Tour 2025: Wout van Aert wint solo in Parijs na kletsnat spektakelstuk met eindwinnaar Tadej Pogacar
Tadej Pogačar heeft de Tour de France 2025 gewonnen. De wereldkampioen uit Slovenië was 50 kilometer voor de finish in Parijs al zeker, omdat de tijden geneutraliseerd werden wegens gladheid. Pogačar mocht met Jonas Vingegaard en Florian Lipowitz het eindpodium op. De slotrit draaide met drie keer Montmartre, regenval en finish op Champs-Élysées uit op een spektakelstuk en een ritzege voor een ontketende Wout van Aert.
Na een uitstapje naar Nice keerde de Tour de France op de slotdag weer terug op de Champs-Élysées in Parijs, maar toch was er wat anders. De ASO had in de laatste rondes de Montmartre opgenomen in het parcours. Drie keer zelfs. De kasseiklim (1 km aan 6,5%) naar Butte Montmartre, richting de Sacre-Coeur, zat in 2024 in het parcours van de olympische wegrit. De top van de laatste klim lag op 6,5 kilometer van de eindstreep, dus was een massasprint allesbehalve een zekerheid.

- Start:
- 16:10 ( Mantes-la-Ville)
- Finish:
- 19:26 ( Paris)
Traditie in ere: rustige start en veel foto’s
De slotrit ging van start met de traditionele fotomomenten. Met Tadej Pogačar (gele trui en bolletjestrui), Jonathan Milan (groene trui) en Florian Lipowitz (witte trui) waren de winnaars van de klassementen al bekend, dus mochten zij zich van voren begeven. Ook Ben Healy en Quinn Simmons vielen in de prijzen, als winnaars van de Prijs voor de Superstrijdlust en de beste ploegmaat van deze Tour de France.
Diverse samenstellingen gingen op de foto. UAE Emirates XRG koos zijn moment om op een groepsfoto te gaan, evenals de Italianen, de Australiërs en teams als Arkéa-B&B Hotels en TotalEnergies. Ruim voor Parijs ging dan al het tempo in het peloton, want de renners moesten wel op tijd het lokale rondje gaan betwisten. Het was gele trui Pogačar die zelf ook wat kopkilometers voor zijn rekening nam.

foto: Cor Vos
Geneutraliseerde finale in Parijs
Ondertussen kwam het bericht uit Parijs dat er door voorspelde regenval gladheid verwacht werd op de steentjes van de Champs-Élysées en de kasseien van Montmartre, waardoor de tijdsopname gestopt werd bij de vierde passage aan de finish. Alle renners moesten nog wel de finish halen, maar de laatste 50 kilometer, inclusief de drie rondjes naar Montmartre, telden alleen nog voor de ritwinst.
Na de eerste passage aan de finish, waar UAE Emirates XRG als eerste langskwam, begon de koers dan echt. Magnus Cort was de eerste renner die demarreerde, waarna meerdere renners het probeerden. Opvallend was de kopbeurt van Jonas Vingegaard, die op de slotdag iets wilde terugdoen voor zijn ploeggenoten. Bij het stilzetten van de tijdsverschillen, op 50 kilometer van de finish, reden Quinn Simmons en witte trui Florian Lipowitz nipt voor het peloton uit.
Kopgroep met Pogačar en Van Aert in de regen
Voor de eerste keer Montmartre werden zij gegrepen, want het tempo ging flink de hoogte in, vooral door Alpecin-Deceuninck, Tudor en Visma | Lease a Bike. Op de klim was het Julian Alaphilippe met de eerste demarrage, die gevolgd werd door Arnaud De Lie, Pogačar en Van Aert. Zij waren de aanstichters van een kopgroep van bijna 30 renners die na de afdaling overbleven. Jordi Meeus en Jonathan Milan misten de slag en moesten achtervolgen, terwijl een groot deel het wel geloofde.
Met nog 30 kilometer te gaan ging het dan toch regenen, wat de omstandigheden op de steentjes er niet makkelijker op maakte. Naast Pogačar, Van Aert, De Lie en Alaphilippe zaten onder anderen Victor Campenaerts, Matteo Jorgenson, Neilson Powless, Biniam Girmay, Axel Laurance, Jasper Stuyven, Kaden Groves, Kévin Vauquelin, Mike Teunissen, Pavel Bittner, Tobias Lund Andresen, Jenno Berckmoes en Jonas Abrahamsen mee. De ritwinnaar zat in die groep.

foto: Cor Vos
Een snok van Pogačar op de tweede keer Montmartre zorgde voor een nieuwe schifting. Alleen Davide Ballerini, Jorgenson, Van Aert en Matteo Trentin konden mee met de gele trui, terwijl Matej Mohoric in de afdaling nog aansloot. Het zestal draaide goed rond en pakte zo 20 seconden op de achtervolgende groep bij het ingaan van de laatste ronde van bijna 17 kilometer. Dat liep daarna snel op richting de 40 seconden, waardoor de groep-Groves geslagen was.
Pogačar opent, maar Van Aert slaat toe op laatste Montmartre
In die slotronde wilde Visma | Lease a Bike het overtal uitspelen, want Jorgenson koos de aanval. Die werd snel gecounterd, waardoor het toch aankwam op de laatste keer Montmartre. Pogačar begon op kop met Van Aert in zijn wiel geplakt. De Sloveen knalde door op het steilste stuk, maar Van Aert had zelf nóg een versnelling in huis. Hij wist op de natte keitjes een gat te slaan en zelfs weg te rijden van Pogačar en de rest.
Met een voorsprong van ruim 5 seconden dook de Belg van Visma | Lease a Bike de kletsnatte en razendsnelle afdaling in. Vol risico ging Van Aert de laatste vijf kilometer in, terwijl het gele stipje in de achtergrond steeds kleiner werd en terugviel in de groep-Jorgenson. De (unieke) solozege op de Champs-Élysées kon Van Aert toen niet meer ontgaan. Nadat hij eerder al een massasprint won in Parijs, mocht Wout van Aert ditmaal solo winnen op de beroemdste boulevard van Frankrijk.
Het was de tiende ritzege ooit voor Wout van Aert in de Tour de France, nadat hij eerder dit jaar ook al de Giro-etappe over gravelwegen had gewonnen. Achter hem werden Davide Ballerini en Matej Mohoric tweede en derde, vlak voor een uitbollende Tour de France-winnaar Tadej Pogačar, die natuurlijk ook juichend over de streep kwam op de Champs-Élysées.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Trine zal wel trots zijn! #oneteam
3 weken genieten is prachtig afgesloten.
Priceless :-)
ja !!!!! Ik (we) kennen criteriums en weten ook hoe je het juist schrijft (lol)
La Plagne.
Van Aert is de enige renner in het peloton die Pogacar 2 keer heeft gebroken: Hautacam 2022 en nu op Montmartre.
Maar die "de enige die Pogacar kon lossen", moet dat?
Je snapt toch dat dit totaal van de pot gerukt is, dergelijke vergelijking?
Een renner die 3 weken voor het klassement gereden heeft & dus geen enkel moment kunnen laten lopen heeft vs een renner die er zijn ritten/momenten uitgekozen heeft en in die 3 weken, tot op vandaag, totaal onder de verwachtingen gepresteerd heeft.
Die vergelijking gaat gewoon niet op.
Ik zag Pogacar lossen en dacht bij mezelf: hoe lang zou dit geleden zijn? Heel lang dus want ik denk inderdaad dat we naar Glasgow terug moeten. Het zegt zoveel meer over Pogacar dan over WVA. Dat het dan net WVA is na zo een teleurstellend jaar en teleurstellende Tour is toch ook ergens mooi.
Zoals het hoort
Woet Won (ook al moest ie niks )
Nee hoor. Eerlijk is eerlijk. Ik was de laatste die dit had gedacht.
Mooie zege, ook mooi zegegebaar. Fans van Wout gefeliciteerd!!
Mooi dat er toch nog een aantal renners voor wilden gaan. Gefeliciteerd aan Wout en en Pogacar!
Proficiat aan Wout van Aert, leuk om hem te zien winnen, maar hier gaan de ASO en de UCI imo compleet in de fout.
Geweldige koers wel, mooie overwinning.
@Guushovd "Uiteindelijk is het allemaal maar koers." Het grootste deel van het peloton heeft letterlijk niet mee gekoerst. "Rondjes op de champs zijn ook een criterium." Maar die rit wordt dan wel nog behandeld als een Tourrit, deze rit niet. In een rittenkoers wordt er met tijden gewerkt, zo wordt de winnaar bepaald.
Ik heb ook niet gezegd dat het geen mooie koers was, maar dat is ook geen reden dat het thuis hoort in de Tour. Het is een leuk concept als onafhankelijke koers, dat wel, maar het is geen Tourrit.
@David van der Linden Een koers met een klassement op basis van tijd.
Edit: De tijdslimieten worden zo te zien ook niet gerespecteerd.
Wel hulde voor het handjevol renners die dit nog de moeite vonden, Pogacar op kop, WVA verdiende winnaar….
Formule klopt, nu nog de ballen om het de eer te geven die het verdient…koers van start tot finish, duidelijk voor iedereen…
Ik heb ook net eens de laatste km's van de Tour 2015 teruggekeken. Ze reden daar met een vol peloton tot het ingaan van de slotkilometer en toen was er een val waardoor er maar een beperkte groep kon sprinten. Dus ook dat heeft geen gelijkenissen met vandaag.
@Het Belgische Jachtluipaard Lees eens goed, ik heb letterlijk gezegd dat ik het kan accepteren als individuele koers. Maar dit is een rittenkoers en dan hoort er met tijdsverschillen gewerkt te worden. Enkel in uitzonderlijke gevallen (zoals de rit naar Napels waar Maglia Rosa het over had) mogen ritten geneutraliseerd worden. Regenval (gewone regenval) is geen geldige reden om tijden op 50 km van de finish te neutraliseren. Als je vindt dat een rit door regen te gevaarlijk wordt om te verrijden zonder daarbij regels uit te vinden, dan had die rit in de eerste plaats nooit mogen bestaan.