Trainer Tom Dumoulin: “Kunnen Tour de France in goede vorm halen”

dinsdag 4 juni 2019 om 10:14

Tom Dumoulin - foto: Cor Vos

De voorbereiding op de Ronde van Frankrijk verloopt niet ideaal voor Tom Dumoulin. De Nederlandse klassementsman kan nog altijd niet voluit trainen als gevolg van de valpartij waardoor hij de Giro vroegtijdig moest verlaten. Dumoulins trainer Hendrik Werner blijft echter optimistisch: in gesprek met het AD zegt de Duitser namelijk dat hij denkt dat de Sunweb-kopman in goede vorm aan de start van de Tour kan staan.


“Hij was supergoed in vorm en ik had heel veel vertrouwen in een goed klassement. Het is zonde dat we nooit zullen weten of dat was gelukt”, blikt Werner terug op de voor Tom Dumoulin dramatisch verlopen Ronde van Italië. Na een valpartij aan het einde van de vierde etappe werd hij een dag later gedwongen de strijd te staken.

Met het oog op de Tour de France, die over een maand begint, is Werner optimistisch. “Die vorm en wat hij in de maanden daarvoor heeft opgebouwd, is nu niet ineens weg”, zegt hij. “Daarom zou ik op dit moment zeggen dat we de Tour in goede vorm kunnen halen. Zoveel heeft hij niet verloren in de voorbije twee weken. Hij moet de komende tijd wel de juiste stappen blijven zetten, maar dan zie ik het positief in.”

“Slechts één week niet op de fiets gezeten”
“Als ik nu een boek zou schrijven over de ideale voorbereiding op een grote ronde, zou ik deze pe­riode absoluut anders invullen”, moet Werner toch ook toegeven. “Maar wat is ideaal? Het klinkt misschien een beetje gek, maar ik ben benieuwd waar deze periode nu goed voor is. Als je heel realistisch gaat kijken, zie je dat Tom slechts één week niet op zijn fiets heeft gezeten.”

Hoe het programma van Dumoulin eruit ziet in opbouw naar de Ronde van Frankrijk is nog niet duidelijk. Vandaag wordt door de Limburger en zijn entourage besloten of hij de Ronde van Zwitserland (15-23 juni) of het Critérium du Dauphiné (9-16 juni) betwist. Deelname aan het NK wielrennen op de weg in Ede heeft Dumoulin reeds toegezegd.

Dit artikel delen:

24 Reacties

reusjen 4 juni 2019 om 10:21

Ik had niet echt het idee dat hij super goed in vorm was in de giro. We hebben natuurlijk niet veel van hem gezien, maar de tijdrit was niet bemoedigend.

krypton 4 juni 2019 om 10:32

Nou, zijn klim in die tijdrit was wel sneller dan MAL, Carapaz en Nibali bijvoorbeeld. Dus wat dat betreft was het qua vorm zeker ook niet verkeerd.

LaurentJalabert 4 juni 2019 om 11:01

Ik hoor die conclusie vaak inderdaad. Maar wat reusjen zegt klopt en daarbij komt dat Dumoulin over het algemeen minder goed is in die kortere tijdritten. Dat vergeten we nog wel eens, maar de meeste korte tijdritten heeft hij niet gewonnen.

RobertMollema 4 juni 2019 om 10:29

Doe maar de Ronde van Zwitserland. Heeft Tom vaak goed gepresteerd én heeft een leuke tijdrit!

ChefSpijker 4 juni 2019 om 11:38

Tijdrit Dauphiné is waarschijnlijk stuk leuker voor Tom. Zitten paar heuveltjes in en langer. In Zwitserland krijg je er twee maar die zijn allebei zo goed als vlak.

Natte spons 4 juni 2019 om 10:30

Nibali was in het begin ook niet de sterkste. Aan het einde wel. Roglic was juist in het begin de sterkste. Misschien piekte Dumoulin ook naar week 3.

