En dat is twee! Marianne Vos zegeviert na nieuwe waaieretappe in La Vuelta Femenina
foto: Cor Vos
zaterdag 4 mei 2024 om 16:23

En dat is twee! Marianne Vos zegeviert na nieuwe waaieretappe in La Vuelta Femenina

Marianne Vos heeft haar tweede ritzege in La Vuelta Femenina 2024 beet. De renster van Visma | Lease a Bike bleek na een nieuwe waaieretappe veruit de sterkste op de korte maar wel pittige slotklim naar het kasteel van Sigüenza. Demi Vollering kwam als vierde over de streep en begint morgen in het rood aan de slotetappe.

De nog overgebleven deelneemsters kijken al met angst en beven uit naar de korte maar tegelijkertijd loodzware slotetappe van zondag richting de klim naar Valdesquí, maar eerst volgde er nog een echte overgangsrit. Een overgangsetappe met flink wat venijn in de staart. Vluchters roken hun kans in de 138,6 kilometer lange etappe naar Sigüenza, maar ook de klassementsvrouwen moesten nog op hun hoede zijn. De eindstreep was namelijk getrokken op een pittig klimmetje van 600 meter, aan een gemiddelde van 8,1%.

Anna Kiesenhofer maakte deel uit van de vlucht – foto: Cor Vos

Vlammende start, Schoens in de aanval
In een bijzonder snelle openingsfase werd er slag om slinger gedemarreerd, en reed er even een kopgroep van acht rensters vooruit, maar het peloton wilde niet zomaar zijn zegen geven. Zo was er na twintig kilometer alweer sprake van een hergroepering en was het wachten op nieuwe demarrages. Bij zeven deelneemsters was deze boodschap aangekomen en zo ontstond er een nieuwe vlucht van dit keer zeven rensters, met daarbij ook één Nederlandse: de voor VolkerWessels uitkomende Quinty Schoens.

De Limburgse kreeg het gezelschap van Laura Tomasi (Laboral Kutxa-Fundación Euskadi), Olympisch kampioene Anna Kiesenhofer (Roland), Yuliia Biriukova (Human Powered Health), Veronica Ewers (EF Education-Cannondale), Angela Oro (Bepink-Bongioanni) en Stina Kangevi (Team Coop-Repsol). Deze zeven aanvallers kregen wel de ruimte van het peloton, al hielden de vrouwen van Visma | Lease a Bike het verschil wel binnen de minuut. Dit deed de Nederlandse formatie voor dé favoriet voor de dagzege, Marianne Vos.

Visma | Lease a Bike knapt het vuile werk op in de achtervolging – foto: Cor Vos

De vluchters waren niet meteen een gevaar met het oog op de klassement. De best geplaatste renster in de kopgroep, Schoens, keek na zes etappes al tegen een achterstand aan van bijna een kwartier. De zeven leiders reden lange tijd gebroederlijk samen, maar met nog 65 kilometer te gaan spatte de kopgroep volledig uiteen. Waar Schoens, Tomasi, Biriukova, Ewers, Oro en Kangevi op het punt stonden om te worden ingerekend, bleek Kiesenhofer zeker nog niet leeggereden.

Kiesenhofer gaat solo, tegenaanval van acht rensters
De Oostenrijkse hardrijdster liet haar medevluchters ter plaatse, ging er alleen vandoor en begon aan een dappere solo-onderneming. Kiesenhofer werd inmiddels wel op de huid gezeten door zes rensters, die in de tegenaanval waren. Flora Perkins (Fenix-Deceuninck), Georgie Howe (Liv AlUla Jayco), Anya Louw (AG Insurance-Soudal Team), Laura Molenaar (VolkerWessels), Carolina Vargas (Eneicat-CMTeam) en Ana Vitória Magalhães (Bepink-Bongioanni) probeerden de oversteek te maken.

Het peloton liet de boel de boel en zo konden de zes tegenaanvallers al snel een minuut wegrijden. Op vijftig kilometer van de streep kwam deze achtervolgende groep bij Kiesenhofer en daar bleef het niet bij. Vanuit de achtergrond wisten ook twee Italiaanse rensters – met Silvia Zanardi (Human Powered Health) en Cristina Tonetti (Laboral Kutxa) – nog de sprong te maken. De kopgroep werd zo uitgebreid tot maar liefst negen rensters. Zij begonnen met een voorsprong van ruim een minuut aan het laatste koersuur.

Demi Vollering, goed herkenbaar in de rode leiderstrui – foto: Cor Vos

Wind zorgt voor nervositeit en waaiers
In de daaropvolgende kilometers viel er niet zoveel te beleven, maar het bleek stilte voor de storm. In de open Spaanse vlaktes richting de finishplaats stond er namelijk een verraderlijke rug/zijwind en dit bleek voor Riejanne Markus genoeg om zich op kop te zetten en het peloton in waaiers te trekken. Na een flinke schifting bleef er een eerste elitegroep over van een dertigtal rensters, met daarin vrijwel alle grote namen voor het klassement. Door deze fikse versnelling in het peloton kwam er ook een einde aan het avontuur van de vluchters.

Twee belangrijkste rensters hadden de waaierslag gemist, met Kim Cadzow (de nummer elf in het klassement) en Yara Kastelijn (de negende in de stand), die de laatste bergetappes toch de voornaamste uitdager was van Vollering. Die laatste zat ‘uiteraard’ wel gewoon van voren, net als Elisa Longo Borghini, Markus, Juliette Labous en Marianne Vos. De verschillen bleken niet meer te overbruggen in de laatste dertig kilometer, ook al omdat de wind nog altijd vrij spel had en het zo op geen enkel moment meer stilviel in de eerste waaier.

Spannende finale
Hierdoor dunde de voorste groep alsmaar verder uit, al bleef een tweede groep in de achtergrond wel druk zetten, in de hoop weer aan te sluiten. Het kalf bleek echter verdronken en dus zat de winnaar vooraan. In de laatste tien kilometer was er niet echt sprake meer van een goede verstandhouding, wat meerdere rensters deed besluiten om in de aanval te gaan. Zo koos Europees kampioene Mischa Bredewold meerdere malen voor de aanval en ook Marlen Reusser wilde er vanonder muizen, maar zij kregen geen ruimte.

Longo Borghini en Labous op kop van de eerste waaier – foto: Cor Vos

Met nog vier kilometer te gaan zagen we een nieuwe uitval van Bredewold en deze aanval leek wel kans van slagen te hebben, maar ook nu kwam alles weer samen, net voor het laatste en dus beslissende slotklimmetje van goed 800 meter aan een gemiddelde van 8%. Kristen Faulkner nam al snel de kop en wist met een zeer hoog basistempo de groep op een lint te trekken. Vos zat echter ideaal geplaatst, in het wiel van de Amerikaanse, en wachtte geduldig op haar moment. Die kwam er op enkele honderden meters van de streep.

Veni, vidi, Vos!
Met haar kenmerkende explosieve aanzet reed ze de tegenstand uit het wiel en mocht ze voor de tweede keer in deze Vuelta het zegegebaar maken. Een bijzonder sterke Faulkner eindigde nog als tweede, Elisa Longo Borghini werd derde. Demi Vollering kwam net daarachter als vierde over de streep en behoudt zo de leiding in het algemeen klassement. Ze begint morgen met een kleine minuut voorsprong op Longo Borghini aan de zware slotrit naar het skisation van Valdesquí.


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
19 Reacties
04-05-2024 16:44
Vos weer met overmacht in de sprint. Als Vos in de kopgroep zit, is de sprint voor haar. Als ze zo doorgaat schuift ze nog makkelijk op in de lijst van meeste overwinningen.

En wat een rare finale weer van SDW/Vollering. Net zoals bij LBL zag je dat Vollering uiteindelijk van heel ver komt, en alsnog heel dicht bij komt. Tot het einde proberen voor Vas, NFB ofzo te rijden, en dan erachter komen; oh kut ik [Vollering] heb betere benen en ga toch zelf proberen ??

Lucinda Brand zei het misschien wat gekscherend over wat Vollering tegen Reusser gezegd kan hebben (''ga je vandaag wél voor me op kop rijden ?''). Maar als een prof zoals zij dat zegt/ook opmerkt, bevestigd toch voor mij dat SDW gewoon niet wil rijden voor Vollering. Heel jammer, en dan moeten ze nog paar maandjes met elkaar door..
    04-05-2024 17:48
    Op zich is het natuurlijk heel normaal dat je talenten als Fischer Black en Vas ook kansen geeft, zeker aangezien ze nog niet verlengt hebben. Als ze die eerste kwijtraken, hebben ze volgend seizoen helemaal niets meer in de bergen te zoeken. Denk ook dat Vollering zich als mentor van dat soort rensters ziet, net zoals Van der Breggen dat ooit voor haar was. Kan me dus niet voorstellen dat die daar een probleem mee heeft. Had alleen wel gewoon het wiel van Longo Borghini in de gaten moeten houden. Alhoewel, om dat klassement nog te verliezen zal er een dramatische valpartij nodig zijn. Dus om je nou druk te maken om wat Longo Borghini doet...
    04-05-2024 18:15
    Oblomov
    Jij had Vosje een paar jaar geleden toch al afgeschreven, het einde van Vos is nu toch echt wel in zicht. Waarschijnlijk heb jij nog nooit dat spreekwoord gehoord, een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken ??????
    04-05-2024 18:17
    Vollering en Reusser zijn 2 beste vriendinnen….Vollering is altijd bij haar om samen te trainen….als jij Vollering belachelijk wil maken dan ben jij zelf een dombo…die 2 zijn zo close ….maar ja met 3 rensters in de top 10 dan doe je wat niet goed
    04-05-2024 18:49
    @Henk, je hoeft hier niet meteen met lelijke woorden te komen als je het ergens niet mee eens bent.. Brand's opmerking iz Vollering/Reusser gesprek was voor mij gewoon een algemene constatering over hoe SDW als geheel/vanuit teamleiding) dit seizoen niet bereid is om voor hun kopvrouw te rijden. En dat vind ik heel jammer aangezien ik wel gewoon Vollering fan ben en vind dat haar staat van dienst beter verdiend.

    Ben het wel eens dat ze het beste op lijkt te kunnen met Reusser. Als ze er eentje zou meenemen naar FDJ (?) zou het mij niet verbazen als het Reusser wordt
    04-05-2024 20:17
    Helemaal met je eens, in een professionele wielerploeg zorg je er voor dat je kopvrouw uit de problemen wordt gehouden door haar van voren te houden. Met 5 rensters in de kopgroep kiezen ze er echter voor om te gaan aanvallen.
    04-05-2024 20:32
    SD Worx heeft duidelijk gekozen voor Fisher-Black. Demi moet haar eigen boontjes doppen. Kan nog lachen worden in de Tour wanneer de hele ploeg in dienst van Fisher-Black gaat rijden en Vollering uiteindelijk in haar eentje het hele peloton verslaat en gewoon weer de eindzege pakt.

    Benieuwd wat er gaat gebeuren als Demi morgen lek zou rijden. Zal de volgwagen van SD Worx voor haar stoppen, of zal ze aangewezen zijn op de neutrale (Shimano) volgwagen?
04-05-2024 16:40
Geweldig, dat na alle misère gedurende de winter. Riejanne Markus ook weer goed !
04-05-2024 17:40
Vollering is toch vooral bezig om haar ploeggenoten te laten winnen nu ze zo ver voor staat. Daarvoor ging ze bij de ploeg langs om op te roepen om te demarreren. Ze wil vooral laten zien dat ze ondanks haar afscheid nog volledig lid van de ploeg is. Niet een kopvrouw die alles naar zich toe wil trekken maar een teamplayer. Vorig seizoen lukte dit maar dit seizoen lijkt SD Works behalve Wiebes geen afmakers te hebben. Ik denk overigens dat Reusser met haar mee gaat naar de nieuwe ploeg. Die twee klikken goed met elkaar.
    04-05-2024 20:47
    Of Reusser mee zal gaan naar FDJ valt te bezien. Reusser is in eerste plaats een tijdrijdster, en FDJ staat niet bekend als een ploeg met enorme know-how op dat vlak. Indien Grace Brown inderdaad zou vertrekken bij FDJ (voorlopig slechts één van de vele geruchten), dan roept dat bij Reusser wel wat vragen op over de omkadering bij FDJ. Anderzijds is het goed mogelijk dat de Engelstalige Brown weg wil omdat er bij FDJ teveel Frans gebabbeld wordt. Voor de meertalige Reusser, die vloeiend Frans spreekt, heeft dat dan weer geen enkel belang.

    Verder zou het mij niet verbazen als Reusser gewoon verlengt (of misschien zelfs al verlengd heeft) bij SD Worx. Ze zit daar zeker niet slecht; krijgt volop kansen en ondersteuning, en financieel zal het elders niet of nauwelijks beter zijn (misschien bij UAE, maar dat is sportief drie stappen achteruit).
    05-05-2024 09:21
    @cornelius wat een hoop slap gelul. Ben je ooit met FDJ Suez op pad geweest? Het is een ploeg waar Engels de voertaal is in tegenstelling tot Groupama FDJ. Daarnaast is Brown juist vice wereldkampioen tijdrijden en meervoudig nationaal kampioen door alle effort, baan,- en aero testen en gepersonaliseerde materiaal gefund en geïnitieerd door het team. Los van dit alles gaan Marleen en demi natuurlijk nooit naar dezelfde ploeg. Die ze in rv Romandië hebben gekregen afgelopen najaar is duidelijk nooit opgelost. Reusser wilde zelfs een tussentijdse transfer afdwingen hetgeen niet is gelukt.
    05-05-2024 09:24
    *de ruzie de ze kregen in Romandië *
    05-05-2024 13:02
    [b]@Paceline[/b] Nee, ik heb wel een mini-docu van FDJ zelf bekeken. Hoewel de meetings Engelstalig zijn, spreken de Franse rensters (negen op zestien) onderling Frans. Verder heeft FDJ vier Nederlandse en drie Italiaanse rensters; Brown is de enige Engelstalige in de ploeg, en zou zich eventueel wat geïsoleerd kunnen voelen.

    Ongetwijfeld zal er een reden zijn dat Brown, naar verluid, niet wil verlengen bij FDJ. Dus als je de mogelijke redenen, die ik hierboven aanvoer, "een hoop slap gelul" vindt, laat dan even weten waarom Brown dan wel wil verkassen.
04-05-2024 17:50
De geit graast verder!
04-05-2024 18:31
Kastelijn mag Movistar heel dankbaar zijn, ze behoudt nog net haar toptienplaats. Maar wel suf van haar dat ze voor de 2e keer in een paar dagen uit de goede waaier wordt gereden. Alpecin-Ploegleiders Cornelisse en Van Slycke mogen zich dit ook aanrekenen.
04-05-2024 19:34
Lucinda Brand is wat mij betreft een aanwinst als co-commentator! Nick (weet zijn achternaam niet) is trouwens ook prima: beide zijn rustig, toch enthousiast en lezen de koers heel aardig. Verder een erg leuke etappe.
    04-05-2024 20:18
    Nick heet geloof ik [url=https://www.wielerflits.nl/nieuws/author/tim-de-vries-2/]Tim de Vries[/url].
04-05-2024 19:16
Met kop en schouders er bovenuit Vos en de rest lekker laten aanvallen :-). Leuk laatste uurtje!
04-05-2024 22:01
Hele mooie rit weer met waaiers en dat muurtje als aankomst.

Opmerkelijk dat Vos op dit soort aankomsten nog steeds zoveel beter is dan de rest! Wat een enorm verschil waarmee zij wint.

En als je ziet hoeveel Vollering nog goed maakt in die laatste meters, zat ze veel te ver. Al veel opgemerkt hier, maar voor mij inderdaad ook onverklaarbaar hoe zij als een soort helper lijkt te (moeten ?) fungeren in de ultieme finale.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine