Movistar-renners Iván Romeo en Ruben Guerreiro krijgen gele kaart en staan op scherp
Ruben Guerreiro kreeg een gele kaart voor zijn manoeuvre in de Tour of Oman - foto: Cor Vos
dinsdag 11 februari 2025 om 15:51

Movistar-renners Iván Romeo en Ruben Guerreiro krijgen gele kaart en staan op scherp

Danny van Poppel kreeg in de voorbije Tour Down Under van de UCI de eerste gele kaart van het seizoen, maar inmiddels staan twee andere coureurs ook op scherp. De internationale wielerunie heeft namelijk een tweede en derde gele kaart uitgedeeld aan Ivan Roméo en Ruben Guerreiro van Movistar.

Roméo werd na afloop van de vierde etappe van de Ronde van Valencia op de vingers getikt door de UCI. In aanloop naar de finish in Portell de Morella kwam de jonge Spanjaard namelijk in aanraking met Gianni Vermeersch. De Belg van Alpecin-Deceuninck probeerde op te schuiven met het oog op de eindsprint, maar raakte door een kwak van Roméo in de greppel en kon zo niet meespelen voor ritwinst.

De actie van Roméo bleef niet onbestraft. De 21-jarige renner kreeg namelijk een gele kaart voor onsportief gedrag. “Ik accepteer de straf, want het is terecht. Al gebeuren deze dingen continu”, citeert Het Nieuwsblad de huidige wereldkampioen tijdrijden bij de beloften.

Roméo is niet de enige renner van Movistar die momenteel op scherp staat, want zijn ploeggenoot Ruben Guerreiro heeft ook een gele kaart achter zijn naam staan. Guerreiro maakte in de tweede etappe van de Tour of Oman – in volle sprint – een opvallende zwieper en bracht zo enkele collega-wielrenners ten val. De Portugees ging zelf ook onderuit, kwam er vanaf met enkele schaafwonden, maar werd wel bestraft met een gele kaart.

De UCI heeft dit seizoen dus al drie gele prenten uitgedeeld. Danny van Poppel had in de Tour Down Under de twijfelachtige eer om als eerste renner een gele kaart te ontvangen, na een manoeuvre in de massasprint van de tweede etappe. Na een sterke lead-out voor zijn kopman Sam Welsford (Red Bull-BORA-hansgrohe) zwenkte de Nederlander uit naar rechts, waarmee hij meerdere renners hinderde. Gevolg? Hij werd gestraft en teruggezet in de uitslag.

Vanaf 1 augustus 2024 was er al een testfase met gele kaarten, die vanaf dit jaar onderdeel zijn van een streng reglement. Renners die twee of meer gele kaarten ontvangen, kunnen een schorsing verwachten. Het geldt in wedstrijden van de WorldTour, Women’s WorldTour, de ProSeries (mannen en vrouwen), WK’s, continentale kampioenschappen en Olympische Spelen.

Nieuw is dat ook lead-outs die een gevaar vormen en verzorgers die hun renners op een gevaarlijke manier bevoorraden in de bevoorradingszone een gele kaart kunnen ontvangen, schrijft de UCI. Dit zijn de eerder aangekondigde straffen die aan meerdere gele kaarten hangen:

  • 2 gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: diskwalificatie + 7 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 3 gele kaarten in een periode van 30 dagen: 14 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 6 gele kaarten in een periode van 1 jaar: 30 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)

Onlangs evalueerde de internationale wielerunie UCI nog de testperiode met gele kaarten. In de laatste maanden van 2024 werden er in totaal 31 gele kaarten uitgedeeld, in 66 koersdagen. In 52 procent van de gevallen ging een kaart naar een renner.

RIDE Magazine
5 Reacties
11-02-2025 17:33
Kan iemand mij uitleggen waarom dit artikel meent dat Van Poppel en Romeo "op scherp" staan? Naar ik meen is dit een term uit het voetbal waarbij de speler een schorsing krijgt bij een volgende gele kaart. In dit geval hebben beide renners 1 gele kaart. Er is pas een sanctie bij de 3e gele kaart aangezien beide rittenkoersen waarin de kaarten zijn verkregen reeds zijn afgelopen. Dus kunnen zij prima nog een gele kaart rijden zonder sanctie en staan zij niet op scherp. De enige die in de Tour of Oman op scherp staat is Guerreiro. Die moet zich nog een ritje gedragen en ook hij staat dan niet meer op scherp.

Belangrijkere vraag aan de UCI: waarom wel Guerreiro met geel bestraffen en niet De Pretto?
    11-02-2025 17:42
    Pithie kreeg ook al geen gele kaart ondanks zijn declassering.
11-02-2025 18:46
Het is hilarisch hoe de UCI dit systeem heeft bedacht en eigenlijk wel exemplarisch hoe we tegenwoordig omgaan met regels in het algemeen. Je handhaaft bestaande regels niet of half en om het probleem dat er geen gedragsverandering plaatsvindt 'op te lossen' verzin je weer een nieuwe regel en uiterlijk vertoon (heel orgineel die gele kaarten) en sancties. En ondertussen wordt alles alleen nog maar complexer en ondoorgrondelijker. Het zou gewoon helpen als je bestaande regels gewoon handhaaft. Maar natuurlijk wil je als nieuwe bestuurder voor 4 jaar graag je naam verbonden zien aan weer een nieuw setje onnodige regels.
11-02-2025 20:49
Kappen met deze onzin …zulke kwakke uitdelen gebeurde tig jaren geleden al maar nu met die hele woke maatschappij gaan ze zulke gekke dingen verzinnen.
    12-02-2025 13:11
    Dit heeft met woke geen ene r te maken.

Reacties zijn gesloten.