Tour 2025: Mathieu van der Poel strandt na zinderende aanval van 173 kilometer, Tim Merlier wint in Châteaurox
De negende etappe van de Tour de France 2025 is de hele dag gekleurd door Mathieu van der Poel en Jonas Rickaert, maar gewonnen door Tim Merlier. De bijna 175 kilometer lange rit naar Châteauroux leek een reguliere sprintrit te worden, maar de duo-aanval van Alpecin-Deceuninck maakte de etappe zenuwslopend. Van der Poel werd uiteindelijk op 700 meter van de finish gegrepen, waarna Merlier zich sneller toonde van Jonathan Milan en Arnaud De Lie.
Op de negende dag stond een niet al te lange rit van 174 kilometer naar Châteauroux op het programma. Zonder beklimmingen en dus een kans voor de sprinters, al was de opspelende wind in de open vlaktes een mogelijke spelbreker voor een klassieke massasprint. In de straten van Châteauroux was de finale rechttoe-rechtaan, dus ideaal voor de sprinters en hun treintjes.

- Start:
- 13:10 ( Chinon)
- Finish:
- 17:07 ( Châteauroux)
Van der Poel en Rickaert op avontuur: Kansloos of kansrijk?
Na de ‘wandeletappe’ van zaterdag, waarin nauwelijks interesse was in een vluchtpoging vanuit het peloton, werd gevreesd voor een nieuwe etappe zonder aanval. Dat was echter buiten Mathieu van der Poel. Meteen na het vlagsignaal van Tourbaas Christian Prudhomme trok namelijk Jonas Rickaert in de aanval, meteen gevolgd door zijn ploegmaat en kopman Mathieu van der Poel. “Wat doen zij dan?”, gonsde rond in vele huiskamers. Niemand volgde het plan van het duo van Alpecin-Deceuninck namelijk.
De enige tussensprint van de dag lag al na ongeveer 25 kilometer en daar kon Van der Poel zo heel makkelijk de volle buit pakken. De voorsprong van het kopduo was toen al meer dan drie minuten op het peloton, waar Lidl-Trek de enige ploeg was die op kop reed voor sprinter Jonathan Milan. Maar Van der Poel en Rickaert hielden hun benen niet stil na de tussensprint. Ze maakten er een serieuze koppeltijdrit van, hadden voordeel van de meewind en liepen uit naar een voorsprong van 5.30 minuut.

foto: Cor Vos
Meer sprintersploegen zien het gevaar, peloton even in waaiers
Met de mogelijke waaiers in het verschiet – vooral in de finale werden die voorspeld – zou het een goede move zijn van Van der Poel en Rickaert. Maar met een dergelijke voorsprong én de gunstige windrichting werd het wel een gevaarlijke situatie. Althans, dat dachten meerdere sprintersploegen. Uno-X Mobility begon mee te draaien met Lidl-Trek en ook Soudal Quick-Step zag het gevaar in de aanval van MVDP en Rickaert. Het tempo ging flink de hoogte in, maar desondanks bleef de voorsprong van het kopduo lange tijd schommelen rond de vijf minuten.
Met de grootste moeite ging er wat tijd af van de voorsprong. In het peloton ging het razendsnel, want het pak werd op een lint getrokken en meerdere renners kwamen daar in de problemen. Zo werden op 75 kilometer van de meet de eerste waaiers getrokken, waarbij Wout van Aert zich bijna liet verrassen. Door die waaierpoging ging er plots wel een minuut van de voorsprong af, al viel het weer even stil. Het gat bleef daardoor hangen rond de vier minuten met nog 70 kilometer te gaan.
Jayco AlUla, Israel-Premier Tech en zelfs Tudor en Arkéa-B&B Hotels gingen vervolgens óók meerijden in achtervolging op Van der Poel en Rickaert, op het moment dat het gat 3.30 minuut was. Die ploegen reden er meer dan een minuut af. Het verschil zakte onder de twee minuten met nog een kleine 40 kilometer te gaan. Op dat moment lagen ook weer waaiers op de loer. Het tempo ging de hoogte in en daardoor had Van der Poel virtueel de gele trui niet meer in handen, want dat hij de hele dag wel met zijn 1.29 minuut achterstand.

foto: Cor Vos
Visma | Lease a Bike trekt het op de kant, maar MVDP loopt wéér uit
Terwijl Visma | Lease a Bike nog maar eens een versnelling plaatste, ging de tank leeg bij de twee koplopers. De geel-zwarte formatie liet een groot deel spartelen, maar Tadej Pogačar en Remco Evenepoel zaten goed mee. De wind stond echter niet goed genoeg om alles in brokken te rijden en ook waren weinig teams van plan om mee te rijden met Vingegaard en co. De boel viel daardoor weer wat stil.
Op die manier konden Van der Poel en Rickaert toch weer uitlopen naar 1.20 minuut met nog 15 kilometer te gaan. Was het dan toch mogelijk? In de achtergrond werd nog even geprobeerd om het op de kant te trekken, maar die poging had weinig effect. Het was vooral zaak de kopmannen van voren houden voor Visma | Lease a Bike en Lidl-Trek, al hoopten Tudor en Bahrain Victorious nog op een sprint. Bij het ingaan van de laatste 10 kilometer was het gat nog maar 50 seconden.
MVDP tegen het peloton… Wat een spanning!
De zijwind had toch wel wat invloed, maar Van der Poel en Rickaert bleven ronddraaien. Tot de laatste 6 kilometer, want daar gaf de compleet moegestreden Rickaert af. Van der Poel moest zo de laatste 6.000 meter zien te overleven met een voorsprong van iets meer dan een halve minuut. Emiel Verstrynge probeerde elke achtervolging nog te dwarsbomen voor zijn kopman, die met ruim 20 seconden de laatste 4 kilometer binnen reed.
Met een minimale voorsprong dook Van der Poel nog wel de laatste bocht in op 1,7 kilometer van de finish, maar het bleek een oneerlijke strijd. Op 700 meter van de finish strandde zijn aanval. Helemaal kapot werd hij opgeslokt door een ongeorganiseerd peloton, waar geen enkele sprinter nog een fatsoenlijke lead-out had. Danny van Poppel trok nog een sprint aan, maar dat was voor Jonathan Milan en Tim Merlier. Milan ging als eerste aan, maar werd nog overklast door Merlier. Arnaud De Lie werd derde.

foto: Cor Vos
Dat andere ploegen met een spurter hier zo aangepakt worden is wel onterecht. Hun spurter eindigt gewoon twee plekjes dichter als ze ingehaald worden en dat is voor die ploegen wel wat waard. Daarenboven gebeurt er elk jaar wel eens een verrassing in de spurt (Cavendish, Meeus, groenewegen). Zodra je niet mee gaat maximaliseren ze gewoon hun kansen op winst of een ereplaats door het gat dicht te rijden. De logica zelve.
Als Milan en merlier eens ingesloten zijn dan ligt het veld helemaal open.
Je kan wel zeggen dat ze moeten aanvallen in het begin maar een grote groep laten de sprintploegen niet vertrekken en een kleine groep heeft ook echt gewoon een heel minieme kans.
Hun kansen op een goede uitslag stijgen toch gewoon als de vluchters ingehaald worden? Zo ingewikkeld is het niet.
Dood jammer weer !
Rickaert had heel mooi geweest en vd Poel is natuurlijk zeer sterk. Groves alleen wel 10e en morgen zie ik Matje helaas niet meedoen.
Mooie droom van Rickaert.
Die gaan dus gewoon voor de sprint waar ze maar 1% kans hebben, want voor hen nog steeds meer is dan de 0.5% kans dat ze 't afmaken in een vlucht.
maar ze moeten het natuurlijk gewoon dichtrijden op 20 kilometer van de finish en ze daar niet opnieuw 45 seconden extra gaan geven, dat sloeg echt nergens op.
Steven de Jongh baalt wel van de andere ploegen, wat ik kan begrijpen.