UAE Emirates heeft selectie rond na aantrekken voormalig wereldkampioen bij de junioren
foto: Cor Vos
maandag 25 november 2024 om 09:51

UAE Emirates heeft selectie rond na aantrekken voormalig wereldkampioen bij de junioren

Julius Johansen rijdt in 2025 voor UAE Emirates. Dat meldde Ekstra Bladet vorige week al, maar nu heeft de ploeg uit de Emiraten het nieuws bevestigd. De inmiddels 25-jarige Johansen heeft een contract voor één jaar getekend. Hij reed in 2022 en 2023 voor Intermarché-Wanty, maar deed daarna twee stappen terug naar het Portugese conti-team Sabgal / Anicolor.

Johansen is de laatste aanwinst voor UAE Emirates, dat aan 2025 begint met 29 renners. “We zijn heel blij om Julius te verwelkomen”, zegt teammanager Mauro Gianetti op de ploegsite. “Hij heeft al veel ervaring op WorldTour-niveau. Daarnaast kan hij met zijn profiel kracht toevoegen aan het team als het aankomt op het ondersteunen van onze kopmannen.”

Zelf is Johansen heel dankbaar voor het vertrouwen dat UAE Emirates in hem stelt. “Het is een droom die uitkomt om me bij zo’n professioneel en succesvol team aan te sluiten”, zegt hij. “Ik weet dat dit de perfecte plek is voor me om te groeien en me – met de begeleiding van de experts binnen het team – te ontwikkelen als renner. Onderdeel zijn van zo’n winnaarscultuur is echt inspirerend. Ik kijk er naar uit om het team te helpen om veel overwinningen te behalen. Ik kan niet wachten om te beginnen en iedereen te ontmoeten. Ik ben klaar om alles te geven.”

Groot talent bij de junioren 
Johansen stond aan het begin van zijn carrière te boek als een groot talent. De Deen werd in 2017 wereldkampioen bij de junioren en won in 2018, als eerstejaars belofte, Olympia’s Tour. Hij kwam toen uit voor ColoQuick, waar hij ploeggenoot was van Jonas Vingegaard. In 2020 werd Johansen vervolgens prof bij Uno-X. Na twee jaar bij het Noorse team, verkaste de hardrijder in 2022 naar Intermarché-Wanty.

Op WorldTour-niveau kwam Johansen nooit helemaal uit de verf. Hij kreeg na 2023 geen contractverlenging bij Intermarché-Wanty en probeerde nadien zijn carrière te herlanceren bij Sabgal / Anicolor. Johansen sloot zich in maart 2024 bij die continentale formatie aan, nadat er een plek was vrijgekomen door het vertrek van Antwan Tolhoek. Laatstgenoemde was kort daarvoor ontslagen door Sabgal / Anicolor na een positieve dopingtest.

Sabgal / Anicolor
Bij Sabgal / Anicolor wist Johansen op nationaal niveau enkele wedstrijden te winnen in Portugal, maar in UCI-wedstrijden bleven zeges uit. Wel noteerde hij enkele ereplaatsen in de Ronde van Portugal. Zo was hij tweede in de proloog, derde in een overgangsrit en tweede in de afsluitende tijdrit.

UAE Emirates maakte eerder de komst van Rune Herregodts (Intermarché-Wanty), Florian Vermeersch (Lotto Dstny), Jhonatan Narváez (INEOS Grenadiers) en Pablo Torres (UAE Emirates Gen-Z) bekend. Johansen is de vijfde en laatste aanwinst. Van de vertrekkers hebben Marc Hirschi (Tudor), Sjoerd Bax (Q36.5), Finn Fisher-Black (Red Bull-BORA-hansgrohe) en Diego Ulissi (Astana Qazaqstan) al een nieuwe ploeg.

RIDE Magazine
9 Reacties
25-11-2024 10:15
De 29e renner is dus Covi, die hier nog altijd onder "aflopend" staat.
25-11-2024 10:09
Opvallend dat er geen 30e renner komt. Zullen ze nog een plekje open houden voor als iemand uit zn contract kan worden gekocht?
    25-11-2024 10:15
    Gen Z gaat meer in actie kunne komen nu. Dat is hun doel.
    25-11-2024 10:56
    @landeirovic: dan moet de renners in het dev team wel goed genoeg zijn!
25-11-2024 10:30
Pogacar blijft natuurlijk de beste renner ter wereld maar wellicht dat de concurrentie enige moed putten uit het feit dat zijn ploeg in ieder geval niet sterker is geworden tijdens deze transferperiode!
    25-11-2024 11:11
    dat dacht ik ook , zeker niet sterker geworden , maar....afgelopen jaar bleek meer dan eens dat zijn meesterknechten nogal vlug door de mand vielen zonder enige vorm van tempo rijden op kop nadat één van hun ploegmaats vol had doorgetrokken. De rest van zijn meesterknechten bleken dan nogal snel een vogel voor de kat ....maar dat hield hem dan niet tegen om meteen zelf in de aanval te trekken , ook al was dat iets vroeger dan verwacht. Met andere woorden , hij behoeft geen vier meesterknechten , met één à twee goeie heeft ie genoeg blijkbaar (en wellicht kan hij het ook zonder als hij vroeg genoeg vertrekt )
    25-11-2024 12:39
    Je moet je als concurrent natuurlijk ergens aan vastklampen :-)
    Dat zijn huidige meesterknechten regelmatig vroeg leken weg te vallen heeft hem niet erg gehinderd dit seizoen. En het blijven geweldige renners, die gaan er echt niet altijd vroeg afgereden worden. Met een team dat de koers vroeg controleerd redt Pogacar het doorgaans in de finale wel alleen.
25-11-2024 11:44
Dat moet voor Johansen na wat omzwervingen toch ook als een ferme verrassing gekomen zijn. Altijd mooi, jongen heeft wel talent uiteraard. In zo'n team zal hij niet te beroerd zijn om het vuile werk, eventueel al vroeg in koers, op te knappen. Tijdrijden en hardrijden kan hij wel, dat heeft hij vorig jaar duidelijk ook nog eens bewezen.

Dit blijft een uiterst goeie selectie. Ulissi in een ander shirt zal wennen zijn, maar Hirschi lijkt de enige verzwakking. Aan de andere kant halen ze met Narvaez een potentiële smaakmaker in 2025 binnen en is Pablo Torres een beestig talent. Die zullen ze Ayuso-gewijs wel rustig brengen. Ook voor Morgado, Del Toro en Ayuso moet er weer meer ruimte gemaakt worden, dan begrijp ik wel dat er nu geen nieuwe grote transfers gerealiseerd zijn.
25-11-2024 17:00
Had, op basis van die foto, ook wel gepast bij Alpecin-Deceuninck Cycling Team ;)

Maar even serieus: leuk dat zo'n vent een nieuwe kans krijgt!

Reacties zijn gesloten.