Tour 2025: Voorbeschouwing etappe 7 naar Mûr-de-Bretagne – Is Mathieu van der Poel na vrijdag nog leider?
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
Julian Dubbeld
vrijdag 11 juli 2025 om 12:50

Tour 2025: Voorbeschouwing etappe 7 naar Mûr-de-Bretagne – Is Mathieu van der Poel na vrijdag nog leider?

De zevende rit brengt mooie herinneringen mee voor Mathieu van der Poel. De Nederlander boekte in 2021 namelijk zijn eerste ritzege in de Ronde van Frankrijk op de Mûr-de-Bretagne. Kan de Nederlander – nu in het geel – opnieuw toeslaan op de Bretoense helling? WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

Vrijdag komt de Tour de France terug op een plek waar vier jaar geleden een van de meest iconische overwinningen in de Tour van de afgelopen jaren werd geboekt: de Mûr-de-Bretagne, waar Mathieu van der Poel na een dubbele aanval wist te winnen en deed waar zijn opa Raymond Poulidor nooit in slaagde: het geel pakken in de Tour de France. Waar de publiekslieveling ook wel bekend stond als Eeuwige Tweede – vanwege acht podiumplekken in het eindklassement van de Tour, maar nooit de eindzege – won Poulidor zeven ritten in de Tour, Milaan-San Remo, de Ronde van Spanje en behaalde hij drie keer WK-brons en een keer WK-zilver.

Genoeg over Poupou, daar is in RIDE Magazine meer over te lezen in een terugblik met de familie Van der Poel op die bewuste rit uit 2021. Deze etappe begint in Saint-Malo, een havenstad in Bretagne. Aldaar is de oude stadsmuur nog aanwezig. Het gedeelte dat daarbinnen valt noemt men Intra-Muros of Ville Close, de afgesloten stad. Daar hadden de Duitsers zich tijdens de Tweede Wereldoorlog ook verschanst. De geallieerden hadden de grootst mogelijke moeite om Saint-Malo in te nemen. Een groot deel van de historische stad werd daarbij verwoest.

Vrijdag 11 juli 2025, Tour de France: Etappe 7 (197 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 7
Routekaart voor Etappe 7
Start:
12:10 ( Saint-Malo)
Finish:
16:39 ( Mûr-de-Bretagne)

Die stadsmuur dankt Saint-Malo aan – hoe kan het ook anders – de vestingbouwer Vauban. Maar er is meer historie. In 1491 stond de wieg van Jacques Cartier in Saint-Malo. Hij werd later een zeevaarder en ontdekkingsreiziger. Cartier ontdekte het land wat we nu kennen als Canada. De Fransman zette voet aan wal bij de nederzetting Stadacona, niet ver van wat nu Québec is. 

Bij zijn tweede reis voer hij verder de Saint Lawrence-rivier op en kwam tweehonderd kilometer verderop terecht bij de volgende nederzetting, genaamd Hochelaga. Daar bracht de inheemse bevolking Cartier en zijn mannen een heuvel op, waar ze door hen vriendelijk het weidse uitzicht werd aangeboden. De ontdekkingsreiziger doopte die heuvel om tot Mont Royal. Daar is later die andere bekende wielerstad uit Canada rondom gebouwd: Montréal.

Terug naar het heden, terug naar Saint-Malo. Daar telt de zevende rit 194 kilometer en gaat van Saint-Malo dus naar de historische Mûr-de-Bretagne. Vanaf die plek wacht een glooiende rit met het venijn in de staart. Op de slotklim van de Muur met een lengte van twee kilometer en een gemiddelde stijging van 6,9% gaat het vermoedelijk gebeuren in deze etappe. 

Opvallend is dat de Mûr-de-Bretagne net als in 2021 twee keer is opgenomen in de finale. Op 17 kilometer van de finish staat de klim voor het eerst op het menu, waarna het peloton nog een korte lus in de omgeving maakt. Op twee kilometer van de finish keren de renners terug aan de voet van Mûr-de-Bretagne. Daar kennen we de opvolger van Van der Poel, Dan Martin, Alexis Vuillermoz en Cadel Evans, de eerdere vier winnaars.


Klassementen

Tour de France 2025
Ritwinnaar en leiders in klassementen na etappe 6

Favorieten

De Tour van Mathieu van der Poel is in principe al geslaagd. Hij schreef de tweede etappe op zijn naam, droeg drie dagen het geel en heroverde de trui – na het kleinood één dag kwijt te zijn geweest – nipt in de etappe van donderdag. Zijn honger zal echter nog niet gestild zijn. De Nederlander zal maar wat graag willen schitteren in deze zevende etappe naar Mûr-de-Bretagne. Vanwege de geschiedenis die hij heeft met deze helling, waar hij uitstekend uit de voeten kan. Maar ook omdat hij nog nooit een Touretappe won in de gele trui. Dat zal een bucketlist-dingetje voor hem zijn. 

Mathieu van der Poel – foto: Cor Vos

Om het geel te verdedigen, zou Alpecin-Deceuninck overigens wel kunnen overwegen om een kopgroep met ongevaarlijke vluchters de ruimte te geven. De voorsprong van Van der Poel op Pogacar bedraagt immers slechts één seconde, dus als de bonificaties weg zijn, is de kans groter dat hij de trui behoudt. Maar gaat een kampioen als MVDP een dergelijk gevecht uit de weg? Dat lijkt ons onwaarschijnlijk.

Het is natuurlijk even afwachten hoe goed Van der Poel hersteld zal zijn van zijn inspanningen op weg naar Vire-Normandie. Hij moest toch behoorlijk diep gaan in de laatste kilometers. Maar als hij de batterij weer op kan laden, maakt hij zeker kans op de ritzege. Per slot van rekening is de Nederlander de laatste winnaar op de Muur. Nog een reden voor Alpecin-Deceuninck om te controleren en Van der Poel naar de finish te brengen: de Nederlander kan ten opzichte van de pure sprinters weer uitlopen in de strijd om de groene trui.

Tadej Pogacar (r) slaat een klein gaatje met Jonas Vinegaard (l) – foto: Cor Vos

Hoe dan ook zal Van der Poel het niet gemakkelijk krijgen om zijn tweede ritzege binnen te halen. Dat heeft vooral te maken met die ene man: Tadej Pogacar. Gezien zijn prestaties van de eerste Tourweek, zal de Sloveen lastig te kloppen zijn op de Mûr-de-Bretagne. Op de loeisteile Rampe Sant-Hillaire, in de vierde rit naar Rouen, kletste hij Van der Poel al eens uit het wiel. De percentages op de Mûr-de-Bretagne zijn iets minder heftig, maar ook deze klim moet Pogi perfect liggen. In 2021 werd hij er al eens tweede. Vier jaar later is hij de topfavoriet voor de zege.

Meer nog dan Van der Poel is Jonas Vingegaard vrijdag misschien wel de voornaamste uitdager van Pogacar. De Deen van Visma | Lease a Bike is op papier wat minder explosief dan de twee genoemde namen, maar lijkt op dat vlak wel flink wat progressie te hebben geboekt. Hij bleef bijvoorbeeld als langste in het spoor van Pogacar op de Rampe Sant-Hillaire. Weliswaar moest hij daar even een klein gaatje laten ten opzichte van de Sloveen, maar hij knokte zich net voor de top toch weer terug in het wiel. De tegenvallende tijdrit van de dag nadien lijkt hij alweer te hebben verwerkt. Vingegaard was op de punchaankomst van donderdag opnieuw goed bij de pinken.

Kévin Vauquelin (l) met Oscar Onley direct achter hem – foto: Cor Vos

Terwijl Vingegaard in de tijdrit veel tijd prijsgaf, maakte Kévin Vauquelin rond Caen juist veel indruk. Alweer. De Fransman van Arkéa-B&B Hotels laat zich in de eerste Tourweek van zijn beste kant zien en is gemaakt voor punchaankomsten als de Mûr-de-Bretagne. Dit voorjaar werd hij nog tweede op een andere Muur, de Mur de Huy uit de Waalse Pijl. Vauquelin wist daar nog het dichtste bij een ontketende Pogacar te blijven.

Oscar Onley houdt ook wel van dergelijke finales, zoals hij nog liet zien in de vierde Touretappe naar Rouen. De nog maar 22-jarige Brit van Picnic PostNL werd daar derde achter Vingegaard, Van der Poel en de winnende Pogacar. Twee dagen eerder was hij zesde in Boulogne-sur-Mer. Kortom: Onley, die ook al een goede Ronde van Zwitserland reed, zit er telkens bij. Dat geldt ook voor Romain Grégoire, die respectievelijk vierde (Boulogne-sur-Mer) en vijfde (Rouen) werd in de genoemde etappes.

Evenepoel rijdt in de witte trui – foto: Cor Vos

Voor Remco Evenepoel verliepen het openingsweekend van de Tour enigszins teleurstellend, maar in Rouen stond hij alweer zijn mannetje en een dag later sloeg hij toe in de tijdrit. De Belg lijkt dus beter en beter te worden. Of dat genoeg zal zijn om op de Mûr-de-Bretagne mee te spelen voor de overwinning, is afwachten. Evenepoel heeft de laatste jaren zijn eindschot op zulke hellingen aangescherpt, maar de echte springveren aftroeven in de Tour, is nog een ander verhaal. Schrijf hem echter nooit bij voorbaat af.

Dat doen we ook niet bij Primoz Roglic, die ooit de koning van de korte klimmen was. We kunnen echter niet ontkennen dat de sleet er wat op lijkt te zitten bij de Sloveen. Vooral mentaal. Hij fietst volkomen relaxed, maar daardoor ook wat gelaten rond, alsof het hem allemaal niet zoveel interesseert. Komt op de Mûr-de-Bretagne, waar hij in 2021 derde was, de ommezwaai? Zo niet, dan hebben ze bij Red Bull-BORA-hansgrohe ook nog Floran Lipowitz in de gelederen. De Duitser verloor op weg naar Rouen behoorlijk wat tijd, maar toonde zich ook al in de eerste dagen van de Tour. Houd hem maar in de gaten.

Florian Lipowitz is bezig aan zijn eerste Tour – foto: Cor Vos

We noemen we ook nog Amstel Gold Race-winnaar Mattias Skjelmose (die donderdag wel wat tijd verloor door een val), zijn ploegmakker Thibau Nys (Lidl-Trek), Matteo Jorgenson, Wout van Aert (Visma | Lease a Bike), Marc Hirschi, Julian Alaphilippe (Tudor), Jenno Berckmoes (Lotto), Santiago Buitrago (Bahrain Victorious), Axel Laurance (INEOS Grenadiers), Tobias Halland Johannessen (Uno-X Mobility) en João Almeida (UAE Emirates – XRG).

Enkele van deze jongens zouden het ook via de vlucht kunnen proberen. Net als bijvoorbeeld Aurelién Paret-Peintre (Decathlon AG2R La Mondiale), Alex Baudin (EF Education-EasyPost), Pablo Castrillo (Movistar), Clément Champoussin, Simone Velasco (XDS Astana), Joseph Blackmore, Alexey Lutsenko (Israel-Premier Tech), Valentin Madouas, Quentin Pacher (Groupama-FDJ), Mauro Schmid (Jayco AlUla), Louis Barré (Intermarché-Wanty), Neilson Powless (EF Education-EasyPost),Quinn Simmons (Lidl-Trek), Frank van den Broek (Picnic PostNL) en de winnaar van donderdag: Ben Healy (EF Education-EasyPost).

Deelnemerslijst (Cyclingflash.com)
Website organisatie


Weer en tv

Het wordt vrijdag warm en zonnig in Bretagne. De lucht is strakblauw, de kans op neerslag zo goed als nul procent en het kwik stijgt tot zo’n 25 graden Celsius. De wind (4 Beaufort) komt uit het noordoosten.

De zevende etappe is van start tot finish live te zien op Eurosport 1 en via HBO Max. Ook de NOS en Sporza beschikken over de uitzendrechten voor de Ronde van Frankrijk en zijn er dus live bij. Voor de exacte uitzendtijden kun je altijd terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.


In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
53 Reacties
10-07-2025 20:16
Misschien moet eve niet koel (evekoel) vooraf even de beste tactiek doorgeven. Hoeft hij achteraf niet aldoor dom commentaar te geven:-)
    10-07-2025 20:58
    Hoe bedoel je ?
    10-07-2025 21:03
    Wat snap je niet just me? Oh wacht, zelfde strategie
    10-07-2025 22:52
    Ondanks dat ik dit in mijn praktijk wel vaker tegen kom, blijft die pathologische fascinatie voor bepaalde beroemdheden, bijvoorbeeld sportlieden, me toch steeds weer boeien. Is het gebrekkige hechting met de ouders, een afwijzing ergens vroeg in de jeugd, of gewoon een afwijking die door de GGZ moet worden aangepakt?
    11-07-2025 08:09
    Edit redactie: Houd het netjes in de comments en richting andere leden.
10-07-2025 22:11
Winnen in de gele trui maakt de cirkel rond. Reuze knap dat MvdP zich in deze positie gemanoeuvreerd heeft. De opdracht is ontzettend moeilijk, maar het team zal er alles aan doen om hem die eenmalige kans te geven.
    11-07-2025 07:34
    Haha, deze tekst had zo uit het persbericht van Alpecin kunnen komen.
10-07-2025 20:27
Kan me niet voorstellen dat MvdP morgen de trui behoudt. Als je ziet wie hij vandaag moest laten rijden in de finale, dan is hij morgen kansloos tegen de echte kleppers
    11-07-2025 08:43
    Ik denk dat Visma dat niet laat gebeuren, die willen Pogacar in het geel te hebben om hem extra te vermoeien met allerlei plichtplegingen
    11-07-2025 10:24
    Rit 6 was echt wel veel zwaarder dan rit 7. zaten zoveel "vieze" meters in + mvdp moest de kopgroep draaiend houden de 1e 50 km van de vlucht. als je de top 20 ziet, zie je alleen renners van 65kg of minder op Simons na, maar die heeft vandaag uitgekozen en al een paar dagen rustig aangedaan. Op de 2e klim van de dag kwamen ze met 20/30 man in de 1e groep over de top, dat kost MvdP veel meer kracht dan de rest van de ontsnappers
10-07-2025 20:47
Gezien we dit weekend 2 vlakke ritten krijgen, zullen de klassementsrenners zeker de degens willen kruisen op deze aankomst. UAE zal niet noodzakelijk willen rijden om het geel te verdedigen dus is de kans groot dat een sterke groep vluchters voorop blijft. Nog eens enkele Fransen die zich laten zien in de vlucht wellicht en erachter een sprintje tussen de toppers op een ruime achterstand waar Pogacar nog wat extra tijd pakt op de rest.
    10-07-2025 21:01
    Even een kleine aanvulling, als er een vlucht vooruit blijft (de tactiek die ik je al eerder aangegeven heb) zal er door de klassementsmannen niet veel gebeuren.
    Ook zal pogacar zich daar niet vermoeien voor 3 seconden… wellicht is er dan een kans aanwezig dan van de poel meekan en het weekend nog in het geel kan rijden…
    Dus eigenlijk was zijn keuze van vandaag nog helemaal niet zo vreemd (al had hij op een stuk meer tijd gehoopt).. dus al je eerdere commentaar kunnen we plaatsen onder de noemer onzin
    10-07-2025 21:19
    Antoin Antoin Antoin, word je daar zelf nu niet moe van ? Het is grappig hoe je jezelf in allerlei bochten wringt om
    Toch maar niet te moeten toegeven dat je er keer me keer naast zit. Je plaat blijft serieus hangen. Je mag nog tien keer je stelling herhalen, de komende 2 weken zal bewezen worden wie gelijk had, en ik ben er vrij gerust in :-)
    10-07-2025 22:56
    Je neerbuigende reacties mag je van mij achterwege laten.
    10-07-2025 22:59
    @Antoin
    Je neerbuigende reacties mag je van mij gerust achterwege laten. Dat houdt het een stuk gezelliger en is leuker om te lezen.

    Ik gok overigens ook op een vluchter, Madouas of zo.
    11-07-2025 10:25
    @evekoel met welke stelling zit ik erboven twee weken dan flink naast. Het hele jaar zeg ik al dat pogacar met twee vingers in zijn neus de Tour wint (zonder pech).
    Ben vrij benieuwd over welke stelling je het precies hebt, of denk je dat evenepoel er met de gele trui vandoor gaat in Parijs?
10-07-2025 20:06
Matje moet dan wel een beetje hersteld zijn van vandaag. Hij zat er goed doorheen en de beklimmingen in de finale zijn morgen niet echt minder lastig.
10-07-2025 22:24
Morgen vlucht weg met de winnaar aan boord. Op de muur richting aankomst probeert Vlab Van der poel te lozen om Pogacar in het geel te krijgen. Beetje kinderachtig treiteren zeg maar. Maar wel hun goed recht om hun eigen tactiek te bepalen natuurlijk
    11-07-2025 08:44
    Dan mogen ze weleens serieus verbeteren. En waarom zouden ze? Welk belang hebben ze? Ook TVLAB heeft meer belang bij het laten slagen van de vlucht. Winst voor Pogi betekent ook meer seconden winst op Vingo.
    11-07-2025 08:48
    @Boomie
    Winnaar zit gewoon in de vlucht. Daaarachter zal Visma het wel hard maken om VDP te lossen, en zo Pogacar in het geel te dwingen.
    11-07-2025 11:42
    Pffff dat gedoe over Visma en Pogi in geel krijgen, worden jullie daar nu zelf niet moe van?
    Laat ze eerst eens naar hun kopman Vingegaard kijken. Die heeft al slechtere dagen dan Pogi gehad.
10-07-2025 23:56
Ik zou Mathieu hier graag zien winnen. Het hangt er wel totaal vanaf hoe hij hersteld is van vandaag, zo'n etappe in lange vlucht met zelfs kramp in de laatste 20 km is natuurlijk niet de fijnste voorbereiding op een dag als morgen waarin er flink gevlamd moet worden bergop. In een normale situatie denk ik dat hij op deze klim zelfs nog met deze superbe Pogacar mee zou kunnen, nu is het afwachten hoe morgen die eerste keer Mur de Bretagne eruit ziet. En aan de andere kant in het weekend hoeft Mathieu relatief gezien niet zo aan de bak, dus alles mag er morgen uitgeperst worden. Groene trui veel minder relevant dan een etappe overwinning wat mij betreft.
    11-07-2025 07:36
    Eens over die etappeoverwinning. Jammer dat ze dat bij Alpecin gisteren voor de etappe niet bedacht hadden.
10-07-2025 21:06
Vier jaar geleden was dit echt een kippenvel moment toen Mathieu het schier onmogelijke deed voor zijn opa! Voor altijd zal de aankomst op de Mûr-de-Bretagne 1 van de beste sportmomenten blijven. Morgen lijkt me dat niet haalbaar na twee dagen zeer diep te zijn gegaan, but we always have Paris.
    10-07-2025 22:24
    Ik vond etappe 2 dit jaar vetter
    11-07-2025 13:36
    Was vetter, maar het sentiment van vier jaar geleden maakte het een groots sportmoment!
11-07-2025 07:53
Ik wil gewoon dat Nys zich een keer laat zien. Ik heb ‘m niet voor niets meegenomen in m’n pouletje.
    11-07-2025 09:58
    Ik zag hem gisteren vrij duidelijk aan de staart van het peloton hoor, en ze hadden ook een intermezzo-interview met hem.
11-07-2025 11:26
Vanavond nog in het geel of niet: voor Alpecin is deze Tour alvast geslaagd. Alleen natuurlijk jammer van Philipsens val.
10-07-2025 19:13
Wie gaat dit controleren dan?
    10-07-2025 19:36
    Arkea en FDJ? Het is niet de moeilijkst te controleren etappe.
    10-07-2025 19:51
    De UCI en Thomas De Gendt.
10-07-2025 19:50
MvdP moet al voor de Mur gaan, Pogi hoeft niet en Visma ook niet per se, dat hellende stuk voor de afzink?
    10-07-2025 19:54
    Of op de eerste keer Mur, dat probeerde hij 4 jaar terug ook.
    10-07-2025 20:14
    Toen was die rit op dag 2 en nu op dag 7, ik vrees dat er al zoveel vermoeidheid in het peloton zit dat dit voor de klasssementsmannen gaat zijn.
    10-07-2025 20:43
    Na vandaag zal MVDP al blij zijn als ie het peloton kan volgen, t kan niet elke dag feest zijn he.
    10-07-2025 20:54
    Zijn voordeel is wel dat ze met snelheid op het steilste stuk komen.

    Een aanval voor de muur lijkt me echt totaal zinloos, iedereen wilt daar vooraan zitten en het tempo zal enorm hoog zijn
    10-07-2025 20:55
    @evekoel maar wat is nu de tactiek van de dag… of krijgen we achteraf weer het geneuzel…
    10-07-2025 22:14
    Waarom heeft Wout geen ster? Die heeft 6 dagen met de rem erop gereden om morgen toe te kunnen slaan. Is trouwens ook al voorspeld hier in de reacties.
10-07-2025 20:17
Deze gaat trouwens gewoon naar de vlucht van de dag
10-07-2025 20:36
Is het daar open? Wind staat precies goed voor waaiers
    10-07-2025 21:00
    Waar precies dan ?
10-07-2025 21:18
Mijn top 3 voor morgen Pogi, Vauquelin en Onley. Jullie?
    10-07-2025 21:31
    Gewoon vlucht van de dag winnaar
    11-07-2025 03:23
    hulde voor het tapijt!!!!
    11-07-2025 08:43
    Als rit 6 voor de vlucht geef ik de vluchters ook een kans in 7. Herkansing dus voor die gasten die gisteren achter het net hebben gevist. Ik zeg Grégoire. Die heeft gisteren laten lopen. AK krijgt nog kansen genoeg in het hooggebergte. Parijs is immers nog ver.
    11-07-2025 08:46
    Ik denk dat het voor de vlucht zal zijn, dan zijn de boni's weg.
    Daarachter zal Visma het hard maken om VDP te lossen, en zo Pogacar weer in het geel te dwingen.
10-07-2025 21:20
Thibau Nys gaat toch proberen, maar of dat voldoende zal zijn om met de besten mee te kunnen, daar vrees ik voor.
    11-07-2025 09:15
    Ik mag lijen dat kleine Nys het haalt. Dat zou een mooie stunt zijn. Samen met Alaphilippe naar de streep en Alaphilippe die als eerste moet gaan zitten. Mooi scenario voor vanmiddag, ik doe het ervoor.
    11-07-2025 09:37
    Het gaat gewoon te hard voor Nys in de tour, die moet het hebben van rustige dagen met een punchy einde. Hij zou hoge ogen kunnen gooien in de Vuelta.
10-07-2025 21:25
Gaat lastig worden morgen, maar wie weet
10-07-2025 22:11
Vakkelin morgen in das Gelbe !
11-07-2025 10:35
Mocht ik van Alpecin zijn, zou ik durven gokken en proberen om MVDP zelf mee te laten schuiven in een grote ontsnapping van een man of 20-30 met 2-3 ploegmaats erbij. Als je de huidige top-10 bekijkt zijn er 2 van UAE, 2 van VLAB, 2 van Redbull en 1 van Soudal, en geen van die ploegen zal willen controleren. Blijven over: EF (maar Healy zal zelf wel paraplu zijn na gisteren) en Arkéa voor Vauquelin, maar die lijken me niet sterk genoeg en die zie ik misschien zelfs zelf meeschuiven.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine