“Tour in augustus, Vuelta in september, Giro in oktober”
Van een ding zijn we zeker: de Tour de France gaat niet van start op 27 juni. Wanneer dan wel? Le Parisien meende eerder al dat er plannen op tafel lagen om het event te laten doorgaan van 25 juli tot 16 augustus. Marca schrijft vandaag dan weer dat de drie grote rondes tot een pact gekomen zijn: “Tour in augustus, Vuelta in september, Giro in oktober.”
De Spaanse sportkrant Marca heeft naar eigen zeggen bronnen dicht bij de kalendermakers en weet dat ‘de drie grote rondes tot een pact zijn gekomen’. “De Tour de France staat nu ingepland in de eerste drie weken van augustus, de Vuelta a España in september en de Giro d’Italia in oktober. Tenminste als het coronavirus geen roet in het eten gooit, natuurlijk.”
En Marca weet nog meer. “De 3 grote rondes zullen geen etappes inleveren”, klinkt het. “Ook op de nieuwe kalender duren ze allemaal drie weken. Er zal ook minstens een week liggen tussen het einde van de ene grote ronde en het begin van de volgende.” Wordt vervolgd…
Ligt de Giro niet beter in september voor de bereikbaarheid van de bergtoppen? In Spanje zal het in Oktober ook wel mooi weer zijn.
https://www.wielerflits.nl/nieuws/oud-uci-voorzitter-cookson-pleit-voor-drie-grote-rondes-van-twee-weken/
Daar was de Vuelta baas het niet mee eens
https://www.wielerflits.nl/nieuws/vuelta-baas-guillen-idee-trentin-om-een-grote-ronde-te-maken-is-niet-realistisch/
Maar ja, de persaandacht en omkadering doen veel aan de beleving. Wat mij vooral doet overhellen richting Giro zijn de kleinere weggetjes waarover ze rijden - zowel voor het meer onvoorspelbare koersverloop als voor de landschappen.
Hoe is de conditie???!
Denk dat veel renners voor de TDF kiezen incl.C.Froome
Inhaalklassiekers dan tijdens de inhaalrondes, er zullen dan ook door de renners keuzes gemaakt moeten worden. Al zou een TdF en dan RVV/PR wel gecombineerd kunnen worden. Misschien wat schuiven met finishtijden om beide kijktijd te garanderen.
Degenen die voor de knikkers meedoen hebben toch meestal focus op de grote ronden (sprinters/klassementsrijders) of juist de klassiekers. Wel zonde voor de verrassing van klassementsrenner die een monument pakt of de klassiekerspecialist die een rit wint of lang in het geel/rood/roze rijdt. Of de knecht die normaal ergens voor eigen kans mag gaan.
Lijkt me voor alle partijen wel de oplossing die, vooral economisch, het minst zeer doet.
Mijn idee: start de Tour op een vrijdag ipv op een zaterdag zodat de rustdagen op zondagen ipv op maandagen vallen. Er vallen dan één bergrit en een overgangsrit op vrijdag ipv zaterdag, maar dat lijkt me een goed compromis. De ASO (en gaststeden die dagen) zullen daar waarschijnlijk anders over denken...
Benieuwd of de UCI hier sturend in kan zijn. Zeker omdat dit in de Giro samen lijkt te vallen met hun WK-dagen. Je zou denken dat dit zou motiveren om eens wat te reguleren.
Zolang mensen zich realiseren dat er een verschil is tussen hoop en verwachting: hoop doet leven!
Het zal je baan maar zijn.
Beroepssport is nooit maatschappelijk onbelangrijk. Er zijn in de wielersport denk zeker wel vele duizenden banen direkt bij betrokken. Van renners, begeleiders, mecaniciens, e.d. En dan heb ik het nog niet over toeleveranciers zoals hotels, en dergelijke.
Het is een grove schande dat mensen plannen maken voor over vier maanden. Ze zouden beter een petitie starten om de lockdowns te verlengen. Als we al niet dood gaan aan het verschrikkelijke virus kunnen we er in ieder geval voor zorgen dat de economie kapot gaat er niets meer is om naar uit te kijken.
Maar ook het Trentinplan zou ik mee akkoord zijn hoor, het liefste zie ik alle mooiste eendaags en ingehaald worden.
Ter vergelijk hoe het vergaat met het voetbal in Duitsland: “Er kan nog vele maanden en mogelijk zelfs anderhalf jaar niet voor volle tribunes worden gevoetbald.” Dit zegt voorzitter van het Duitse wetenschappelijke instituut Leopoldina in een interview met de tv-zender ARD. Hij vindt het pas weer verstandig om naar een voetbalwedstrijd te gaan als er een vaccin is gevonden. Het publiek is bij wielrennen niet de grootse zorg. Die zit meer in de deelnemers uit een groot aantal landen, hotels, verplaatsingen, medische entourage e.d., een lange voorbereidingstijd, zaken die met name meerdaagse wedstrijden in het wielrennen kenmerken.
Tweede twijfelpunt is de volgorde. Beter is Giro tussen Tour en Vuelta. Vanwege weersomstandigheden op allerlei Passo's.
Wat echter met de andere grote koersen op de kalender in die maanden ? Denk aan BinkbankTour, Montreal, Quebec, San Sebastian, Hamburg, etc
Graag alle favorieten aan de start. Dat maakt het uiteindelijk voor de eindwinnaar ook mooier.
Sport kan alleen nog zonder toeschouwers. Ik denk dat Giro Tour en Vuelta dat ook wel weten, maar om verzekeringstechnische redenen er mee wachten de stekker eruit te trekken. Dat laten ze de overheid straks doen. Ook de olympische spelen moeten opnieuw uitgesteld worden waarschijnlijk.
Wat gemeen om al die WF-ers valse hoop te geven.
Als die drie grote rondes direct na elkaar door zouden gaan wil ik toch ook twee weken lang elke dag een klassieker inhalen. Dat wordt smullen.