Tour 2025: Voorbeschouwing etappe 2 naar Boulogne-sur-Mer – Mooie kans voor Van der Poel en Van Aert
De Tour de France had de laatste jaren weinig te bieden voor renners van het kaliber Mathieu van der Poel en Wout van Aert. De opdracht na de oersaaie eerste week van vorig jaar was voor parcoursbouwer Thierry Gouvenou daarom glashelder: kansen creëren voor aanvallers. Zo geschiedde, want in deze tweede etappe kunnen puncheurs meteen hun hart ophalen. WielerFlits blikt vooruit!
Parcours
De tweede etappe van de Tour de France 2025 is een heuvelachtige rit van 209 kilometer van Lauwin-Planque naar Boulogne-sur-Mer, met een finale die perfect is voor punchers als Mathieu van der Poel en Wout van Aert. Al moeten we daarbij meteen opmerken dat Tadej Pogačar hier wellicht ook meteen eens wil testen hoe scherp en goed de concurrentie is.
In deze etappe moeten de renners meer dan 2.100 hoogtemeters overwinnen. De lastigste hoogtemeters bevinden zich in de laatste tien kilometer. De Côte de Saint-Étienne-au-Mont (900 meter, 10,8%) en de Côte d’Outreau (800 meter, 7,9%) zijn de twee pittige kuitenbijters die de koers in de finale kunnen beslissen. Na de tweede klim rest er nog 5,5 kilometer naar de finish in Boulogne-sur-Mer, waar de laatste kilometer lichtjes omhoog loopt.


- Start:
- 12:15 ( Lauwin-Planque)
- Finish:
- 17:20 ( Boulogne-sur-Mer)
De etappe van zondag voert door het Département du Nord. Dit departement staat bekend om zijn pittige heuvels, akkers en ruige kustlijn. Wat betreft de televisie-beelden kunnen we dus fraaie shots verwachten. Verder doet dit departement bij vlagen Vlaams aan, wat heet: het lokale dialect heeft Vlaamse woorden en ook hier kun je in café-restaurants terecht voor stevige stoofvleesgerechten met bier. Het hoofd van de renners zal hier zondag echter niet naar staan: er wachten nieuwe kansen op een gele trui en een ritzege.
In de aanloop naar de finale rijden de renners door glooiend landschap met naast de twee heuvels in de finale nog twee beklimmingen met bergpunten: de Côte de Cavron-Saint-Martin (1,2 km, 5,6%) na 103 kilometer en de Côte du Haut Pichot (1 km, 10,3%) na 179,5 kilometer. Of we hier al vuurwerk kunnen verwachten, is nog maar de vraag. In de laatste vijf kilometer wacht nog de Côte d’Outreau (800 meter aan 8,8%) en de oplopende finish naar Boulogne-sur-Mer van 1 kilometer.
Finishplaats Boulogne-sur-Mer heeft een rijke geschiedenis als finishplaats in de Tour, met winnaars zoals Peter Sagan (2012), Erik Zabel (2001), Jean-Paul van Poppel (1994) en Norbert Callens (1949), die allemaal in de stad aan de Opaalkust zegevierden. Het herbergt bovendien de grootste vissershaven van Frankrijk. Wie gooit hier een lijntje uit en hengelt een vette vis binnen? De ritzege lijkt immers ook meteen goed voor de gele leiderstrui. Valt er meteen of opnieuw te juichen voor Belgen of Nederlanders?
Klassementen
Favorieten
Mathieu van der Poel heeft een aantal jaar moeten wachten op een Tour de France die op zijn lijf is geschreven, maar heeft hem in 2025 eindelijk gekregen. De Nederlander vertolkte in de openingsrit naar Lille meteen een hoofdrol, door Jasper Philipsen – voor hem zal het zondag te zwaar zijn – naar de zege te gidsen. Dat doet ons vermoeden dat het met de scherpte wel goed zit bij de Nederlander. Van der Poel heeft zijn zinnen gezet op rit twee naar Boulogne-sur-Mer en krijgt met de twee punchy, maar niet te lange klimmetjes in de finale een parcours op maat.
Er zijn twee namen die we in combinatie met Van der Poel dan meteen moeten noemen: Tadej Pogacar en Wout van Aert. Ook zij zullen vrij spel krijgen zondag. Voor Pogacar geldt dat hij Van der Poel op het laatste klimmetje moet zien te lossen, voor Van Aert geldt dat hij moet zien aan te klampen om het mogelijk in een sprint af te kunnen maken.

foto: Cor Vos
Het voordeel voor Van Aert dan weer is dat hij zich omringd gaat zien met sterke ploeggenoten die, als Van Aert bij blijft, alles in het werk zullen stellen om de Belg naar de zege te piloteren. We noemen dan vooral Jonas Vingegaard – die ook de aangekondigde aanval van Pogacar moet gaan beantwoorden – en Matteo Jorgenson. Vingegaard is wat dat betreft zelf ook een dikke kanshebber. In het Critérium du Dauphine zagen we al dat de Deen flink aan zijn explosiviteit heeft gewerkt.
De kans dat we de winnaar van de rit al benoemd hebben, is nu al levensgroot. Toch zetten we Remco Evenepoel voor de zekerheid toch ook maar bij de eerste vijf. Als de Belg meezit, kan hij verrassen in de slotkilometers met een uitval. Pogacar en Vingegaard zullen deze dagen toch vooral op elkaar aan het letten zijn.

Remco Evenepoel en zijn vrouw Oumi – foto: Cor Vos
En verder? Wordt het toch al snel kijken naar puncheurs van de tweede rij – met alle respect. Mannen die misschien hopen op een scenario zoals met Victor Lafay twee jaar geleden in het Baskenland. Het zijn mannen als Kévin Vauquelin, Romain Grégoire en Axel Laurance, die allemaal in heel behoorlijke conditie zijn. Alex Aranburu kan dan weer het verschil maken in een afdaling én is ook nog eens heel rap.
Naar wie gaat de laatste ster dan? We kunnen aan klassementsmannen als Primoz Roglic en Joao Almeida denken, maar geven hem toch aan een sprinter die ook nog een beetje bergop kan rijden. Biniam Girmay is dan – zeker na zijn tweede plaats van zaterdag – de man die nog in de sterren valt. Thibau Nys valt er net buiten, hij kwam in de openingsrit ten val.
Weer en TV
De coureurs hebben het niet getroffen in het openingsweekend van de Tour de France. Ook zondag wordt het namelijk herfstig weer in de Tour. In finishplaats Boulogne-sur-Mer voorspelt Buienradar 18 graden, bewolking en een beetje regen. Nog vervelender: er wordt windkracht 4 uit het westen voorspeld. Voor de tv-tijden kun je terecht in onze tv-gids.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

gisteren dook ie uit zichzelf de berm in terwijl er gewoon nog plek was.
Je zegt dat deze voor van der Poel gaat zijn om vervolgens je eigen zin te ontkrachten dat het niet zeker is dat hij wint.
Je had beter 'massa is kassa' kunnen zeggen
Ik vond die gisteren maar rondrijden als een slappe drol. Ow ... ja ... natuurlijk.
zal hij wellicht ook dik in orde geweest zijn, maar past hij
geregeld ook graag zijn spaarmodus toe en zegt hij : " Mij
niet bellen.....ik moet me sparen voor de ritten waar ikzelf
veel kans maak om te winnen "
Neen.
Als ge betweterig gaat doen, doe het dan wel goed. De laatste 50km veranderen ze van richting en gaat de wind wel degelijk meerdere keren schuin in de zij staan. Ideaal voor waaiers. Er zijn ook een paar open stukken waar het al voor de eerste zwaardere beklimming zou kunnen scheuren.
Naar mijn informatie is het na de tussensprint windtechnisch het beste stuk. Maar dan is het nog 50 km.
Waaierkansen richting het einde, met westenwind in de flank vlak voor de pukkeltjes. Regenachtig, gladde wegen, etc.
209 km.
De ploegen van de klassementsmannen gaan het nog niet (vol) doen vermoed ik, Lidl ook niet meer nu Nys op de grond heeft gelegen en bij mannen als Grégoire en Vauquelin stel ik me de vraag of die hun ploeg vol aan het werk willen zetten als ze weten dat ze dan mannen als Van Der Poel en Pogacar naar de streep brengen.
Op dat vlak zou ik dus zeggen: Ofwel rijdt er een vlucht met (schaduw)favorieten naar de streep na een aanval van 1 van de (schaduw)favorieten, ofwel zit Philipsen nog bij de groep die sprint om de zege.
Die zou ik toch minimaal 1 ster hebben gegeven.