‘Tour de France trekt wellicht naar Zwitserland’

donderdag 6 december 2018 om 17:55

foto: Sirotti

Volgens Radio Télévision Suisse is de kans groot dat de Tour de France weer naar Zwitserland trekt. Het kanton Vaud zou de Franse ronde tussen 2021 en 2023 willen verwelkomen.


Volgens het Franstalige RTS zou Tourbaas Christian Prudhomme al weten van het initiatief. Mochten de plannen doorgang vinden, dan zal er een etappe worden uitgetekend die start in Aigle, waar het hoofdkantoor van de UCI is gevestigd.

De rit zal eindigen in Lausanne, na een 173 kilometer lange onderneming. Volgens de geruchten speelt de etappe de klimmers in de kaart, aangezien er meerdere beklimmingen op het menu staan. De renners zullen die dag liefst 3800 hoogtemeters moeten overwinnen.

In de voetsporen van Gerie Knetemann en Erik Dekker?
De Tour kwam vijf keer eerder aan in Lausanne. In 1948 was het de ongenaakbare Gino Bartali die er wist te zegevieren. De Italiaan won dat jaar ook het eindklassement. Hierna volgden overwinningen voor Vincenzo Rossello (1949), Walter Diggelmann (1952) én Gerrie Knetemann (1978). Erik Dekker wist in 2000 als laatste in Lausanne te winnen.

Dit artikel delen:

8 Reacties

aardappeljager 6 december 2018 om 18:04

Wie wil er nou niet in de voetsporen van Erik Dekker treden

ah-ja 6 december 2018 om 18:27

Zou inderdaad niet verstandig zijn. We weten allemaal hoe hij die resultaten behaald heeft

peervaneynthoven 6 december 2018 om 19:12

Er zijn veel mensen in wiens voetsporen ik om dezelfde reden niet zou willen treden. Vooral als ze jarenlang “met kop en schouders” boven de rest uitstaken. B.v. Merckx e.a .Ik kan nog wel even doorgaan als het over het “oude” wielrennen gaat. Wat dat betreft heerst in België de “omerta del ciclismo”. Bij het hele wielerwereldje daar en alles (pers, ploegleiders e.m. ) wat daar nog omheen hangt. Uit eigenbelang vaak. Maar zolang iemand niet daadwerkelijk is veroordeeld op een vergrijp houd ik me verre van een ver/beoordeling. @ah-ja Dat weten we toch ook allemaal? Of niet?

Jeff 6 december 2018 om 20:10

Zeker ook Zoetemelk en Adrie van der Poel niet vergeten dan. Beide meermaals betrapt.

john 7 december 2018 om 08:59

JA dat de belge een plank voor hun hoofd hebben kan je wel zien in de persoon die ze hebben gekozen als beste ploegleider dit jaar

peervaneynthoven 7 december 2018 om 20:44

@jeff,goed lezen s.v.p. e.a. betekent en anderen.
Maar Eddy speelde de vermoorde onschuld en huilde tranen met tuiten. Een hele natie in rep en roer. Wat een onrecht vond(en) hij/zij het.

Jeff 8 december 2018 om 07:51

Top! Ik vul gewoon lekker aan. Zoetemelk en Adrie van der Poel, beide meermaals betrapt. Vaker als Merckx zelfs denk ik.

Haanaf 7 december 2018 om 00:17

Bah wat saai. Geen Kazachstan, China of California? Zwitserland ligt naast de deur.