Tour 2024: Voorbeschouwing etappe 19 over Bonette naar Isola 2000 – Hoog, hoger, hoogst!
foto: Cor Vos
vrijdag 19 juli 2024 om 08:15

Tour 2024: Voorbeschouwing etappe 19 over Bonette naar Isola 2000 – Hoog, hoger, hoogst!

Het zware slotdrieluik van de Tour de France is eindelijk daar. In de negentiende rit koersen de renners vanuit Embrun over twee Alpenreuzen om te eindigen op de klim richting Isola 2000. In ‘slechts’ 145 kilometer krijgen de renners zo’n 4.500 hoogtemeters te verduren. Het moge duidelijk zijn: de eindstrijd is begonnen. WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

De startplaats van de dag, Embrun, is extreme uitdagingen op het gebied van sport niet vreemd. Naast zes Tourstarts staat de plaats ook bekend om de Embrunman. De race is een Ironman-triatlon, waarbij deelnemers in zware omstandigheden 234 kilometer afleggen in de Alpen. De renners slaan in de Tour het zwemmen en hardlopen over, maar krijgen daar een uitdagender parcours voor terug.

Dit parcours brengt hen richting Isola 2000. De plaats, die na de Vrede van Parijs in 1947 weer officieel tot Frankrijk behoorde, is pas voor de tweede keer onderdeel van de Tour de France. In 1993 kregen de renners een vergelijkbaar parcours voorgeschoteld. De Zwitser Tony Rominger wist de drager van het geel te verslaan. Miguel Indurain moest aan de meet zijn hoofd buigen, maar lachte het laatst. Big Mig won de Tour, Rominger werd tweede.

In 2024 kan de Isola 2000 ook het strijdtoneel worden van de beste renners in koers. Het is het slotstuk van een slopende dag in de Alpen. Vanuit Embrun rijden de renners over glooiende wegen richting de voet van de Col de Vars (18,8 km à 5,7%). Na een kleine drie weken koers zullen de benen hier snel tegenstribbelen, maar het zwaarste moet dan nog komen. Een afdaling brengt de renners naar de voet van de Cime de la Bonette (22,9 km à 6,9%), het dak van de Tour.

De Cime de la Bonette is een verlenging van de Col de la Bonette. Het is een rondweg – vanaf de col – die je naar de duizelingwekkende hoogte van 2.802 meter brengt. Nergens in Europa kan men via geasfalteerde wegen hoger komen dan hier. In totaal brengen 24 haarspeldbochten de top. Uitrusten kan nog niet. De Isola 2000 wacht.

Vanaf de top van de Cime de la Bonette dalen de renners veertig kilometer lang richting de voet van deze slotklim. De Isola 2000 (16,1 km aan 7,1%) is ruim 16 kilometer lang en stijgt aan gemiddeld iets meer dan 7%. In de eerste acht kilometer zijn percentages boven de acht eerder regel dan uitzondering. Daarna vlakt de klim af en rijden de renners aan zo’n 6% omhoog. Op het einde worden de renners nog een laatste keer uitgedaagd. Daar loopt het wegdek aan zo’n 8,5% naar de meet. Spektakel gegarandeerd!

Vrijdag 19 mei, Etappe 19: Embrun – Isola 2000 (145 kilometer)
Start: 12.20 uur
Finish: tussen 16.25 en 17.05


Favorieten

Daar gaan we! De 111e Tour de France nadert zijn sportieve climax. Of krijgen we een anticlimax? Aan het parcours zal het niet liggen, want de Tourorganisatie heeft nog drie loodzware etappes in petto voor de al flink uitgemergelde renners. In de negentiende etappe volgen drie echte Alpenreuzen, met de Col de Vars, Cime/Col de la Bonette en de slotklim naar Isola 2000. In ‘slechts’ 145 kilometer krijgen de renners zo’n 4.500 hoogtemeters te verstouwen. Kortom: het kaf zal van het koren worden gescheiden. Het is een dag voor de echte klimmers.

Maar is het ook een dag voor de mannen van het klassement? De toppers zullen elkaar zeker het vuur aan de schenen leggen, maar strijden ze op de flanken van Isola 2000 ook voor de ritoverwinning? Dat is nog maar de vraag, maar uit de woorden van Merijn Zeeman – de sportief manager van Visma | Lease a Bike – kunnen we wel veel opmaken. De Nederlander keek eerder al vooruit op de derde week en zei het volgende: “Laten we eerst maar weer beginnen met voor een ritzege te gaan. Dat is sowieso een doel van ons voor de laatste week.”

Kunnen we in de rit van vrijdag nog een grote aanval verwachten van Visma | Lease a Bike? “Dat hangt echt van Jonas af. We kunnen als ploeg van alles bedenken, we kunnen heel mooie plannen maken, maar hij moet wel aanvoelen: ik kan het nog, ik heb de benen, ik wil er nog voor gaan. Donderdag is weer een zware dag, daarna maken we de balans op voor vrijdag. Dit weekend zal iedereen op zijn plek komen, zo zwaar is het. In Nice weten we hoe iedereen ervoor staat ten opzichte van elkaar.”

Zet Jonas Vingegaard de Tour nog op zijn kop? – foto: Cor Vos

Het is allerminst zeker dat de Nederlandse formatie het initiatief zal nemen op weg naar Isola 2000, maar kopman Jonas Vingegaard zal ongetwijfeld willen schitteren in wat we toch de koninginnenrit in de Alpen mogen noemen. Het is niet zomaar een bergetappe: we hebben het over de rit met onderweg de Cime de la Bonnette, het dak van deze Tour. Een beklimming die je naar een duizelingwekkende hoogte brengt van 2.802 meter en zo de nodige angst inboezemt. Een etappe die niet zou misstaan op de erelijst van de tweevoudig Tourwinnaar.

Het is voor Visma | Lease a Bike bovendien de uitgelezen rit om nog een keer alles op alles te zetten. Om nog een keer de koe bij de horens te vatten en leider Tadej Pogacar onder druk te zetten. De Deen is nog altijd strijdvaardig en heeft het zeker nog niet opgegeven. “Pogacar ziet er op dit moment heel sterk uit. Maar we weten ook dat hij in het verleden in week drie wel eens een slechte dag heeft gehad. Er kan nog heel veel gebeuren. Mentaal kraak ik nooit. Ik blijf vechten, met alles wat ik heb. Ik heb nog geen geloof verloren.” Zien we vrijdag nog een alles-of-niks aanval van de Deen?

Er lijkt geen kruid gewassen tegen Tadej Pogacar – foto: Cor Vos

Of zijn we vrijdag getuige van een nieuwe klimdemonstratie van zijn grote rivaal, Tadej Pogacar? De Sloveen kan op weg naar Isola 2000 misschien wel de uppercut uitdelen aan Vingegaard en Visma | Lease a Bike. Op basis van de laatste bergritten, moeten we de kopman van UAE Emirates naar voren schuiven als de grote favoriet. Pogacar klimt beter dan ooit, verbreekt het ene na het andere record en blaakt van het vertrouwen. De 25-jarige coureur heeft een op het oog geruststellende voorsprong in het klassement en geen angst voor de laatste bergritten.

“Ik denk dat ze (doelt op Visma | Lease a Bike, red.) zich op één rit focussen. Wij proberen gewoon onze eigen koers te rijden, onze plek te verdedigen en te voorkomen dat ze iets geks kunnen doen. Wij hebben daarin alle vertrouwen, dat wij bergop het tempo kunnen bepalen met zo veel renners als we willen, omdat we een supergoede ploeg hebben. Maar ze zullen het absoluut proberen. Jonas zegt niet op te geven. Daar geloof ik ook heilig in. Het gaat hoe dan ook een zware slotweek zijn, met heel veel vuurwerk van iedereen”, waren zijn woorden op de tweede rustdag.

De gele man kijkt in het bijzonder uit naar de rit van vrijdag. “Ik hou van de Col de la Bonette! Het is een schitterende beklimming. Vorig jaar heb ik hem voor het eerst gedaan in augustus. Ik heb er toen echt van genoten, het is er supermooi. Ik houd sowieso van de passen in de Alpen. Na de Bonette krijg je een lange afdaling naar Isola 2000, waar wij onze hoogtestage in juni hebben gedaan. Ik kijk echt uit naar die etappe. Sowieso is Isola 2000 ook een supergoede beklimming voor mij. Ik vind dat het lijkt op Plateau de Beille.” En we weten allemaal nog wat hij deed op de flanken van deze Pyreneeënklim…

Kan Evenepoel profiteren van de tweestrijd tussen Pogacar en Vingegaard? – foto: Cor Vos

Mochten de mannen voor het klassement in aanmerking komen voor de dagzege, dan mogen we ook zeker Remco Evenepoel niet uitvlakken. De Belg is achter Pogacar en Vingegaard ’the best of the rest’ in deze Ronde van Frankrijk en de renner van Soudal Quick-Step hoopt in de laatste ritten vooral zijn derde plek vast te houden. Maar Evenepoel is en blijft een winnaar en als hij een kans ziet om te profiteren van de Sloveens-Deense tweestrijd, dan zal hij het zeker niet laten. De Aerokogel van Schepdaal kan wellicht ook profiteren van het feit dat hij inmiddels al op vijf minuten staat van het geel.

Profiteren, dat hopen ook de andere renners in de top-10 van het algemeen klassement te doen. We hebben het dan over João Almeida, Mikel Landa, Carlos Rodríguez, Adam YatesGiulio Ciccone, Santiago Buitrago en Felix Gall. De kans dat één van deze renners vrijdag als eerste over de streep komt in Isola 2000 is misschien niet al te groot, maar valt ook niet uit te sluiten. In het wielrennen spelen ploegbelangen en tactische overwegingen ook altijd een voorname rol. En wie weet gooien Ciccone, Buitrago en Gall het wel over een andere, aanvallende boeg, en proberen ze het vanuit een vlucht.

Richard Carapaz is een kandidaat-ritwinnaar – foto: Cor Vos

De achterstand van deze mannen is inmiddels opgelopen tot meer dan een kwartier en dus vormen ze niet meteen een bedreiging voor het geel. Ze zullen in een (eventuele) ontsnapping wel moeten afrekenen met de nodige sterke klimmers, die al helemaal zijn uitgeschakeld voor een goede eindklassering in Nice.

We denken dan eigenlijk meteen aan Richard Carapaz. De Ecuadoraanse klimgeit viel de voorbije weken al naar hartenlust aan in de bergen en dit leverde hem afgelopen woensdag ritsucces op in Superdévoluy. De manier waarop hij afrekende met Simon Yates, was toch wel indrukwekkend en doet het beste vermoeden voor de etappe naar Isola 2000. We verwachten de coureur van EF Education-EasyPost zeker weer in de aanval, in een rit die echt op zijn lijf is geschreven. Of moet hij zijn inspanningen van de voorbije dagen bekopen?

Mocht een kopgroep met sterke klimmers de zegen krijgen van UAE Emirates en Visma | Lease a Bike, dan houden we ook rekening met een zege van Enric Mas (Movistar), Simon Yates (Jayco AlUla), Jai Hindley (Red Bull-BORA-hansgrohe), Wout Poels (Bahrain Victorious), Laurens De Plus en Egan Bernal (INEOS Grenadiers). We zijn verder benieuwd naar de rol van Matteo Jorgenson. Moet de Amerikaan bij zijn kopman Vingegaard blijven, of mag hij vanuit een vlucht zijn eigen geluk beproeven?

Favorieten volgens WielerFlits
**** Tadej Pogacar
*** Jonas Vingegaard, Simon Yates
** Remco Evenepoel, Richard Carapaz, Enric Mas
* Giulio Ciccone, Santiago Buitrago, Felix Gall, Jai Hindley


Weer en TV

Het is zweten geblazen voor de renners, en niet alleen omdat er zoveel hoogtemeters op het menu staan. In startplaats Embrun is het rond het middaguur al een graad of 28, al is het op de Alpencols wel wat frisser. Op de top van de Cime de la Bonette is het zo’n twintig graden, in Isola 2000 nog iets warmer. Het blijft de hele dag droog. Op de slotklim staat er een matige wind uit het westen.

De negentiende etappe van de 111e Tour de France is van start tot finish live te zien bij Eurosport, HBO Max en Discovery+, Sporza en de NOS. Voor de exacte uitzendtijden kun je altijd terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.


WielerFlits komt tijdens de Tour de France dagelijks met een voorbeschouwing op de 21 etappes. In die vooruitblik wordt het parcours extra geduid en wijzen we, zoals jullie van ons gewend zijn, tien favorieten voor de dagzege aan.

RIDE Magazine
41 Reacties
18-07-2024 22:01
2800m, dat is toch wel echt heel serieus voor Europese begrippen, en dan in volle inspanning. Ben heel benieuwd.
Knock out of remonte. Denk het eerste, hoop het laatste.
Er is bij mij een kleine irritatie ingeslopen tov Pogacar deze Tour - hautaine houding. Niet dat dat voor iemand boeiend is maar leg het toch even hier neer.
Veel plezier morgen allemaal!
18-07-2024 19:44
VLAB heeft ook niet de ploeg om dit te doen. Ik verwacht dat bij Jorgensenhet beste er ook wel af is. En al hadden ze echt snode plannen ga je niet vandaag 2 man alles laten geven voor een ritje. Dat straalde geen overtuiging uit vond ik.
    18-07-2024 20:30
    Zondag hebben ze al bewezen dat ze de koers heel hard kunnen maken. Het was niet genoeg om Pogacar te verslaan, maar zorgde wel voor grote verschillen.
    18-07-2024 21:42
    grote achterstand, ja. Pog van 23 is niet Pog van 24, laat dat duidelijk zijn. Oude trucje werkt niet meer.
18-07-2024 22:45
Foutje in het artikel. Cime de la Bonette is niet het hoogst geasfalteerde punt van Europa. Zowel de Otztaler Gletscher Strasse (Oostenrijk) als de Pico Veleta (Spanje) zijn hoger
18-07-2024 19:19
Pogi had op de Isola zijn hoogtestage. Hij zal daar ook willen winnen. Vingegaard weer tweede voor Evenepoel. Heb er zin in!
18-07-2024 21:36
Mis toch wel Mikel Landa en Carlos Rodriguez bij de sterren. Die schat ik hoger in dan Jai Hindley en Enric Mas.
    18-07-2024 21:44
    In welk scenario wint Landa hier?
18-07-2024 19:37
Als Vingegaard zich nog goed voelt, zal hij het morgen wel willen proberen, als is de kans op succes erg klein. Eigenlijk zou hij dan op de Bonette moeten aanvallen, maar gezien de lange afdaling is dat alleen zinvol als hij een mannetje vooruit heeft. En daar zal UAE ongetwijfeld wel een stokje voor proberen te steken. Ik ben benieuwd.
18-07-2024 19:39
Ik vrees dat Pogacar dit dik gaat winnen, met twee minuten voorsprong, als hij Armstrong tenminste negeert. Vingegaard tuimelt in het klassement, België wordt wild.
    18-07-2024 20:01
    Vingegaard komt de man met de hamer tegen?
    18-07-2024 20:30
    Ik neem mijn kleinste hamertje, en zal proberen zacht te tikken.
18-07-2024 19:25
Als Pogacar dit als de koninginnenrit beschouwt zal hij willen winnen. Ik hoop vooral op een mooie strijd op meerdere fronten met ook mannen van de tweede rij (Buitrago, Ciccone, Gall en Gee) die zich eens laten zien
18-07-2024 19:36
Morgen is er geen enkele renner bestand om Wout Poels te kloppen . Hopelijk .
18-07-2024 21:39
Ik denk UAE niet aan het toeval overlaat, geen Visma’s vooruit duldt en zelf gaat mennen. Vluchtgroep blijft binnen bereik, zeer klein peloton aan de voet Isola en klaasieke showdown eindklim. Wel zal QS misschien nog eens testen op de Bonette of Vingy misschien helemaal op is?
    19-07-2024 09:26
    Denk ik ook. Grote vraag wie van de drie krijgt nog een slechte dag?
19-07-2024 08:42
Pogacar kletst Vingegaard er vanaf, en Evenepoel zakt zoals gewoonlijk op hoogte door het ijs.
18-07-2024 19:17
Wie o wie van de drie verteert de hoogte het best ofwel wie heeft er het meest aan de koolstofmonoxide gezeten. ;)
18-07-2024 19:23
Ik ben benieuwd na morgen . Ik denk als visma wil gaan ze het proberen op de Bonette . Door ook alvast mannen vooruit te sturen. Als Uae heel sterk voor de dag komt kunnen ze dat aan banden leggen . Zal morgen heel tactische worden. Denk niet dat Jonas pogi op isola 2000 kan losrijden op een beklimming van 45 50 minuten . maar op de Bonette boven het uur zou het zomaar kunnen .

Als het morgen niet gebeurd is het in mijn ogen beslist .
    18-07-2024 19:41
    Als Jorgenson op de Vars gaat dan moet ik nog zien of UAE dat aan banden kan leggen
    18-07-2024 21:43
    Is al lang gebeurd, vriend.
18-07-2024 20:06
Hebben jullie geen angst voor deze rit? Enorm lange beklimmingen wil wel eens zien hoe Evenepoel dat gaat doen.
    18-07-2024 20:30
    Op zijn eigen tempo. En dat zal hem denk ik nog ver brengen ook.
19-07-2024 08:49
Vandaag zijn er 70 punten te verdienen in het bergklassement, en Pogacar heeft er momenteel 77. Ook morgen vallen er nog een hoop punten te verdienen (35). Dat klassement kan dus nog volledig op z'n kop gezet worden. Zeker wanneer de vlucht voorop blijft vandaag.
    19-07-2024 09:35
    Carapaz gaat die trui 'stelen': met volledige goedkeuring vanuit de grote drie. En ook vanuit mij, liever een stoere aanvaller die straks dat ding op de muur hangt ipv een klassementsrenner die het en passant meepakt.
19-07-2024 09:43
Wordt dit de dag waarop Visma diens eigen kopman uitput?
18-07-2024 19:31
Visma gaat het waarschijnlijk weer de koers vanaf het begin hard maken in de hoop dat Pogi of op hoogte eraf gaat of tijd gaat verliezen op de Isola. Zou Vingegaard durven te gaan op de Cime?
    18-07-2024 22:05
    Hoop dat VLAB in hun overijverigheid Jonas niet gaan oproken. Maar ja blijft staan dat ze nog altijd kunnen zeggen we hebben er alles aan gedaan.
    19-07-2024 07:40
    @kartouche, hij moet erg vroeg gaan. Als hij wacht tot de isola2000 dan maak je geen kans. De enige manier om pogacar te kraken is hem te isoleren op de bonette. Daarna verschroeiend hoog door de vallei naar de isola2000 en dan hopen dat hij een tot bagger gekookte psrut is waarna Vinegaard tijd terug pakt om in de tijdrit z'n slag te slaan.
    Het andere senario is natuurlijk veel meer realistisch, UAE controleert tot de isola2000 en pogi gaat daar vinegaard de hele berg z'n achterwerk laten zien. En zet de tour nog eens duidelijk naar z'n hand.
19-07-2024 07:48
Vinge gaat voor behoud tweede plek rijden. Zit al in de pen, worden saaie dagen. Ik hoop op evt een strijd om plek 2.
19-07-2024 07:58
Visma zal proberen Pogi op de Bonette te isoleren, maar het zou goed kunnen dat het daar al tussen de favorieten gaat.
19-07-2024 08:01
Als ze bij Visma enige kans willen hebben moet Vingegaard om te beginnen goed zijn, moeten ze minstens één iemand vooruit sturen die de Bonette kan overleven voor de groep der favorieten die ook kan brommeren, en moeten ze de zwakte van Pogacar uitspelen (zijn onstuimigheid) door serieus te pokeren.

Ik zou vingegaard laten aanvallen op die bonette, dan rekenen op de counter van Pogacar die wel zal volgen, dan al dan niet bewust wat lossen tot de top, en daarna die brommer aanwenden om Pogacar zich te laten leegrijden en gratis terug te komen. Enkel zo kunnen ze hem tijd aansmeren, door hem gewoon te laten meeliften tot de slotklim ga je er helemaal niet komen, dan krijgt Vingegaard nog een minuut aangesmeerd.
    19-07-2024 09:27
    Klinkt als een slimme, doch lastig uitvoerbare tactiek.

    Het moet dan nét allemaal goed vallen, maar goed. Niet geschoten is mis hè.
19-07-2024 08:27
Een vlucht met Adam Yates, Jorgenson en Landa, dat zou wat zijn.

Vingegaard moet het 'nu' doen, als hij de Tour nog wil winnen, maar hij moet kunnen ook, natuurlijk.
Ik volg wat hier boven al een aantal keer werd aangehaald: als hij Pogi wil pakken, moet je 'm pakken op z'n dartele onstuimigheid en zien dat je dan in het wiel van een ploegmaat opnieuw kan aansluiten.

Benieuwd als 1 van de grote 3 geïsoleerd is tussen km 115 en 130 (net voor de laatste beklimming). Lijkt me een glooiende bijtrapafdaling waar een aerokogel misschien wel wat kan goedmaken/wegrijden...
19-07-2024 08:40
Iemand die nog rekening houdt met Bardet? Zou wel een ritje zijn om zijn carrière (nogmaals) te bekronen, maar zelf heb ik sterk het gevoel dat de benen niet top zijn en hij de 1e etappe al gepiekt heeft.
19-07-2024 08:43
Koersen op grote hoogte is een beetje zoals sprinten na een vlucht van 100km.... de gekende verhoudingen zouden daar zomaar anders kunnen liggen.

'Zouden',..... en dat weet je alleen maar als je het probeert.
Ik ga er dus vanuit dat Vingegaard niet mikt op de zaterdagrit.
19-07-2024 09:01
Vingegaard heeft in een eerder stadium aangegeven dat hij niet gekomen is voor de 2e plek. Dus we mogen wat verwachten, ik verwacht een all-in van Visma vandaag.
    19-07-2024 09:42
    Ik twijfel een beetje daaraan onderhand. Natuurlijk durft een dapper tourwinnaar als Vingegaard een hoop en ook duikelen naar stek 3 zal hem niet enorm boeien. Maar een scenario dat hij er volledig door zakt en van het podium kukelt zullen ze niet graag zien bij Visma. Het hele revanche-traject start toch het mooist met hem op het podium dit jaar.

    Én, niet onbelangrijk, ze kunnen nog de pas afgesneden worden: als Yates en Almeida allebei goed zijn kan UAE er net zo goed voor kiezen om Almeida het ruime sop te laten kiezen op de Bonette en dan moeten al Jorgensen en Landa op kop om het niet te laten ontaarden in ellende.
19-07-2024 09:41
Ik ben benieuwd wie zijn ploeg het eerste oprookt. Kwaliteit technisch gezien zie ik soudal en vislab op de isola misschien nog.maar 2 helpers voor hun kopman te hebben. Kelderman en jorgenson voor vingegaard. Wilder en landa voor Remco. UAE gaat het lekker rustig aan doen hun het tempo gaan bepalen. Daarbij met een almeida, Yates etc hebben ze wel de mensen de koers echt hard te maken en ook nog een man of 3 over te houden voor pogi op de isola.
De winst kan wel eens naar een vluchter gaan. Denk aan een gaudu, ciccone etc etc.
Het is dat ik moet werken. Anders zat ik er klaar voor.
    19-07-2024 09:51
    Ik moet gewoon werken maar heb het lekker aan staan straks

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine