Tour-directeur Christian Prudhomme: “Beter beschermende wielerkleding een noodzaak”
foto: Raymond Kerckhoffs
Raymond Kerckhoffs
donderdag 9 mei 2024 om 09:00

Tour-directeur Christian Prudhomme: “Beter beschermende wielerkleding een noodzaak”

Discussie Tour de France-directeur Christian Prudhomme vindt het de hoogste tijd om de wielerkleding van wielrenners meer beschermend te maken tegen de impact van valpartijen. In een groot interview in het zomernummer RIDE Magazine, dat eind mei verschijnt, pleit de Parijzenaar dat er op korte termijn veranderingen moeten komen die de veiligheid van de renners moeten vergroten. Wat vind jij? Discussieer mee in de reacties.

Prudhomme gaat in RIDE Magazine uitgebreid in op het veiligheidsthema in het wielrennen, waarbij hij naast de rol van de organisatoren ook stilstaat bij de ploegen en renners. Hij noemt de val van Wout van Aert in Dwars door Vlaanderen als voorbeeld.

“Het kan toch niet dat een wielrenner na zo’n val met een compleet gescheurd shirt en zijn huid volledig geraspt op de grond zit. Ik herinner me ook het zonwerende shirt van Chris Froome tien jaar geleden. Dat bleek helemaal niet te werken, waardoor hij helemaal was verbrand.”

Volgens Prudhomme bewijst dit dat teams in de ontwikkeling van hun materiaal alleen kijken hoe ze de renner sneller kunnen laten fietsen in plaats van de veiligheid van hun renners te vergroten. “Het sleutelbeen is een van de meest kwetsbare plekken van een renner. Dan moet je dit toch gaan beschermen”, zegt de Tourbaas.

“Alle schok- of snelheidssporten werken aan kleding ter bescherming van de sporter. Of het nu motorsport, skiën of rugby is. Ja, in rugby dacht twintig jaar geleden ook niemand dat er kleding ontworpen zou worden die de rugbyers kon beschermen. Vandaag de dag is het een feit. Net zoals de renners in het begin naar de rechtbank wilden gaan om de valhelm tegen te houden.”

screenshot

“Wanneer je mensen buiten het wielrennen spreekt, dan is iedereen hoogst verbaasd dat de renners niet worden beschermd. In de Netflix-serie zegt Jonathan Vaughters dat je de impact van een valpartij moet voorstellen alsof je met je zwemkleding uit een rijdende auto springt. Dat kunnen we toch niet normaal vinden. We kunnen het niet blijven accepteren dat renners kleding dragen die hun huid niet eens beschermen bij een valpartij, zoals bij Van Aert het geval was. Linksom of rechtsom, dat moet veranderd worden.”

Een van de oplossingen in het kader van beter beschermende wielerkleding is de stof van Dyneema. Die stof, ontwikkeld door DSM, zorgt ervoor dat de broek niet scheurt bij een val, waardoor schaafwonden voorkomen kunnen worden. In 2019 gebruikte het toenmalige Team Sunweb al die stof in de broeken, die je bij een val beter moet beschermen.

Ben jij het eens met de uitspraken van Christian Prudhomme? Vind jij ook dat er in het kader van veiligheid meer maatregelen genomen moeten worden in het wielrennen? En kunnen we uit deze constatering van Prudhomme constateren dat commercie momenteel nog altijd boven veiligheid gaat in het wielrennen? Discussieer mee in de reacties.




Interview met Christian Prudhomme
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) lees je een uitgebreid interview met Christian Prudhomme, de directeur van de Tour de France. Deze zomer werkt hij twintig jaar voor de Tour-organisatie. In RIDE spreekt hij uitgebreid over de toekomst van de belangrijkste wielerwedstrijd van het jaar. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!
RIDE Magazine
21 Reacties
07-05-2024 16:17
Die slotzin en de poll slaan nergens op.

Het vraagstuk is 'Snelheid gaat boven veiligheid in het wielrennen anno 2024', commercie heeft er niets mee van doen.
07-05-2024 20:28
Alle beetjes helpen. Dus van mij mag er naar kleding gekeken gaan worden.

Maar dan ben je wel te laat, want dan hebben er al renners tegen de grond gelegen. Dus vele malen interessanter zijn de discussies over de oortjes, maximale verzetten, straffen bij gevaarlijk rijgedrag ongeacht er wel of geen valpartij door ontstaat, onveilige parcoursen, etc.

Maar liever pakken we renners in als American football players dan dat we die andere discussie voeren.
    08-05-2024 08:45
    Je hebt helemaal gelijk. Symptoombestrijding in plaats van de echte oorzaken aanpakken.
07-05-2024 17:54
Dit is mee huilen met de wolven in het bos.. wat gaat de grootste speler in de sport er aan doen ? Geen voorstel of oplossing die niet al eerder is gedaan, straks is weer een seizoen voorbij en zitten renners nog steeds halfnaakt op de stoep in de wachtrij voor een ambulance…
08-05-2024 08:56
Technisch gezien zijn er natuurlijk al snelheidsbeperkende maatregelen van de UCI. Om er een paar te noemen: minimaal fietsgewicht / helm / verboden houding in afdalingen.
Om daar een degelijk voorschrift qua kleding aan toe te voegen is zo gek nog niet. Maar waar een sterkere stof wellicht schaafwonden kan verminderen, blijft de impact van een val gewoon hetzelfde. Je kunt nog steeds je botten of organen ernstig beschadigen.
Daarom ben ik meer een voorstander van andere maatregelen, zoals eerder reeds vermeld door o.a. Mollema. Bredere banden, maximale verzetten, verbieden van oortjes (of alleen oortjes met koersinfo, bijv. van de jury).
07-05-2024 17:05
Wat is de stelling nu?

Als je eens stemt, vind je dat dan op persoonlijke titel of deel je de constatering?

Tuurlijk gaat de commercie voor, maar nu over die kleding beginnen is afleiding tov de (veel te snelle) fietsen zelf en het gedrag binnen het peloton. Al rijden ze in malienkolders pak je die 2 zaken liever eerder aan.
07-05-2024 18:04
Maar dan zal de aërodynamica ook een stuk minder worden en dat is toch niet de bedoeling ?
    07-05-2024 19:25
    Dat is natuurlijk niet 'de bedoeling' inderdaad. De bedoeling is dat het veiliger wordt.
    Het kan wel het neveneffect zijn. Maar wat zou daar dan mis mee zijn?
    Iedereen is dan iets langzamer, en dus verandert het niets aan de uitslag of aan de eerlijkheid. Iedereen heeft er immers dan last van.
07-05-2024 18:21
Bv die dyneema of soort gelijk garen toepassen in wieler kleding lijkt me op het eerste gezicht een goed idee.
Maar dit voorkomt geen bot breuken..
Met allerlij protectors, zoals in motorcross of ijs hockey kan je niet fietsen
    08-05-2024 08:03
    De meeste fietskleding in bijvoorbeeld MTB heeft het al... Hoe effectief het is op extreme snelheden valt natuurlijk te bezien
07-05-2024 19:59
Grappig dat iedereen het bij dit soort topics ditect over dynema en dsm heeft, terwijl veel meer merken vergelijkbare technieken gebruiken of hebben gebruikt. Dat heeft de marketingmachine destijds goed geregeld.
    08-05-2024 08:44
    "Hebben gebruikt" denk ik dan. Heb na het zien van de valpartijen van de laatste maanden niet de indruk dat andere teams met vergelijkbare techniek tegen schaafwonden rondrijden. Zelf onlangs toch ook maar eens een bibshort gekocht waarvan het heupvlak Dyneema bevat voor gebruik tijdens granfondo's. Ik weet dat het niks tegen botbreuken (of erger) doet, maar het is alvast beter dan niets. Daarnaast ga ik tijdens de granfondo's de komende tijd ook 'gewoon' fietshandschoenen dragen. Ook dat doet niet veel, maar toch prettig als mijn handen minder open liggen. Lijntje vanaf de pols kleurt wel weer bij tijdens de rustige duurritjes zonder handschoenen ;-).
    08-05-2024 12:05
    Op dit moment is het nauwelijks/niet meer in het peloton aanwezig. Laat staan in kleding voor de trimmers en amateurs.
    08-05-2024 12:23
    In mijn geval heb ik gekozen voor een bibshort van het Italiaanse merk met het schorpioen logo, die eigenlijk als gravel bibshort wordt verkocht. Hierdoor is het voor mij een win-win, ondanks dat ik hem (ook) op de weg gebruik. Tijdens gran fondo's op die manier behalve de Dyneema vlakken ook strakke zakken op het dijbeen (dus geen gefladder) waar ik mooi extra gels in kan stoppen.
08-05-2024 12:04
Het grootste probleem met meer beschermende kleding is hitteretentie. Wielrennen is een sport waarin je lichaam veel warmte produceert en dat snel kwijt moet kunnen; vandaar de superdunne technische lycra kleding. Dit lijkt vrijwel iedereen altijd te vergeten in de discussie.

Ja, wielrenners moeten meer beschermd worden. Maar ze in een rugby-outfit de Alpe D'Huez opsturen werkt ook niet; dan vallen ze binnen 5 minuten flauw door oververhitting. Dyneema is een mooie stof die absoluut meer toegepast moet worden (ook voor amateurs trouwens, misschien juist voor amateurs), maar zelfs bij deze stof speelt het warmteprobleem. Desondanks denk ik dat stoffen zoals Dyneema tactisch in kleding verwerken op dit moment de best haalbare oplossing is, wellicht in combinatie met zo'n airbagdinges om je hoofd.
    08-05-2024 12:58
    Op zich een goed punt. Echter, op het moment dat er regels aan gesteld worden en er een level playing field ontstaat, zullen kledingmerken ook op dat gebied (warmteafvoer icm veiligheid) stappen maken. Alleen als je dat nu als enige doet, ben je competitief (aero en gewicht) in het nadeel dus doe je het niet.
09-05-2024 09:15
Laten we beginnen met het instellen van een maximaal verzet. In een afdaling kunnen bijtrappen als je al 80kmh rijdt is absurd.
09-05-2024 10:32
Zoals met zoveel zaken is er niet één oplossing maar zal er naar verschillende maatregelen gekeken moeten worden.
De fiets, minimum gewicht verhogen en maximaal verzet zou al bijdragen om te hoge snelheden in afdalingen te voorkomen.
Kleding hier kan zeker naar gekeken worden, er moet natuurlijk wel een goede afweging gemaakt worden tussen bescherming en hitte-afvoer. Meer onderzoek en uittesten en als er iets is dat goed werkt, verplichten.
Parcours, veel striktere controles van parcours, sprinten in dalende lijn een ‘no go’. Zeker in finales kan er best gekeken worden naar parcours waar het peloton meer op een lint wordt getrokken (dus minder geduw en getrek).
Invloed van commercie, het moet steeds zotter om het ‘publiek’ (wie dat dan ook is, want ‘het publiek’ bestaat helemaal niet) te vermaken, steeds harder, steeds zwaarder etc. Laat sponsors maar voor idioterie gaan liggen. Net als bij doping waar sponsoren uiteindelijk beseften dat ze dat aan het promoten waren kun je als sponsor ook zeggen, te veel gevaar wij doen niet mee.
Last but not least, mentaliteit, vanaf de jeugd veel aandacht aan veiligheid: do’s en don’ts. Bewust zijn van gevaar. Bewust zijn van wat je met jouw acties anderen kunt aandoen. Uitzakken tijdens sprints is zo’n moment dat er vaak gevaarlijke situaties ontstaan bijvoorbeeld. Ik ben benieuwd of er na jeugdwedstrijden nabesprekingen zijn die gevaarlijke situaties analyseren, hoe ontstond dat, hoe kan je het voorkomen.

Tot nul reduceren zal nooit kunnen en dat hoeft ook niet, als we gevaarlijke dingen doen zal het ook af en toe misgaan. In het leven gaat het nu eenmaal ook af en toe mis. Dat is helaas de harde waarheid. En een topsporter wil een prestatie leveren, die wil winnen dat zit in de mentaliteit van een topsporter. Maar je kunt wel met een set van maatregelen de risico’s beperken, zodat niet in elke wedstrijd weer een paar gebroken botten hoeven te worden genoteerd (of erger).
08-05-2024 09:48
Voorkomen dat een sleutelbeen minder snel breekt bij een val lijkt me wat vergezocht. Maar ben het eens dat het veiliger kan en moet. Zeker schaafwonden op plekken waar kleding zit moeten toch enorm gereduceerd kunnen worden. Naast andere maatregelen (chicane, sprinten op brede wegen zonder bochten, enz, enz..) moet het zeker veiliger kunnen.
08-05-2024 12:23
Zolang het maar geen paarse broek is vind ik het prima, anders diskwalificatie.
09-05-2024 09:40
Ja, lijkt me ook snel in te voeren.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine