Tour 2025: Mathieu van der Poel strandt na zinderende aanval van 173 kilometer, Tim Merlier wint in Châteaurox
foto: Cor Vos
zondag 13 juli 2025 om 16:56

Tour 2025: Mathieu van der Poel strandt na zinderende aanval van 173 kilometer, Tim Merlier wint in Châteaurox

De negende etappe van de Tour de France 2025 is de hele dag gekleurd door Mathieu van der Poel en Jonas Rickaert, maar gewonnen door Tim Merlier. De bijna 175 kilometer lange rit naar Châteauroux leek een reguliere sprintrit te worden, maar de duo-aanval van Alpecin-Deceuninck maakte de etappe zenuwslopend. Van der Poel werd uiteindelijk op 700 meter van de finish gegrepen, waarna Merlier zich sneller toonde van Jonathan Milan en Arnaud De Lie.

Op de negende dag stond een niet al te lange rit van 174 kilometer naar Châteauroux op het programma. Zonder beklimmingen en dus een kans voor de sprinters, al was de opspelende wind in de open vlaktes een mogelijke spelbreker voor een klassieke massasprint. In de straten van Châteauroux was de finale rechttoe-rechtaan, dus ideaal voor de sprinters en hun treintjes.

Zondag 13 juli 2025, Tour de France: Etappe 9 (174.1 km)
Routekaart voor Etappe 9
Start:
13:10 ( Chinon)
Finish:
17:07 ( Châteauroux)

Van der Poel en Rickaert op avontuur: Kansloos of kansrijk?
Na de ‘wandeletappe’ van zaterdag, waarin nauwelijks interesse was in een vluchtpoging vanuit het peloton, werd gevreesd voor een nieuwe etappe zonder aanval. Dat was echter buiten Mathieu van der Poel. Meteen na het vlagsignaal van Tourbaas Christian Prudhomme trok namelijk Jonas Rickaert in de aanval, meteen gevolgd door zijn ploegmaat en kopman Mathieu van der Poel. “Wat doen zij dan?”, gonsde rond in vele huiskamers. Niemand volgde het plan van het duo van Alpecin-Deceuninck namelijk.

De enige tussensprint van de dag lag al na ongeveer 25 kilometer en daar kon Van der Poel zo heel makkelijk de volle buit pakken. De voorsprong van het kopduo was toen al meer dan drie minuten op het peloton, waar Lidl-Trek de enige ploeg was die op kop reed voor sprinter Jonathan Milan. Maar Van der Poel en Rickaert hielden hun benen niet stil na de tussensprint. Ze maakten er een serieuze koppeltijdrit van, hadden voordeel van de meewind en liepen uit naar een voorsprong van 5.30 minuut.

foto: Cor Vos

Meer sprintersploegen zien het gevaar, peloton even in waaiers
Met de mogelijke waaiers in het verschiet – vooral in de finale werden die voorspeld – zou het een goede move zijn van Van der Poel en Rickaert. Maar met een dergelijke voorsprong én de gunstige windrichting werd het wel een gevaarlijke situatie. Althans, dat dachten meerdere sprintersploegen. Uno-X Mobility begon mee te draaien met Lidl-Trek en ook Soudal Quick-Step zag het gevaar in de aanval van MVDP en Rickaert. Het tempo ging flink de hoogte in, maar desondanks bleef de voorsprong van het kopduo lange tijd schommelen rond de vijf minuten.

Met de grootste moeite ging er wat tijd af van de voorsprong. In het peloton ging het razendsnel, want het pak werd op een lint getrokken en meerdere renners kwamen daar in de problemen. Zo werden op 75 kilometer van de meet de eerste waaiers getrokken, waarbij Wout van Aert zich bijna liet verrassen. Door die waaierpoging ging er plots wel een minuut van de voorsprong af, al viel het weer even stil. Het gat bleef daardoor hangen rond de vier minuten met nog 70 kilometer te gaan.

Jayco AlUla, Israel-Premier Tech en zelfs Tudor en Arkéa-B&B Hotels gingen vervolgens óók meerijden in achtervolging op Van der Poel en Rickaert, op het moment dat het gat 3.30 minuut was. Die ploegen reden er meer dan een minuut af. Het verschil zakte onder de twee minuten met nog een kleine 40 kilometer te gaan. Op dat moment lagen ook weer waaiers op de loer. Het tempo ging de hoogte in en daardoor had Van der Poel virtueel de gele trui niet meer in handen, want dat hij de hele dag wel met zijn 1.29 minuut achterstand.

foto: Cor Vos

Visma | Lease a Bike trekt het op de kant, maar MVDP loopt wéér uit
Terwijl Visma | Lease a Bike nog maar eens een versnelling plaatste, ging de tank leeg bij de twee koplopers. De geel-zwarte formatie liet een groot deel spartelen, maar Tadej Pogačar en Remco Evenepoel zaten goed mee. De wind stond echter niet goed genoeg om alles in brokken te rijden en ook waren weinig teams van plan om mee te rijden met Vingegaard en co. De boel viel daardoor weer wat stil.

Op die manier konden Van der Poel en Rickaert toch weer uitlopen naar 1.20 minuut met nog 15 kilometer te gaan. Was het dan toch mogelijk? In de achtergrond werd nog even geprobeerd om het op de kant te trekken, maar die poging had weinig effect. Het was vooral zaak de kopmannen van voren houden voor Visma | Lease a Bike en Lidl-Trek, al hoopten Tudor en Bahrain Victorious nog op een sprint. Bij het ingaan van de laatste 10 kilometer was het gat nog maar 50 seconden.

MVDP tegen het peloton… Wat een spanning!
De zijwind had toch wel wat invloed, maar Van der Poel en Rickaert bleven ronddraaien. Tot de laatste 6 kilometer, want daar gaf de compleet moegestreden Rickaert af. Van der Poel moest zo de laatste 6.000 meter zien te overleven met een voorsprong van iets meer dan een halve minuut. Emiel Verstrynge probeerde elke achtervolging nog te dwarsbomen voor zijn kopman, die met ruim 20 seconden de laatste 4 kilometer binnen reed.

Met een minimale voorsprong dook Van der Poel nog wel de laatste bocht in op 1,7 kilometer van de finish, maar het bleek een oneerlijke strijd. Op 700 meter van de finish strandde zijn aanval. Helemaal kapot werd hij opgeslokt door een ongeorganiseerd peloton, waar geen enkele sprinter nog een fatsoenlijke lead-out had. Danny van Poppel trok nog een sprint aan, maar dat was voor Jonathan Milan en Tim Merlier. Milan ging als eerste aan, maar werd nog overklast door Merlier. Arnaud De Lie werd derde.

foto: Cor Vos

Shirt for OIC AK
RIDE Magazine
113 Reacties
13-07-2025 17:59
Heel verrassende en sterke actie van mvdp en rickaert. Hadden andere ploegen geweten dat ze dit gingen doen waren ze waarschijnlijk wel graag mee gegaan.
Dat andere ploegen met een spurter hier zo aangepakt worden is wel onterecht. Hun spurter eindigt gewoon twee plekjes dichter als ze ingehaald worden en dat is voor die ploegen wel wat waard. Daarenboven gebeurt er elk jaar wel eens een verrassing in de spurt (Cavendish, Meeus, groenewegen). Zodra je niet mee gaat maximaliseren ze gewoon hun kansen op winst of een ereplaats door het gat dicht te rijden. De logica zelve.
Als Milan en merlier eens ingesloten zijn dan ligt het veld helemaal open.
Je kan wel zeggen dat ze moeten aanvallen in het begin maar een grote groep laten de sprintploegen niet vertrekken en een kleine groep heeft ook echt gewoon een heel minieme kans.
    13-07-2025 18:22
    Waarom rijden ploeggenoten van C sprinters als Dainese, Ackermann, Renard en Groenewegen op kop? Nergens voor nodig. Voor de twee toppers, Girmay en zo nog een paar kan ik nog wat inkomen.
    13-07-2025 19:01
    Als ze niet rijden hebben ze toch helemaal geen kans en eindigen ze nog twee plekjes verder. Het zou pas laf zijn om in de wielen te zitten, niet meerijden en dan wel mee sprinten.
    Hun kansen op een goede uitslag stijgen toch gewoon als de vluchters ingehaald worden? Zo ingewikkeld is het niet.
13-07-2025 17:16
Als er toch nog eens een manneke extra mee was geweest.. maar goed dan laat het peloton ze niet weg rijden natuurlijk..
Dood jammer weer !
13-07-2025 17:34
Prachtug
13-07-2025 18:44
Heel jammer verder denk ik dat MvdP spoedig de tdf gaat verlaten.
13-07-2025 20:37
als andere renners deze aanval zouden doen zeggen ze kansloze aanval,nou dit was net zo goed kansloos ,en dan te bedenken dat hij morgen wel een rit op zijn maat heeft!ik vond het dom!
13-07-2025 22:16
Denk dat t gesprek bij de ploegen aan tafel vanavond maar over 1 man gaat en hoe hard hij wel niet gereden moet hebben. Die renners zaten namelijk met het hol open in het peloton. Die hebben t gevoeld.
    13-07-2025 22:22
    Verspilde energie heet dit elders.
    13-07-2025 22:36
    Bij jou thuis wel. Bij de ploegen aan tafel heet t ontzag. Zij hebben t gevoeld vandaag.
    13-07-2025 22:58
    Oh nee hoor! Ik vond dit een gave actie van Van der Poel. Ik hou wel van renners die tegen beter weten in vol voor iets gaan en daarmee anderen aan het piepen krijgen.
    13-07-2025 23:07
    Dan heb ik jouw opmerking verkeerd begrepen. Excuus.
13-07-2025 17:00
Mooie duo aanval en heel sterk volgehouden. Dit had trouwens nooit zo spannend mogen worden als ze aan het begin niet al 3 minuten cadeau geven en na de waaiers ook een minuut. Onbegrijpelijke tactiek van al die ploegen. En dat ze gaan rijden voor hun sprinter snap ik 100%, je kan je alleen afvragen of die ploegen niet wat meer moeten aanvallen.

Rickaert had heel mooi geweest en vd Poel is natuurlijk zeer sterk. Groves alleen wel 10e en morgen zie ik Matje helaas niet meedoen.

Mooie droom van Rickaert.
    13-07-2025 17:03
    Tja idd, vrij snel 3-4 minuten cadeau, anderzijds deden de sprintersploegen dit mogelijk bewust omdat je beter die 2 man de hele dag voorop laat rijden dan dat hun voorsprong klein blijft en er nog anderen naartoe rijden, wat veel lastiger te controleren valt.
    13-07-2025 17:06
    Meeste van die ploegen hebben geen noemenswaardige klassementsrenner en eigenlijk ook geen rittenkaper die het kan afmaken in een vlucht. Bizar in een Tour met vermoedelijk weinig sprintritten, maar het is nu eenmaal zo dat ze alleen maar een waterkansje hebben in een sprint.

    Die gaan dus gewoon voor de sprint waar ze maar 1% kans hebben, want voor hen nog steeds meer is dan de 0.5% kans dat ze 't afmaken in een vlucht.
    13-07-2025 17:06
    Maar ze laten 2 renners van Total geen 2 minuten rijden. Van der Poel (en Rickaert) moet je nooit 3 minuten ‘cadeau’ geven. Die rijdt altijd door, zeker met deze wind in de rug.
    13-07-2025 17:11
    dat ze mvdp initieel laten rijden en 5 minuten geven, vind ik niet zo bizar. van zodra ze echt doortrokken, vlogen de minuten eraf.

    maar ze moeten het natuurlijk gewoon dichtrijden op 20 kilometer van de finish en ze daar niet opnieuw 45 seconden extra gaan geven, dat sloeg echt nergens op.
    13-07-2025 18:09
    Het is ook wat gepoker onder de sprinters ploegen. Eerst trek en (in mindere mate) het bordje van Sqs leegeten zodat hun sprinters in de slotkilometers er alleen voor staan. Daarom kregen ze zoveel voorsprong volgens mij.
13-07-2025 17:13
Heb je ooit zoiets gezien? Nou dit is natuurlijk wel vaker voorgekomen in het wielrennen..

Steven de Jongh baalt wel van de andere ploegen, wat ik kan begrijpen.
    13-07-2025 17:22
    Waarom rijden, dat is de vraag voor trek, niet winnen maar dan wel 3e worden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine