UAE Emirates evenaart record Mapei door met 19 (!) renners te winnen in 2024
Filippo Baroncini schreef zaterdag de Super 8 Classic op zijn naam. Daarmee was hij de negentiende renner van UAE Emirates die wist te winnen in het huidige seizoen. In de 21e eeuw presteerde slechts één team hetzelfde door ook met zoveel verschillende renners te scoren. Dat was Mapei-Quickstep, in 2000.
De selectie van UAE Emirates bestaat in 2024 uit dertig renners. Van hen wisten – houd u vast – de volgende renners minstens één keer te winnen: Isaac Del Toro, Brandon McNulty, Finn Fisher-Black, Adam Yates, Juan Ayuso, Marc Hirschi, Tadej Pogacar, Diego Ulissi, Jan Christen, Pavel Sivakov, António Morgado, João Almeida, Tim Wellens, Nils Politt, Felix Großschartner, Domen Novak, Jay Vine, Marc Soler en nu dus Filippo Baroncini.
De elf renners die nog zonder zege zijn, zijn Igor Arrieta, Sjoerd Bax, Mikkel Bjerg, Alessandro Covi, Álvaro José, Vegard Stake Laengen, Rafal Majka, Juan Sebastián Molano, Ivo Oliveira, Rui Oliveira en Michael Vink.
Record
Mocht één van de elf UAE Emirates-renners zonder zege alsnog winnen in de laatste weken van het seizoen, dan wordt de ploeg uit het Midden-Oosten alleen-recordhouder. Het is dan het team dat met de meeste verschillende renners heeft weten te winnen in één seizoen sinds de eeuwwisseling. Nu wordt dat record nog gedeeld met Mapei-Quickstep, dat in 2000 ook met negentien renners wist te zegevieren. Deze ploeg had toen echter wel een stuk meer renners in de selectie, namelijk 41.
Kijken we naar 2024, dan komt niemand in de buurt van UAE Emirates. Decathlon AG2R en Israel-Premier Tech wonnen beide met twaalf verschillende renners en staan daarmee gedeeld tweede op de lijst. Visma | Lease a Bike volgt samen met Lotto Dstny op de achtste plaats. Deze teams hebben elk negen winnaars in huis.
📊🏆🇮🇹Baroncini is 19th rider of 🇦🇪UAE Emirates to win in 2024 (🇧🇪Super 8).
🏆Most winners in season, ≥ 2000:
19 | 🇦🇪UAE’24*, 🇮🇹Mapei-Quick Step’00
18 | 🇧🇪Deceuninck-Quick Step’21+16+14, 🇺🇸Columbia’08, 🇩🇰CSC’06, 🇮🇹Mapei-QS’02
17 | 🇦🇪UAE’23, 🇧🇪Omega-QS’12, 🇺🇸HTC Columbia’10— Cycling Statistics 📊 (@StatsOnCycling) September 21, 2024
75 zeges in totaal
De genoemde negentien renners van UAE Emirates zijn samen overigens goed voor al 75 overwinningen in 2024. Daarmee staat UAE Emirates ruim bovenaan in de ranglijst. Lidl-Trek volgt met 42 zeges, Soudal Quick-Step (32) en Visma | Lease a Bike (31) zijn de voorlopige nummers drie en vier. Vorig jaar voerde de voorloper van Visma | Lease a Bike, Jumbo-Visma, deze lijst nog aan met 69 overwinningen. UAE Emirates was toen tweede met 57 zeges.
Kan bijvoorbeeld Visma met hun eeuwige trainen, trainen, trainen (en vallen) nog heel veel van leren...
Je kunt moeilijk zeggen dat ze tegenvallen, maar ik vind wel dat hun kopmannen (behalve Pogacar) vaak niet optimaal presteren. Alleen doordat ze vaak met 3 kopmannen starten en zelfs hun knechten kunnen winnen, wordt dat opgevangen.
Soort van Matxin/MaGarin.
- het "verhaal" ontbreekt niet. Er staat niet dat UAE de beste ploeg is, er staat dat ze 19 verschillende winnaars hebben, dat ís opvallend en dat is het verhaal
- je stelt vragen die het cijfer in twijfel moeten trekken maar het niet doen: ze hebben niet enkel veel renners die winnen, ze hebben er ook nog eentje die heel veel wint, ze winnen zowel in rondes als in eendagskoersen, ze hebben twee sprinters maar die winnen niet,...
En ja natuurlijk heeft dit met budget te maken. Maar dat ondermijnt de statistiek niet... Alsof er bij elke overwinning van Man City geschreven wordt dat ze heel rijk zijn. "Haaland scoorde al 9x in 4 matchen maar Manchester City is natuurlijk heel rijk dus het is niet zo speciaal".
Tussen Mapei 2000 en UAE 2024 zijn er heel veel en heel rijke ploegen geweest waarvan niemand deze statistiek haalde. Niemand beweert dat we de ploegen moeten rangschikken op basis van deze statistiek, maar opvallend/nieuwswaardig is hij toch? Of mogen we het enkel hebben over Nys' nieuwe haarkleur?
@katje: hoe zou jij deze data dan brengen zonder dat ze volgens jou context missen?
Vergelijkingen in de tijd zijn natuurlijk al helemaal moeilijk. Zeker in een sport als wielrenner waarin je een tijd die bol staat van de doping aan het vergelijken bent met een tijd waarin het wielrennen zeer sterk geprofessionaliseerd is. Je kunt je oprecht afvragen of je die twee periodes eigenlijk wel met elkaar kunt vergelijken. My2cents.
Het aantal gereden koersen is wat mij betreft ook minder relevant, dat is een eigen keuze van elk team om er veel of weinig te rijden, ze hebben allemaal (zo goed als) dezelfde kans om er evenveel te rijden, dus een vaststaand punt, namelijk 365 dagen is een prima vergelijkingspunt toch?
Maar om nog wat extra krediet te geven aan UAE:
- Er zijn maar 8 WT-ploegen die méér overwinningen hebben behaald in 2024, dan dat UAE verschillende renners had die wonnen.
- Ze wonnen 40 WT-koersen. Ter vergelijking, Lidl-Trek was tweede op de zegeranking, met 42 overwinningen over alle categorieën heen (Waarvan maar 15 in de WT, en bv niets in Tour of Vuelta).
- Ze wonnen 15 ritten in de grote rondes. Slechts 9 WT-ploegen hebben dat aantal overwinningen gehaald in een heel jaar, over alle categorieën heen.
- Ze wonnen 11 eindklassementen. 4 WT-teams haalden niet eens 11 overwinningen over alle categorieën heen dit jaar.
- UAE won met 19 verschillende renners. Ter vergelijking, slechts 4 WT-ploegen mochten dit jaar meer dan 24x juichen over alle categorieën heen.
- Ze wonnen 17 tijdritten dit jaar, Dat is meer dan 8 WT-ploegen in het algemeen hebben gewonnen dit jaar.
- Pogacar was in elke koers die hij reed de kopman van UAE (54 koersdagen). Zelfs als je alle overwinningen van Pogacar wegneemt hebben ze nog steeds het meest aantal overwinningen van allemaal.
- Meer zelfs, als je ook hun 2de meest gelauwerde renner wegneemt, namelijk Hirschi, die vaak smalend wordt weggezet als de veelwinnaar in het B- of C-circuit, hebben ze nog steeds het meest aantal overwinningen van allemaal.
- Pogacar heeft op zijn eentje evenveel overwinningen gepakt, dan Visma in totaal zonder Vingegaard.
- UAE heeft meer overwinningen, dan 13 vd 17 andere WT-ploegen podiumplaatsen hebben gehaald. Om dat nog even extra in de verf te zetten, de beste daarin (Bora - 83 podiumplekken) komt dus amper boven de 75 (overwinningen van UAE) uit.
- Er is bij UAE geen enkele renner die meer koersdagen heeft, dan dat het team overwinningen telt.
- Als je de 5 kopmannen bij UAE wegneemt (Pogacar, Hirschi, Almeida, Yates en Ayuso), dan halen ze nog steeds 33 overwinningen. Van de WT-teams heeft enkel Lidl-Trek dit seizoen meer koersen gewonnen.
- UAE won 28,20% van de wedstrijden/ritten waaraan ze deelnamen. Dat is evenveel als Visma en Soudal-Quickstep, de nummers 3 en 4 in de zegestand, samengeteld.
- Het winstpercentage in de WT (25,64%) is amper lager (ondanks dat ze in 6 van de 14 WT-rondes de leiderstrui verdedigden/meenamen). Ter vergelijking, de 2de in de zegeranking Lidl-Trek haalt maar een winstpercentage van 18,50% over alle categorieën heen.
- UAE pakte 53 zeges in rondes, dat is 11 meer dan dat nummer 2 in de zegeranking Lidl-Trek koersen won dit jaar over alle categorieën heen.
- UAE pakte 6 nationale titels, dat is 1 overwinning meer dan dat het slechtste team uit de WT (Cofidis) deed over een heel jaar.
- Als je bij UAE enkel de dagen zou meetellen waar ze 2 of meer overwinningen op 1 dag boekten zou meetellen, dan nog scoren ze beter dan 13 van de 17 WT-teams.
- Als je bij UAE enkel de dagen zou meetellen waar ze 2 of meer WT-overwinningen op 1 dag boekten zou meetellen, dan nog doen ze even goed als Movistar en Arkéa en 3 beter dan Cofidis.
Ik denk dat het punt ondertussen wel duidelijk is, welke cijfers of percentages je ook wil gebruiken, de prestatie van UAE is, was en zal altijd uitzonderlijk en bijzonder straf zijn.
Pogacar heeft op zijn eentje meer (22) WT-overwinningen dit seizoen dan eender welke ploeg in de WT, maar UAE zonder Pogacar heeft nog steeds meer WT-overwinningen (18) dan bv Lidl-Trek (15) en Soudal (12), en evenveel dan Visma (=18).
Ik vind het aantal renners waarmee je wint overigens relatief. Elke ploeg in de WT zou kiezen voor de zeges van enkel Pogacar, zonder dat er dan nog een tweede renner van hen ook maar 1 koers wint. Pogi heeft die koersen ook niet op z’n eentje gewonnen heeft, dat was vaak met de hulp van een sterk team.
Maar het is uiteraard een wonderjaar van UAE op alle vlakken. Niet normaal dan ook hoeveel jong talent zij in de rangen hebben.
Overigens vond ik de wheelie van Baroncini op de Puerto de Ancares ook al wel een overwinning waard, die was indrukwekkend.
Toekomst als sprintloods?
Alleen, jah, als je megabudgetten hebt waardoor je 15 kopmannen of kopmanwaardige renners kan betalen, dan is dat cijfer wel wat er dan ook verwacht wordt denk ik.
Als je in staat bent 1 kopman een salaris te bieden dat gelijk staat aan het totaalbudget van een ProTour Team, dan mag een hoger aantal kwalitatieve zeges wel nastreven.
Dan zie ik liever het verhaal van een Kern Pharma dat vanuit een underdog-klein team-positie 3 ritten wint in de Vuelta.
En dan zeggen de UAE's en Ineossen en RedBull's in de koers... hebbe-hebbe-hebbe... centjes-centjes-centjes... en gaat arm Kern Pharma weer naar af.