Tour 2025: Tim Merlier neemt sportieve revanche na chaos in Duinkerke, Van der Poel behoudt geel
foto: Cor Vos
maandag 7 juli 2025 om 17:51

Tour 2025: Tim Merlier neemt sportieve revanche na chaos in Duinkerke, Van der Poel behoudt geel

De derde etappe van de Tour de France 2025 is gewonnen door Tim Merlier. Op de dag dat Jasper Philipsen moest opgeven na een zware val, bleek de renner van Soudal Quick-Step in Duinkerke de snelste na een zeer chaotische finale en sprint, die werd ontsierd door een flinke valpartij.

Na de ritzege van Mathieu van der Poel in Boulogne-sur-Mer leek de derde etappe weer een uitgelezen kans voor de sprinters in deze Tour de France 2025. De renners kregen onderweg met de bekende Kasselberg (2,3 km à 4,5) immers maar één gecategoriseerde beklimming voor de wielen geschoven. Geen probleem voor de snelle mannen in het peloton, te meer omdat de renners na de top nog dertig kilometer moesten afleggen tot de finish in Duinkerke.

De sprinters moesten onderweg wel alert zijn op de wind, die op de open vlaktes in de finale een rol van betekenis kon spelen, maar met de voorspelde tegenwind leek de derde etappe toch ‘gewoon’ uit te draaien op een klassieke clash der rappe mannen. De eerste in deze Tour de France, want in de rit openingsrit naar Lille werden veel sprinters nog verrast door de verraderlijke zijwind.

Maandag 7 juli 2025, Tour de France: Etappe 3 (178.3 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 3
Start:
13:10 ( Valenciennes)
Finish:
17:18 ( Dunkerque)

Mathieu van der Poel blinkt in zijn gele trui – foto: Cor Vos

Vergeefs wachten op een vlucht
Na wat oponthoud tijdens de neutralisatie, begon het peloton omstreeks 13.30 uur in miezerige weersomstandigheden aan de 178,3 kilometer lange rit. Het was vervolgens wachten op de vorming van de traditionele vroege vlucht, maar de renners hadden klaarblijkelijk geen zin om zich in deze omstandigheden bovenmatig in te spannen. Opvallend genoeg reed Jonas Rickaert – ploeggenoot van leider Mathieu van der Poel – even alleen voorop.

De Belg kreeg al snel gezelschap van Matej Mohoric van Bahrain Victorious, maar van een serieuze aanvalspoging bleek geen sprake. De twee renners lieten zich al snel weer oppeuzelen en vervolgens was het vergeefs wachten op een nieuwe vlucht. De renners reden aan een gemoedelijk tempo verder, waarbij er genoeg tijd was om te keuvelen. Was dit de voorbode voor een wandeletappe? Daar leek het wel op, al besloot Alpecin-Deceuninck zich wel op kop te zetten van het peloton.

Groene trui Philipsen valt letterlijk uit de Tour
De Belgische formatie onderhield in de daaropvolgende koersuren een strak tempo, maar verder viel er niet veel te beleven en dus te melden. In aanloop naar de tussensprint in Isbergues nam de wind en daarmee de nervositeit in het peloton toe, maar chaos bleef uit. Voor even dan, want bij de tussensprint was er plots commotie. Philipsen ging na een ongelukkige botsing met Bryan Coquard op hoge snelheid tegen de vlakte en de groenetruidrager greep meteen naar zijn sleutelbeen.

Een sportief drama voor Jasper Philipsen – foto: Cor Vos

In wat een geschiedenisloze etappe leek te worden tot de massasprint, moesten we afscheid nemen van de eerste drager van de gele trui en misschien wel gedoodverfde favoriet voor het puntenklassement. In het peloton moest men duidelijk even bekomen van het slechte nieuws, maar in de finale werd het tempo toch weer opgedreven, op weg naar de enige klim van de dag: de Kasselberg (2,3 km à 4,5).

Lepe Wellens neemt bergtrui over van ploegmaat Pogacar
Bij het ontbreken van een kopgroep, rook Tim Wellens zijn kans om de bergtrui over te nemen van zijn ploeggenoot Pogacar. De Belgisch kampioen sloop op kousenvoeten weg, werd geen strobreed in de weg gelegd door zijn collega-wielrenners en kon zo onbedreigd het enige bergpunt van de dag wegkapen. Daarmee was de buit voor Wellens binnen en dus liet hij zich weer vrijwillig inrekenen door het peloton, dat zich vervolgens kon opmaken voor de sprint.

Tim Wellens in de aanval richting de Kasselberg – foto: Cor Vos

Bij het ingaan van de laatste tien kilometer was het plots en komen en gaan van sprint- en klassementstreinen, wat gepaard ging met een gedrum van jewelste. Geen enkele ploeg kon echt de bovenhand houden, wat resulteerde in een enorme chaos en een valpartij op ruim drie kilometer van de finish, met Remco Evenepoel en Jordi Meeus als belangrijkste slachtoffers. De twee Belgen konden hun weg wel vervolgen, en omdat de valpartij plaatsvond in de laatste vijf kilometer, werd er geen tijdverlies aangerekend.

Chaos troef, Merlier neemt revanche
De renners die de eerste valpartij wisten te ontwijken, stormden als dolle stieren af naar de laatste gevaarlijke kilometer. In deze slotkilometer gingen opnieuw meerdere renners tegen de grond – waaronder Arnaud De Lie – maar Tim Merlier en Jonathan Milan kwamen hier zonder kleerscheuren door en vochten een verbeten duel uit voor de overwinning. Heel even leek Milan op weg naar zijn eerste Tourzege, maar het was Merlier die met een ultieme jump wist te zegevieren.

De Europees kampioen nam zo sportieve revanche voor zijn de eerste etappe naar Lille, waarin hij niet aan sprinten toekwam. Milan moest dus genoegen nemen met de ondankbare tweede plaats, Phil Bauhaus kwam als derde over de streep. Danny van Poppel was de eerste Nederlander op de achtste plaats, Dylan Groenewegen kwam niet verder dan plek veertien. Mathieu van der Poel bleef uit de problemen, eindigde als 24ste en gaat nog altijd aan de leiding in het algemeen klassement.

Het verschil tussen Milan en Merlier was zeer nipt – foto: Cor Vos

Shirt for OIC AK
RIDE Magazine
65 Reacties
07-07-2025 17:57
Sprinten is niet meer leuk, zo. Kan er bijna niet meer naar kijken...
    07-07-2025 19:39
    Heb dt nu pas? Ik heb dat al jaren. Alle sprintersetappes en ritten zijn afschuwelijk.
07-07-2025 17:54
Gelukkig geen Milan. Heb die eens in het oog gehouden en die kijkt echt naar niets. In de sprints zelf meestal netjes rechtdoor, maar in de voorbereiding is 't echt bedenkelijk wat hij allemaal doet.
    07-07-2025 17:58
    Precies, die man moet uit koers voor er nog meer ongelukken gebeuren !
    07-07-2025 18:05
    Dat geldt ook voor een Merlier of welke sprinter dan ook.
    07-07-2025 18:13
    Elke sprinter doet wel eens "iets", Milan doet gewoon heel veel, zat ook weer in de buurt bij de val van Meeus.
    07-07-2025 18:27
    Zo inderdaad.

    Eigenlijk had Milan gisteren al geel moeten hebben voor proberen wegbeuken Girmay bij de tussensprint.
07-07-2025 17:53
Wat is het toch ook een verschrikking, de massasprint.
    07-07-2025 18:42
    Mooiste wat er is. Mooier dan een bergetappe, vind ik. Maar daar zullen weinigen mee eens zijn.
    07-07-2025 18:53
    Een massasprint kan prachtig zijn, als ik alleen kijk naar de laatste 300 meter, het duel tussen Merlier en Milan. Waanzinnig mooi.
    Milan gaat aan, Merlier komt erover heen, Milan lijkt terug te komen, onduidelijk wie wint. Hartstikke mooi,
    Maar de ellende van km 10 tot 300 meter is te gek voor woorden.
07-07-2025 18:07
Dit kon je verwachten na een wandeletappe, iedereen komt megafris in de finale + belachelijke parcours + belachelijk gedrag van een aantal renners.
Hier mogen heel wat gele kaarten uitgedeeld worden, terug zetten in de uitslag en mijn inziens zelfs DSQ's voor een aantal.
    07-07-2025 18:44
    Milan
    07-07-2025 19:02
    Zet daar Coquard ook maar bij. Hij veroorzaakt 2x in 1 rit een flinke valpartij (tussenspurt en eindspurt).
07-07-2025 17:54
Wanneer is het nou eindelijk eens een keer genoeg en ziet men in dat je 90 procent van alle valpartijen meteen oplost door te stoppen met het organiseren van volledig vlakke etappes. De amusementswaarde is 0,0 terwijl het gewoon levensgevaarlijk begint te worden. Gewoon mee kappen. Al die kamikaze-idioten gaan maar op de baan fietsen ofzo.
    07-07-2025 18:22
    Dan kun je stoppen met wielrennen in een groot deel van de wereld he.
    07-07-2025 18:43
    Totaal mee oneens.
    07-07-2025 19:10
    Gisteren toch ook valpartijen gezien op het heuvalichtige hectische parcours?
07-07-2025 17:54
Zoveel inspanningen in de laatste 3km en dan alsnog winnen. Veruit de sterkste sprinter op dit moment.
    07-07-2025 18:04
    Op 1.3km zit hij nog in 30ste positie en 500m verder zit hij plots in 4e positie nadat hij 10 per uur sneller dan de rest iedereen voorbij reed. Heel straf.
07-07-2025 17:55
Gezellig met elkaar botsen op volle snelheid. Opdoeken dat sprinten.
    07-07-2025 18:51
    Of beter nog...neem in vlakke etappes de tijd op, op 5km vd aankomst, en laat degenen die alsnog lijf en leden willen riskeren hun gang maar gaan. Nu maken ze op 5km vd streep een sprintzone, maar iedereen moet alsnog als een gek mee in dat razende tempo...
07-07-2025 17:58
Vragen om gezeik dit. En dit ligt niet alleen aan een parcours. Het zijn krankzinnige op een fiets.
07-07-2025 17:52
Pfff, wat een verschrikkelijke finale.

Mooie machtsprint wel.

Dubbele gevoelens bij SQS, maar misschien is dit wat Trine bedoelt
    07-07-2025 18:19
    Dat Merlier daar meesprint heeft echt 0 impact op Evenepoel die valt, Cattaneo en Eenkhoorn moeten hem beschermen, dat is meer dan genoeg in al die hectiek.
07-07-2025 17:54
Gevaarlijke finale. Nergens voor nodig, zo. Je kon al weten dat er hier gevallen zou worden.
07-07-2025 18:08
Bijzonder die versmallingen te hooi en te gras. Maar toch heb ik het gevoel dat deze club renners het nog voor elkaar zou krijgen om te crashen op een 6-baans snelweg. Wat een malloten, niet te doen dit.
    07-07-2025 18:24
    In 2023 finishten ze etappe 4 op een racecircuit. Genoeg ruimte, mooi asfalt en uiteraard geen straatmeubilair. Toch gingen er iedere 500 meter weer een paar tegen de vlakte. De renners gedragen zich in zo'n sprint als een kudde losgeslagen stieren, en dat gaat ook niet meer veranderen.
07-07-2025 17:54
Ze leren het ook nooit bij de ASO en UCI.
07-07-2025 17:57
Jammer dat Van Poppel een aantal sprinters omver kegelde in de sprint. Maar Merlier-Milan is wel het sprintduel van het moment, en dat hebben we gelukkig mogen zien
    07-07-2025 18:11
    Omver kegelen ???? Nog een keer goed naar de beelden kijken. Hij doet niet veel verkeerd
    07-07-2025 18:23
    Als er iemand is die anderen omver probeerde te kegelen was dat Milan wel, met zijn gebeuk.
    07-07-2025 20:00
    @Indewielen, Ja kijk nog maar een keer, van boven kun je het goed zijn.
    Misschien wilde hij niet ingesloten raken achter Bauhaus. Het helpt ook niet mee dat Capiot Penhoet zover naar rechts dwingt.
07-07-2025 18:32
Levensgevaarlijke aankomst, die finish had nooit goedgekeurd mogen worden. Kunnen jullie daar niet eens induiken WF? Hoezo het komt dat zoveel (sprint)aankomsten wel worden goedgekeurd terwijl ze volgens de regels niet mogen? Leuk staaltje onderzoeksjournalistiek!
07-07-2025 18:45
- Op 3.2 km een versmalling van twee banen naar een rijbaan binnen 100m. Wat denk je dat er dan gebeurd?! Grote valpartij.
- Op 1.6 km een versmalling vlak voor een bocht naar rechts. Gaat maar net goed.
- Flauwe bochten in de laatste kilometer waardoor renners geen vaart minderen maar wel de kortste lijn gaan rijden. Welke genieën hebben dit bedacht?
Rode kaart voor de organisatie.
07-07-2025 17:54
Gelukkig rijden we met 40cm stuurtjes
07-07-2025 17:56
Amper strijd vandaag, bijna iedereen met wind tegen in de wielen gereden dan krijg je dit. Niemand die echt moe is dus zitten de meesten vooraan.
07-07-2025 17:59
Sterk hoor, baant zich een weg, paar tussensprintjes ook nog, ingesloten raken en er telkens weer uitkomen. Dat moet toch ontzettend veel energie kosten. En dan nog wint hij van Milan die 3 Lidl Treks voor zich had in de laatste kilometer, Geef hem een trein en hij wint 4 ritten.
07-07-2025 18:01
Geen bochten in pak hem beet kilometer 10 tot 2, waardoor iedereen het idee krijgt om zich door dat ene gaatje te proppen. En dan klagen over een flauw bochtje in de sprint. Hopelijk herstellen alle slachtoffers snel.
07-07-2025 18:58
van Poppel teruggezet naar plek 36!
07-07-2025 18:59
Mooie zege voor Merlier alweer maar voor de rest een waardeloze etappe. Summum van de rit was dan nog Wellens die zomaar twee minuten voor het peloton uit mag rijden om de punten voor de bergtrui te nemen, en zich dan zomaar laat inlopen. In plaats van eens 30 km te knallen, neen, liever een doodsaaie rit ervan maken. Een geluk dat de Tour organisatie voor de rest een mooi parcours heeft gemaakt, waar is de tijd dat we tien dagen lang naar 1 grote geeuw keken.
07-07-2025 17:56
Benieuwd hoeveel slachtoffers er zijn gevallen en uitvallers er zijn. Er lagen toch een paar zeer beroerd bij.
07-07-2025 17:57
Merlier moet al een sprint rijden om in het wiel van Milan te zitten en verspeelt daar al veel energie. Knap dat hij het nog haalt, maar wat een flutaankomst. 100 kilometer rechtdoor, maar dan in de laatste kilometers gaan we de bochten opzoeken. Zucht.
    07-07-2025 18:48
    De kleine plaatsen betalen veel geld voor de aankomsten
    07-07-2025 20:25
    @marius, mss ff google opzetten. Duinkerke is een stad met 200.000 inwoners. Hoezo kleine plaatsen ?
07-07-2025 18:16
Verschrikkelijk. Niet om aan te loeren. Niet stoppen met sprinten, wel met die treinen. Veel te veel renners in de finale die er niks hebben te zoeken.
    07-07-2025 18:29
    Het aantal mensen is niet eens het probleem, het gebrek aan respect voor elkaar is het probleem. Schouderbeuken, door gaatjes wurmen die er eigenlijk niet zijn, ten koste van alles in het wiel willen blijven. Na de valpartij van Meeus is het een relatief klein groepje en alsnog een mega valpartij.
    De renners moeten zichzelf in de spiegel aankijken, alsook de UCI, deze biljartvlakke etappes kunnen echt niet meer, en al helemaal niet in etappe 3 van de tour waarin iedereen nog fris is. De belangen zijn mega groot voor teams en renners en dat maakt sommige helaas blind voor de veiligheid van anderen.
07-07-2025 18:38
Als er zoveel renners vallen en gewond moeten raken om de finish van een etappe te bereiken doet het er nauwelijks meer toe wie er wint. Meer om wie het overleeft. Die sprintetappes zijn niet meer om aan te zien. Het zal ouders ook niet stimuleren om hun kinderen te laten koersen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine