Tour 2024: In deze etappes experimenteert ASO met oprekken 3 kilometer-regel
foto: Cor Vos
maandag 1 juli 2024 om 07:30

Tour 2024: In deze etappes experimenteert ASO met oprekken 3 kilometer-regel

De ASO gaat tijdens de Tour de France experimenteren met het oprekken van de 3 kilometer-maatregel. In veel etappes kunnen klassementsrenners vanaf 3 kilometer voor het einde opgelucht ademhalen, maar in verschillende Tour-etappes wordt de ‘veilige zone’ opgerekt naar vier en vijf kilometer. WielerFlits zette op een rijtje welke regel in welke etappe geldt.

Wanneer een renner in de laatste 3 kilometer van een etappe met een vlakke finale mechanische pech krijgt of vertraging oploopt door een val, krijgt hij dezelfde tijd als de groep waarin hij zich op het moment van het pechgeval bevond. Eerder dit seizoen kondigde de UCI aan om te experimenteren met het oprekken van de regel. Het zou de veiligheid in het vlakke slot van de koers verbeteren.

In het reglementenboek van de Tour spreekt de organisatie nog over de 3 kilometer-regel, maar in de briefingpresentatie naar de ploegleiders maakte de ASO bekend in welke ritten de zone wordt opgerekt naar 4 of zelfs 5 kilometer. Het volledige overzicht is onderaan dit artikel te vinden.

Volgens het reglementenboek van de Tour luidt de officiële regel als volgt: “Renners die door een incident worden getroffen, moeten zich onmiddellijk kenbaar maken aan een commissaris door hun arm op te steken en zich bij een commissaris te melden zodra zij de finish zijn gepasseerd. Als een renner door een geconstateerde val in de laatste 3 kilometer (of dus 4 of 5 kilometer) de finish niet kan bereiken, wordt hij als laatste in de etappe geklasseerd en krijgt hij de tijd van de renner of renners met wie hij op het moment van de val reed. In uitzonderlijke gevallen is de beslissing van de jury van commissarissen onherroepelijk.”


In deze etappes geldt de 4 kilometer-regel:

  • Etappe 5: van Saint-Jean-De-Maurienne naar Saint-Vulbas
  • Etappe 6: van Mâcon naar Dijon
  • Etappe 10: van Orléans naar Saint-Amand-Montrond

In deze etappes geldt de 5 kilometer-regel:

  • Etappe 3: van Piacenza naar Turijn
  • Etappe 12: van Aurillac naar Villeneuve-Sur-Lot
  • Etappe 13: van Agen naar Pau

In deze etappes gelden geen 3, 4, of 5 kilometer-regels:

  • Etappe 7: tijdrit van Nuits-Saint-Georges naar Gevrey-Chambertin
  • Etappe 14: bergop aankomst naar Saint-Lary-Soulan Pla d’Adet
  • Etappe 15: bergop aankomst naar Plateau de Beille
  • Etappe 17: bergop aankomst naar Superdévoluy
  • Etappe 19: bergop aankomst naar Isola 2000
  • Etappe 20: bergop aankomst naar Col de la Couillole
  • Etappe 21: tijdrit van Monaco naar Nice

In alle overige etappes geldt de vertrouwde 3 kilometer-regel

RIDE Magazine
3 Reacties
28-06-2024 15:40
Eigenlijk vind ik het best waardeloos die grens op te trekken. Voor klassementsmannen is het nog steeds veiliger vooraan te blijven zitten om een eventuele val te vermijden. Kunnen ze niet gewoon tijdsopname doen op 3 kilometer van de finish? Dan zul je pas echt een veiliger peloton krijgen, met heel veel renners die laten lopen en geen val meer kunnen lijden of veroorzaken.
    28-06-2024 20:55
    De kans op valpartijen wordt alleen maar flink verkleind als tijdsverschillen ontstaan binnen de tijdsopname van 3 , 4 of 5 km in geen enkel geval worden aangerekend. Waar mijn generatie genoot José De Cauwer steeds voor pleit. Dan kunnen renners die voor het AK geen tijdverlies willen oplopen zich na de tijsdopname rustig laten uitbollen. In principe is dit ook niets nieuws wan in de jaren 60 en 70 waren er veel etappe aankomsten op wielerpistes en atletiekbanen. Toen werd de tijdsopname gedaan net voor het opdraaien van de baan. Het kwam toen wel eens voor dat een renner in de rit uitslag de snelste tijd had maar bijvoorbeeld 20e was omdat hij met een kleine voorsprong aan de tijdsopname was gepasseerd en in de eindsprint om de ritzege op de baan door een aantal renners werd gepasseerd...
28-06-2024 16:31
Eigenlijk vind ik het best gek om te gaan experimenteren in de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Heeft weinig zin om extra chaos toe te voegen door elke dag een andere regel te hanteren.

In de Dauphiné had je dit toch ook gewoon kunnen testen? Daar heb ik ook zat klassementsrenners met hun treintjes voorin gezien in de eerste rit.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine