Tour de France 2020 gaat naar minder grote hoogte

vrijdag 2 augustus 2019 om 10:47
Tour de France 2020 gaat naar minder grote hoogte

De Col de l'lseran - foto: Cor Vos

De 106e editie van de Tour de France is pas net ten einde, maar er wordt al druk gespeculeerd over de Tour van volgend jaar. Een ding is zeker: de renners zullen niet zo vaak boven de tweeduizend meter klimmen. “Het is duidelijk dat we in 2020 naar minder grote hoogte gaan”, zo citeert La Provence Tourbaas Christian Prudhomme.


De Tourorganisatie koos dit jaar nog voor zeven beklimmingen boven de tweeduizend meter, waaronder de Col du Tourmalet, de Col d’Izoard en de Col de l’Iseran. Prudhomme kiest nu voor een andere aanpak, wellicht ingegeven door de problemen in de afdaling van de Iseran en de daaropvolgende neutralisatie van de etappe.

Het was al bekend dat de 107e editie van de Tour zal beginnen in Nice, dat net als in 1981 Le Grand Départ zal organiseren. Verder denkt de Tour aan een finish op het Circuit Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet, waar ook de Formule 1 van Frankrijk wordt gehouden. Dit jaar won Philippe Gilbert er nog een etappe in de Tour de la Provence.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Utrecht19 2 augustus 2019 om 10:57

De hoogte maakt me niet perse uit als ze er maar weer een variërend parcours van maken met liefst een heuvelrit in de eerste etappe rond Nice. Heb je veel type renners die voor de eerste gele trui kunnen strijden.

bosstime 2 augustus 2019 om 11:20

eerste 2 etappes zijn toch al bekend? vooral 2e rit is pittig, met 2 echte bergen erin.

Utrecht19 2 augustus 2019 om 11:57

Excuus had ik even gemist

hartstikkebedankt 2 augustus 2019 om 10:58

Volgend jaar hopelijk (weer) tijd voor:
– Mont Ventoux (hopelijk een klimtijdrit en dan géén TTT volgend jaar)
– Mont du Chat
– Col du Granon
– Hautacam
– Plateau de Beille
– Aspin

Marik 2 augustus 2019 om 11:02

En weer eens een afsluitende tijdrit in Parijs

rosencrantz 2 augustus 2019 om 11:46

Er zijn geruchten (veel aannames en van horen zeggen, maar speculeren is nu eenmaal leuk) over de Ventoux, namelijk een rit met een dubbele beklimming. Eenmaal via Malaucene en eenmaal via Bedoin

Voor de rest zouden ze volledig westwaarts gaan, Pyreneeën (light) in de eerste week (wat in principe niet kan als de volgorde Alpen-Pyreneeën wordt gerespecteerd).

Verder ook nog sprake van eerste rustdag (6 juli) in La Rochelle met daarna een rit Ile de Ré – Ile d’Oleron en daarna La Rochelle-Poitiers

Ten slotte lijkt een aankomst in Zwitserland ook vrij zeker.

Allemaal geruchten uiteraard. Doe er uw voordeel mee (of niet)

Lalsacien 2 augustus 2019 om 15:16

@rosencrantz Bron velowire…..

josi 2 augustus 2019 om 11:04

De problemen op de Iseran hadden volgens mij weinig met de hoogte te maken. Als kijker zal het me verder worst wezen hoe ver boven zeeniveau ze precies komen. Een hogere berg staat niet gelijk aan meer spanning of meer strijd.

gavirialaphilippe 2 augustus 2019 om 11:10

Lol, aangezien er een fransman moet winnen en ze hebben door dat ze bernal niet gaan kloppen op 2000+

ief 2 augustus 2019 om 11:50

+1

Panache 2 augustus 2019 om 12:41

Onzin. Parcours 2020 ligt al in grote lijnen vast. Op Bernal kan pas in 2021 aangepast worden.

Jungle Man 2 augustus 2019 om 11:10

Hopelijk ook weer eens een echte kasseienrit, maar als ze in Nice starten, zijn ze daar wel ver van verwijderd.

Niels22 2 augustus 2019 om 15:19

Noord-Frankrijk zal wel eens totaal vermeden kunnen worden gezien de start in Nice en je ook nog heen en weer moet van de Pyreneeën naar de Alpen (of andersom)

skylimit 2 augustus 2019 om 11:17

Met onverwachte omstandingheden kan je toch geen rekening houden. De hoogte was ook niet het probleem, problemen ontstonden / waren elders op de route.
Het enige wat de organisatie kan doen voor de volgende tour is een goed alternatief beschikbaar te hebben.
Meer heuveletappes kunnen de koers interessanter maken dan een bergetappe met 2 hoge cols en daarna een afdaling.

Voorgeborchte 2 augustus 2019 om 11:31

Wel verbazingwekkend dat in de hele resem comments hierboven Alaphillippe nog niet vermeld is!

katerkop 2 augustus 2019 om 11:32

En dus offer jij je maar op?

Voorgeborchte 2 augustus 2019 om 11:37

Iemand moet het doen… Er waren te veel “volgend jaar zullen er wel minder etappes op grote hoogte zijn om Alaphilippe te helpen”-comments aan het einde van de Tour om deze discussie nu niet te hebben.

rosencrantz 2 augustus 2019 om 11:48

Lijkt mij ook overbodig. Als hij al de Tour rijdt, dan lijkt mij dat alleen maar om een week later Olympisch kampioen te worden.

Janventje 2 augustus 2019 om 11:45

De Joux Plane en omgeving zou weer eens mooi zijn. Niet te hoog maar wel vreselijk lastige col

Polleke 2 augustus 2019 om 11:47

Alaphilippe is niet te helpen zolang er 5 echte bergritten zijn, ongeacht de hoogte…

Brummel 2 augustus 2019 om 12:45

Ik zou me meer zorgen maken over rotondes

SprintMaster 2 augustus 2019 om 12:47

Lijkt me prima. De Ventoux, La Plagne of Les Arcs zijn ook mooie aankomsten.

ivo001 2 augustus 2019 om 13:19

Ik ben voor, anders wordt het te lastig voor Valverde om te winnen.

Jan Blokland 2 augustus 2019 om 14:56

Als er daarvoor in de plaats tevens ook wat kortere ritten komen met beklimmigen van 10 tot 15% hoeft dat geen nadeel te zijn.

Wildebert 4 augustus 2019 om 10:54

Niet te hoog, tijdrit op het eind, hoop dat Tom’s knie goed herstelt en Tom weer hongerig is.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.