Tour of the Alps herdenkt Michele Scarponi vijf jaar na overlijden

vrijdag 22 april 2022 om 13:42

Het is vandaag exact vijf jaar geleden dat Michele Scarponi overleed nadat hij tijdens een trainingsrit werd aangereden door een bestelwagen. In de Tour of the Alps wordt stilgestaan bij het overlijden van Scarponi. Ter ere van de Italiaan is een trui voor de strijdlustigste renner uitgereikt.

Op 22 april 2017 kwam het leven van Scarponi op een dramatische manier ten einde. De week daarvoor schitterde hij nog in de Tour of the Alps, de rittenkoers die voorheen beter bekend was als de Giro del Trentino. Scarponi won op 17 april de openingsrit en droeg één dag de leiderstrui. In het eindklassement werd hij uiteindelijk vierde.

Nu vijf jaar later staat de Tour of the Alps stil bij het overlijden. Natnael Tesfatsion van Drone Hopper-Androni Giocattoli draagt in de slotrit naar Lienz de trui voor meest strijdlustige renner. Hij ontving de trui uit handen van de familie van Scarponi, die slechts 37 jaar oud werd. Ook de Michele Scarponi Foundation is betrokken. Die organisatie zet zich in voor verkeersveiligheid.

Ook Scarponi’s oude ploeg Astana herdenkt de Italiaanse klimmer, die in 2011 de Giro d’Italia won.

Dit artikel delen:

9 Reacties

Pannenkoek 22 april 2022 om 13:57

Het raakt me nog altijd, net als Wouter W wat ik live op tv zag gebeuren.
Gisteren zelf in koers ook weer iemand die in de bocht onderdoor komt en valt, een ander die onderdoor komt en ik ruimte geef zodat we niet vallen.
Fiets voorzichtig, koers voorzichtig, het is voor de lol en als je een keer niet wint/goede klassering rijdt het zij zo.

0
Quincy Adams 22 april 2022 om 14:47

Het raakt zeker… poeh!

0
Dintergold 22 april 2022 om 15:36

Oktober vorig jaar kwam ik plots terecht in Fillotrano… ik herkende de plek gelijk en heb echt even de auto aan de kant moeten zetten bij het eerste beste tankstation. Na een aantal minuten verder gereden en zag ik de papegaai Franky zitten op een hek, echt kippenvel en zal dit niet snel vergeten.

0
IlPirata 22 april 2022 om 15:40

RIP. Europa blijft ook gewoon te druk qua verkeer , dat is hem jammerlijk gezien noodlottig geworden.

0
Kopinkas 22 april 2022 om 17:00

Vreemde stellingname.
Het probleem is dubbel: slecht aangepaste infrastructuur én smartphone achter het stuur.
Er zijn landen die beter scoren dan andere op het eerste punt. Hoe Zuidelijker, hoe problematischer.
Hoeveel dodehoekongevallen met fietsers gebeuren er in Nederland?
In België de voorbije twee dagen al twee dodelijke, met een 15jarige en een 18jarige als slachtoffer. Dramatisch.
Smartphonegebruik zal wel gelijk lopen in NL en België, maar België telt gewoon veel meer zwarte punten.

0
IlPirata 22 april 2022 om 17:21

@Kopinkas Als jij het niet druk blijkt te vinden ga eens in Zuid-Amerika, Canada, Australië/Nieuw Zeeland en meerdere landen in Azië je licht laten schijnen.

0
Kopinkas 22 april 2022 om 17:32

Waar laat ik me uit over verkeersdrukte? Ik voer net argumenten aan die naar andere mogelijke oorzaken wijzen.
Je kan trouwens toch niet serieus alle Europese landen over dezelfde kam scheren? Zoals je toch ook niet heel Zuid-Amerika als één entiteit kan beschouwen.
Als een bestuurder zich laat afleiden door zijn gsm, dan hoeft het niet eens ‘druk’ te zijn om noodlottige gevolgen te hebben. Het volstaat dan om zoals Scarponi op de verkeerde plaats te zijn…

0
IlPirata 22 april 2022 om 17:39

@Kopinkas je hebt aan 1 kant wel gelijk, in diverse Europese landen is het een stuk rustiger dan in NL, IT en België bv. Op andere continenten echter nog niet. Maar hopelijk kan je niet ontkennen dat het als fietser in diverse landen inmiddels te druk is geworden, zeker in Europa. Grootste probleem van de huidige tijd is overbevolking overal overigens. En dat is in mijn beleving Michele Scarponi ook noodlottig geworden. Waarom denk je dat de meeste profrenners tegenwoordig in Andorra, Girona of Monaco wonen, die gaan echt niet in NL,België (sommigen in de Ardennen, minder druk) of sommige gebieden in Noord-Italië meer zitten om te verbeteren. En smartphones is een slechte uitvinding gebleken, zowel m.b.t. de sociale cohesie of ook op de weg inderdaad.

0
Jean Dumas 22 april 2022 om 16:55

Frenkie! (en RIP natuurlijk).

0

Headlines

Populair

Materiaalzone