Tour-directeur Christian Prudhomme: “Beter beschermende wielerkleding een noodzaak”
Discussie Tour de France-directeur Christian Prudhomme vindt het de hoogste tijd om de wielerkleding van wielrenners meer beschermend te maken tegen de impact van valpartijen. In een groot interview in het zomernummer RIDE Magazine, dat eind mei verschijnt, pleit de Parijzenaar dat er op korte termijn veranderingen moeten komen die de veiligheid van de renners moeten vergroten. Wat vind jij? Discussieer mee in de reacties.
Prudhomme gaat in RIDE Magazine uitgebreid in op het veiligheidsthema in het wielrennen, waarbij hij naast de rol van de organisatoren ook stilstaat bij de ploegen en renners. Hij noemt de val van Wout van Aert in Dwars door Vlaanderen als voorbeeld.
“Het kan toch niet dat een wielrenner na zo’n val met een compleet gescheurd shirt en zijn huid volledig geraspt op de grond zit. Ik herinner me ook het zonwerende shirt van Chris Froome tien jaar geleden. Dat bleek helemaal niet te werken, waardoor hij helemaal was verbrand.”
Volgens Prudhomme bewijst dit dat teams in de ontwikkeling van hun materiaal alleen kijken hoe ze de renner sneller kunnen laten fietsen in plaats van de veiligheid van hun renners te vergroten. “Het sleutelbeen is een van de meest kwetsbare plekken van een renner. Dan moet je dit toch gaan beschermen”, zegt de Tourbaas.
“Alle schok- of snelheidssporten werken aan kleding ter bescherming van de sporter. Of het nu motorsport, skiën of rugby is. Ja, in rugby dacht twintig jaar geleden ook niemand dat er kleding ontworpen zou worden die de rugbyers kon beschermen. Vandaag de dag is het een feit. Net zoals de renners in het begin naar de rechtbank wilden gaan om de valhelm tegen te houden.”

screenshot
“Wanneer je mensen buiten het wielrennen spreekt, dan is iedereen hoogst verbaasd dat de renners niet worden beschermd. In de Netflix-serie zegt Jonathan Vaughters dat je de impact van een valpartij moet voorstellen alsof je met je zwemkleding uit een rijdende auto springt. Dat kunnen we toch niet normaal vinden. We kunnen het niet blijven accepteren dat renners kleding dragen die hun huid niet eens beschermen bij een valpartij, zoals bij Van Aert het geval was. Linksom of rechtsom, dat moet veranderd worden.”
Ben jij het eens met de uitspraken van Christian Prudhomme? Vind jij ook dat er in het kader van veiligheid meer maatregelen genomen moeten worden in het wielrennen? En kunnen we uit deze constatering van Prudhomme constateren dat commercie momenteel nog altijd boven veiligheid gaat in het wielrennen? Discussieer mee in de reacties.

Interview met Christian Prudhomme
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) lees je een uitgebreid interview met Christian Prudhomme, de directeur van de Tour de France. Deze zomer werkt hij twintig jaar voor de Tour-organisatie. In RIDE spreekt hij uitgebreid over de toekomst van de belangrijkste wielerwedstrijd van het jaar. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!
Het vraagstuk is 'Snelheid gaat boven veiligheid in het wielrennen anno 2024', commercie heeft er niets mee van doen.
Maar dan ben je wel te laat, want dan hebben er al renners tegen de grond gelegen. Dus vele malen interessanter zijn de discussies over de oortjes, maximale verzetten, straffen bij gevaarlijk rijgedrag ongeacht er wel of geen valpartij door ontstaat, onveilige parcoursen, etc.
Maar liever pakken we renners in als American football players dan dat we die andere discussie voeren.
Om daar een degelijk voorschrift qua kleding aan toe te voegen is zo gek nog niet. Maar waar een sterkere stof wellicht schaafwonden kan verminderen, blijft de impact van een val gewoon hetzelfde. Je kunt nog steeds je botten of organen ernstig beschadigen.
Daarom ben ik meer een voorstander van andere maatregelen, zoals eerder reeds vermeld door o.a. Mollema. Bredere banden, maximale verzetten, verbieden van oortjes (of alleen oortjes met koersinfo, bijv. van de jury).
Als je eens stemt, vind je dat dan op persoonlijke titel of deel je de constatering?
Tuurlijk gaat de commercie voor, maar nu over die kleding beginnen is afleiding tov de (veel te snelle) fietsen zelf en het gedrag binnen het peloton. Al rijden ze in malienkolders pak je die 2 zaken liever eerder aan.
Het kan wel het neveneffect zijn. Maar wat zou daar dan mis mee zijn?
Iedereen is dan iets langzamer, en dus verandert het niets aan de uitslag of aan de eerlijkheid. Iedereen heeft er immers dan last van.
Maar dit voorkomt geen bot breuken..
Met allerlij protectors, zoals in motorcross of ijs hockey kan je niet fietsen
Ja, wielrenners moeten meer beschermd worden. Maar ze in een rugby-outfit de Alpe D'Huez opsturen werkt ook niet; dan vallen ze binnen 5 minuten flauw door oververhitting. Dyneema is een mooie stof die absoluut meer toegepast moet worden (ook voor amateurs trouwens, misschien juist voor amateurs), maar zelfs bij deze stof speelt het warmteprobleem. Desondanks denk ik dat stoffen zoals Dyneema tactisch in kleding verwerken op dit moment de best haalbare oplossing is, wellicht in combinatie met zo'n airbagdinges om je hoofd.
De fiets, minimum gewicht verhogen en maximaal verzet zou al bijdragen om te hoge snelheden in afdalingen te voorkomen.
Kleding hier kan zeker naar gekeken worden, er moet natuurlijk wel een goede afweging gemaakt worden tussen bescherming en hitte-afvoer. Meer onderzoek en uittesten en als er iets is dat goed werkt, verplichten.
Parcours, veel striktere controles van parcours, sprinten in dalende lijn een ‘no go’. Zeker in finales kan er best gekeken worden naar parcours waar het peloton meer op een lint wordt getrokken (dus minder geduw en getrek).
Invloed van commercie, het moet steeds zotter om het ‘publiek’ (wie dat dan ook is, want ‘het publiek’ bestaat helemaal niet) te vermaken, steeds harder, steeds zwaarder etc. Laat sponsors maar voor idioterie gaan liggen. Net als bij doping waar sponsoren uiteindelijk beseften dat ze dat aan het promoten waren kun je als sponsor ook zeggen, te veel gevaar wij doen niet mee.
Last but not least, mentaliteit, vanaf de jeugd veel aandacht aan veiligheid: do’s en don’ts. Bewust zijn van gevaar. Bewust zijn van wat je met jouw acties anderen kunt aandoen. Uitzakken tijdens sprints is zo’n moment dat er vaak gevaarlijke situaties ontstaan bijvoorbeeld. Ik ben benieuwd of er na jeugdwedstrijden nabesprekingen zijn die gevaarlijke situaties analyseren, hoe ontstond dat, hoe kan je het voorkomen.
Tot nul reduceren zal nooit kunnen en dat hoeft ook niet, als we gevaarlijke dingen doen zal het ook af en toe misgaan. In het leven gaat het nu eenmaal ook af en toe mis. Dat is helaas de harde waarheid. En een topsporter wil een prestatie leveren, die wil winnen dat zit in de mentaliteit van een topsporter. Maar je kunt wel met een set van maatregelen de risico’s beperken, zodat niet in elke wedstrijd weer een paar gebroken botten hoeven te worden genoteerd (of erger).