie nog wel onder QS had.
    Toekomst als sprintloods?
22-09-2024 12:33
Proficiat aan de ploeg!

Alleen, jah, als je megabudgetten hebt waardoor je 15 kopmannen of kopmanwaardige renners kan betalen, dan is dat cijfer wel wat er dan ook verwacht wordt denk ik.
Als je in staat bent 1 kopman een salaris te bieden dat gelijk staat aan het totaalbudget van een ProTour Team, dan mag een hoger aantal kwalitatieve zeges wel nastreven.

Dan zie ik liever het verhaal van een Kern Pharma dat vanuit een underdog-klein team-positie 3 ritten wint in de Vuelta.
En dan zeggen de UAE's en Ineossen en RedBull's in de koers... hebbe-hebbe-hebbe... centjes-centjes-centjes... en gaat arm Kern Pharma weer naar af.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine