Tour de France 2019: Alles wat je moet weten

Door , vrijdag 26 oktober 2018 om 12:14

Minder tijdritkilometers en meer aankomsten bergop. Dat zijn de belangrijkste highlights van de Tour de France 2019. WielerFlits analyseert het parcours van de Ronde van Frankrijk 2019.


 

Dit artikel delen:

22 Reacties

Geit in mijn Kelderman 26 oktober 2018 om 12:18

‘Het ene jaar heb je minder tijdrit dan de ander’. Nouja, als je dan toch met zo’n open deur komt is het wel aardig om te zeggen dat de ASO structureel minder tijdrit in zijn Ronde van Frankrijk stopt de laatste jaren. 10 jaar geleden was 75 kilometer tijdrit in totaal doodnormaal, de laatste paar jaar heb je nu al een paar keer minder dan 35 kilometer ITT gehad. In mijn ogen spijtig voor waar een grote ronde voor moet staan, een goede combinatie van alle disciplines in het wielrennen. Nu is het enorm in disbalans.

Verder een leuk item.

Romāns Vainšteins 26 oktober 2018 om 12:37

En we gaan dit type klagen op minder TT km’s net zolang krijgen tot de carriere van Dumoulin voortduurt.

marehoek 26 oktober 2018 om 12:50

+1

Mwielerfan 26 oktober 2018 om 14:12

Gaan we dan ook eerlijk toegeven dag er in de bergen steeds minder verschil gemaakt wordt. En dat dus de itt relatief veel te belangrijk zou worden als we net zoveel kms als in de jaren negentig doen?

Geit in mijn Kelderman 26 oktober 2018 om 14:37

@RV

Je doet net alsof dit een gelegenheidsargument is. Onzin, ik vond in 2016 het ook al een vreemde zet om maar 22 (!) kilometer tijdrit erin te gooien, toen beschouwde niemand Dumoulin als kandidaat voor de eindwinst van de Tour. Ik ben juist een wielervolger die zich kapot ergert aan het overdreven NL chauvinisme dus stellen dat ik dit doe om Dumoulin de Tour te laten winnen is totaler quatsch.

@MWielerfan

Bewijs dat maar eens. Dit jaar is de bergrit verreden met het grootste verschil tussen de nummer één en 10 in een etappe (Finestre rit van Froome). Daarnaast, juist als je twee tijdritten plaatst in het parcours, een voor de bergen en een erna, dwing je klimmers om va banque te gaan in het gebergte. Jouw gedachtegang, als die al klopt, is er een die oorzaak en gevolg omdraait.

Romāns Vainšteins 26 oktober 2018 om 16:27

Ik vind de hele opvatting dat klimmers va banque gaan na al een flinke dreun te hebben gekregen in de TT vrij gekunsteld. Dat is deprimerend lastig met zo'n reeds op 2 min voorsprong staand wattagemonster strak op je wiel en de wetenschap dat er straks NOG zo'n tijdrit aankomt. Wat er dan gebeurt is dat de klimmer van dienst zich hopeloos demarreert.

Het is vrij eenvoudig, om echte bergrenners meer kans te geven haal je er zo veel mogelijk TTKM af. Niet alleen Pinot en Bradet profiteren daarvan maar ook Yates, Landa, Aru, Quintana, Kruijswijk so on. Een tour met eens 0! tijdritten zou ik zeer toejuichen, desnoods gecompenseerd door het jaar er op er 1tje van 100 (1e etappe meteen) in te gooien.

Geit in mijn Kelderman 26 oktober 2018 om 17:22

@RV

Het is toch een kromme gedachte om maar een wezenlijk onderdeel van een grote ronde eruit te halen om de koers spannender te maken. Als op de 4×100 meter wisselslag de grootste verschillen gemaakt worden op de vrije slag gaat het FINA toch ook niet zeggen ‘oh, dan doen we maar twee baantjes schoolslag ipv vrije slag, anders worden de verschillen te groot’.

FDJ 26 oktober 2018 om 21:30

@mwielerfan kul argument natuurlijk. Juist als de pure klimmers in de tt op grotere achterstand staan zullen ze moeten gaan aanvallen. Als Dumoulin 2 minuten pakt in een tijdrit op concurrenten die beter zijn boven 2000 meter plus dan zullen ze risico moeten nemen.

Javier 26 oktober 2018 om 12:36

Heel fijn overzicht. Dank!

klassementsrenner 26 oktober 2018 om 13:13

Dit is een Tour de France voor Bardet en Pinot gemaakt zo hebben de Fransen eindelijk weer een Franse winnaar! Maar ik denk dat er uit Colombia meerdere renners komen om dit Franse feestje te bederven. Eerst maar kijken wie er goed zijn volgend jaar voor ik echt specifieke namen gaan noemen.

Verder zal ik als ik Dumoulin was voor de Giro( zo als de geruchten nu zijn is dat meer een ronde die bij hem past) gaan en dan kijken of de Tour er dan nog in zit.

Eerq 26 oktober 2018 om 13:28

Euh, Romain! Dat kan je wel leuk stellen, maar ik hoor Prudhomme toch echt wel zeggen, ”

TOUR DE FRANCE ASO: ‘Voor ons vooral belangrijk dat er na Hinault weer eens een Fransman wint’ Gepubliceerd op 26 oktober 2018 SHARE TWEET 0 REACTIES
Christian Prudhomme weet ook dat het Tour-parcours in 2019 op maat is voor de twee Franse troeven in het peloton. Romain Bardet en Thibaut Pinot moeten volgens hem gaan zorgen voor een Franse Tourwinnaar sinds lange tijd.

Tot zover, wij kijken niet naar renners bij het ontwerpen van een ronde!

Lalsacien 26 oktober 2018 om 16:49

Gaudu als schaduwkopman net zoals Latour. Guillaume Martin die nog wat stappen zet en Barguil die zijn hoogvorm hervindt. Heb je zo 6 Fransen voor de top 15!

stateofcycling 26 oktober 2018 om 13:58

Dilke duim voor dit filmpje. Lekker informatief en op een leuke wijze gefilmd.

De Brigadier 26 oktober 2018 om 15:00

Jiskefet of Van Kooten en De Bie?

dikkechaap 26 oktober 2018 om 16:24

Uiteindelijk wel slim van de tour natuurlijk: ze wisten dat Froome en Dumoulin toch wel zouden komen dit jaar. Om de rest van de toppers te strikken kan je er maar het best zo weinig mogelijk tijdrit in stoppen (met uitzondering van Thomas, maar dat is weer een verhaal apart).

Wheely 26 oktober 2018 om 16:29

Meer aankomsten bergop en minder tijdritten zorgen er waarschijnlijk juist voor dat renners zuiniger gaan koersen, langer bij elkaar bij blijven en dat aanvallers minder ruimte krijgen.

Romāns Vainšteins 26 oktober 2018 om 16:50

Welke aanvallers ? Die van ‘de wedstrijd in de wedstrijd’ dan toch juist meer ?

Wheely 26 oktober 2018 om 17:32

De aanvallende klassementsmannen bedoel ik inderdaad. Gelukzoekers als De Gendt en Gesink zullen vast wel weer de nodige voorgift krijgen en das ook leuk natuurlijk.

rahimns 26 oktober 2018 om 16:52

Blijkbaar kunnen ze niet veel goeds doen daar in Frankrijk bij het wielerpubliek. Jarenlang werd er altijd geklaagd over de saaiheid en teveel van hetzelfde in de eerste week van de Tour, te veel saaie sprintetappes. Nu hebben ze dan eindelijk geluisterd, een parcours met voor iedereen wat wils en dan lees ik nog alleen maar kritiek. Als je deze profielen zou hebben tijdens de Giro is er alleen maar lofzang, Ik vindt het echt een prachtig parcours met voor iedereen mooie kansen. De aanvallers, de sprinters, de klassementsmannen aan iedereen is ruimschoots gedacht. En natuurlijk had die tijdrit 15 kilometer langer gekund, daar ben ik het ook best meer eens, maar dat de Fransen eindelijk wel weer eens een fransman in het geel willen zien is in dat opzicht ook wel begrijpelijk. Maar zelfs de klassieke renners zullen bij sommige etappes hun vingers aflikken. Maar sommige hebben zo'n afkeer tegen de Tour dat ze daar niets eens meer doorheen kunnen kijken.

FDJ 26 oktober 2018 om 22:47

@Rahimns helemaal mee eens. Daarnaast de Giro heeft dan wel 3 tijdrittten, maar die 8 en 15 kilometer tijdrit leveren weinig verschillen op tussen de favorieten.

Jacco van Stierop 26 oktober 2018 om 17:53

“… met de Arc de Triomphe op de achtergrond”.
Nou, ik zoeken naar dat ding, maar zien doe ik ‘m niet.
Misschien volgend jaar een ander plekje zoeken, Avenue Foch is één van de drukste verkeersaders van Parijs, met het nodige lawaai dus. Hoef je iets minder je stem te verheffen om er bovenuit te komen, wel zo fijn voor degene voor wie dit is bedoeld.

Jean Dumas 27 oktober 2018 om 10:10

Dat lage aantal tijdritkilometers ligt niet specifiek aan de kwaliteiten van Tom, maar – zoals Thijs Zonneveld terecht constateert – aan de schaamteloze aandacht voor de kwaliteiten van Pinot en Bardet, die ook komend jaar de Tour niet gaan winnen. ASO grijpt overal mis, richting Giro en Vuelta, richting serieus wielerpubliek en richting het grote publiek voor de Tour.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.