Tour 2024: Renners finishen vandaag na een bocht op 300 meter van de streep
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
woensdag 3 juli 2024 om 12:48

Tour 2024: Renners finishen vandaag na een bocht op 300 meter van de streep

De vijfde etappe van de Tour de France zal eindigen met een nieuwe clash tussen de rappe mannen, zo is toch de verwachting. De sprinters kunnen zich opmaken voor een snelle finale en een toch wel gevaarlijke laatste kilometer. Op 300 meter van de streep volgt er namelijk nog een bocht.

De Belgische sportverslaggever Christophe Vandegoor – die als commentator bij Sporza Radio ook dit jaar weer aanwezig is in de Tour – reed vanochtend al over het parcours van de slotkilometers van de vijfde etappe. Hem viel op dat de finish in Saint-Vulbas toch niet zonder gevaar is.

“Heel brede wegen en een lange rechte finishlijn. Weet je wat, dat is nogal makkelijk, we leggen de streep na de bocht…”, laat hij weten via X. Op de beelden is te zien dat er op 300 meter van de finish nog een laatste ‘doordraaibocht’ volgt, waardoor de renners de streep pas zien met nog 200 meter te gaan. Dit zou weleens kunnen leiden tot chaotische taferelen.

De laatste kilometer, met de bocht op goed 300 meter van de finish

In de vijfde etappe van Saint-Jean-De-Maurienne naar Saint-Vulbas geldt overigens de 4 kilometer-regel. De ASO experimenteert tijdens de Tour de France met het oprekken van de 3 kilometer-maatregel. In veel etappes kunnen klassementsrenners vanaf 3 kilometer voor het einde opgelucht ademhalen, maar in verschillende Tourritten wordt de ‘veilige zone’ opgerekt naar vier of zelfs vijf kilometer.

RIDE Magazine
13 Reacties
03-07-2024 13:34
Waarom wordt er altijd een paar dagen van te voren heisa gemaakt, terwijl het parcours al een paar maanden bekend is.
03-07-2024 13:38
Leg die finish 300 meter eerder of 400 meter verder. Dat is geen garantie dat er niet gevallen gaat worden, maar je reduceert de kans op valpartijen door die onoverzichterlijk bocht. En inderdaad UCI en ASO bla bla bla veiligheid.
03-07-2024 13:08
Vandaag het aanstormend peleton door een schaapskooi wurmen en dan sprinten, gisteren de finish meteen na de afdaling van de Galibier. De ASO en UCI lijken ipv veiligheid voor sensatie te hebben gekozen. En de ploegen? Zij zwijgen en voeren uit.
    03-07-2024 13:16
    Een finish na een afdaling is in principe niet onveilig wanneer de klim zwaar genoeg is en de finale niet technisch.
    03-07-2024 13:33
    Gelukkig was de afdaling absoluut niet technisch gisteren …. Daarnaast zorgt vermoeidheid (na een zware klim) voor minder scherpte en daardoor een grotere kans op stuurfouten.
03-07-2024 13:10
Laten we hopen de MVDP vandaag niet lek rijdt, en alles op tijd op een lint kan trekken ..
    03-07-2024 13:32
    Of laten we hopen dat hij juist wel lek rijdt en er daardoor niet tussen ligt.
03-07-2024 14:14
We pakken even de UCI regulations erbij:
https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/h6AxRp1W0CWymGJ6tcV3M/c209814955606c9a8a4d1379e9af5e5b/2021-uci-road-cahier-charges-orga-eng.pdf

Hoofdstuk 4.4
[quote]"The finishing straight should be as long as possible, [b]at least 200
m[/b]. It should also be sufficiently wide, at least 6 m, and ideally 8-10
m. The road width must be consistent and must not narrow at all.
Of course these specifications can be adapted depending on the
type of finish. The road surface must be in excellent condition."[/quote]

Dus in principe is de rechte lijn naar de finish net lang genoeg, maar niet echt optimaal.
03-07-2024 15:50
Lijkt me toch een beetje bewust voor sensatie gekozen, en dan bedoel ik niet de ASO, maar de keuze van deze kaart waar dan de schaal ook nog net af valt. De grote haakse bocht op de kaart valt namelijk op 3 km van de meet. De bocht op 300m van de streep is nauwlijks te zien op dit kaartje.
03-07-2024 12:51
Hoe ga je hier ooit een rechte lijn aanhouden zonder uit te waaieren? Onbegrijpelijk.
03-07-2024 13:03
Een stuk minder veilig dan de afdaling van de Galibier (waar geen heel peloton om de posities streedt).
03-07-2024 13:47
Tsja.... En dan vinden mensen het nog gek dat ik al dat gewauwel over veiligheid niet meer serieus neem?
03-07-2024 16:09
Wat verschrikkelijk zeg, een bocht op 300 meter van de streep. De laatste 20 km moet er geen enkele bocht meer inzitten want bochten zijn levensgevaarlijk! En de tijd voor het klassement moet stil gezet worden op minimaal 50 km van de streep!!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine