Tour de France Femmes 2024: Nederlandse start, beslissing op Alpe d’Huez
foto: Cor Vos
woensdag 25 oktober 2023 om 12:10

Tour de France Femmes 2024: Nederlandse start, beslissing op Alpe d’Huez

In Parijs werd vandaag niet alleen het parcours bekendgemaakt van de Tour de France 2024 voor mannen, maar werd ook de route onthuld voor de komende Tour de France Femmes. De rensters starten volgend jaar zoals eerder vermeld met een passage door Nederland. De koninginnenrit finisht op de flanken van de iconische beklimming van Alpe d’Huez.

De Tour de France Femmes van 2024 in vogelvlucht

  • 8 etappes
  • 946,3 kilometer
  • 2 sprintritten
  • 3 heuvelritten
  • 1 tijdrit
  • 2 bergritten
  • 2 aankomst bergop

Afbeelding

De Tour de France Femmes begint volgend jaar op maandag 12 augustus, een dag nadat de Olympische Spelen in Parijs zijn afgelopen. De zevendaagse rittenkoers gaat van start met een rit-in-lijn van Rotterdam naar Den Haag. De dag erna staan er twee etappes op het programma. Eerst is er een ochtendrit van Dordrecht naar Rotterdam en ’s middags volgt nog een tijdrit in die laatste stad.

Het zal de eerste keer worden in de korte geschiedenis van de Tour de France Femmes dat er buiten Frankrijk wordt gestart. “Het was voor de ASO een logische keuze om de grootste wielerwedstrijd van de wereld naar het centrum van het vrouwenwielrennen te brengen”, liet koersdirecteur Marion Rousse eerder al weten. “De afgelopen seizoenen waren de Nederlandse rensters dominant. Als we vertrekken in het land van deze kampioenen, zal er een groot volksfeest op gang komen.”

Kopie van Luik-Bastenaken-Luik
Op woensdag verlaat de ronde Nederland, al start de vierde etappe nog wel in het Nederlandse Valkenburg. Vanuit deze Limburgse toeristenplaats trekken de renners naar het Belgische Luik. De rit doet in veel opzichten denken aan Luik-Bastenaken-Luik, met een bijna identieke finale over beruchte beklimmingen als La Redoute en de Côte de la Roche-aux-Faucons.

Pas op dag vijf trekken we eindelijk naar Frankrijk voor opnieuw een heuvelrit naar Amnéviele. In vijfde rit zijn de sprinters bij voorbaat zeker niet kansloos, maar in de zesde etappe hoeven de rappe vrouwen zich geen illusies te maken. Op weg naar Morteau is het flink klimmen geblazen, met La Roche du Prêtre (5,5 km aan 5,6%) en de Côte des Fins (1,8 km aan 6,9%) in de laatste dertig kilometer.

Een sportieve uitbarsting op de ‘Nederlandse berg’
In het slotweekend volgen er nog twee zeer zware bergritten. Dit keer zal de beslissing vallen in de Alpen. De voorlaatste rit van Champagnole naar Le Grand-Bornand is zeer lastig, met onderweg de Col de la Croix de Serra (12 km aan 5,1%) en in de finale de Col de Saint-Jean-de-Sixt (5,4 km aan 5,1%) en de Montée du Chinaillon (7 km aan 5,1%). Op deze laatste klim is ook de finishstreep getrokken.

De beslissing in de derde editie van de Tour de France Femmes zal vallen op de ‘Nederlandse berg’ Alpe d’Huez. Deze beroemde beklimming (13,8 km aan goed 8%) in de Alpen met zijn 21 haarspeldbochten vormt het klapstuk van de koninginnenrit van de wedstrijd. De slotrit is zonder enige twijfel de zwaarste, met eerder in de rit al de Col de Tamié (9,5 km aan 4%) en de loodzware Col du Glandon (19,7 km aan 7,2%) als ‘voorgerechtjes’.

Het is voor het eerst dat de Tour de France voor vrouwen de Alpen opzoekt. In de door Annemiek van Vleuten gewonnen openingseditie vond het finaleweekend plaats in de Vogezen. Vorig jaar eindigde de rittenkoers in de Pyreneeën.

Rittenschema flag-fr Tour de France Femmes 2024 (12-18 augustus)
12/08 – Etappe 1: Rotterdam – Den Haag (124 km)
13/08 – Etappe 2: Dordrecht – Rotterdam (67 km)
13/08 – Etappe 3: Rotterdam – Rotterdam (6,3 km, ITT)
14/08 – Etappe 4: Valkenburg – Luik (122 km)
15/08 – Etappe 5: Bastogne – Amnéviele (150 km)
16/08 – Etappe 6: Remiremont-Morteau (160 km)
17/08 – Etappe 7: Champagnole – Le Grand-Bornand (167 km)
18/08 – Etappe 8: Le Grand-Bornand-Alpe d’Huez (150 km)

RIDE Magazine
12 Reacties
25-10-2023 12:43
Met 3,5 ritten in NL en een finish op de 'Ollandse berg mag de trui ook bijna oranje zijn. Samen met de km's die in België worden verreden blijft er toch wel weinig 'France' over. Wat ik op zich prima vind, dat er een mooie boterham is te verdienen is belangrijker dan alle ritten in Frankrijk en met goede Nederlandse en Belgische rensters zal er wel animo zijn bij het parcours. Het zou me ook niets verbazen als we de komende jaren veelvuldig gaan zien dat NL en BE worden opgezocht.
25-10-2023 12:54
Hebben we toch nog een ronde van Nederland!
    25-10-2023 13:19
    Die hebben we bij de vrouwen sowieso al.
    25-10-2023 13:32
    Inderdaad, de [i]Holland Ladies Tour[/i] (tegenwoordig [i]Simac Ladies Tour[/i] genoemd) bestaat al sinds 1998. Dat zijn 23 edities meer dan de [i]Tour de France Femmes[/i]. Helaas moest de laatste editie wegens het anti-wielerbeleid van de Nederlandse overheid voor een deel uitwijken naar Vlaanderen.
25-10-2023 12:39
Ronde van Frankrijk. 8 ritten, maar de helft ervan niet eens in Frankrijk en 5e rit start er ook buiten.
25-10-2023 12:21
Wel een traditioneel vlakke start (kan natuurlijk ook moeilijk anders als je in de randstad wil starten) en een relatief korte tijdrit, maar verder wel een goede variatie met nu twee aankomsten bergop en ook twee heuvelritten. Jammer van de nodige verplaatsingen, maar ook dat kan moeilijk anders met een start in de randstad.
25-10-2023 12:39
Waarom geen chat deze keer?
25-10-2023 19:32
Oude tijden herleven, twee etappes op een dag. Ik kan me Adri van der Poel nog herinneren die ooit een ochtendetappe van 42 km of zo won.
25-10-2023 12:25
Ze hadden er een tijdrit van boven de 30 km mogen insteken, zodat Demi niet te gemakkelijk wint. Tijdrijden is het enige waarin ze nog iets zwakker is.
    25-10-2023 12:34
    6,3 km is sowieso wel erg kort. Nu is het alsof er tussendoor een proloog wordt gereden. Maar met twee ritten op een dag zal een langere tijdrit wel lastig geweest zijn.
    25-10-2023 13:39
    Eens dat de tijdrit (te) kort is. Maar Vollering gaat in een lange tijdrit eerder tijd winnen dan verliezen op haar directe concurrenten voor het eindklassement. In de laatste Tour werd ze tweede en verloor ze alleen een klein beetje tijd op tijdritspecialiste Reusser (die geen directe concurrent is voor het eindklassement).
    25-10-2023 13:41
    Een 20 à 25 km zou ook voor de kijker aantrekkelijker zijn. Het probleem met die net-niet-proloog tijdritjes is dat het te kort is om een beetje spannend in beeld te brengen.

Reacties zijn gesloten.