Trentin is geen fan van gravelstroken in rittenkoersen: “Het voegt niets toe”
Trentin op archiefbeeld - foto: Cor Vos
zondag 6 februari 2022 om 09:35

Trentin is geen fan van gravelstroken in rittenkoersen: “Het voegt niets toe”

De organisatie van de Ronde van Valencia besloot afgelopen vrijdag een veeleisende gravelstrook op te nemen in het parcours, in de slotkilometers van de koninginnenrit naar Antenas del Maigmó. Matteo Trentin is geen fan, zo laat hij weten in gesprek met Cyclingnews. “Gravelstroken in etappekoersen, ik zie het niet graag.”

Er was de voorbije dagen veel te doen over de derde etappe van de Ronde van Valencia. De aankomst lag op Antenas del Maigmó, met vlak voor de top een gravelstrook. Remco Evenepoel verkende de slotklim en was duidelijk in zijn analyse, ook na afloop van de etappe. Ook Trentin is zeer uitgesproken en pleit voor verandering. “Ik denk dat we te ver gaan. We zijn op zoek naar overbodig spektakel. De slotklim was zo al zwaar genoeg.”

“De ondergrond bleek gewoon niet geschikt voor wegwielrennen. We hebben het hier over wielrennen op de weg, geen gravelracen. Als je daar wel fan van bent, prima, daar zijn bepaalde circuits voor. Ik denk niet dat het ook maar iets toevoegt aan de koers. De klim was zo al zwaar genoeg en de sterkste renner wint dan ook. Wat we wel te zien krijgen, zijn lekke banden. Akkoord, dat kan op elke ondergrond gebeuren, maar we hebben het hier over wegwielrennen.”

Jakob Fuglsang op de bewuste gravelstrook in de Ronde van Valencia – foto: Cor Vos

Kasseistroken 
De Italiaan van UAE Emirates gaat nog een stap verder en vraagt zich af of er überhaupt wel kasseistroken moeten worden opgenomen in bijvoorbeeld het Tourparcours. “Het is zo al lastig genoeg en we hebben in het verleden gezien dat heel wat klassementsrenners tijd verloren op de kasseien. Er is een reden waarom we praten over ronderenners en klassiekerrenners. Je kunt die twee dingen niet combineren. Je krijgt valpartijen, dat zagen we een paar jaar geleden nog in de Tour.”

“Ik weet dus niet of het echt iets toevoegt, of dat het beter is om dan gewoon een eendagskoers te betwisten”, aldus Trentin. Er zijn echter uitzonderingen. “Strade Bianche is Strade Bianche. De wedstrijd staat te boek als een gravelwedstrijd en dat is ook de aantrekkingskracht. Bovendien zijn de Toscaanse gravelwegen uniek in vergelijking met andere onverharde wegen in Italië. Maar neem nu de onverharde stroken in Parijs-Tours… Het is geen traditie, waarom kies je voor iets wat nu in de mode is? Wat ga je dan doen als er een nieuwe rage is?”

RIDE Magazine
59 Reacties
06-02-2022 09:42
Ik denk dat trentin een lesje marketing nodig heeft. Zijn salaris wordt volledig betaald door aandacht en een beetje verkoop van wielrennen spullen vanwege die aandacht. Dan moje leveren waar aandacht voor is. En zeker niet jezelf plaatsen boven je kijkers
    06-02-2022 09:49
    Hoezo denk je dat hier aandacht voor is. Hoeveel publiek kijkt er naar het gravel circuit? Dat de ronde organisatoren het er in brengen betekent zeker niet dat het publiek er om vraagt.
    06-02-2022 09:58
    Omdat er veel aandacht is voor etappes met gravel. Gravel circuit is inderdaad klein, maar voor de grootte krijgt het dan wel heel veel aandacht. Zoveel dat de UCI hey probeert te kapen oa
    06-02-2022 10:05
    Wat een kortzichtige visie.
    Misschien vinden kijkers het ook wel leuk dat ze allemaal in een clown-pakje rijden en dat ze mekaar in de ravijn mogen duwen. Dan moet Trentin dat ook maar lekker doen want hij wordt er voor betaald.
    06-02-2022 11:37
    Van de 133 renners die de wedstrijd uitreden werd Trentin slechts 110e. Dat legt mischien ook het één en ander uit.
    06-02-2022 12:04
    @ArdensDrieluik inderdaad, Trentin is altijd al een klassementsrenner pur sang geweest... Je opmerking slaat kant noch wal.
    06-02-2022 13:23
    @Ricardo Otxoa

    “Je opmerking slaat kant noch wal.”

    Hoezo? Opmerken dat iemand die bij de laatste 20-tal renners eindigt in een rit en vervolgens die rit bekritiseert, slaat volgens jou kant noch wal? Of Trentin nu een klassementsrenner dan wel een rittenkaper is, deze wedstrijd ruineerde duidelijk zijn ambitie. Net als Evenepoel lijkt Trentin te zijn wat men pleegt te noemen een slechte verliezer.
06-02-2022 09:47
Groot gelijk! Enige uitzonderingen wat mij betreft mogen de eendaagsen als Strade Bianche, Paris-Roubaix en Tro Bro Leon zijn.
Je ziet toch vaak dat zo'n specifiek parcours, eenmaal opgenomen in een rittenkoers, de doorslag geeft. Een Tour met een Roubaix-etappe is zo'n voorbeeld. Dergelijke ritten richten een ravage aan in het klassement, waarna het steevast in de plooi valt. Zonde.
    06-02-2022 09:59
    En ook Roubaix etappes krijgen heel veel aandacht. Zonder wordt er heel vaak gezeurd over saaie eerste tour week etc
    06-02-2022 11:00
    Nu wordt er naar verwezen omdat het toppers kan uitschakelen door pech. Wij willen een mooi duel zien tussen de sterkste renners in de rest van de tour.. En niet na 1 week 'wat als' moeten zeggen.
    06-02-2022 13:10
    @solo Noem mij eens een kanshebber op een goed eindklassement in een grote ronde die door gravel of kasseien z'n kansen vernacheld zag worden. Voor wat-als hebben we dat echt niet nodig...
    06-02-2022 21:07
    @Joop: Froome toch, in de Tour van Nibali?
    07-02-2022 11:03
    Idd, Froome is het bekendste voorbeeld, maar Porte moest ook opgeven na een val op de kasseien in 2018 en 2j geleden verloor hij ook bijna zijn podium door lek te rijden op een gravelstrook in 1 van de laatste bergritten.
06-02-2022 10:15
Of je doopt een hele etappe om tot gravelmania, of je doet het niet. De kans dat je in een paar kilometer gravel een lekke band krijgt omdat je op een normale racefiets bent gestapt, is te groot. Je gaat ook niet één kasseistrook in een vlakke etappe proppen. Het risico dat het brengt wordt dan groter dan de sportieve uitdaging.
06-02-2022 10:15
Ik kan hem wel ergens volgen. Gravelstroken leveren vaak spektakel op, maar het hoeft wat mij betreft niet in steeds meer wegwedstrijden doorgetrokken worden. Daar zijn al andere takken voor in de wielersport (met aangepast materiaal).

Ook wat kasseien betreft hoeft het voor mij niet zo nodig in een etappewedstrijd als de Tour. In het voorjaar zijn genoeg wedstrijden waar de kasseibonk uit de voeten kan.

In de Tour zullen het vanwege het hooggebergte toch andere mannen zijn die meedoen voor eindwinst. Dan is de enige rol van de kasseien dat je onnodig favorieten kan wegstrepen.

De kans op pech is ook groter en je wil toch liefst een faire strijd zien tussen de beste klassementsrijders.

