Tour 2025: Wout van Aert wint solo in Parijs na kletsnat spektakelstuk met eindwinnaar Tadej Pogacar
foto: Cor Vos
zondag 27 juli 2025 om 19:36

Tour 2025: Wout van Aert wint solo in Parijs na kletsnat spektakelstuk met eindwinnaar Tadej Pogacar

Tadej Pogačar heeft de Tour de France 2025 gewonnen. De wereldkampioen uit Slovenië was 50 kilometer voor de finish in Parijs al zeker, omdat de tijden geneutraliseerd werden wegens gladheid. Pogačar mocht met Jonas Vingegaard en Florian Lipowitz het eindpodium op. De slotrit draaide met drie keer Montmartre, regenval en finish op Champs-Élysées uit op een spektakelstuk en een ritzege voor een ontketende Wout van Aert.

Na een uitstapje naar Nice keerde de Tour de France op de slotdag weer terug op de Champs-Élysées in Parijs, maar toch was er wat anders. De ASO had in de laatste rondes de Montmartre opgenomen in het parcours. Drie keer zelfs. De kasseiklim (1 km aan 6,5%) naar Butte Montmartre, richting de Sacre-Coeur, zat in 2024 in het parcours van de olympische wegrit. De top van de laatste klim lag op 6,5 kilometer van de eindstreep, dus was een massasprint allesbehalve een zekerheid.

Zondag 27 juli 2025, Tour de France: Etappe 21 (132.3 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 21
Start:
16:10 ( Mantes-la-Ville)
Finish:
19:26 ( Paris)

Traditie in ere: rustige start en veel foto’s
De slotrit ging van start met de traditionele fotomomenten. Met Tadej Pogačar (gele trui en bolletjestrui), Jonathan Milan (groene trui) en Florian Lipowitz (witte trui) waren de winnaars van de klassementen al bekend, dus mochten zij zich van voren begeven. Ook Ben Healy en Quinn Simmons vielen in de prijzen, als winnaars van de Prijs voor de Superstrijdlust en de beste ploegmaat van deze Tour de France.

Diverse samenstellingen gingen op de foto. UAE Emirates XRG koos zijn moment om op een groepsfoto te gaan, evenals de Italianen, de Australiërs en teams als Arkéa-B&B Hotels en TotalEnergies. Ruim voor Parijs ging dan al het tempo in het peloton, want de renners moesten wel op tijd het lokale rondje gaan betwisten. Het was gele trui Pogačar die zelf ook wat kopkilometers voor zijn rekening nam.

foto: Cor Vos

Geneutraliseerde finale in Parijs
Ondertussen kwam het bericht uit Parijs dat er door voorspelde regenval gladheid verwacht werd op de steentjes van de Champs-Élysées en de kasseien van Montmartre, waardoor de tijdsopname gestopt werd bij de vierde passage aan de finish. Alle renners moesten nog wel de finish halen, maar de laatste 50 kilometer, inclusief de drie rondjes naar Montmartre, telden alleen nog voor de ritwinst.

Na de eerste passage aan de finish, waar UAE Emirates XRG als eerste langskwam, begon de koers dan echt. Magnus Cort was de eerste renner die demarreerde, waarna meerdere renners het probeerden. Opvallend was de kopbeurt van Jonas Vingegaard, die op de slotdag iets wilde terugdoen voor zijn ploeggenoten. Bij het stilzetten van de tijdsverschillen, op 50 kilometer van de finish, reden Quinn Simmons en witte trui Florian Lipowitz nipt voor het peloton uit.

Kopgroep met Pogačar en Van Aert in de regen
Voor de eerste keer Montmartre werden zij gegrepen, want het tempo ging flink de hoogte in, vooral door Alpecin-Deceuninck, Tudor en Visma | Lease a Bike. Op de klim was het Julian Alaphilippe met de eerste demarrage, die gevolgd werd door Arnaud De Lie, Pogačar en Van Aert. Zij waren de aanstichters van een kopgroep van bijna 30 renners die na de afdaling overbleven. Jordi Meeus en Jonathan Milan misten de slag en moesten achtervolgen, terwijl een groot deel het wel geloofde.

Met nog 30 kilometer te gaan ging het dan toch regenen, wat de omstandigheden op de steentjes er niet makkelijker op maakte. Naast Pogačar, Van Aert, De Lie en Alaphilippe zaten onder anderen Victor Campenaerts, Matteo Jorgenson, Neilson Powless, Biniam Girmay, Axel Laurance, Jasper Stuyven, Kaden Groves, Kévin Vauquelin, Mike Teunissen, Pavel Bittner, Tobias Lund Andresen, Jenno Berckmoes en Jonas Abrahamsen mee. De ritwinnaar zat in die groep.

foto: Cor Vos

Een snok van Pogačar op de tweede keer Montmartre zorgde voor een nieuwe schifting. Alleen Davide Ballerini, Jorgenson, Van Aert en Matteo Trentin konden mee met de gele trui, terwijl Matej Mohoric in de afdaling nog aansloot. Het zestal draaide goed rond en pakte zo 20 seconden op de achtervolgende groep bij het ingaan van de laatste ronde van bijna 17 kilometer. Dat liep daarna snel op richting de 40 seconden, waardoor de groep-Groves geslagen was.

Pogačar opent, maar Van Aert slaat toe op laatste Montmartre
In die slotronde wilde Visma | Lease a Bike het overtal uitspelen, want Jorgenson koos de aanval. Die werd snel gecounterd, waardoor het toch aankwam op de laatste keer Montmartre. Pogačar begon op kop met Van Aert in zijn wiel geplakt. De Sloveen knalde door op het steilste stuk, maar Van Aert had zelf nóg een versnelling in huis. Hij wist op de natte keitjes een gat te slaan en zelfs weg te rijden van Pogačar en de rest.

Met een voorsprong van ruim 5 seconden dook de Belg van Visma | Lease a Bike de kletsnatte en razendsnelle afdaling in. Vol risico ging Van Aert de laatste vijf kilometer in, terwijl het gele stipje in de achtergrond steeds kleiner werd en terugviel in de groep-Jorgenson. De (unieke) solozege op de Champs-Élysées kon Van Aert toen niet meer ontgaan. Nadat hij eerder al een massasprint won in Parijs, mocht Wout van Aert ditmaal solo winnen op de beroemdste boulevard van Frankrijk.

Het was de tiende ritzege ooit voor Wout van Aert in de Tour de France, nadat hij eerder dit jaar ook al de Giro-etappe over gravelwegen had gewonnen. Achter hem werden Davide Ballerini en Matej Mohoric tweede en derde, vlak voor een uitbollende Tour de France-winnaar Tadej Pogačar, die natuurlijk ook juichend over de streep kwam op de Champs-Élysées.

Tour de France 2025
Ritwinnaar en leiders in klassementen na etappe 21
Shirt for OIC AK

Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
141 Reacties
27-07-2025 19:39
Dit was het plan visma: Pogacar 3 weken afmatten met Vingegaard, zodat Wout hier vandaag kan winnen.

Trine zal wel trots zijn! #oneteam
    27-07-2025 20:13
    Idd, voor de rest heeft wva weinig gedaan voor z'n kopman. Je ziet hier wel dat pogi al veel berichten over doping heeft gelezen die natuurlijk makkelijk had kunnen winnen
    27-07-2025 20:16
    Terecht dat hij weinig heeft gedaan. Had trine maar beter na moeten denken.
    27-07-2025 20:21
    Weinig kunnen doen, omdat hij goed ziek is geweest voor de tour. Daarom zijn momenten moest kiezen en etappes laten lopen. Zat daardoor ook eerder in de trein voor Vingegaard, waardoor hij er eerder af ging dan dat we van hem gewoon waren
    27-07-2025 20:43
    Haha heerlijke galgenhumor LeoR 16
27-07-2025 19:39
Gruwelijke finale, wat een slot van de Tour. Teamspel van Visma, Pogi prachtige show en Wout als in z’n beste dagen!

3 weken genieten is prachtig afgesloten.
    27-07-2025 19:51
    Hopelijk is deze Tour en vooral deze slotrit de grote verandering die leidt tot het definitieve einde van de sprintetappes
    27-07-2025 20:42
    @Arie: Montmartre rondje om het jaar doen? Sprinters hadden dit jaar al zo weinig kansen.
27-07-2025 19:40
“ Ik zal er wel niets van snappen natuurlijk, maar op basis waarvan wordt Wout van Aert hier uitgeroepen tot topfavoriet voor de ritzege en krijgt hij als enige 4 sterren?”.

Priceless :-)
    27-07-2025 20:26
    Ken je het principe van critiriums?
    27-07-2025 20:26
    Hier zitten veel zielen met beperkte koerskennis
    27-07-2025 22:53
    @EricV,
    ja !!!!! Ik (we) kennen criteriums en weten ook hoe je het juist schrijft (lol)
27-07-2025 19:40
En dan heeft de laatste etappe van de belangrijkste wielerwedstrijd van het jaar opeens wel entertainment. Dit is reclame voor het wielrennen. Nooit meer veranderen
    27-07-2025 19:55
    Zeker! Wel inclusief ‘neutralisatie’ zoals nu.
27-07-2025 19:39
WVA de enige die Pogacar uit de wielen kon rijden dit jaar? (Geen idee wanneer iemand dat laatst gelukt is?)
    27-07-2025 19:42
    Dat is dan wel nadat pogacar een hele tour heeft moeten presteren… desalniettemin mooi gedaan van van aert
    27-07-2025 19:47
    Van der Poel, San Remo en Roubaix...
    27-07-2025 19:47
    Roubaix dit jaar :)
    27-07-2025 19:51
    Roubaix viel Pogacar toen hij op kop reed, is niet uit de wielen rijden. San remo is mvdp dit jaar toch niet weg gereden?
    27-07-2025 19:57
    Precies, San Remo was een solo van van der Poel die begon na een uitglijder van Pogacar, en Roubaix een sprint. Ook allebei erg knap, maar het is niet hetzelfde als Pogacar lossen op een heuvel, en daar ging de reactie over. Anders kunnen we het sprintje van Vingegaard van eergister ook meetellen.
    27-07-2025 19:58
    Arensman

    La Plagne.
    27-07-2025 19:58
    Van der Poel in San Remo was een sprint en Roubaix was een valpartij van Pogacar.
    Van Aert is de enige renner in het peloton die Pogacar 2 keer heeft gebroken: Hautacam 2022 en nu op Montmartre.
    27-07-2025 19:59
    Van Der Poel 1e keer San Remo loste hij Pogacar wel hoor. Dit jaar heeft alleen Thymen hem “eraf” gereden.
    27-07-2025 20:25
    Remco klopt hem id tijdritten mano a mano. Vdp idd door die valpartij weggereden in roubaix. Voor de rest niet gebeurd
    27-07-2025 20:41
    San Remo 2023 reed Poel wel degelijk Pogi eraf. Net als op het WK 2023 in Glasgow!
    27-07-2025 20:45
    Knappe overwinning, dat zeker.
    Maar die "de enige die Pogacar kon lossen", moet dat?
    Je snapt toch dat dit totaal van de pot gerukt is, dergelijke vergelijking?
    Een renner die 3 weken voor het klassement gereden heeft & dus geen enkel moment kunnen laten lopen heeft vs een renner die er zijn ritten/momenten uitgekozen heeft en in die 3 weken, tot op vandaag, totaal onder de verwachtingen gepresteerd heeft.
    Die vergelijking gaat gewoon niet op.
    27-07-2025 20:56
    Enkel dit jaar boomie. Niet te ver teruggaan id tijd
    27-07-2025 21:00
    Ik wil helemaal niet vergelijken maar vond het een grappige vaststelling. Uiteraard is dit niet te vergelijken met wat mvdp in Roubaix en san remo deed. Uiteraard is het een uitgewrongen Pogacar tegen een relatief frisse Wva.
    Ik zag Pogacar lossen en dacht bij mezelf: hoe lang zou dit geleden zijn? Heel lang dus want ik denk inderdaad dat we naar Glasgow terug moeten. Het zegt zoveel meer over Pogacar dan over WVA. Dat het dan net WVA is na zo een teleurstellend jaar en teleurstellende Tour is toch ook ergens mooi.
    27-07-2025 22:30
    Wil niks afdoen aan de winst van Wout, maar hier merk je nu wel dat Pogi ook maar een mens is en denk dat de vermoeidheid bij Pogi heeft doorgewogen. Normaliter rijdt een top fitte Pogi iedereen op zo een klimmetje makkelijk uit het wiel, de enigste die dan nog in zijn buurt kan blijven is Vingi.
    28-07-2025 07:03
    Het is Wout gegund. Nu een najaar zonder pech en met een goede winter en zonder tegenslag het voorjaar in. Hopelijk dan weer een driestrujd en kan Wout een keer aan het langste eind trekken in Vlaanderen of Roubaix!
27-07-2025 19:41
Monden. Gesnoerd.
27-07-2025 19:37
Antwoorden met de pedalen !!!
Zoals het hoort
Woet Won (ook al moest ie niks )
    27-07-2025 22:22
    Juist... WvA heeft vaak vele praatjes, maar laat nu eindelijk zijn benen spreken! Het is hem zeer gegund! Hopelijk blijft het bij zijn benen en laat hij andere, onbelangrijke, zaken achterwege... Echt beter voor hem!
    28-07-2025 10:44
    Welke praatjes? Je hoort ook maar wat je wil horen vrees ik dan.
27-07-2025 19:56
Prachtig hoe Jorgenson verschillende keren Pogi aan drong om het gat te dichten door zijn versnellingen. Net genoeg energie verspild zodat WVA hem kon breken. Wout ging ook op het perfecte moment. Tactisch enorm sterk van Visma. Schitterend om te zien.
27-07-2025 19:43
"Van Aert wint eerste na-Tour criterium"
    27-07-2025 19:47
    Zure tijden voor de reaguurders, dat zeker.
27-07-2025 19:44
Dit is toch veel mooier dan een massasprint. Gefeliciteerd Wout
27-07-2025 19:40
Wout van Aert: never underestimate the heart of a true champion. Een Belgische held van deze Nederlander.
27-07-2025 19:38
Ja hoor precies zoals ik voorspeld had!
Nee hoor. Eerlijk is eerlijk. Ik was de laatste die dit had gedacht.
Mooie zege, ook mooi zegegebaar. Fans van Wout gefeliciteerd!!
    27-07-2025 19:41
    Ha ha je voorspel kunsten stellen niks voor ik had weer gelijk !
    27-07-2025 19:44
    Just me, ik heb nog nooit zo’n goede voorspeller als jij meegemaakt.
    27-07-2025 19:45
    @just me, jij zei toch dat ze er maar mee moesten stoppen? .

    Mooi dat er toch nog een aantal renners voor wilden gaan. Gefeliciteerd aan Wout en en Pogacar!
    27-07-2025 19:53
    Misschien bij je volgende voorspelling toch objectiever zijn. Helpt vaak toch wel.
    27-07-2025 19:56
    Giovinazzi, zoals je héél misschien gemerkt hebt is dat niet mijn allersterkste punt..
    27-07-2025 19:58
    Vanwaar dat anti supporteren? Als liefhebber kun je toch niets dan respect hebben voor álle renners.
    27-07-2025 20:06
    Justme als ik de toto wil winnen Bell ik jou jij hebt echt een gave
27-07-2025 19:39
Leuk criterium, maar ook niet meer dan dat. Dit was Tourrit onwaardig. De helft van het peloton koerst 4 ronden mee en rijdt dan op het gemak naar de finish en verliezen daar geen tijd mee tegenover de renners die strijden om de ritzege. De Tour duurt 21 ritten, niet 20. Deze rit hoort behandeld te worden als iedere andere rit. Het weer is geen excuus hiervoor, als het parcours zo gevaarlijk is dat je vindt dat de tijden moeten opgenomen worden op 50 km van de finish, dan hoort die rit niet thuis in een Grote Ronde.

Proficiat aan Wout van Aert, leuk om hem te zien winnen, maar hier gaan de ASO en de UCI imo compleet in de fout.
    27-07-2025 19:42
    Zo gaat elke finale in een GT waarbij ze in de regen finishen in een stadscentrum. Nu is het toevallig een keer zo op de laatste dag van de Tour. Volgende keer maar finishen op een provinciale weg om ervoor te zorgen dat ze bij regen toch gezamenlijk kunnen finishen? Of toch maar gewoon hartje Parijs met 95% kans dat het droog is?
    27-07-2025 19:44
    het is altijd wat. Rondjes op de champs zijn ook een crterium. Uiteindelijk is het allemaal maar koers.

    Geweldige koers wel, mooie overwinning.
    27-07-2025 19:56
    Een Tour onwaardig? Wat is de Tour dan volgens jou?
    27-07-2025 20:10
    @Maglia Rosa Geef mij dan eens een voorbeeld, want ik heb dit persoonlijk nog niet meegemaakt.

    @Guushovd "Uiteindelijk is het allemaal maar koers." Het grootste deel van het peloton heeft letterlijk niet mee gekoerst. "Rondjes op de champs zijn ook een criterium." Maar die rit wordt dan wel nog behandeld als een Tourrit, deze rit niet. In een rittenkoers wordt er met tijden gewerkt, zo wordt de winnaar bepaald.
    Ik heb ook niet gezegd dat het geen mooie koers was, maar dat is ook geen reden dat het thuis hoort in de Tour. Het is een leuk concept als onafhankelijke koers, dat wel, maar het is geen Tourrit.

    @David van der Linden Een koers met een klassement op basis van tijd.

    Edit: De tijdslimieten worden zo te zien ook niet gerespecteerd.
    27-07-2025 20:23
    Bedank de familie vdp poulidor maar. Zij hebben aso gechanteerd voor meer ‘vdp’ etappes
    27-07-2025 20:27
    Mee eens, het gemelk over veiligheid eerst, dan bewust een parcours uitstippelen waarvan iedereen weet dat het bij regenweer gevaarlijk/moeilijk zal zijn en dat ook moeten toegeven door te neutraliseren. Het blijft wel een wedstrijd, voor een reispromotie- programma bestaan andere kanalen…
    Wel hulde voor het handjevol renners die dit nog de moeite vonden, Pogacar op kop, WVA verdiende winnaar….
    Formule klopt, nu nog de ballen om het de eer te geven die het verdient…koers van start tot finish, duidelijk voor iedereen…
    27-07-2025 20:38
    Het is altijd wat. Is het niet dat de 21e etappe sinds Armstrong een champagne etappe geworden is en een massasprint. (Uiteraard niet 2005 met Vino) dan is dit weer niet goed. Veiligheid is ook altijd een thema. Net als nu. Maar wat is er mis met die tijdsopname?
    27-07-2025 20:48
    @Boomie Een koers wordt gereden van start tot finish, is dat een moeilijk concept om te vatten?
    27-07-2025 20:48
    @Mr Tornado, Dit jaar nog in Napels in de Giro. Met man of 20 naar slotkm. Geen tijdsverschillen en zelfs geen punten voor het puntenklassement. Champs Elysees in de Tour zal 2015 zijn geweest. Geen tijdsverschillen ivm regen en daardoor nog maar 25 man in de eerste groep bij ingaan slotkilometer.
    27-07-2025 21:19
    Dus VDP zijn WK in Glasgow was ook een mooi criterium?
    27-07-2025 21:55
    @Maglia Rosa De rit naar Napels is toch totaal niet te vergelijken met de rit van vandaag? Er was toen een reeks van zware valpartijen waarbij zowat de helft van de renners betrokken waren, ze hebben daarna overlegd om de tijden en punten te neutraliseren. Daar sta ik volledig achter. Maar je kunt niet zomaar een rit neutraliseren op voorhand omdat er wat regen valt, het is niet dat het stormde vandaag.
    Ik heb ook net eens de laatste km's van de Tour 2015 teruggekeken. Ze reden daar met een vol peloton tot het ingaan van de slotkilometer en toen was er een val waardoor er maar een beperkte groep kon sprinten. Dus ook dat heeft geen gelijkenissen met vandaag.

    @Het Belgische Jachtluipaard Lees eens goed, ik heb letterlijk gezegd dat ik het kan accepteren als individuele koers. Maar dit is een rittenkoers en dan hoort er met tijdsverschillen gewerkt te worden. Enkel in uitzonderlijke gevallen (zoals de rit naar Napels waar Maglia Rosa het over had) mogen ritten geneutraliseerd worden. Regenval (gewone regenval) is geen geldige reden om tijden op 50 km van de finish te neutraliseren. Als je vindt dat een rit door regen te gevaarlijk wordt om te verrijden zonder daarbij regels uit te vinden, dan had die rit in de eerste plaats nooit mogen bestaan.
27-07-2025 19:41
Met dank aan Trine dat Vingegaard zich mocht opofferen om Pogacar vooraf een beetje moe te maken.
27-07-2025 19:56
“Reageren met de pedalen” kreeg vandaag een nieuwe definitie. Amaai wat een klassezege van Van Aert, topfavoriet zijn en het dan zó afmaken, dat kunnen enkel de toppers. Dit maakt veel miserie goed voor hem, hopelijk nu terug gelanceerd voor een sterk najaar en een zorgenvrije winter en uitstekend 2026.
27-07-2025 19:42
Ware kampioen Pogi , wat een mooi Kado aan de Wout!
27-07-2025 19:45
sensationeel, hulde en een ongelooflijk diepe buiging voor Van Aert. Schitterend sluitstuk zo.
27-07-2025 19:49
Alleen maar goed van die neutralisatie. OS ging goed omdat het peloton al klein is en de aanloop veel lastiger. Als ze hier allemaal voor hun klassement en de etappe gaan wringen op de keitjes was dit enorm anti reclame geworden waar 10 ambulances bij zouden moeten komen. Op deze manier was het prachtig. Volgend jaar weer met neutralisatie, of het nou regent of niet
27-07-2025 21:35
Hoop vooral dat diegenen die vol vuur WvA al hadden afgeschreven in de Giro, in de Tour en als renner er iets positiever in gaan staan. Iets minder anti supporteren en meer genieten van het mooie van de wielersport, van wie dan ook, en het wielrennen volgen en kijken wordt nog leuker voor jullie.
27-07-2025 19:42
Proficiat Wout. De etappe van vandaag was ook gelijk de mooiste. Nu weet ik weer waarom ik klassiekers tig keer mooier vind dan grote rondes.
27-07-2025 19:48
Schitterende overwinning van Visma, de hele Tour lang Pogi uitgeput en dan hier toeslaan met Wout! Prachtig plan. :)
27-07-2025 21:17
Haha. Cadeautje? Reglementair uit het wiel geknald hoor. Wout was vandaag op zeker de sterkste renner. 100 % verdiende overwinning. En wat voor 1. Goed werk ook van Jorgensen. Pogi ook respect dat ie nog 1 keer alle registers open heeft getrokken, respect !
    27-07-2025 21:32
    Pogacar die Visma 3 weken lang geen greintje gunt en nu de rit zou laten aan Van Aert, sommigen moeten het maar verzonnen krijgen haha.
27-07-2025 19:41
Geweldige winnaar, maar ik ben toch benieuwd wat Vingegaard hiervan gaat zeggen. Hele Tour ondermaats en nu ineens Pogacar kunnen lossen. Toch vreemd.
    27-07-2025 19:48
    Met toestemming van madame vingegaard?
    27-07-2025 20:05
    Zo ging het ook al in de Giro. Zou hem niet meer meewillen als ik een renner was die voor een klassement zou gaan. Je start gewoon met renner minder.
    27-07-2025 20:16
    Men is hier kritisch op Van Aert maar wat heeft Benoot eigenlijk gedaan?
    27-07-2025 20:17
    Hebben AZH! Thank you aldus Simon Yates.
27-07-2025 19:43
Zalig woutie ik wist het ! En poog nog effe op ze nummer heerlijk !
    27-07-2025 19:48
    Die heeft zichzelf dan ook 3 weken binnenste buiten gekeerd, zo vreemd is dit dan ook weer niet
    27-07-2025 21:44
    Nou Henk poog is in een toverpot gevallen als ie klein wat dus zal wel meevallen . Woutie is gewoon een eindbaas !!
27-07-2025 19:47
Zeer blij met de manier waarop Wout mij de mond snoert.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine