Tour de France zendt gesprekken tussen renners en ploegleiders live uit
foto: Cor Vos (archief)
maandag 12 juni 2023 om 19:02

Tour de France zendt gesprekken tussen renners en ploegleiders live uit

Altijd al willen weten wat ploegleiders tegen hun renners zeggen in aanloop naar een massasprint of een belangrijke col? Organisator ASO zal volgens Ouest France in de komende Tour de France de gesprekken vanuit de ploegleiderswagen met renners live uitzenden op televisie.

Gesprekken tussen renners en ploegleiders werden tot dusverre altijd achtergehouden, of pas na afloop van de etappe gedeeld, maar nu kiest de Tourorganisatie er dus voor om de gesprekken over de radio vrij te geven. ASO hoopt zo de wieleruitzendingen nog aantrekkelijker te maken. Helemaal nieuw is het niet: in het verleden werden in een koers als de Ronde van Vlaanderen al dergelijke fragmenten vanuit de ploegleiderswagen uitgezonden.

Compensatie voor deelnemende ploegen
Er zal wel sprake zijn van enkele minuten vertraging, zoals we in een sport als de Formule 1 ook gewend zijn. Er zal een zogeheten ‘interne moderator’ worden aangewezen, die verantwoordelijk is voor de selectie van de audiofragmenten. Niet alle ploegen zullen deelnemen aan het initiatief, maar de meeste teams stemmen er wel mee in. Ploegen die meedoen, krijgen van de ASO 5.000 euro ter compensatie.

Marc Madiot, de teammanager van Groupama-FDJ, is op zijn zachts gezegd geen voorstander van het initiatief. “Stel je voor dat we het wel zouden doen… We zetten toch ook geen camera op een voetbaltrainer, die in de rust zijn spelers instructies geeft?” De Franse formatie zal zijn audiofragmenten dan ook niet vrijgeven tijdens de koers.

RIDE Magazine
45 Reacties
12-06-2023 20:13
5000 euro is mooi gratis geld voor unox om als enige deelnemende ploeg de hele Tour in onverstaanbaar Noors aan elkaar te lullen.
    12-06-2023 22:49
    Voor 1000 euro vertaal ik het voor je in de live chat
12-06-2023 19:54
Ik zou er als ploeg sowieso en als toploeg helemaal niet aan mee doen. Zowel letterlijk als tussen de regels door kan je er enorm mee lekken qua interne informatie waarmee je de koers verliezen kan.

Los daarvan zit ik er als kijker en forumlid ontzettend niet op te wachten. Laat dat lekker bij de renners en ploegleiders zelf, wij bedenken zelf wel hoe het zit.
    12-06-2023 20:40
    Of je krijgt politiekachtige taferelen waar allerlei desinformatie
    12-06-2023 20:41
    Wordt verspreid en het niet erg interessant wordt om uit te zenden (2/2)
    13-06-2023 10:13
    Meeluisteren met andere ploegen is zo oud als het gebruik van de radio. Daar zijn ook mooie anekdotes van uit het verleden, ploegen die bewust valse informatie verspreiden en dan ineens een complete concurrerende ploeg naar voren zagen rijden in reactie.

    Ik zie dit wel zitten, ik ga er van uit dat de moderator wel iets van de koers kent en de relevante quotes er dus tussenuit weet te pikken. Bijvoorbeeld in valleien tussen twee cols in bergetappes kan dit van toegevoegde waarde zijn. En uiteraard in waaieretappes etc.
12-06-2023 20:27
Come aan he. To the front he. Keep pushing. Go go go. Allez allez.
    12-06-2023 20:31
    "Don't forget to eat and drink, eh guys..."
    12-06-2023 21:29
    Don’t forget to eat and drink hé guys!
12-06-2023 20:03
Je zou het kunnen gebruiken door een beetje faken op de radio "jonas is bad, jonas is bad. Tiesj is our man for gc today"
    12-06-2023 20:31
    Dit soort shithousery zou ik heel blij van worden =D

    Misschien gewoon een of andere gekke impersonator ertussendoor laten roepen. Dat is gratis en misschien nog leuker dan de echte radio van, "come on, you're the best ah?! Come on, we win this eh?!"
12-06-2023 19:29
Niet aan meedoen Jumbo!
12-06-2023 19:45
Los van dat het inderdaad niet bepaald een lucratief aanbod lijkt voor de ploegen, ben ik er als kijker ook geen fan van. Laat de speculaties over de finish maar losbarsten, laat Han Kok maar naarstig op zoek gaan naar antwoorden, laat het bij de avondetappe nog maar eens ten sprake komen (hopelijk wel met deskundige gasten). ‘Het verhaal’ waar Ducrot het zo vaak over had is een belangrijk aspect van de wielerromantiek: dat wordt niet echt in stand gehouden als dit plan zijn doorgang vindt.
    13-06-2023 10:17
    Grappig hoe anders je hierover blijkbaar kunt denken. Ik denk juist dat dit kan helpen om anders nooit vertelde verhalen bloot te leggen, en dat het uitnodigt om verder te spitten in verhaallijnen waarvan een eerste hint tijden de uitgezonden gesprekken duidelijk wordt.
12-06-2023 20:15
Tot daar de slagkracht van de teams… diegenen die hier voor een habbekrats aan meewerken verdienen het verder ook niet om ooit solvabel te zijn…
12-06-2023 22:06
Alsof die ploegleiders ooit iets zinnings te melden hebben. Now come on hè.
12-06-2023 19:07
5000 euro....
12-06-2023 19:34
Het klinkt inderdaad niet heel aantrekkelijk om hieraan mee te doen.
12-06-2023 20:09
Kan er nog enigszins inkomen dat dit de betrokkenheid van de kijker in positieve zin kan beïnvloeden, maar hier wil toch geen enkel team voor €5000 aan participeren?
    12-06-2023 20:40
    Astana en Lotto wonnen vorig jaar €15.000. Voor hen zou het een extra'tje zijn. De grote teams daarentegen lachen er eens goed mee.
12-06-2023 21:06
Lijkt me vooral geweldig beeldmateriaal om de dode uurtjes halverwege de etappe mee op te vullen. Desnoods nog even terugkijken naar de reacties van de dag ervoor. Of de avondetappe. Maar niet live ‘met paar minuten vertraging
13-06-2023 09:32
Vijf minuten vertraging, niet iedereen doet mee, moderator bepaalt wat er wordt uitgezonden... Dit wordt dus tien keer niks. Weer zo'n 'wE mOeTeN hEt AaNtReKkEliJkEr MaKen!'-waanidee. Niemand heeft hier iets aan.
12-06-2023 19:42
Zou het dan ook niet iets zijn aan meewerkende teams om pakweg 20 radiogesprekken een soort speciale stenpel te laten geven waardoor de gesprekken pas een half uur later oid worden uitgezonden om zo de concurrentie niet wijzer te maken. En dan kan je op tv vermelden als zo's gesprek in beeld komt "30minutes ago" oid
12-06-2023 19:58
Snap echt niet dat mensen hier op tegen zijn. De ASO kennende zal het wel een slap aftreksel worden en krijg je berichten van renners die op hun kopman moeten wachten bij een lekke band of pispauze. Zou het gaaf vinden als je Pogi of Vini ziet aanvallen en je 5 min later hoort dat de ploegleider zag dat iemand een slecht moment had.
12-06-2023 20:35
Zit hier niet op te wachten. Het is per definitie te laat (de wedstrijd is al minuten verder, het moment van coachen/overleg is dan achterhaald).

Bovendien moeten ze dan opletten wat ze zeggen, wordt gekunsteld. En dan kunnen wij weer gaan denken of "ik heb een leegloper" betekent dat de band langzaam leeg loopt, of dat het codetaal is voor....

Kan me echt niet voorstellen dat hier mensen blij van worden. In de F1 voegt het ook ten dele maar wat toe. De helft lijkt ook hier codetaal te zijn. En als er eens oprecht wordt gevloekt, horen we biepjes....

Die 5000 euro heb ik ook niet begrepen. Daar trek je nul teams mee over de streep, een paar plakbidonnetjes en ze zijn het al weer kwijt :-)
12-06-2023 21:02
In de F1 mogen teams volgens mij aangeven als ze bepaalde gesprekken niet uitgezonden willen hebben. Dat lijkt dan ook hier het logische model. Dat betekend dan wel dat eigenlijk alle interessante info verborgen blijft... Desalniettemin, beter dan helemaal geen fragmenten. Ik denk dat vooral de jongens van het commentaar er blij mee gaan zijn, toch weer extra informatie waar ze lekker op kunnen herkauwen. Als dat maar niet ten koste gaat van de tijd die ze besteden aan het beschrijven van het lokale kasteel, de brug, oma's appeltaart en de beste manier om een muffin te bakken.
    13-06-2023 10:19
    Nope, dat geldt voor de behind the scenes Netflix beelden, maar de boordradio wordt allemaal uitgezonden. Je kunt zelfs ongefilterd live meeluisteren bij alle coureurs als je bijv F1tv abbonement hebt.
12-06-2023 20:27
Jammer dat good old Nico V. niet meer achter het stuur zit. Blijven we verstoken van het magische hop-hop-hop.
12-06-2023 20:30
Ik heb erg kunnen genieten van de beelden uit de RVV uit de ploegleiderswagens. De stress, de vreugde, de verbazing, de teleurstelling. Maar dat hoeft wat mij betreft niet per se live te zijn.

Waar ik wel altijd benieuwd naar ben is hoe sommige op het oog onbegrijpelijke tactieken tot stand komen. Denk nog even terug aan de afgelopen Amstel Gold Race, waarbij het peloton iedere keer tot op 20 seconden kwam van de grote kopgroep, maar waarbij ploegen in het peloton liever elkaar leken op te roken dan samen te werken om het gat naar de levensgevaarlijke en veel te grote kopgroep helemaal dicht te rijden. Op zulke momenten lijkt het mij waanzinnig interessant wat er gebeurt...
12-06-2023 20:42
Had het rond de eeuwwisseling wel eens willen meemaken: Johan Museeuw die op een warme dag geconfronteerd wordt met een wespenplaag en zijn afschuw uitgilt, gesneden brood voor controverse, toch?
    12-06-2023 21:10
    Ze kunnen die verbinding anno 2023 nauwelijks verstaanbaar maken...
    Dus halverwege de jaren '90 had je net zo goed je tv kanaal iets van de frequentie af kunnen draaien of de coax kabel er half uit kunnen trekken voor dezelfde interactieve ervaring. ;)
12-06-2023 20:51
Als we Netflix moeten geloven zijn die gesprekken gelimiteerd tot "come on you can do it" en "who else wants water?"..

Maar serieus, als zelfrespecterende ploeg zou ik dit een stap te ver vinden.
    13-06-2023 02:49
    Ze willen allemaal ASO pleasen, het is een cultuurtje.
12-06-2023 22:14
Ik vind beelden uit de ploegleiderswagen altijd wel leuk. Als het goed wordt uitgewerkt kan het wel een beperkte meerwaarde hebben voor de kijker. Als ploeg zou ik er niet aan deelnemen: de beperkte opbrengst staat niet in verhouding tot de informatie en interne knelpunten die je op straat gooit
12-06-2023 22:30
Dit is niets nieuws. Bij de dames is het al eerder gedaan. Voor de kijker voegt het helemaal niets toe.
13-06-2023 00:07
5000 is natuurlijk een fooi.
Als ploegleider zou ik uitsluitend de namen van de sponsors noemen om nog wat extra knaken binnen te harken
13-06-2023 02:44
Daar zit je dan straks naar een half debiele ploegleider te kijken, terwijl ze een valpartij missen.

Reacties zijn gesloten.