Jasperdewaal11 4 juni 2019 om 11:07

+1 klopt

Akiria 4 juni 2019 om 10:39

Kijk! Dat is lekker nieuws!

assen 4 juni 2019 om 11:11

Ik verwacht erg veel van Dumoulin in de Tour. De geschiedenis leert dat

– Dumoulin vaak uitvalt in een grote ronde, of lichamelijke ongemakken heeft (waardoor hij dus vaak uitvalt); ja, je zou zelfs kunnen zeggen dat ook Tom een man van glas is, net als Kelderman…

– Als Dumoulin geen ongemakken heeft, op het podium van een grote ronde eindigt (of zelfs toch nog wint, zie Giro 2017)

Aangezien het seizoen van Tom VOOR de Giro over het algemeen een stuk beter verloopt dat de seizoenen hiervoor, en tijdelijk niet koersen niet slecht hoeft te zijn, zie ik een goede uitslag voor Tom aan de horizon gloren. :-)

Pubsted 4 juni 2019 om 14:07

Ook toen hij won had hij ongemakken.

Wielert 4 juni 2019 om 20:32

Dankjewel voor de referentie naar de gewonnen Giro! Zou anders niet weten waar je het over hebt. Dat dat toentertijd langs me heen is gegaan joh.

RodyTur10 4 juni 2019 om 11:17

Ten Hag zou zeggen: ”Goed is niet goed genoeg”.

Maar ik hoop natuurlijk van harte dat Dumoulin en Kruijswijk het de Ineos-sterrenformatie heel moeilijk gaan maken.

BarryE1 4 juni 2019 om 11:27

Wanneer is die foto gemaakt? Ziet er wat mij betreft niet heel erg fris uit.

Romāns Vainšteins 4 juni 2019 om 12:42

5 april 2019

Ultimo 4 juni 2019 om 12:21

Ik heb het gevoel dat hij erg moet wennen aan het nieuwe materiaal na zoveel jaar Giant. Vond zijn zit op de tijdritfiets minder goed.

Errit 4 juni 2019 om 22:29

Mee eens, ik vraag mij ook af of de tijdritfietsen wel goed genoeg zijn.

Jean Dumas 4 juni 2019 om 12:27

Denk dat het de Dauphine wordt met hoogtestage, maar wel submaximaal in de cols.

west 4 juni 2019 om 13:29
Quote:
Als je heel realistisch gaat kijken, zie je dat Tom slechts één week niet op zijn fiets heeft gezeten.”

Dat heeft toch niks met “realistisch kijken” te maken? Dat is gewoon waar of niet waar…
OT: die vorm zal wel goedkomen, zou me meer zorgen maken over wat er voor deze ronde straks weer aan knechten overblijft..

Panclaro 4 juni 2019 om 13:38

In de Tour heb je geen knechten nodig, hoor. Gewoon de INEOS-trein volgen is voldoende.

Pubsted 4 juni 2019 om 14:08

Mwa Bernal gaat dit jaar de joker zijn. Die gaat aanvallen.

Jungle Man 4 juni 2019 om 15:10

’t lijkt allemaal wat kort dag bij Sunweb qua op tijd fit zijn voor de tour (Dumoulin / Kelderman).

André Hilgersom 4 juni 2019 om 15:23

Wij hebben allemaal een mening, maar weten niets over de situatie waarin Tom Dumoulin zich op dit moment bevindt. Het bevalt mij niets, dat ik daar de afgelopen weken niets over in de media heb kunnen zien, lezen of horen. Heb het gevoel dat het grote probleem een mentale is. Je zult maar een half jaar naar de Giro hebben toegewerkt en door een nobody van je fiets af worden gereden, met als gevolg dat je uit de Giro moet stappen. Wanneer ik mijzelf in ogenschouw neem, zou het dan voor mij voorlopig niet meer hoeven. Natuurlijk komt het na verloop van tijd wel weer goed, maar of dat zodanig snel zal gaan om in de komende tour weer TOP te zijn waag ik te betwijfelen. Maar ik laat mij graag van het tegendeel overtuigen.

josi 4 juni 2019 om 16:00

Naast de fysieke schade zal hij zeker wel een mentale tik hebben gehad. Aan de andere kant zijn dit soort dingen min of meer inherent aan het vak van wielrenner en weet je dat het kan gebeuren. Als topsporter zul je je daar overheen moeten kunnen zetten en liefst redelijk vlug, anders is je hele seizoen naar de vaantjes. Bernal zal zich ook vast rot hebben getraind voor de Giro en heeft de start niet eens gehaald. Het mooie is dat over een maandje de Tour alweer van start gaat. Een nieuwe ronde, nieuwe kansen…

Tim1991 4 juni 2019 om 23:27

Toevallig ben ik hem afgelopen zondag in Zuid-Limburg tegengekomen. Zag er aardig scherp uit en knalde behoorlijk hard de Piemert op. Hopen dat hij mentaal ook de knop heeft omgezet!