Tour 2024: Ontketende Tadej Pogacar deelt mokerslag uit aan Jonas Vingegaard op Plateau de Beille
foto: Cor Vos
zondag 14 juli 2024 om 17:20

Tour 2024: Ontketende Tadej Pogacar deelt mokerslag uit aan Jonas Vingegaard op Plateau de Beille

Tadej Pogacar heeft de vijftiende etappe van de Tour de France gewonnen. De ontketende geletruidrager deelde op Plateau de Beille een mokerslag uit aan Jonas Vingegaard, die meer dan een minuut verloor. Remco Evenepoel legde, op bijna drie minuten achterstand, beslag op plek drie.

De zon scheen aan de start in Loudenvielle zondag. Het beloofde een helse dag te worden, want er stond een loodzware bergrit van bijna 200 kilometer op het menu met aankomst op de legendarische klim Plateau de Beille. Onderweg moesten er ook nog eens vier beklimmingen van eerste categorie bedwongen worden met onder meer de Col de Peyresourde en de Col de Portet-d’Aspet. Een rit om u tegen te zeggen dus.

Meteen koers
De vijftiende etappe begon met de beklimming van de Col de Peyresourde, waardoor de koers meteen losbarstte. Heel wat renners trokken in de aanval, waaronder Romain Bardet, Richard Carapaz, David Gaudu, Oier Lazkano en Biniam Girmay. Er ontstond een eerste kopgroep, maar daarin zaten ook een aantal renners die het maar konden of wilden uitzingen tot de tussensprint. Girmay nam daar de volle buit, maar werd later teruggezet naar de derde plaats door de jury omdat hij Michael Matthews op wandel nam.

Girmay breidde zijn voorsprong in het puntenklassement uit – foto: Cor Vos

Het peloton had ook geen zin in een kopgroep die vele minuten voorsprong kreeg. Dat ging dan vooral over Visma | Lease a Bike, want zij hadden Christophe Laporte op kop gezet. Laporte zag vervolgens dat de kopgroep voorin uit elkaar viel en jongens als Richard Carpapaz en Simon Yates de sprong nog probeerden te maken. Daar slaagden ze samen met een aantal anderen ook in, waardoor we na een vijftigtal kilometer een nieuwe en deze keer ‘stabiele’ kopgroep kregen.

Yates, Hindley en Carapaz in de aanval
De namen: Simon Yates (Jayco AlUla), Laurens De Plus (INEOS Grenadiers), Jai Hindley, Matteo Sobrero (Red Bull-BORA-hansgrohe), Lenny Martinez (Groupama-FDJ), Richard Carapaz, Ben Healy (EF Education-EasyPost), Jakob Fuglsang (Israel-Premier Tech), Guillaume Martin (Cofidis), Enric Mas, Alex Aranburu, Javier Romo (Movistar), Louis Meintjes (Intermarché-Wanty), Oscar Onley (dsm-firmenich PostNL) en Tobias Halland Johannessen (Uno-X Mobility). Een sterke kopgroep van zestien.

Zestien werd vijftien toen Meintjes door een lekke band werd teruggeslagen naar het peloton. In dat peloton was het overigens nog steeds Visma | Lease a Bike dat op kop reed. In de vallei na de Col de Portet-d’Aspet werd de voorsprong van de kopgroep iets groter. Daardoor kwamen ze met een voorgift van drie minuten en 40 seconden aan de voet van de Col d’Agnes, de voorlaatste beklimming van de dag.

Jungels was een belangrijke schakel in de kopgroep, vooral in functie van Hindley  – foto: Cor Vos

Initiatief blijft van Visma | Lease a Bike komen
De kopgroep bereikte echter niet met z’n vijftienen de voet, de samenwerking bleek dan toch niet zo goed te zijn. Net voor de Col d’Agnes (10,1 kilometer aan 8,1%) reden Hindley, Jungels, Sobrero, Healy, Romo, Mas en De Plus namelijk weg. In de achtervolgende groep was de samenwerking nu compleet zoek, waarna Carapaz zich genoodzaakt voelde om solo op zoek te gaan naar de leiders. De leiders waren inmiddels Hindley, Mas en De Plus, zij waren – samen met Carapaz – de beste klimmers van de vroege vlucht.

Het duurde even, maar Carapaz kwam wel degelijk aansluiten in de kop van de koers. Zo reden er vier renners samen naar de top van de Col d’Agnes. En in het peloton? Daar was het nog steeds Visma | Lease a Bike dat op kop reed. Zij hadden duidelijk een plan gemaakt; de koers zo hard mogelijk maken. Een sterke Wilco Kelderman legde dan ook een stevig tempo op, de groep met favorieten dunde zo steeds verder uit. Op de top van de Col d’Agnes zaten er nog maar negentien renners in het fel uitgedunde peloton. 