Wedstrijden als Strade en Roubaix fantastisch, maar het hoeft wat mij betreft nu niet ineens overal aanwezig te zijn.
    06-02-2022 13:28
    Niet mee eens. Een klassementsrenner moet de beste allrounder zijn. Dus klimmen, tijdrijden, maar ook het rijden op het vlakke hoort daarbij. Waaiers etc. Kasseien in een grote ronde vind ik ook prima. Gravel heb ik wat meer moeite mee want waar leg je de grens qua steengrootte mbt lekke banden etc. Maar dat ze niet in een grote ronde zouden passen vind ik niet.
06-02-2022 10:21
Verandering van spijs doet eten. Ik kijk altijd wel uit naar de gravel/kasseitjes. In grote rondes gewoon lekker in het begin verrijden, dan is er bij eventuele maleur nog tijd om weer terug te komen. Uiteindelijk verdienen de renners centjes bij gratie van de kijker, en die kijkt er ws wel liever naar. Helemaal omdat die ritten ook meer aandacht krijgen. Een GR winnaar moet alle ondergronden kunnen doorstaan, en mijn inziens hoort daar steentjes ontwijken tussen het gravel ook bij.
    06-02-2022 12:02
    "Steentjes ontwijken tussen het gravel"
    Ik geloof dat je de definitie van gravel niet helemaal begrijpt...
06-02-2022 10:23
Het lijkt me wel wat om een afsluitende tijdrit te organiseren op hoofdzakelijk gravelstroken, liefst een tt van omstreeks de 30-35 km.
    06-02-2022 10:24
    Op een tijdritfiets of een mountainbike?
    06-02-2022 10:37
    Tijdritfiets met bredere profielbanden ;)
    06-02-2022 14:02
    Enkele jaren geleden was er in de Ruta Del Sol een TT zo goed als volledig over onverharde wegen.
06-02-2022 10:28
Maar waren in de begindagen van het wielrennen de wegwedstrijden niet halve gravelwedstrijden?
    06-02-2022 14:23
    Oke. Allemaal een wollen trui en stalen kader en het wiel omdraaien als je een andere versnelling verkiest. Tennissen doen ze voortaan ook maar weer met houten rackets en atletiek op een gravelpiste zonder spikes.
    06-02-2022 14:35
    @Cochise

    Die vergelijking gaat niet op. De volgende wel: de renners van de oude generatie moesten wel op onverharde stroken kunnen rijden, de nieuwe blijkbaar niet.
    Jouw redenering volgend, wat is het volgende: voortaan alleen nog maar wedstrijden met een elektrische fiets?
    06-02-2022 15:12
    Er zijn al wedstrijden met de e-bike. Misschien moeten ze voortaan ook een tijdrit op een stromer introduceren in de Tour de France.

    Maar om ook even serieus te reageren: ik volg alleen maar jouw redenering "vroeger moesten ze dat kunnen, dus nu ook". Vroeger waren er geen geasfalteerde wegen, dus geen wonder dat ze het toen bij gravelbanen hielden. We zijn ondertussen met het wegwielrennen geëvolueerd naar een tijdperk waarin beter materiaal voor meer comfort en snelheid zorgt maar waar de nood aan het bewaken van de veiligheid en integriteit van de renners belangrijker is geworden (bloedpaspoort, valhelm, aanduiden van straatmeubilair,...).
    In tijden waarin we het zo erg vinden dat renners omver worden gereden op training en het halve peloton tegen de grond gaat op een onveilig parcours begrijp ik heel goed dat er vanuit het peloton aan de alarmbel wordt getrokken als meer en meer wedstrijden de renners zien als circusdieren die de kunstjes moeten opvoeren die de organisatoren vragen.
    Er zijn voldoende niches in de wielersport, er is echt geen nood om die tot in het absurde te gaan vermengen. Want natuurlijk is die ene sectie van 2km of die ene kasseistrook in de Tour geen onoverkomelijk probleem. Maar als je over 3 jaar nog wil opvallen als organisator geef je bonus-seconden voor de renner die het hoogst van grond komt op een vluchtheuvel, laat je de renners op een stukje singletrack rijden in het bos of laat je de twee eerste renners die over de eindstreep komen in een boksmatch beslissen wie van de twee wint.
    06-02-2022 15:15
    @Cochise

    OK. Na het lezen van jouw laatste reactie volg ik jouw gedachtengang.
06-02-2022 10:42
Ik ben steeds minder fan van Trentin. Ooit in mijn hoofd toch vooral een hele attractieve renner. Tegenwoordig vooral de man van interviews met een negatieve insteek.
    06-02-2022 10:58
    In het artikel van Cyclingnews komen nog wel een aantal andere stemmen aan bod die het allen wel min of meer eens zijn met Trentin.
    06-02-2022 11:06
    Ik ben het ook niet per definitie oneens met Trentin in deze. Maar het is voor mijn gevoel wel écht vrijwel altijd Trentin die dit soort dingen moet laten weten.
    06-02-2022 11:09
    Trentin is dacht ik ook de afgevaardigde van de renners bij de UCI of iets dergelijks, dus wellicht daarom dat we hem zo vaak horen als het gaat over veiligheidsthema’s.
    06-02-2022 11:24
    Inderdaad, Trentin is in dat comité gezet en handelt er ook naar.
    06-02-2022 11:56
    Eens met Romans
06-02-2022 10:58
Ik ben het oneens met Trentin maar denk wel dat er beter maatwerk mogelijk is wat betreft de uitvoering. Tijdens rondes graag de etappes er op toespitsen en daarmee het peloton de mogelijkheid geven om zich er goed op voor te bereiden, ook stel je desnoods verplichtingen aan het te gebruiken materiaal in die koersen zodat idd geen teams de gok maar nemen en met snelle frames en banden biddend de onverharde stroken in denderen.

Met name ‘het voegt niks toe’ is gewoon niet waar. Het voegt een heleboel toe en wielrennen is in essentie circus vermaak en geen kwestie hoe de coutreurs dit van de meet af aan idiote gedoe doorstaan. Waar de tijdrit, spurt, poef, en bergen al aan het plafond zit is de ondergrondpiste met uitstek waar de wielersport nog groeien kan.
    06-02-2022 11:11
    Ok, dat is jouw mening.. Maar niet van de gemiddelde kijker. Het blijft wegwielrennen, en we worden momenteel, dankzij het aanvallend rijden van enkele toppers, al goed verwend. Hou dit zo aub!
    06-02-2022 11:19
    Akkoord. Indien de organisatoren moeten ingaan op elke renner die niet goed kan tijdrijden, elke renner die niet goed op kasseien rijdt en elke renner die niet presteert in het hooggebergte, allemaal onder het mom dat het geen alledaagse situaties zijn, dan krijgen we een eenheidsworst aan wedstrijden.
    06-02-2022 11:21
    Mooie nuance
    06-02-2022 12:08
    @Romans Vainstiens Hoezo verplichtingen stellen aan het materiaal precies? En jij denkt dat de kleine ploegen die meedoen in Valencia allemaal over budget beschikken om een extra setje 28 inch tubes en velgen in te slaan voor de hele ploeg?
    06-02-2022 13:21
    Eens met Romans. Het hoeft niet zo te zijn dat elke grote ronde door een tijdrijdende klimmer of een klimmende tijdrijder gewonnen wordt. Ik zou juist voor nog meer variatie in parcoursen willen pleiten zodat klassieke types kans maken op meer dan een etappe. Voorwaarde lijkt me wel dat het op een wegfiets-achtig gevaarte te doen moet zijn. Gravelbike okee, mtb niet.
    06-02-2022 16:29
    @ Ricardo : leuke vraag. Ja, in mijn hoofd hebben alle ploegen in koersen van het niveau ‘mij zie je op tv’ toegang tot wat ze maar willen vanuit de fietssponsor die ook graag hun comfort frames en gravelwielen verkocht zien worden. Het kan goed zijn dat ik daar naast zit hoor.
06-02-2022 10:58
Als het zeker was dat er geen sterk verhoogde kans op lekke banden (en/of valpartijen op stoffige wegen/natte kasseien) was dan zou voor mij elke ronde zijn P-R of gravelrit mogen hebben. Ik ben het dus oneens met Trentin dat het niets toevoegt, maar het moet weloverwogen en met mate zijn. Als je weet dat van de top-20 zowel Valverde als Ayuso pech kenden op die korte grindstrook (die parallel aan een asfaltweg lag), dan mag je je daar inderdaad vragen bij stellen.

Zoals Alfons hierboven opmerkt laat Cyclingnews ook anderen aan het woord en wordt er bevestigd dat het een bezorgdheid is die wel leeft in (een deel van) het peloton, zoals Evenepoel aangaf.
    06-02-2022 13:38
    @Limal Evenepoel sprak over smalle wegen mbt de gravelstroken en dat de gravelstroken gevaarlijk waren. Dit argument klopt mijns inziens niet. Als hij had gezegd dat het loterij wordt, omdat er kans is op lekke banden had ik hem wel gelijk gegeven. Dit viel achteraf ook nog wel mee.
    06-02-2022 15:07
    Hij heeft dat al regelmatig gezegd in interviews. Onder andere hier vorig jaar: https://sporza.be/nl/2022/02/04/remco-evenepoel-is-kritisch-we-zijn-het-moe-dat-ze-ons-over-gevaarlijke-stroken-sturen~1643999038004/
    En als er twee uit de top-10 (Valverde, Ayuso) pech krijgen op 1 kilometertje onverhard, dan vind ik dat achteraf gezien niet meevallen.
    06-02-2022 16:22
    @Limal De gravelstrook van Valencia was echt niet gevaarlijk. Of heb jij gehoord dat er gevallen is dan wel blessures zijn ontstaan. Hier reageer ik op. Als jij van mening bent dat deze gravelstrook gevaarlijk is, hoor ik het graag. De link is trouwens van 2022
    06-02-2022 16:56
    Ha, onbedoeld naar het artikel van dit jaar gelinkt, maar daar refereerde hij dus ook het risico op lekke banden, die er effectief geweest zijn.

    Als ik volgende lees:
    "Het was echt een mooie wedstrijd, een mooi parcours en nergens gevaarlijk onderweg. Dan is het een beetje jammer dat ze op het einde zo'n gravelstrook leggen. De etappe en slotklim waren lastig genoeg, we hadden zo'n strook niet nodig. Het deed me aan mountainbiken denken. We kennen allemaal de Strade Bianche, maar nu wil elke organisatie een gravelstrook leggen in zijn koers en dat was hier vandaag niet nodig. Als renners kunnen we er weinig aan veranderen. Maar ik kan je zeggen dat we het in het peloton een beetje moe zijn dat ze ons alsmaar vaker over smalle en gevaarlijke stroken sturen. Je kan niets winnen op zo'n strook, maar wel de koers verliezen door materiaalpech. Het is altijd een risico."

    Dan begreep ik dat hij de strook van die rit zélf niet gevaarlijk noemde op vlak van valpartijen, maar wel gevaarlijk om lek te rijden. Mijn lezing was dat hij met 'smalle gevaarlijke stroken' refereerde naar andere parcoursen, waar er onverharde afdalingen in liggen. Wat uiteraard zijn specialiteit niet is... ;-)
    06-02-2022 18:15
    Ik vind het een beetje overdreven om de term "gevaarlijk" te gebruiken ihkv een groter risico om lek te rijden. Dit staat voor mijn gevoel los van elkaar. Saudi Tour was bijvoorbeeld voor de renners pas gevaarlijk met die "onzichtbare" paaltjes midden op de weg. De weg was daar breed genoeg.
06-02-2022 11:23
Argument van traditie wordt hier oneigenlijk gebruikt. Traditioneel is juist gare ondergronden, geitenpaden, sneeuwmuren, afzien en de slaven van de weg
    06-02-2022 11:33
    Inderdaad! In de begindagen van het wielrennen waren hele stroken wedstrijden onverhard. Het voorbeeld dat Trentin aanhaalt, Parijs-Tours, is slecht gekozen. De wedstrijd bestaat sinds 1896: alsof de eerste, pakweg, 40 edities volledig op asfalt zouden gereden zijn!
    06-02-2022 11:40
    Dat is nogal logisch als een groot deel van de wegen niet verhard was.
06-02-2022 12:03
Een stukje gravelstrook, ook in een rittenkoers, moet gewoon kunnen. Elke etappe in een rittenkoers staat op zichzelf, dus in zoverre geen verschil met een eendagswedstrijd. Ook niet wezenlijk voor het AK.
Eigenlijke argument is dat ook een stukje gravelstrook een weg is, zij het onverhard. Beetje gezever van Trentin, want zolang was dat stukje niet. Beetje te vergelijken met planche de belles files. Hoor je ook niemand over klagen.
06-02-2022 12:14
De meeste rittenwedstrijden hangen aan elkaar van 3 voorspelbare clichés: de vlakke sprintrit met de kansloze vlucht, de afwachtende bergrit met de op de slotklim wachtende grote namen en de overgangsrit waar je 100 kilometer zit te wachten tot die vluchters elkaar eindelijk eens beginnen aan te vallen. Dus gooien ze dit soort dingen er maar tussen, want het is tenminste "iets". Wat er ook gebeurt op die strook, het doorbreekt ongetwijfeld de saaiheid.

Ik vind het allemaal iets te geforceerd. Het klassieke verloop is te voorspelbaar, dus gooien we er maar een factor willekeur tussen omdat we eigenlijk niets beters weten te verzinnen. Beetje sensatiezucht gecombineerd met creatieve armoede, want alles en iedereen die dus eens iets extra wil toevoegen aan een koers komt met exact hetzelfde buitengewoon originele idee: "laten we eens een onverharde strook toevoegen, ongezien!"
    06-02-2022 12:30
    Dit is inderdaad de hamvraag. Moeten we er een procentje Hunger Games ingooien om het voor de kijker leuker te maken? Of kijken we met z’n allen gewoon de verkeerde sport als we sensatie willen? Ik heb het grootste respect bij bijvoorbeeld marathonlopers maar tegelijkertijd is het slaapverwekkend.
06-02-2022 12:22
Een mooie etappe was die Lars Boom won. Was echt onder de indruk van Astana die dag. Geweldig om te zien. Meeste andere etappes zijn niet om aan te gluren. Ineos en Jumbo de laatste tijd maken het kijken er niet leuker op. Met die berekende treintjes.
06-02-2022 12:26
Trentin heeft gelijk. Heel af en toe mag er best een stukje Roubaix of Strade Bianchi in zitten, maar echt maar eens in de zoveel jaar en zeker niet in iedere rittenkoers omdat het zo spectaculair zou zijn.

En anders gebruiken ze maar wat van de reclameopbrengsten om hier en daar het laatste stukje zelf te asfalteren.
06-02-2022 12:40
Trentin wordt oud ;-)

Het is wel echt een trend momenteel, tot nu toe vind ik het vaak erg leuk maar ik kan me voorstellen dat er een grens aan zit. Maar ja grenzen moeten we opzoeken he.
06-02-2022 13:27
Trentin is een woordvoerder binnen het peloton. Het lijkt me dus een breed gedragen statement.
06-02-2022 13:38
Nu ik eraan denk: heeft iemand Valverde horen klagen dat zijn klassement en kans op ritoverwinning om zeep werden geholpen door een volledig lekke band op 2 km van de eindstreep? Nochtans is ook hij geen keienvreter of voormalige mountainbiker.
06-02-2022 14:32
Zo lang de fysieke integriteit van de renners niet nodeloos in gevaar wordt gebracht, smul ik van het stoffige spektakel.
06-02-2022 18:49
Positief is in ieder geval dat er een debat op gang komt want laten we eerlijk zijn, deze week was totaal overbodig… zeer kwalijke trend die aan het ontsporen is en met maar 1 doel : chaos creeren…Trentin heeft gelijk…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine