Tour 2024: Nummer twee! Girmay klopt Philipsen en De Lie op lastige aankomst
Biniam Girmay heeft zijn tweede ritzege geboekt in deze Tour de France. De Eritreeër was op een lastige aankomst in Colombey-les-Deux-Églises net wat sneller dan Jasper Philipsen. Arnaud De Lie werd derde.
De achtste rit van de Tour de France werd door de ASO geclassificeerd als een vlakke rit, maar de sprinters zouden zeker geen gemakkelijke dag krijgen. Zoveel was duidelijk na een blik op het parcours. In de 183,4 kilometer tussen Semur-en-Auxois en Colombey-les-Deux-Églises stonden zeven gecategoriseerde hellingen op het menu, goed voor 2300 hoogtemeters. Geen van die beklimmingen was duizelingwekkend lang of steil, maar de opeenstapeling kon de avonturiers in de kaart spelen. Temeer omdat de regenachtige omstandigheden het extra zwaar zouden maken.
EF maakt de koers
Vooraf werd een groot gevecht verwacht om in de vlucht van de dag te komen, maar het was binnen enkele minuten gebeurt. Bergtruidrager Jonas Abrahamsen (Uno-X Mobility), Stefan Bissegger en Neilson Powless (EF Education-EasyPost) kozen vanuit het vertrek de aanval en sloegen meteen een mooi gat. Quentin Pacher (Groupama-FDJ) probeerde nog over te steken, maar zijn actie kwam te laat. Na een korte chasse patate zakte hij terug in het peloton, waar niemand zich nog geroepen voelde tot een tegenaanval.

foto: Cor Vos
Tenminste, tot de eerste beklimming van de dag. Op de Côte de Vitteaux (2.1 km à 7%) vloog een ander duo van EF Education-EasyPost – Alberto Bettiol en Ben Healy – erin. Ook Maxim Van Gils en Stephen Williams sprongen mee, maar een definitief gat sloegen ze niet. Dat lukte Romain Grégoire wel. Hij ging op jacht naar de kopgroep, waar Abrahamsen weer aan het brommeren was. De Noor kwam als eerste boven op de Côte de Vitteaux, liet vervolgens Bissegger en Powless achter en pakte zo ook de punten op de Côte de Villy-en-Auxois.
Abrahamsen alleen op kop
Ook op de Côte de Verrey-sous-Salmaise (3 km à 6%) pakte Abrahamsen de volle buit. Ondertussen lieten Bissegger en Powless zich terugzakken in het peloton, waar Grégoire inmiddels ook weer onderdeel van was. De rust keerde daarmee weder. Dat gaf de geloste sprinters Mark Cavendish en Fabio Jakobsen ook de kans om terug te keren bij de meute. Jordan Jegat koos dan weer de aanval, in de hoop Abrahamsen bij te halen.

foto: Cor Vos
De Noor besloot echter niet te wachten op de Fransman. Hij ging in zijn eentje door en had het tempo er flink in. Zijn voorsprong op het peloton, waar Jegat na verloop van tijd ook weer plaatsnam, groeide namelijk snel. Op 130 kilometer van de finish had Abrahamsen bijna zes minuten. Het peloton versnelde daarna wel even, want er stond een tussensprint op het menu. Groenetruidrager Biniam Girmay kwam als tweede door, voor zijn ploeggenoot Gerben Thijssen en uitdager Jasper Philipsen.
Peloton voert tempo op
Het waren ook de ploegen van deze sprinters, Intermarché-Wanty en Alpecin-Deceuninck, die het tempo bepaalden in het peloton. Zij kregen daarbij hulp van Cofidis en Lotto Dstny. Niettemin hield Abrahamsen zijn voorsprong kilometers lang stabiel op zes minuten. Hij raapte ook het enige bergpunt op de Côte de Santenoge (1.1 km à 8%) op en deed hetzelfde op de Côte de Giey-sur-Aujon (1.2 km à 7.8%).
De koers kabbelde ondertussen wat voort. Op een kleine zeventig kilometer was er wel even wat opschudding door een kleine valpartij met onder meer Warren Barguil. De groep brak eventjes in twee stukken, maar binnen geen tijd was de orde hersteld.

foto: Cor Vos
Abrahamsen gegrepen
In de fase die volgde, begon Abrahamsen wel wat van zijn pluimen te verliezen. Dat had ook te maken met een versnelling in het peloton, die op dertig kilometer van het einde ook tot scheuren in het peloton leidde. Onder meer Michael Matthews, een van de schaduwfavorieten, kwam op achterstand te rijden. De Australiër was nog altijd aan het achtervolgen, toen Abrahamsen op een kleine vijftien kilometer van de streep werd ingerekend.
In de glooiende aanloop naar de sprint lieten enkele snelle mannen lopen, onder wie Fabio Jakobsen. Andere pure sprinters als Mark Cavendish zaten nog wel van voren. Ook Biniam Girmay zat goed gepositioneerd bij het ingaan van de oplopende laatste kilometer, met nog drie ploeggenoten voor zich. Het was echter Cofidis dat overnam richting de laatste honderden meters. Bryan Coquard zette vervolgens de sprint in.
Weer Girmay
Dat bleek veel te vroeg. Biniam Girmay en Jasper Philipsen kwamen als eerste voorbij de Fransman en streden met elkaar om de zege. Philipsen had aanvankelijk het voordeel, maar Girmay gaf zich niet gewonnen. De renner van Intermarché-Wanty ging toch nog voorbij Philipsen en pakte zo zijn tweede zege in deze Tour de France. Philipsen werd tweede, Arnaud De Lie derde. Verderop in de top-tien zagen we ook nog Marijn van den Berg (vijfde) en, opvallend, Remco Evenepoel (tiende).
En nu Van der Poel maar voor eigen succes. Phillipsen gaat het niet doen.
Met iets betere instincten wint hij met gemak, maar ja, hij heeft die momenteel niet en dat hoort er wel bij.
misschien iets te veel angst voor de tegenstand door te verwachten dat ze allemaal nog over hem zullen gaan als hij te vroeg begint, maar dat gaan er echt niet veel meer kunnen
gewoon een unieke gemiste kans voor de lie, zeker als je ziet als dan girmay wint
[quote] ... zeker als je ziet als dan girmay wint[/quote]
Goh, dat hoorde ik een paar dagen terug ook al uit allerlei hoeken. Hoe lang gaan jullie dat blijven volhouden? Zeker deze sprint zag er erg sterk uit.
Hoop ook echt dat Girmay het groen binnen haalt trouwens!
Het maakt zijn dichte ereplaatsen hier des te straffer.
Ik zie hem later in deze Tour nog dichter bij winst komen.
En vervolgens maar klagen als de TdF organisatie ipv dit soort ritten wat gravelwegen op gaat zoeken om de toeschouwers ook iets te bieden.
Wat mij betreft een brevet van onvermogen van deze ploegleiders.
Van alle ploegen die je noemt, zie ik alleen FDJ, DSM, Ineos en Lidl waar het niet goed ging (en lidl had voor de start al hun enige kopman verloren)
Wat ik mij afvraag, hoe zit het met de team radio die uitgezonden wordt. In hoeverre is dit echt live? De meeste dingen die ik hoor zijn zo voor de hand liggend dat ik mij haast niet kan voorstellen dat je dat tegen je renners zal zeggen omdat dat de tactiek is die je van te voren bespreekt. Soms lijkt het wel of het van te voren opgenomen audio is om het interessanter te laten lijken, zo slecht is het soms.
Weet iemand ook hoe zoiets werkt? Heeft de regie toegang tot alle radio’s van alle ploegen? Soms zeg je vertrouwelijke dingen tegen je renners, daar moet niet iedereen toegang tot krijgen. Nouja genoeg vragen, misschien weet iemand er iets over te vertellen.
Antw: Ja, de regie van de Tour de France heeft toegang tot de teamradio's van alle teams. Dit stelt de organisatie in staat om belangrijke informatie te monitoren, zoals strategische beslissingen, medische noodsituaties, en andere zaken die van invloed kunnen zijn op de koers. Het helpt ook om de veiligheid van de renners te waarborgen en om in te grijpen als dat nodig is.
En hoe bepaalt de regie dan wat ze uitzenden?
Antw: De regie van de Tour de France bepaalt wat ze uitzenden op basis van verschillende overwegingen:
1. **Relevantie voor de koers**: Ze kiezen fragmenten die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de wedstrijd, zoals tactische instructies, informatie over ontsnappingen, of reacties op koerssituaties.
2. **Veiligheid en medische informatie**: Berichten die te maken hebben met de veiligheid van de renners, zoals waarschuwingen voor gevaarlijke situaties of medische updates, kunnen worden uitgezonden om kijkers op de hoogte te houden.
3. **Entertainmentwaarde**: Soms worden fragmenten gekozen vanwege hun emotionele of dramatische waarde, zoals motiverende toespraken of spannende reacties van teamleiders.
4. **Privacy en strategie**: De regie moet ook rekening houden met de privacy en strategische geheimen van de teams. Ze vermijden het uitzenden van zeer gevoelige tactische informatie die de uitkomst van de koers te veel zou kunnen beïnvloeden.
5. **Ethiek en integriteit**: Berichten die ongepaste taal of gedrag bevatten, worden niet uitgezonden om de sportiviteit en integriteit van de uitzending te waarborgen.
Deze keuzes worden vaak gemaakt door een team van regisseurs en producenten die de koers nauwlettend volgen en snel beslissingen moeten nemen over wat interessant en relevant is voor het publiek.