Visma | Lease a Bike maakte indruk – foto: Cor Vos

Indrukwekkende beurt van Jorgenson op Plateau de Beille
De vier leiders kregen in de afdaling gezelschap van Halland Johannessen. De Noor reed een sterke afdaling en kon zo zijn wagonnetje weer aanhaken. In de vallei naar de slotklim konden de vijf weer wat uitlopen, waarna ze de voet van de Plateau de Beille (15,8 kilometer à 7,8%) bereikte met een voorsprong van twee minuten en 20 seconden. Aan de voet zat het werk van Kelderman, die tientallen kilometers op kop had gereden, er definitief op.

Matteo Jorgenson nam gezwicht over, de Amerikaan deed het meteen kraken in de groep met favorieten. Onder meer João Almeida, Giulio Ciccone, Felix Gall en Derek Gee moesten al snel lossen. Tadej Pogacar had op die manier, net zoals Jonas Vingegaard dus, maar één luitenant meer op de flanken van de Plateau de Beille. De vijf vluchters probeerden vooraan nog uit de handen te blijven van de klassementsrenners, maar het werd al vroeg duidelijk dat dat niet ging lukken.

Het berenwerk van Jorgenson in beeld – foto: Cor Vos

Vingegaard probeert het vroeg, Pogacar vlot mee
Dat was volledig te danken aan het werk van Kelderman en Jorgenson, die quasi alle favorieten deden lossen. Jorgenson ging op tien kilometer van de streep aan de kant, waarna Vingegaard meteen fiks versnelde. Pogacar plakte als lijm aan zijn achterwiel, we kregen zo een heus duel op Plateau de Beille. Op negen kilometer van de streep kwamen de twee tenoren bij Carapaz, de laatste overgebleven vluchter. Na enkele honderden meters aanhaken moest de Olympisch kampioen er onverbiddelijk af.

Achter Vingegaard en Pogacar was Remco Evenepoel de beste. De leider van het jongerenklassement volgde aanvankelijk op een goede twintig seconden, maar verloor steeds meer terrein. De Belg deed wel een uitstekende zaak in de strijd voor het podium, want zijn meest dichte concurrenten – Almeida en Rodríguez – verloren andermaal meer tijd. Zijn plaats op het eindpodium van de Ronde van Frankrijk lijkt zo steeds dichterbij te komen.

Even kregen we een tweestrijd te zien – foto: Cor Vos

Pogacar laat Vingegaard achter
Terug naar de strijd tussen Vingegaard en Pogacar nu. Vingegaard bleef het tempo bepalen, maar Pogacar zat ogenschijnlijk gemakkelijk in het wiel. Pogacar koos in het begin van de slotklim voor een defensieve tactiek, maar op vijf kilometer van de top veranderde dat. De Sloveen knalde weg en liet Vingegaard genadeloos achter. Vingegaard kon allesbehalve volgen en moest op drie kilometer van de streep al meer dan 30 seconden toegeven.

Pogacar viel niet stil in de laatste kilometers. Meer zelfs, hij liep verder uit. De geletruidrager kwam zo met een zeer ruime voorsprong over de streep op de top van Plateau de Beille. Hij deelde een mokerslag uit aan Vingegaard, die uiteindelijk binnenkwam op een minuut en acht seconden. Evenepoel werd derde op nagenoeg drie minuten.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
175 Reacties
14-07-2024 17:35
Ik heb de reactie zelf verwijderd Jonkers, omdat ik besloten heb niet meer mee te doen met mekaar kleineren, maar dit krijg je door het gedrag en reacties van vele Visma fan boys hier en dan moet je wel mans genoeg zijn om de bal terug te verwachten.
    14-07-2024 17:42
    Er zijn echt twee of drie "fanboys" die iets negatiefs zeggen over Pogacar. Je zegt niet mee te willen doen met kleineren, maar doet het tóch.

    Het supporten van Visma LAB an sich is toch niet erg?
14-07-2024 17:41
Week 3 moet nog komen hoor. Iedereen die al meerdere decennia tour kijkt weet dat je niks met zekerheid kan zeggen over de einduitslag. Ja, ook valpartijen buiten beschouwing gelaten. Uiteraard staat Pogi er verreweg het beste voor. Maar de Alpen komen nog.
    14-07-2024 17:50
    Tuurlijk er moet nog heel wat gereden worden, maar als er geen gekke dingen gebeuren lijken de plaatsten 1 t/m 3 toch redelijk vast te staan. Maar je hebt gelijk geen van die podium kandidaten kan en mag nu op zijn lauweren gaan rusten. Maar laten we vooral hopen dat het een strijd wordt op de fiets zonder valpartijen, ziektes of pech.
14-07-2024 17:24
Dit soort gedrag. Sneu.
14-07-2024 17:25
Hoe zielig kun je zijn Maar wel heel erg origineel.
14-07-2024 17:56
Ik begrijp de tactiek van VLAB wel. Het is de enige kans om Pogacar in te problemen te brengen. Op dit moment lijkt hij echter beter dan ooit en zal geen enkel strijdplan werken. Voor de wedstrijd zou het mooi zijn als Pogacar in de slotweek toch de vermoeidheid begint te voelen en kwestbaar blijkt, maar ik het zie het niet snel gebeuren. Ik ben trouwens wel benieuwd of iedereen op tijd binnen gaat komen na zo'n snelle koers met klimwerk vanaf kilometer nul.
14-07-2024 17:34
Dat wordt nog spannend voor die 4e plek!
14-07-2024 17:46
Het is natuurlijk net als de giro een manke tour, De nummers 2 en 3 staan hier niet fit aan de start, Remco op 90% en Vingegaard op 70%, ja die kunnen niet winnen van een Pogacar in topvorm (Ja hij heeft de giro gereden, maar dat was een oefenrondje met de tegenstand). Helaas moeten we weer wachten totdat hopelijk iedereen fit aan de start staat aan de tour. Voor nu kunnen we eigenlijk een streep zetten en gewoon lekker de ronde afsluiten, iedereen rust geven en dan naar de OS
    14-07-2024 18:24
    Een 4- voor creativiteit om een uitslag dat je niet bevalt te downplayen.
    14-07-2024 18:57
    Riis noemden ze monsieur 60%. Stel voor jouw nickname te wijzigen in monsieur 70%. Hoevaak dat de laatste dagen al niet uit jouw ipadres tevoorschijn kwam.
    14-07-2024 18:58
    @ Djaga Djaga Evenepoel op 90 % en Vingegaard op 70 %......ze waren betrokken bij dezelfde valpartij dus waar je die grote verschillen in vormpeil vandaan haalt moet je me toch eens uitleggen. Dan kan je er de onervarenheid in een ronde van Frankrijk als nadeel voor Evenepoel ook gaan bij sleuren, maar waar zijn we dan mee bezig? Pogacar is gewoon beter en ok, Vingegaard en Evenepoel hebben een manke voorbereiding gekend maar de percentages waar jij hier mee goochelt zijn niet erg realistisch dunkt me.
    14-07-2024 20:24
    @Jan, de percentages lijken me ook uit de grote duim gezogen.
    Maar jouw argument dat ze bij dezelfde val betrokken zijn is toch ook niet helemaal steekhoudend? Als gevolg van diezelfde val kon Evenepoel dezelfde dag nog naar huis en de Dauphine rijden als voorbereiding, terwijl Vingegaard met veel ernstigere blessures 2 weken op de IC heeft gelegen.
    14-07-2024 20:49
    En een blessure die initieel zwaarder leek, kan soms sneller genezen en voor minder overlast zorgen dan een schijnbaar lichtere blessure.
    14-07-2024 22:33
    Kan je aub stoppen met die onzin van 70%. Dan was Vingegaard echt niet gekomen en vooral zo goed. Vingegaard is gwn minimaal 95% en Evenepoel heeft ondanks die val gwn een prima niveau. Die zit echt wel tegen de 100% aan hoor. Evenepoel heeft letterlijk nog nooit zo goed gereden. Die zit echt niet maar op 95%. Onderbouw het eens met feiten in wattages en klim tijden. Dat zou je sieren, maar lukt alleen voor jou helaas niet.
14-07-2024 17:59
De blik van Evenepoel als hij over de streep rijdt lijkt aan de ene kant vermoeide tevredenheid uit te stralen over de consolidatie van de derde plek. Aan de andere kant ook de realisatie, hoe moet ik ooit tegen deze twee winnen? Of een betere ploeg gaat uitmaken is maar de vraag. Buiten dat kan hij nu zijn doelstellingen bereiken in een uitstekende Tour.
    14-07-2024 18:05
    De derde plek is helaas niet zeker voor hem. 4 of 5de zou ook zo maar kunnen.
    14-07-2024 18:08
    Dat zeker, maar dat denkt de overige tegenstand ook. Deze twee renners zijn in deze vorm momenteel niet te verslaan door de tegenstand.
14-07-2024 21:18
En dat allemaal dankzij marginal gains. Ik zal liefhebber blijven van de bezigheid, maar niet meer van de sport. Wat een wanvertoning. Wat ongelooflijk is is ook echt ongelooflijk. Een freakshow.
    14-07-2024 21:58
    volledig

    altijd al geweest maar voorheen was er af en toe nog wel goed vermaak en minder opzichtig nog niet alles gecontroleerd/afgekocht

    figuren die hier nog van genieten gaan waarschijnlijk ook naar de hoeren met roman voorop
14-07-2024 17:26
Jeps over en sluiten weer een ronde Zonder enige spanning de 4 e op rij nog een week uitzitten wat een ramp voor de neutrale kijker
14-07-2024 17:30
Vislab heeft het geprobeerd, alleen pogi is gewoon te sterk. Volgend jaar met een goede voorbereiding weer proberen. Misschien zorgen voor iets meer punch in zijn aanzetten en kijken of er nog extra wattage te halen is bij vingegaard. Als dat niet het geval is dan is pogi de komende 5 jaar de winnaar van de tour
    14-07-2024 17:36
    Dat zijn wel heel straffe voorspellingen dat jij doet .
    Het kan heel snel verkeren hoor , maar ben ervan overtuigd dat we nog heel mooie wedstrijden gaan zien
    14-07-2024 17:47
    Gelukkig heeft hij straks nog concurrentie in zijn eigen team. Del Toro, Christen, Morgado, het kan niet op.
14-07-2024 17:43
Ben je wel in de live chat geweest martini? En ben je vergeten hoeveel mensen Pogi maar gespeeld vonden dat Pogi meer op dit soort klims had getraind etc. Ik ga hier verder ook niet meer op in, het was een geweldige dag! Fijne avond heren.
    14-07-2024 17:51
    Ja, er waren twee of drie mensen die heel veel reacties plaatsten.

    Net zoals dat er twee of drie Pogi fans zijn die het heerlijk vinden om hierop in te gaan.

    Voor mij was het schelden het échte dieptepunt en laat dat nou niet een Visma fan geweest zijn
14-07-2024 18:06
De alien gaat maar door. Pakt gewoon 10% op de laatste 5 km op Vingegaard. Net zoals in de Livigno etappe in de Giro, toen was het nog wat meer meen ik.
14-07-2024 18:07
Pogacar simpelweg te sterk voor iedereen dus ook voor Vingegaard. Vingegaard heeft gedaan wat hij kon, maar komt tekort. Minder spanning dan gisteren, Vingegaard lijkt te beseffen dat het dit jaar niet zal lukken.
Wel genoten van Carapaz vandaag, toffe krijger.
14-07-2024 18:08
Benieuwd hoe veel er buiten tijd zullen zijn en of ze die allemaal uit koers durven zetten indien het een relatief grote groep is.
    14-07-2024 18:15
    Er zijn 131 renners die het binnen de 15% , is 47:05 hebben gered. De rest zijn mietjes en zouden ze gewoon uit koers moeten nemen. Al zullen een aantal die er net boven zaten het wel gered hebben omdat ze dan nog wat meer hun best gedaan zouden doen.
    14-07-2024 18:18
    Ik las vanmorgen dat de tijdslimiet (percentage) was versoepeld, of is dat die 15% waar je het over hebt?
    14-07-2024 20:26
    Ja limiet was uiteindelijk dus 17%. Achteraf gezien niet nodig.
14-07-2024 18:09
Stratosferische prestatie van Pogacar. En Vingegaard die dan ook met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Logisch dat de Deen een maatje te klein is voor Pogacar door zijn valpartij maar je hoopt toch tegen beter weten in op een spannende strijd. Pascal Simon was op weg naar een , waarschijnlijke Tour overwinning totdat hij viel en later moest opgeven. Steven Kruijswijk maakte iets soortgelijks mee. Het enige dat Pogacar nog moet doen is op de fiets blijven zitten tot Nice. Het lijkt kat in het bakkie maar ik hoop nog op spannende dagen.
14-07-2024 18:19
Snel die laatste col opgereden? Met m'n electrische auto ga ik nog steeds sneller de berg op. Nu nog wel. De ontwikkeling van wielrenners gaat echge inmiddels veel sneller dan de e-auto
    14-07-2024 18:22
    Echge = echter
14-07-2024 18:22
Cavenfish en kornuiten zijn ook op tijd binnen. Dat laat ook wel zien dat het niveau überhaupt beter is dan ooit
14-07-2024 20:03
VLAB houdt vandaag halsstarrig vast aan de tactiek die voor de start van de Tour uitgestippeld werd. Doorgaans is dat hun sterkte, maar vandaag vind ik het toch eerder een gebrek aan tactische flexibiliteit.
De cijfers mogen dan uitwijzen dat Vingegaard beter is bij high energy expenditure, het buikgevoel had gisteren al begrepen dat Pogacarn in deze fase sterker is.
Geen idee hoe ze ooit twee minuten hadden kunnen terugpakken op Pogacar, maar vandaag heb ik toch vooral het gevoel dat ze tactisch hun eigen graf gegraven hebben.
    14-07-2024 20:31
    Welke tactiek was beter geweest?
    14-07-2024 20:45
    Zoals ik hierboven zei: dat weet ik ook niet.
    Maar ze hadden vandaag wel voor een defensieve strategie kunnen kiezen, in de hoop dat de waardeverhoudingen volgende week anders liggen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine