Tour 2025: In deze zeven etappes opteert ASO voor oprekken van 3 kilometer-regel
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
donderdag 3 juli 2025 om 11:31

Tour 2025: In deze zeven etappes opteert ASO voor oprekken van 3 kilometer-regel

De ASO zal ook tijdens de komende Tour de France in bepaalde etappes de 3 kilometer-maatregel oprekken. In veel etappes kunnen klassementsrenners vanaf drie kilometer voor het einde opgelucht ademhalen, maar in verschillende Tourritten wordt de ‘veilige zone’ opgerekt naar vier en vijf kilometer.

Wanneer een renner in de laatste drie kilometer van een etappe – met een vlakke(re) finale – mechanische pech krijgt of vertraging oploopt door een val, krijgt hij dezelfde tijd als de groep waarin hij zich op het moment van het pechgeval bevond. Vorig seizoen kondigde de UCI aan om te experimenteren met het oprekken van de regel. Het zou de veiligheid in finales verbeteren.

Volgens het reglementenboek van de Tour luidt de officiële regel als volgt: “Renners die door een incident worden getroffen, moeten zich onmiddellijk kenbaar maken aan een commissaris door hun arm op te steken en zich bij een commissaris te melden zodra zij de finish zijn gepasseerd.”

“Als een renner door een geconstateerde val in de laatste 3 kilometer (of dus 4 of 5 kilometer, red.) de finish niet kan bereiken, wordt hij als laatste in de etappe geklasseerd en krijgt hij de tijd van de renner of renners met wie hij op het moment van de val reed. In uitzonderlijke gevallen is de beslissing van de jury van commissarissen onherroepelijk.”

In deze etappes geldt de 4 kilometer-regel:

  • Etappe 15: Muret-Carcassonne

In deze etappes geldt de 5 kilometer-regel:

  • Etappe 1: Lille-Lille
  • Etappe 3: Valenciennes-Dunkerque
  • Etappe 4: Saint Méen-le-Grand-Laval
  • Etappe 9: Chinon-Châteauroux
  • Etappe 17 : Bollène-Valence
  • Etappe 21: Mantes-la-Ville-Paris Champs-Élysées

In alle overige puncheur- en overgangsetappes geldt de vertrouwde 3 kilometer-regel. In de bergritten en tijdritten gelden geen 3, 4, of 5 kilometer-regels.

RIDE Magazine
11 Reacties
03-07-2025 11:38
In vlakke ritten mag van mij de tijdsopname gewoon genomen worden op 5km van de streep, of er nu een val of pech is of niet. De extra veiligheid die dit met zich meebrengt lijkt me op het eerste zicht niet op te wegen tegen de nadelen.
    03-07-2025 12:23
    Ben het daar ook wel mee eens. Ik zie ook het echte nadeel niet zo. Dan kunnen die sprinters lekker hun ding doen.
    03-07-2025 14:37
    Helemaal eens. Vlakke finales leveren niets op voor het klassement, maar zetten het wél op het spel – chaos en valpartijen bedreigen de Tour nog vóór de strijd echt begint.
03-07-2025 12:35
Vlakke etappes gewoon naar 20km voor de meet tijdsopname hoe dan ook, zodat klassementrenners en renners die niets te zoeken hebben in de hectiek van de massasprint en aanloop zich gewoon kunnen laten uitzakken.
03-07-2025 12:30
Zo wordt de hectiek dus verplaatst, maar niet verminderd. Sterker nog, door het uitnodigen van een extra ploeg, zal die hectiek nog intenser zijn.
03-07-2025 14:15
Een leuke oplossing voor het valgevaar, is dat UAE en/of Visma in de heuvelzone van rit 1 de pure sprinters ervan af kletsen. Zijn ze daar ook vanaf.
03-07-2025 14:32
Alsof de sprintvoorbereiding pas op 5 km van de streep start.
    03-07-2025 16:18
    Dus, zoals @Ping007 hierboven ook zegt, de grens bij grofweg het begin van sprintvoorbereiding leggen. Ik denk dat 15km genoeg moet zijn, het peleton moet niet te laat na de sprint binnenkomen voor het publiek.
    En wat mij betreft iets verzinnen zodat er nog maar weinig renners uiteindelijk de laatste kms in volle vaart doen.
    03-07-2025 17:22
    Yes, dat zou inderdaad een goede oplossing zijn. Vraag me alleen wel af of een dergelijke oplossing voldoende draagvlak zal krijgen.
03-07-2025 16:01
Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn - professionals zelfs - die denken dat dit ook maar het kleinste beetje bijdraagt aan de veiligheid?
    03-07-2025 17:27
    Eens, dit draagt weinig bij want dan moeten ze op dat punt allemaal vooraan zitten. Ik zou zeggen laat alle tijdsverschillen in deze etappes door val en pech niet meetellen. Alleen tijdsverlies die ontstaat door waaiers. Want verder wil iedereen nog steeds wel in het peloton rijden omdat dit veel zuiniger is qua energie maar hoeft er geen risico genomen te worden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine