Tour 2023: Poels klopt Van Aert vanuit vlucht, Pogacar en Vingegaard kunnen elkaar niet lossen
foto: Cor Vos
zondag 16 juli 2023 om 18:06

Tour 2023: Poels klopt Van Aert vanuit vlucht, Pogacar en Vingegaard kunnen elkaar niet lossen

Ritwinst voor Wout Poels in de Ronde van Frankrijk! In zijn tiende Tour heeft de Nederlander de loodzware Alpenrit naar Saint-Gervais Mont-Blanc op zijn naam geschreven. Op de slotklim was de Nederlander medevluchters Wout van Aert en Marc Soler de baas. 

De tweede week van de Tour de France werd afgesloten met nog maar eens een loodzware Alpenetappe. De 179 kilometer kilometer lange etappe, met de start in Les Gets les Portes du Soleil, bevatte vijf gecategoriseerde beklimmingen: de Col de la Forclaz de Montmin (7,2 km aan 7,4%), de Col de la Croix Fry (11,4 km aan 7,1%), de Col des Aravis (4,4 km aan 6,2%), Côte des Amerands (2,7 km aan 10,9%) en de slotklim naar Saint-Gervais Mont-Blanc (7,7 km aan 7%). Perfect terrein voor Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar om elkaar weer het vuur aan de schenen te leggen.

Ook in de openingsfase zagen we grote meneren in actie. De eerste aanvaller van de dag was niemand minder dan Mathieu van der Poel, en even later trokken Wout van Aert en Mads Pedersen het peloton op een lint. Even later ontstond er een kopgroep van negen met opnieuw Van der Poel, Stefan Küng en Neilson Powless, de drager van de bolletjestrui. Lidl-Trek had alleen Stuyven vooraan en ging in de achtervolging, geholpen door Cofidis. Het gat werd zo gedicht, waarna Nils Politt er in zijn eentje vandoor ging.

Politt reed aanvankelijk alleen voorop – foto: Cor Vos

De Duitser kreeg even later het gezelschap van Julian Alaphilippe, Alexey Lutsenko en Aurélien Paret-Peintre. Terwijl laatstgenoemde bergop moest passen, maakte Wout van Aert juist de oversteek. Daarna volgde nog een hele rits renners, onder wie Van der Poel. Voordat zij goed en wel van voren zaten, waren Alaphilippe en Lutsenko echter alweer vertrokken. De twee kwamen zo samen voorop te liggen.

Grote val door toeschouwer
De verschillen tussen het kopduo, de achtervolgers en het peloton bleven beperkt, totdat in die laatste groep plots een grote valpartij was. Sepp Kuss reed tegen een toeschouwer aan, die zijn arm uitstak over het hek, met een smartphone in zijn hand. De Amerikaan van Jumbo-Visma kwam ten val en meerdere renners gingen over hem heen. Daarbij onder meer Egan Bernal en Nathan Van Hooydonck. Iedereen kon zijn weg uiteindelijk weer vervolgen, maar het resultaat van de val was wel dat het in het peloton volledig stilviel. De vluchters kregen zo ruim acht minuten voorsprong.

Van der Poel zat ook weer mee – foto: Cor Vos

De groep achtervolgers bestond uit maar liefst 36 renners. Naast Van der Poel en Van Aert, waren voor de Lage Landen ook Dylan Teuns en Wout Poels vertegenwoordigd. Daarnaast waren onder meer Powless, Giulio Ciccone, Thibaut Pinot, Michael Woods en Guillaume Martin van de partij. Laatstgenoemde was de bestgeklasseerde vooraan. Hij stond voor de start van de rit twaalfde, op bijna zeventien minuut van klassementsleider Jonas Vingegaard.

Aan de voet van de Col de la Forclaz de Montmin hadden de 36 een halve minuut achterstand op Lutsenko en Alaphilippe, bovenop de beklimming tien seconden extra. Alaphilippe had moeite om Lutsenko te volgen bergop, maar de twee kwamen wel samen boven. Daarachter pakte Ciccone de meeste punten in de strijd om de bergtrui, voor Powless.

Samenstelling achtervolgende groep (36)

Wout van Aert (Jumbo-Visma), Marc Soler (UAE Emirates), Omar Fraile (INEOS Grenadiers), Olivier Le Gac, Thibaut Pinot (Groupama-FDJ), Andrey Amador, Magnus Cort, Neilson Powless, Rigoberto Urán (EF Education-EasyPost), Mikel Landa, Wout Poels (Bahrain Victorious), Marco Haller, Nils Politt (BORA-hansgrohe), Giulio Ciccone, Mattias Skjelmose, Juan Pedro López (Lidl-Trek), Nans Peters (AG2R Citroën), Mathieu van der Poel, Søren Kragh Andersen (Alpecin-Deceuninck), Rui Costa (Intermarché-Circus-Wanty), Guillaume Martin, Ion Izagirre (Cofidis), Alex Aranburu (Movistar), Chris Hamilton (Team dsm-firmenich), Michael Woods, Hugo Houle, Krists Neilands, Dylan Teuns (Israel-Premier Tech), Lawson Craddock, Christopher Juul-Jensen, Luka Mezgec (Jayco AlUla), Warren Barguil, Simon Guglielmi (Arkéa-Samsic), Jonas Abrahamsen, Torstein Træen (Uno-X) en Mathieu Burgaudeau (TotalEnergies).

Eerst Haller, dan Costa
Na de afdaling van de Col de la Forclaz de Montmin sloten de achtervolgers dan eindelijk aan bij Lutsenko en Alaphilippe, waardoor we 37 renners op kop kregen. 37, niet 38? Ja, want Nans Peters was op dit moment al gelost. Alle anderen begonnen gezamenlijk aan de Col de la Croix Fry (11,4 km aan 7,1%). Tenminste, bijna alle anderen. Marco Haller was er tussenuit geknepen in een iets eenvoudiger tussenstuk en begon met een minuut voorsprong aan de klim.

Alaphilippe en Lutsenko – foto: Cor Vos

Op de eerste stroken vertrok Rui Costa bij de achtervolgers. Hij reed snel naar Haller toe en liet de Oostenrijker vervolgens meteen staan. Bij de achtervolgers stond de deur ook open, vooral omdat Mattias Skjelmose er stevig de pees op legde. Van der Poel, Alaphilippe, Teuns en Powless behoorden tot de lossers. Costa werd dan weer in de kraag gevat door de tempoversnelling van Lidl-Trek. Ciccone maakte vervolgens het werk van zijn ploeggenoot af door op de Croix Fry de volle buit aan bergpunten te pakken. Hij kwam zo op gelijke hoogte met Powless.

Soler, Van Aert en Poels
Terwijl Lidl-Trek het initiatief nam vooraan de koers, was het Jumbo-Visma dat het tempo bepaalde in het peloton. Vooral Christophe Laporte en Dylan van Baarle reden kilometerslang op kop en zorgden ervoor dat het verschil weer werd teruggebracht tot zes minuten bij het opdraaien van de Col des Aravis (4,4 km aan 6,2%). Daar zagen we in de kopgroep een versnelling van Marc Soler. De Spanjaard van UAE Emirates sloeg een mooi gaatje en kwam als eerste over de top.

De eerste achtervolger? Van Aert. Na een splijtende demarrage, had de Belg van Jumbo-Visma zich samen met Neilands en Poels afgescheiden van de rest. Het drietal maakte in de afdaling de aansluiting. Al snel dunde het groepje weer uit, want Neilands kwam ten val in een bocht naar links. Hij kon verder, maar de kopgroep was gevlogen. We hielden drie man over vooraan.

De drie koplopers – foto: Cor Vos

Laatste klimwerk
In de afdaling richting de tweetrapsraket Côte des Amerands-Saint-Gervais Mont-Blanc zetten Poels en Van Aert hun metgezel Soler onder de druk. De Spanjaard verloor net voor de vallei de aansluiting en moest diep in zijn krachtenarsenaal tasten om terug te keren vooraan. Hij begon met een paar tellen achterstand aan het laatste klimwerk van de dag. De renners in de achtervolgende groep moesten bijna anderhalve minuut goedmaken.

De Côte des Amerands (2,7 km aan 10,9%) was nog nauwelijks begonnen of Poels sprong weg uit de rug van Van Aert. Hij pakte meteen een mooie voorsprong. Soler en Van Aert zaten samen op de ’top’, maar hadden aan de voet van de echte slotklim naar Saint-Gervais Mont-Blanc (7,7 km aan 7%) wel een halve minuut achterstand. Dat verschil liep in de kilometers die volgden alleen maar verder op. 

Het was al gauw duidelijk dat de ritzege naar Poels zou gaan. De Nederlander kwam met ruime voorsprong als eerste over de streep en boekte zo, in zijn tiende Tour de France, voor het eerst een ritzege. Wout van Aert volgde op meer dan twee minuten van Poels en werd zo tweede in de rit.

Winst voor Poels! – foto: Cor Vos

Strijd tussen de klassementsrenners 
Terwijl Poels naar de overwinning reed, was het ook koers bij de favorieten. In de eerste meters van de Côte des Amerands nam UAE Emirates over van Jumbo-Visma, dat richting de klim flink gas had gegeven. Bovenop waren de meeste favorieten nog bij elkaar, maar in de afdaling ging Carlos Rodríguez in de aanval. Hij begon met een kleine voorsprong aan de slotklim naar Saint-Gervais Mont-Blanc. Toen de weg weer begon te rijzen, werd de kopman van INEOS Grenadiers echter snel weer ingelopen door de troepen van UAE Emirates.

Het tempo van de knechten van Tadej Pogacar zorgde ervoor dat de ene klassementsrenner na de andere eraf ging, tot alleen de op kop beukende Adam Yates, Pogacar en Jonas Vingegaard nog over waren. In de laatste kilometers gebeurde iets opvallends: Pogacar liet zijn ploeggenoot Yates meter voor meter wegrijden. De twee kemphanen bleven bij elkaar en vielen stil, waardoor Rodríguez weer aan kon sluiten.

Pogacar nestelde zich in het wiel van Vingegaard. Bij het ingaan van de laatste kilometer kwam zijn aanval, maar hij wist Vingegaard niet te lossen. De twee sprinten in de laatste honderden meters nog, maar wisten elkaar geen seconden meer aan te smeren. Ze kwamen naast elkaar over de streep. Het verschil tussen de twee topfavorieten voor de eindzege blijft zodoende tien seconden.

RIDE Magazine
119 Reacties
16-07-2023 18:08
Poels 1 seconde in beeld, echt schandalig.
    16-07-2023 18:15
    Bij de finish wel, maar daarvoor wel langer.
    16-07-2023 18:17
    Regie is gewoon waardeloos.
    16-07-2023 18:20
    Genante vertoning van de Franse regisseur. Nog nooit is een winnaar in de laatste honderden meters niet of nauwelijks in beeld geweest.
    16-07-2023 18:26
    De nummers twee tot en met tien waren stuk voor stuk langer in beeld dan de winnaar. Ik vermoed dat het te maken heeft met het Franse wantrouwen t.o.v. Bahrein.
    16-07-2023 18:26
    Precies dat, maar dan elke renner die na Poels binnenkomt uitgebreid in beeld nemen terwijl het op dat moment wél interessant is/wordt bij de gele trui. Alsof ze het erom doen.
    16-07-2023 18:30
    [i]edit wf: gedraag je[/i]
    16-07-2023 18:35
    Normaal zit ik me altijd te ergeren aan minuten lange beelden van de koploper terwijl het AK gevecht niet in beeld komt. Maar dit was echt compleet doorgeslagen naar de andere kant. Had best even tien seconden aan de winnaar gedacht mogen worden.
    16-07-2023 18:37
    @ HNak

    Geen reet met nationalisme te maken, als zelfs de Belg Renaat Schotte van Sporza er schande van sprak hoe weinig de Nederlander Poels van de niet-Belgische ploeg Bahrain-Victorious in beeld werd gebracht door de regie bij de finish.
    16-07-2023 18:41
    Ach ja, die Renaat. Die zag de Belgische Wout al weer in het wiel van de Nederlandse Wout zitten. “Hij is er!”
    16-07-2023 18:45
    [i]edit wf: gedraag je[/i]
    16-07-2023 18:54
    @HNAK De Belgen bij Sporza zijn dus ook al Nederlanse ultra nationalisten volgens jou? De winnaar dien je gewoon goed in beeld te brengen, niet 1 sec bij de meet, kun je makkelijk 5-10 seconden aan besteden.

    Verder moet het wielrennen gewoon eens gebruik van split-screen maken of beeld in beeld. Je weet gewoon dat je anders iets gaat missen en dat hoeft totaal niet.
    16-07-2023 19:11
    Hnak Sommige reacties komen ook in aanmerking voor opname.
    16-07-2023 19:32
    @Vleesmonster
    Splitscreen lukt ze om de één of andere reden enkel bij tijdritten… Vraag me niet waarom
    16-07-2023 19:42
    @Alfred, het was Jose de Cauwer die dacht dat Wout wel terug zou komen.
    Ik begrijp niet waar dat anti Renaat/Jose toch vandaan komt. Een beetje chauvinisme heeft elke commentator, bij de NOS is het bijvoorbeeld veel erger. Verder geven de Belgen over hebt algemeen veel ingetogener commentaar dan de NOS en zijn ze veel interessanter dan Eurosport.
    @HNak, geef aub inhoudelijk commentaar, wat een niveau van reageren van jou, schelden vanaf het toetsenbord, vind je dat zelf nou zo geslaagd?
    16-07-2023 20:30
    @Hnak: Rustugh!
    16-07-2023 20:40
    HNak, heb jij überhaupt enig idee wat ultra nationalisme inhoudt? Ga je mond spoelen man.
    16-07-2023 21:40
    Enerzijds: laat die maffe Hnak lekker is zijn sop gaar koken joh. Heeft werkelijk niets te zoeken hier.

    Anderzijds: als redactie mag je misschien wel eens rondom de kaders van huisregels actie ondernemen wanneer het elke keer opnieuw hetzelfde stompzinnig geprovoceer betreft.
16-07-2023 18:15
Prachtig, echt een renner die dit verdient na jarenlang een van de beste klimmers te zijn geweest nu zelf eens mag winnen!

Wel dikke onvoldoende voor de Franse regie die alleen oog hadden voor de gele en witte trui, waar eigenlijk niks gebeurde. Schandalig slecht en amateuristisch.
16-07-2023 18:20
‘Wout van Aert is no pannenkoek.’

Wouter Poels, 2023
16-07-2023 18:15
Best opvallend: poga is aan t sprokkelen en nul kritiek. Sprokkelt roglic is de neg. Niet van de lucht! Prachtige overwinning woutje!
    16-07-2023 18:20
    Valt mij ook op. Een deel vindt dit zelfs slim/goed rijden. Het zijn dezelfde mensen die vervolgens bij Roglic kritiek hebben. Terwijl beide gewoon hun sterkte proberen te benutten.
    16-07-2023 18:24
    pogacar krijgt geen kritiek omdat hij die tactiek eens één keertje gebruikt en dus niet 15 rittenwedstrijden op rij, maar goed, nuance is voor sommigen te hoog gegrepen

    de eerste keren dat roglic dat deed, was dat ook geen probleem, toen leek het ook gewoon een tactiek ipv. een mentaliteit
    16-07-2023 20:22
    Denk dat jij gemist hebt wat Pogacar allemaal geprobeerd heeft deze Tour. Zou etappe 6, 9 14 nog eens terugkijken, dat is iets heel anders dan het sprokkelen in de laatste 500 meter wat Roglic doet.
16-07-2023 18:14
Prachtige zege! Al kan ik dat helaas niet zeggen over de regie.
16-07-2023 18:15
Prachtig gedaan Wout Poels. Nu toch echt die grote ronde overwinning in de zak (ipv achteraf). Kroon op een al lange carrière!

Jammer genoeg zagen we er te weinig van!
16-07-2023 18:17
Dankuwel meneer/mevrouw de regisseur dat we allemaal goed konden zien wat Mathieu Burgaudeau op 3+ minuten aan het doen was de laatste kilometers...

Verder redt Wout hier wel de meubels voor Nederland,wat een fantastische prestatie!
16-07-2023 18:20
De ene Wout laat de andere Wout zien hoe het moet. Geen overbodig gesmijt met energie. Prachtige zege voor Poels. Emoties zijn helemaal terecht en mooi om te zien. Vingegaard en Pogacar enorm teleurstellend vandaag, zowel qua inzet als qua uitvoering. Wel indrukwekkend hoe sterk Yates nog steeds is. UAE lijkt sterker op dit moment.
16-07-2023 18:16
Heel wat opbouw naar de aanval van Pogacar, die uiteindelijk niet zo heel veel meer voorstelde. Al was het wel vermakelijk om te zien hoe hypernerveus Vingegaard er van werd, was even helemaal de kluts kwijt.

Heb het idee dat VIngegaard deze laatste 2 dagen wat te bang was voor Pogacar en dat hij vooral blij is dat hij niets heeft verloren, terwijl hij waarschijnlijk verder had kunnen uitlopen.
    16-07-2023 18:20
    Ik hink een beetje tussen twee gedachten. Jouw scenario, dat ie idd hypernerveus is. Maar in interviews komt ie juist heel relaxt over, dus ik neig toch naar 'ik rij in het geel, en je rijdt me er niet uit dus ik vind het goed zo', met vertrouwen in de tijdrit dinsdag.
    16-07-2023 18:25
    Had vandaag ook echt de indruk dat hij de sterkste was. Jammer dat ie het niet probeerde, volgens mij was dat een gemiste kans. Iets te veel respect. Wout had ook op hem kunnen wachten in plaats voor een 2e plaats te rijden. Daar heeft ie er al wat van. Dan hadden ze wellicht samen Pogi kunnen proberen te lossen. Gemiste kans lijkt het
    16-07-2023 18:30
    Ik heb het idee dat Jonas prima inschat dat hij wel iets sterker is, maar ook weer niet zoveel sterker dat hij Pogi kan lossen. Dan maakt hij een logische afweging, ook wetende wat er nog komt qua tijdrit en Col de la Loze.

    Op de streep was het nog even geinig armpje drukken.
    16-07-2023 19:35
    Jonas leek sterker, maar ook angstig, Had waarschijnlijk ook niet door dat Pogi zn wiel 2x iets moest laten. Deed er naar mijn mening wel verstandig aan om niet aan te vallen, want UAE had nog 2 man rijden
    16-07-2023 19:48
    @ Groetjes, maar als Vingegaard Pogacar had gelost, hadden die 2 man echt niks meer voor Pogacar kunnen betekenen. Het voordeel van ploegmaten in de verre finale wordt steeds schromelijk overschat. Het laten rijden van Yates was uit nood, dus hij voelde zich niet top, zoals hij later zelf ook aangaf.
16-07-2023 18:16
Echt een grove schande hoe die figuren van de Franse regie de ritwinnaar haast negeren! Een flits van 2 seconden of zo, de renners die na Wout binnenkwamen kregen meer aandacht. Wat een aanfluiting!
16-07-2023 18:26
Carriere geslaagd
16-07-2023 19:22
De titel moet zijn: ‘Pogacar kan Vingegaard niet lossen’ want die laatste heeft werkelijk geen enkele poging ondernomen, terwijl er kansen lagen, want een goeie Pogacar was hier al eerder aangegaan…
    16-07-2023 19:45
    Terwijl ik begrepen had dat de Alpen in het voordeel van Vingegaard zijn waar hij Pogacar pijn ging doen...!
    Hoe zit dat nou?
    16-07-2023 20:40
    1 seconde in de 2 alpenritten is een behoorlijke tik hoor
16-07-2023 18:14
Vijfde Limburgse etappezege in deze Tour.
16-07-2023 18:24
Schitterende etappeoverwinning van Poels. Fantastisch gereden. Op het goeie moment geanticipeerd en van Aert op het steile stuk eraf poefen. 2 minuten op een klim.
16-07-2023 18:25
Geweldig voor Woutje Poels! De regisseur mogen ze wel een trap geven, wat een onnozele.
    16-07-2023 18:46
    Heb me inderdaad kapot geërgerd aan de regie. Poels 3 seconden in beeld. Schandalig.
16-07-2023 18:35
Schandalig gebrek aan interesse van de regie voor de koplopers. Zelfs met het uitvallen van alle motoren mag je verwachten dat Poels c.s. langer in beeld zijn met alle vaste camera's.
16-07-2023 18:38
Fraaie zege van Poels, slim gereden en mooie beloning voor al die jaren hard werk, en eigenlijk hoort een touretappe ook op zijn erelijst. Wat ongewoon gevecht tussen Pogacar en Vingegaard, maar het blijft een status quo. Leek me niet de beste dag van Pogacar, maar je weet nooit hoe schijn kan bedriegen.
En weer een treurig gevalletje selfie-gekte, Kuss leek daar op het laatst wel enige tol voor te moeten betalen, erg spijtig.
16-07-2023 18:14
Te sterke Poels, outstanding Van Aert en een dramatische regie, de hele dag door. Schande!
16-07-2023 18:14
Fantastisch voor Wout! Al die jaren zo geweldig gewerkt voor Froome en dan is dit meer dan verdiend. Ook met Gino in het achterhoofd. Pogacar minder goed? Jumbo zal wel balen dat ze het zo tam hadden gemaakt, en gisteren zo hard
    16-07-2023 18:58
    Ik denk dat Jumbo het vandaag niet meer zo hard kon maken door gisteren. Vroeg me wel af of Vingegaard het niet beter kon proberen. En of Van Aert (toen duidelijk was dat hij niet meer kon winnen) ook ala Soler kon laten zakken om wellicht nog wat te kunnen betekenen voor Vingegaard.
16-07-2023 18:22
Nooit gedacht dat Poels dit nog zou kunnen, maar wat een mooie verrassing.
    16-07-2023 19:02
    Jaren geleden zo ernstig gevallen dat ze een dag nodig hadden om Wout P. weer aan elkaar te lijmen. Originele vriendelijke gast, van harte!
16-07-2023 18:57
JV mag de hele dag op kop rijden en doet dat ook heel braaf, soupeert keurig netjes alle renners op maar behalve de gele trui die ze misschien nog wel kwijt raken aan Pogacar, want zijn ploeg is in de laatste 5 km veel sterker, hebben ze nog niets. Etappe winnen zie ik ook niet zomaar gebeuren.Van Aert zat er op de laatste 5 km helemaal doorheen, logisch want die smijt met zijn krachten. Een andere JV er zie ik geen kans maken omdat Kuss in de bergen niet mag.
    16-07-2023 19:13
    De tijdrit lijkt me een prima kans, het zal tussen Pogacar en Vingegaard gaan.
16-07-2023 19:03
De overwinning van Wout Poels in de Tour bestaat niet,
aldus FranceTV..

Klasse gedaan Poels! Kroon op de carrière!
Mooi man; een Nederlandse overwinning in de bergen! Merkte bij mezelf dat dat toch het meeste los maakt.
    16-07-2023 19:35
    In slow motion drong het besef dan toch door…
16-07-2023 19:18
Schandalig wat we vandaag hebben gezien van de regie. Typische Franse arrogantie. En wat heb ik genoten van Woutje Poels. Klasbak
    17-07-2023 07:04
    Hoe kan men genieten van Woutje Poels als hij nauwelijks in beeld kwam? Misschien wedstrijd op de radio gevolgd?
16-07-2023 19:30
Alles is al gezegd op dit forum over deze indrukwekkende prestatie van Wout. Hier past slechts een heel diepe buiging!
16-07-2023 20:43
pogacar verliest in 2 ritten 1 secondje, terwijl die ritten vooraf werden gezien als vingegaard-land en terwijl men ook zegt dat pogacar 2 dagen na elkaar wat minder leek

gemiste opportuniteit van jewelste dan toch voor vingegaard

ja, ja, de gele trui moet niet aanvallen, die staat een enorm handvol seconden voor, het is niet nodig dat zo'n gat groter is, want knappe jongen die 10 seconden kan dichtrijden

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine