Tour 2025: UAE Emirates XRG verdiende meeste prijzengeld tot nu toe, Visma | Lease a Bike op de hielen
UAE Emirates XRG heeft voorlopig het meeste prijzengeld gewonnen in de Tour de France. De ploeg van Tadej Pogacar verdiende tot nu 51.560 euro. Daarmee blijft het ook op financieel gebied voorlopig Visma | Lease a Bike voorlopig voor. Die ploeg verdiende tot nu toe namelijk 47.130 euro.
De verschillen bovenin zijn echter nog klein. Zo hebben ook Alpecin-Deceuninck (41.700 euro), Lidl-Trek (39.620 euro) en Soudal Quick-Step (39.020 euro) al de nodige centen verdiend in de eerste dagen. Niet toevallig zijn dat ook de teams die al een of meerdere ritzeges op zak hebben in deze Tour.
Lotto is de ploeg die tot nu toe het minste verdiende. Tot dusver reed de ploeg pas 4.730 euro bij elkaar, 200 euro minder dan XDS Astana. Wat dat betreft doet ‘degradatie-concurrent’ Team Picnic PostNL het stukken beter met 14.500 euro.
Toegegeven: het gaat nog om kleingeld. Aan het einde van de Tour de France wordt er nog met tonnen gesmeten. Voorlopig is nog minder dan 15 procent van het prijzengeld verdeeld.
Na tien dagen pas helft van de ploegen aan het feest
We zijn bijna halverwege de Tour. Opvallend: na tien etappes stonden pas twaalf teams in het zonnetje tijdens de podiumceremonie. Met name Visma | Lease a Bike sprint in het oog. Zij verdienden op UAE Emirates XRG na het meeste prijzengeld. Toch stonden ze slechts één keer op het podium. Dat was zondag met Simon Yates na diens ritzege.
Het staat in schril contrast met UAE Emirates XRG, dat liefst zestien keer een renner afleverde voor een podiumceremonie. Tadej Pogačar won al twee ritten, droeg meerdere dagen het geel, groen en de bolletjestrui en ook Tim Wellens mocht een aantal keer opdraven als leider van het bergklassement.
Ook Alpecin-Deceuninck stond al tien keer op het podium dankzij ritzeges van Jasper Philipsen en Mathieu van der Poel, een aantal dagen geel voor die laatste én de meest strijdlustige renner in etappe negen in de persoon van Jonas Rickaert. Toch verdienden zij tot op heden niet zo veel prijzengeld als de Nederlandse ploeg.
Dat komt vooral omdat Visma | Lease a Bike elf top 10-plekken noteerde én sinds etappe vier aan de leiding staan van het ploegenklassement. Mede daarom laten ze teams als Soudal-Quick-Step (acht keer op het podium), Lidl-Trek (zeven keer), EF Education-EasyPost (vijf keer) en Arkéa-B&B Hotels (vier keer) achter zich.
De andere teams die voorals nog ook een podiumceremonie beleefden, zijn Bahrain Victorious (twee keer), TotalEnergies (twee keer, waarvan eenmaal met twee renners), Intermarché-Wanty, Decathlon AG2R La Mondiale en Cofidis (alledrie één keer). In totaal zijn dat twaalf teams, waardoor de andere elf nog wachten op hun moment de gloire.
Prijzengeld na de eerste week
1.
UAE Emirates XRG – 51.560 euro
2.
Visma | Lease a Bike – 47.130 euro
3.
Alpecin-Deceuninck – 41.700 euro
4.
Lidl-Trek – 39.620 euro
5.
Soudal Quick-Step – 39.020 euro
6.
EF Education-EasyPost – 25.080 euro
7.
Picnic PostNL – 14.050 euro
8.
Tudor Pro Cycling – 12.550 euro
9.
Uno-X Mobility – 12.130 euro
10.
Bahrain Victorious – 11.010 euro
11.
Groupama-FDJ – 10.450 euro
12.
Decathlon AG2R La Mondiale – 9.160 euro
13.
Intermarché-Wanty – 9.160 euro
14.
TotalEnergies – 9.120 euro
15.
Arkea-B&B Hotels – 9.060 euro
16.
INEOS Grenadiers – 8.490 euro
17.
Red Bull-BORA-hansgrohe – 7.940 euro
18.
Cofidis – 6.670 euro
19.
Movistar – 5.750 euro
20.
Team Jayco AlUla – 5.290 euro
21.
Israel – Premier Tech – 5.160 euro
22.
XDS Astana – 4.920 euro
23.
Lotto – 4.730 euro

Hoe dan ook blijft het zakgeld voor 3 weken hard werken/afzien.
Naar mijn weten is het traditie dat de prijzengelden in een pot belanden die dan op het eind wordt verdeeld aan renners en medewerkers? Dan is het op het einde van de rit nog geen hoogvlieger in vergelijking met andere sporten.
Maar niks aan te doen, het zal niet snel veranderen als je ziet hoe het nu loopt.
Goed, normaal dat kopmannen winnen, het zijn ervoor ook kopmannen. Maar 90% van het peloton zijn ook renners die dromen van een rit of een podiumbezoek. Beste voorbeeld Rickaert. Terwijl kopman MVDP spreekwoordelijk kind aan huis is op dat podium moet Rickaert toeren doen om misschien het meest unieke moment uit zijn loopbaan mee te maken voor een nevenprijsje.
En de mindere namen moeten misschien zelfs nog méér trainen dan de kopmannen om zo'n zeldzaam momentje te bereiken, gewoon omdat ze niet dié unieke genenmix bezitten die hun tot de grote kopman kan maken. Nee, koers is genadeloos!