Trots gevoel overheerst bij Ineos: “Egans eerste van vele zeges”

maandag 29 juli 2019 om 09:44
Trots gevoel overheerst bij Ineos: “Egans eerste van vele zeges”

foto: Cor Vos

De mooiste overwinning van zijn hele leven, zo bestempelde Egan Bernal zijn eindwinst in de Tour de France ten overstaan van de stampvolle Champs-Élysées. “Ik ben de gelukkigste mens ter wereld. Ik heb net de Tour gewonnen en kan het niet geloven.”


Op het moment dat Egan Bernal voor de laatste maal de finishlijn op de prestigieuze Avenue des Champs-Élysées doorkruiste, bezegelde hij zijn eerste Tourzege. Met zijn 22 jaar schaarde hij zich daarmee bij de jongste winnaars van de gele trui ooit. “Ik wil mijn hele team bedanken. Bedankt G voor deze kans en mijn hele team voor alle steun en het geloof in mij”, vertelde de Colombiaan in feilloos Engels op het eindpodium.

“Ik ben de gelukkigste mens ter wereld. Ik heb net de Tour gewonnen en ik kan het niet geloven”, ging hij verder, om vervolgens het publiek ook in het Italiaans, Spaans en Frans toe te spreken. Vooral voor de Colombianen was het groot feest, want Bernal bezorgde het Zuid-Amerikaanse land immers de eerste Tourzege. Of hiermee het tijdperk-Bernal aanbreekt? “Ik hoop het”, zei hij. “Het wordt zwaar, want het is wel de Tour. Het was dit jaar al moeilijk, we zullen zien.”

Thomas: ‘Egans eerste van vele zeges’
Naast hem op het podium stond Geraint Thomas, die daarmee het stokje van eindwinnaar overgaf aan zijn ploegmaat. “Twee jaar terug stond ik hier met mijn arm in een mitella, teleurgesteld dat ik niet kon fietsen. Twee jaar later ben ik teleurgesteld dat ik niet mijn tweede Tour heb gewonnen”, reageerde de Welshman. “Ik ben trots dat ik erin slaagde mijzelf in een goede conditie te krijgen. Het was geen vlekkeloze lijn richting de Tour of zelfs tijdens de koers, maar dit team is geweldig.”

“Het was me een genoegen deel uit te maken van Egans eerste van vele zeges en om als tweede op het podium te staan, is nog altijd een geweldige prestatie. Ik ben blij om naar huis te gaan, de voordeur te sluiten en me even terug te trekken. Weliswaar was het emotioneel, mentaal en fysiek veeleisend, maar het is nog steeds plezierig. Het is het hoogtepunt van onze sport en hier droom je van als kind.”

Brailsford: ‘Ik ben erg trots’
Bernals zege markeert ook de zevende eindzege van zijn ploeg Ineos na de eerdere successen van Bradley Wiggins, Chris Froome en Thomas. Ploegbaas Dave Brailsford: “Ik ben meermaals in Colombia geweest en de Colombianen, bij wie de wielersport in het DNA zit, zijn ongelooflijk. Om hun eerste Tourwinnaar ooit af te leveren is iets waarover we al vaker spraken. Ik ben erg trots. Het is een voorrecht om samen te werken met al deze mensen, de staf en de nieuwe sponsor.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

BenderBeach 29 juli 2019 om 09:51

Toch vreemd dat er niet of nauwelijks over Froome gesproken wordt door Ineos na deze nieuwe Tourzege.

Opdragen gaat beetje ver misschien, maar aangeven dat ze in gedachten ook bij hem & zijn herstel zijn mag best.

Dat verpest het feestje van Bernal echt niet.

Wheely 29 juli 2019 om 09:54

Wie?

Wheely 29 juli 2019 om 09:53

Ja, talentje hoor. Vlak na winst in Zwitserland ook nog de Tour kunnen winnen (ogenschijnlijk makkelijk) dat kunnen alleen de hele grote renners.

toerist 29 juli 2019 om 09:59

Edit redactie: Bedankt, is aangepast

r525 29 juli 2019 om 10:01

Van een renner die zo koerst wil ik best nog een jaartje of 10 genieten :)
Benieuwd of hij dit de komende jaren door kan zetten, juist bij iemand die zo jong is, kan dat nog wel eens anders lopen.

SprintMaster 29 juli 2019 om 10:11

Weer die ene ploeg, evenaart daarmee US Postal/Discovery Channel. Hoe meer geld er in een ploeg wordt gestoken, hoe groter de kans dat men zich aan allerlei regels onttrekt. We weten sinds vorig jaar hoe dat in zijn werk gaat. Ik denk dat de interne verhoudingen binnen de ploeg nu flink op scherp zijn. Het is zo opvallend dat Kwiatkovski en Moscon deze Tour nergens waren en nota bene Van Baarle de beste knecht was in de bergen. Hopelijk verkast Bernal snel naar een andere ploeg. Misschien dat de Colombianen een ploeg om hem kunnen bouwen?

Joost Dedraaier 29 juli 2019 om 10:39

Een Zuid-Amerikaans team, met een langetermijns visie en een goed budget, zou goed zijn voor het wielrennen in het algemeen.

vevie 29 juli 2019 om 11:00

Dat viel idd op. Het leek soms wel of Moscon en Kwiat het lieten lopen. Gaf mij iig het gevoel dat ze niet gemotiveerd zijn en er wat aan schort. Moe van hun rol bij Ineos? Kwiat kan in het voorjaar alles rijden wat hij wil, in de GT’s is dat echter niet het geval. Maar dat wist hij zelf ook wel. Moscon zat ook te denken aan het AK in GT’s maar ook dat gaat het bij Ineos niet worden. Wellicht hadden ze moeten afdwingen dat ze de Tour konden overslaan en zich beide vol mochten richten op de Vuelta.

Laurens de + 29 juli 2019 om 10:32

Hoe hoger de weg naar boven hoe harder Jody fietst. Het grote voordeel als op grote hoogte opgegroeide Colombiaan(tje). Gaan nog veel zien van deze man. Ze pieken vroeg die Zuid-Amerikanen. Terechte winnaar van deze Tour.

Peetvader 29 juli 2019 om 10:35

Het leuke is dat Bernal niet de allerbeste tijdrijder is. Zal de komende jaren dus steeds moeten aanvallen in de bergen om tijd goed te maken op onder andere Dumoulin.

Joost Dedraaier 29 juli 2019 om 10:38

Met alle respect, ik hoop niet dat deze renner de komende 10 jaar de TDF gaat winnen met deze ploeg. Wordt nogal saai en zullen de kijkers afhaken.

Vaak zijn de Colombianen nogal grillig. Kijk maar naar Quintana en Uran. Het ene jaar top, het andere jaar middelmatig.

Geit in mijn Kelderman 29 juli 2019 om 10:46

Ik hoop toch dat de budgettaire verschillen niet nog verder de pan uit gaan rijzen. Het is veelzeggend dat zelfs een ploeg die grotendeels uit vorm was (eigenlijk vielen alle knechten op Van Baarle na, tegen), alsnog op plek 1 en 2 eindigt. En dat in een Tour waar ze voor het eerst sinds jaren weer eens in het defensief werden gedwongen door Pinot die de sterkste was bergop in de Pyreneeën.

Als ik de tourorganisatie een (enigszins chauvinistische) tip mag geven, ga het aantal tijdritkilometers weer opschroeven en diversifieer in het type tijdritten. Old school een lange vlakke tijdrit, maar ook een bergtijdrit zou goed zijn. In de tijdritten lijkt Bernal op dit moment echt nog niet met de kleppers mee te kunnen, en zo dwing je hem (en Ineos) tot een aanvallende koersstijl.

ghostwriter 29 juli 2019 om 11:16

Tot nu toe waren alle Colombiaanse klassementsrenners vooral erg jong volwassen maar stokte hun ontwikkeling (relatief gezien aan de ontwikkeling van hun leeftijdsgenoten) ook al op jonge leeftijd. Het zou me niet verbazen als dit met Bernal ook zal gebeuren maar dat neemt natuurlijk niet weg dat hij al het niveau heeft om de Tour te winnen en hij dus ook in de toekomst tot de favorieten zal behoren.

VerstandOpNul 29 juli 2019 om 11:43

Wie gaat hem de komende jaren van nog meer tourwinsten afhouden?
In Belgie loopt nog een mannetje rond met veel potentie.. En verder?

Kosmonaut 29 juli 2019 om 11:49

Schijnt ook nog een jonge Sloveen rond te rijden die o.a. eerder dit jaar in de VS nog een rondje won.

volvie 29 juli 2019 om 12:27

Hoewel Egan een groot talent is ben ik toch benieuwd wat er was gebeurd als Roglic, Nibali en Tommetje niet de Giro maar enkel de Tour hadden gefietst. Alle respect voor Stevie, maar ik schat eerder genoemde renners een stuk hoger in.