Tourbaas Christian Prudhomme en vier stafleden van teams testen positief op corona
© Cor Vos
dinsdag 8 september 2020 om 12:47

Tourbaas Christian Prudhomme en vier stafleden van teams testen positief op corona

Tourbaas Christian Prudhomme heeft een positieve coronatest afgelegd en moet minstens een week in quarantaine. Dat is intussen bevestigd door UCI en ASO. Ook vier stafleden van teams zijn besmet.

Alle renners testten dus negatief en mogen hun Tour de France verderzetten. Maar dat betekent dus niet dat de hele Tourkaravaan coronavrij is. Het is zowaar Tourbaas Christian Prudhomme die besmet is geraakt met Covid-19. Hij legde een positieve test af en moet nu minstens een week in quarantaine. Francois Lemarchand, voormalig profrenner en sportief verantwoordelijke bij de ASO, neemt zijn plek in de wagen in.

Alle renners zelf zijn negatief bevonden. Bij de stafleden daarentegen testten wel vier mensen positief. Het betreft medewerkers van Cofidis, AG2R La Mondiale, INEOS Grenadiers en Mitchelton-Scott. Zij hebben ondertussen de Tour-bubbel verlaten. Het nieuws is bevestigd in een communiqué. In totaal zouden 841 tests zijn uitgevoerd.

RIDE Magazine
90 Reacties
08-09-2020 13:14
Frappant van Prudhomme maar alles bij elkaar een storm te glas water dus.
08-09-2020 13:16
De tour wacht op niemand.
    08-09-2020 13:24
    En de weg naar Parijs is nog lang. Behalve voor Prudhomme dan, die komt straks al aan :D
    08-09-2020 19:28
    Niet helemaal waar, op een bepaalde Duitse politicus hebben ze jaren gewacht voordat ie weer het land uit was.
08-09-2020 13:26
Ah nee hè, ik had hem in al mijn tourpooltjes :(
08-09-2020 13:32
@Marco Heijmans

Inderdaad, het zou maar heel toevallig zijn, dat enkel personeelsleden besmet zijn, en dan nog telkens een per ploeg. Het is duidelijk dat het deze morgen chaos was bij de organisatoren, en dat er overleg geweest is op het hoogste niveau. En dit is de "oplossing" die uit de bus gekomen is. Je gelooft maar zelf wat je wil. Maar wat mezelf betreft. Voor zover ik ooit naïef zou geweest zijn, heb ik die naïviteit al tientallen jaren achter mij gelaten.
    08-09-2020 13:40
    Ik kan goed geloven dat bijvoorbeeld Ineos 2 positieven stafleden had.. 1 bekend 1 langs de achterdeur afvoeren.. en dus kan de ploeg blijven.

    Maar stel dat nu bijvoorbeeld Bernal positief was ! Wat voor risico nemen ze dan als er iets gebeurd waar ze niet omheen kunnen? Hij vliegt uit een bocht en komt in het ziekenhuis terecht.. blijkt daar positief te zijn..

    Krijgen we dan het lul verhaal dat de testen niet goed waren?
08-09-2020 13:32
Wel heel weinig positieven op 800+ tests. Goed bezig dus!
    08-09-2020 13:36
    Inderdaad, heel goed bezig ! Veel beter dan in andere topsportmiddens. Een pluim voor Prudhomme. Die gisteren nog lovend was over het gedrag van het publiek op de cols.... Als ik die beelden zag, en eerder, bij het begin van de Tour, de beelden van start en aankomst, met heel wat mensen binnen de zone met afgezakt mondmasker, met politie zonder mondmasker..... Tja.
08-09-2020 13:36
Iemand heeft de testen van Pruthomme en Roglic verwisseld.
Www.coronacomplottourdefrance.
com
08-09-2020 13:44
Nog 1 positieve test en de ASO ligt uit de Tour
08-09-2020 13:47
Zal een spannende rustdag worden volgende week..
08-09-2020 13:47
@Natte spons

Bij DQS zijn maar alle negativ getest. Ook de buschauffeur, er zijn fotos op twitter te zien, waaner hij terugkeert naar de teambus.
08-09-2020 13:54
Ik had al ontzettend mijn twijfels bij de interviews zoals die bijvoorbeeld door NOS worden gegeven bij hotels van de renners. Het voelt helemaal niet zo gesloten als je zou denken. Dat gezegd hebbend; betekent dat dat als er nog een besmetting bij Ineos gebeurt dat ze weg moeten? Ik krijg de indruk dat dit niet gebeurt. Dat de regels niet vaststaan en per situatie wordt bekeken of ze daadwerkelijk opgevolgd worden. Dat zou een kwalijke zaak zijn als je het mij vraagt.
08-09-2020 13:58
@Wielerflits, kunnen jullie een berichtje plaatsen met de exacte consequenties van 1 besmet staflid. Volgende besmetting is hele ploeg eruit? Iedereen getest, we beginnen weer met een schone lei?
Er lijkt wat onduidelijkheid afgaande op de comments.
08-09-2020 14:00
Zou die busschauffeur niet gewoon een koutje hebben. Hij zit natuurlijk wel steeds bij een deur die open en dicht gaat.
08-09-2020 14:04
@redactie: er waren 6 positieve testen (exclusief de vals positieve van Quickstep). 4 van de teams, één "technical service provider" die onderdeel uitmaakte van de tourbubbel ("Un prestaire technique faisant partie de la "bulle course"" zoals in het persbericht van de ASO staat) en Prudhomme die volgens het persbericht van de ASO geen onderdeel uitmaakte van de tourbubbel.
08-09-2020 14:25
Prudhomme hoort niet bij de tourbubbel. Hij is de Tour. Hij is de bubbel. Hij is de sigaar.
08-09-2020 14:29
Och, hoe betrouwbaar zijn deze testen. Geen renners positief maar wel stafleden.
Dit hele virus wordt zwaar overdreven, alleen omdat er nog geen adequaat (duur) vaccin beschikbaar is. Ja, ik weet er sterven mensen (meestal vanwege complicaties)
Echter dagelijks sterven er meer mensen aan andere oorzaken.
In al die maanden ken ik nu 1 persoon in mijn omgeving die besmet is en nu nog een week in quarantaine zit.
Ben er inderdaad wel een beetje klaar mee met dat paniekzaaien, mondkapjes wel / niet...mondkapjes half op/half af.
Deze tests zijn toch grotendeels voor de buhne....straks misschien op het eind een kleine tourploeg uit de tour laten stappen (met een fikse vergoeding) onder mom van wij hebben alles onder controle. Er is niks onder controle in Europa, er is alleen een schijnveiligheid in werking gesteld met restricties.
    08-09-2020 15:10
    @Skylimit: heerlijke een Virusontkenner, of nee een virusminimaliseerder. Elke dag sterven ook meer mensen aan een andere oorzaak dan pak 'm beet auto-ongelukken en toch zegt daar niemand over dat dat toch niet zo erg is dat we daar niet met zijn alleen ons best voor moeten doen om die doden te voorkomen. En verder is het kennelijk niet erg als mensen met ook een andere aandoening doodgaan aan Corona? Die mensen tellen eigenlijk niet?

    Daar komt nog eens bij dat mensen die Corona minimaliseren alleen kijken naar de sterftecijfers. Dat ook mensen die van Corona herstellen daar behoorlijk veel last van hebben en som voor langere tijd houden, doet er kennelijk ook niet toe.
    08-09-2020 15:52
    Sky is the limit... Gelukkig nog iemand teminste op dit portaal die niet is gestopt met nadenken.
    Hier nogmaals een link, weliswaar in het Duits, waar op een duidelijke, betrekkelijk eenvoudige manier, wetenschappelijk dwz ad van de feiten en omstandigheden, wordt uitgelegd wat sars cov2 en covid 19 voorstelt. En zo zijn er nog honderden van de meest gerenommeerde experts die deze zombie epidemie duiden en in context zetten N.b een voordracht van een paar dagen terug:

    https://youtu.be/8mD2BPTp12k
08-09-2020 14:29
Binnenkort een rode sliertvlek op de landkaart van Frankrijk. Komende etappes tijdens de Tour kleuren langszaam rood, tot aan en in Parijs.
08-09-2020 14:53
Pruthomme is geflikt door de organisatie
08-09-2020 14:56
De kans dat niet één van de vier stafleden iemand heeft besmet lijkt me heel erg klein. Dus dan kunnen we volgende week maandag waarschijnlijk afscheid nemen van minimaal één van de genoemde ploegen.
08-09-2020 15:02
Ben je als organisatie een keer transparant, krijg je nog complottheorieën. Voor een week is de tour nu gered, maar het is niet waarschijnlijk dat er niet een paar vervolg-besmettingen in de diverse bubbels opgetreden zijn, nog afgezien van mogelijke besmettingen door het mondkapjesloze publiek. Het zou het toppunt van lulligheid zijn als bv Bernal et al naar huis moeten na 2 weken. Parijs is nog ver...
08-09-2020 17:30
@pietspeed dank voor link. Inderdaad het wordt tijd dat mensen zelfstandig (denken) en verstandig hun eigen beslissingen nemen en niet als schapen achter elkaar aanlopen, omdat het eerst schaap het zo doet.
08-09-2020 18:57
@fred postma welk schaap ben jij ?:):):)
08-09-2020 19:03
Het beeeehste.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine