dinsdag 18 juli 2023 om 13:30

Tour 2023: Voorbeschouwing etappe 16 lastige tijdrit naar Combloux – Cruciale dag voor het geel?

Een dag na de tweede rustdag gaat de Tour de France verder met een individuele tijdrit van Passy naar Combloux. De tijdrit is 22 kilometer lang en telt twee gecategoriseerde beklimmingen. Jonas Vingegaard of Tadej Pogacar: wie deelt hier een belangrijke tik uit? WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

Het is dan wel te hopen voor ze dat ze tijdens de rustdag in de Haute-Savoie zijn afgebleven van de kazen waar de regio zo om bekendstaat. Waar de ploegleiders zich een dag eerder hoogstwaarschijnlijk gelaafd hebben aan kazen als raclette, reblochon, tomme de savoie, abondance, beaufort en chevrotin, moeten de renners op en top gefocust zijn om dinsdag in de race te blijven. 

De tijdrit gaat van start in Passy. De gemeente telt slechts 10.000 inwoners maar heeft een oppervlakte van tachtig vierkante kilometer, wat ongeveer anderhalf keer zo groot is als bijvoorbeeld Lyon. Binnen de gemeentegrenzen liggen een aantal bijzondere meren, zoals het Lac Vert, en kun je er schitterend wandelen. Verder staat de gemeente bekend om Marie Curie, die hier in Passy op 66-jarige leeftijd overleed. Marie Curie was in 1903 de eerste vrouwelijke winnaar van een Nobelprijs. Curie ontving deze Nobelprijs samen met haar man Pierre voor haar onderzoek naar radioactiviteit. 

Vorig jaar ging de Tour ook door Passy. Magnus Cort won toen even later de etappe voor Nick Schultz en Luis León Sánchez

Het parcours van de tijdrit toont gelijkenissen met de achttiende etappe uit de Tour de France van 2016 niet ver van hier, een tijdrit van 17 kilometer tussen Sallanches en Megève die door Chris Froome werd gewonnen voor Tom Dumoulin. De eerste tien kilometer van die tijdrit zijn de laatste tien kilometer in deze tijdrit, met onder meer de Côte de Domancy (2,5 kilometer aan 9,4 procent). Na de Côte de Domancy klimmen de renners nog een goede 3,5 kilometer door aan een gemiddeld stijgingspercentage van 5 procent. 

De Côte de Domancy en diens uitloper zijn niet de enige verraderlijke hindernissen in deze tijdrit. Vlak na de start komen de renners ook al de Côte des Soudans (1,3 kilometer aan 8,8 procent) tegen, waar de coureurs zich, met het klimgeweld dat later in de tijdrit nog komen gaat, lelijk kunnen vergalopperen. 

In totaal telt de tijdrit meer dan 600 hoogtemeters. Op 22 kilometer is dat een heel pittige beproeving.

Dinsdag 18 juli, etappe 16: Passy – Combloux
Start eerste renner: 13:05 uur
Finish eerste renner: rond 13:40 uur

Start laatste renner: 17:00 uur
Finish laatste renner:
rond 17:35 uur
Afstand:
22,4 kilometer


Favorieten

In de voorbije ritten in de Alpen is er met minuten gesmeten, maar niet tussen de twee renners die in deze Tour de France vechten om de heilige graal: de gele trui. Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar zijn in deze Tour ontzettend aan elkaar gewaagd. Een seconde hier, drie seconden daar… De twee tenoren wisten elkaar al tot het uiterste te dwingen, maar raken voorlopig niet van elkaar verlost. En dus kan de tijdrit van dinsdag wel eens heel erg beslissend zijn, als het gaat over wie er straks in Parijs met de gele trui mag pronken.

Maar wie is nu in het voordeel in de 22 kilometer lange beproeving tegen de klok tussen Passy naar Combloux? De tijdrit is niet bijzonder lang, maar wel zeer pittig met twee gecategoriseerde hellingen en nog heel wat hoogtemeters. Dit is spek naar de bek van Vingegaard, maar ook van Pogacar. Het is daarom zeer lastig om op voorhand een topfavoriet aan te wijzen. Het is misschien wel verstandig om eens te kijken naar de voorbije confrontaties tussen de Deen en Sloveen. Het is zeker geen voorbode voor de tijdrit van dinsdag, maar wel een belangrijke indicatie.

Jonas Vingegaard – foto: Cor Vos

De laatste keer dat de twee het tegen elkaar opnamen in een tijdrit, kwam Vingegaard als winnaar uit de strijd. De Deen was voor de laatste tijdrit van de Tour de France 2022 al zeker van Tourwinst, maar dit weerhield de renner van Jumbo-Visma er niet van om de tweede tijd te klokken, acht seconden sneller dan Pogacar. Het is goed om erbij te vermelden dat Vingegaard in de laatste kilometers naar de finish niet meer volle bak doorreed, en zo zijn ploeggenoot Wout van Aert de zege ‘schonk’. Met andere woorden: het verschil tussen Vingegaard en Pogacar had die dag nog wat hoger kunnen uitlopen.

Vingegaard versus Pogacar in het tijdrijden, recente resultaten

Twintigste etappe Tour de France 2022 (40,7 km) = + 8 seconden Pogacar
Eerste etappe Tour de France 2022 (13,2 km) = + 8 seconden Vingegaard
Eerste etappe Tirreno-Adriatico 2022 (13,9 km) = + 35 seconden Vingegaard
Twintigste etappe Tour de France 2021 (30,8 km) = + 25 seconden Pogacar
Vijfde etappe Tour de France 2021 (27,2 km) = + 27 seconden Vingegaard

Alleen: ook Pogacar had ‘weinig’ meer om voor te rijden. De tweevoudige Tourwinnaar was toen al zeker van de tweede plek in het eindklassement, maar de eerste plek lag buiten zijn bereik. Voor dinsdag kunnen we toch spreken van andere (waarde)verhoudingen. Vingegaard en Pogacar kunnen zich nu niet inhouden: ze zullen zich binnenstebuiten moeten trekken, in de hoop op tijdswinst aan de streep. Onze favoriet voor de ritzege? We neigen toch lichtjes naar Vingegaard, al zijn er ook argumenten aan te voeren dat Pogacar dinsdag dé man is om naar uit te kijken. Hoe dan ook, we mogen ons opmaken voor een spetterende clash!

Tadej Pogacar – foto: Cor Vos

Jonas Vingegaard is onze topfavoriet voor de dagzege, maar let ook op een andere man in een Jumbo-Visma-shirt: Wout van Aert. De Belg kan werkelijk alles en tijdrijden heeft hij ook zeer goed onder de knie. Wat heet, Van Aert is een van de beste tijdrijders van de wereld en is dan ook een van de favorieten voor dinsdag. Alleen: het zeer lastige parcours is niet meteen in het voordeel van Van Aert, toch zeker niet in vergelijking met Vingegaard en Pogacar. De regerende Belgische kampioen tegen de klok is zeker een kandidaat-ritwinnaar, maar is ook weer niet de absolute topfavoriet. Dan kijken we toch eerder naar zijn Deense ploeggenoot.

Dinsdag zal er dus voor het eerst – en ook meteen voor het laatst – tegen de klok worden gereden. Dan kijk je natuurlijk allereerst naar de tijdritspecialisten, maar het is zeker geen chrono voor de mannen met de grote plaat. De winnaar zal toch ook over een goed stel klimbenen moeten beschikken. Een wellicht ietwat verrassende naam: Simon Yates. We associëren de Britse klimmer wellicht niet meteen met het vak tijdrijden, maar Yates won in het verleden al wel eens een individuele beproeving tegen de klok, na een lastig parcours. Zo won hij vorig jaar nog de eerste tijdrit in de Giro d’Italia, voor toch wel erkende specialisten.

Wout van Aert – foto: Cor Vos

We schrijven de naam van Simon Yates dus toch maar op als een van de mogelijke kanshebbers voor de zege. Ook zijn broer Adam Yates kan op een selectief tijdritparcours verrassend sterk uit de hoek komen. De renner van UAE Emirates was dit jaar bijvoorbeeld nog derde in de individuele tijdrit van de Ronde van Romandië en achtste in die van het Critérium du Dauphiné. We verwachten Yates ook nu weer in de bovenste regionen van de daguitslag. De renner van UAE Emirates was de voorbije twee weken uitstekend op dreef en heeft zeker nog wat om voor te rijden: Adam staat immers vierde in het algemeen klassement.

Mattias Skjelmose staat inmiddels al op een straatlengte achterstand in de algemene rangschikking, maar zal ongetwijfeld wel met ambitie aan de start verschijnen in Passy. De Deen is namelijk de vice-kampioen van zijn land in het tijdrijden en reed dit jaar ook al zeer goede tijdritten in de door hem gewonnen Ronde van Zwitserland. De renner van Lidl-Trek heeft baat bij een zwaar, selectief parcours en dat krijgen de renners tussen Passy en Combloux wel voorgeschoteld. Skjelmose was de laatste dagen al zeer bedrijvig in de Alpen, wat toch verraadt dat het met zijn vorm wel snor zit.

Mattias Skjelmose – foto: Cor Vos

Nog een renner die we al veelvuldig in de aanval hebben gezien: Matteo Jorgenson. De Amerikaanse allrounder stort zich al twee weken met ziel en zaligheid in het aanvalsgedruis, in de hoop op ritwinst, maar Jorgenson greep er een paar keer nét naast. Misschien dat hij dinsdag wel een goede kans krijgt op zijn eerste Tourzege? De renner van Movistar is een uitstekende tijdrijder – zo werd hij dit jaar tweede in de tijdrit in de Ronde van Romandië – en mag dan ook wel dromen van een hele mooie uitslag. Let ook op zijn Portugese ploegmaat Nelson Oliveira, al jaren een vaste waarde in het rijden tegen de klok.

Update: Matteo Jorgenson zal niet aan de start verschijnen van de individuele tijdrit. De Amerikaan moet wegens een spierblessure de Tour de France verlaten. 

Nu we ons toch in zuidelijke sferen begeven: dit lijkt ons een ideale gelegenheid voor Jonathan Castroviejo om eens voor eigen rekening te rijden. De Spanjaard rijdt normaal in dienst van anderen, maar in een tijdrit ben je volledig op jezelf aangewezen. De 36-jarige Spanjaard is een specialist in het tijdrijden – zijn Spaanse en Europese titels zeggen alles – en moet zeker uit de voeten kunnen op een dergelijk selectieve omloop. Met de vorm van Castroviejo is weinig mis: de ervaren coureur reed de voorbije twee weken zeer goed bergop en trok al meerdere keren in het offensief.

Rémi Cavagna – foto: Cor Vos

En wat doen we met de ‘pure’ tijdrijders? Wat doen we met de winstkansen van een Stefan Küng en Rémi Cavagna? De Zwitser en Frankrijk hebben al prachtige adelbrieven verzameld tegen de klok, maar de uitgetekende route van dinsdag is normaal toch een tikkeltje te zwaar voor deze mannen. En toch: Küng kan op een goede dag echt wel een heuveltje over en Cavagna werd in de tijdrit van het voorbije Critérium du Dauphiné – op toch een vergelijkbaar parcours – keurig derde. Deze twee renners hebben zich de voorbije dagen misschien toch wat kunnen sparen, wat dinsdag weleens de doorslag kan geven.

Mikkel Bjerg, die in het Critérium du Dauphiné de tijdrit wist te winnen, is normaal ook een gevaarlijke klant voor de zege. Mag de Deense ploeggenoot van Pogacar zich echter wel volledig binnenstebuiten trekken, een dag voor de misschien wel allesbeslissende bergrit naar Courchevel? Deze vraag kunnen we ook stellen voor Dylan van Baarle (Jumbo-Visma), die eveneens een bijzonder goede tijdrit in de benen heeft. Verder is het uitkijken naar de tijdritprestaties van Carlos Rodríguez en Michal Kwiatkowski (INEOS Grenadiers), Magnus Cort (EF Education-EasyPost), Bob Jungels (BORA-hansgrohe) en Ion Izagirre (Cofidis).

We noteren verder ook de namen van Alexey Lutsenko (Astana Qazaqstan), Ben O’Connor (AG2R Citroën), Felix Großschartner (UAE Emirates), Kasper Asgreen, Yves Lampaert (Soudal Quick-Step), Pello Bilbao, Jack Haig en Fred Wright (Bahrain Victorious). En tot slot: wat mogen we verwachten van Mathieu van der Poel? De alleskunner van Alpecin-Deceuninck is erg sterk tegen de klok, maar is het parcours niet te lastig voor de Nederlander? En heeft de renner van Alpecin-Deceuninck wel zin om zich volledig te smijten voor een ereplaats?


Favorieten volgens WielerFlits
**** Jonas Vingegaard
*** Tadej Pogacar, Wout van Aert
** Adam Yates, Mattias Skjelmose, Jonathan Castroviejo
* Simon Yates, Carlos Rodríguez, Rémi Cavagna, Pello Bilbao


Weer en TV

De renners krijgen niet alleen af te rekenen met een lastig parcours, mee ook met tricky weeromstandigheden. Het lijkt namelijk te gaan regenen in en rond Passy en Comblaux. In de eerste uren blijft het bij momenten wel droog, maar daarna is er een grote kans op enkele lokale regenbuien. En de wind? Die waait maar zeer zwak tot matig.

Eurosport, NOS en Sporza hebben de uitzendrechten voor de Tour de France. Voor meer informatie kun je altijd terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.



In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
84 Reacties
16-07-2023 20:31
Waar is Rodriguez bij de sterren? Die gaat mannen als Küng en Cavagna helemaal zoek rijden op dit parcours.
    16-07-2023 20:32
    Yep, volledig verkeerde inschatting van Wielerflits ook wat mij betreft op dit parcours.
    16-07-2023 22:58
    Rodriguez staat met één ster naast Cavagna, terwijl Küng ontbreekt…
    16-07-2023 23:11
    Küng stond er eerst bij en Rodriguez niet. Dat is stilzwijgend aangepast.

    [url=https://www.wielerflits.nl/nieuws/tour-2023-starttijden-tijdrit-naar-combloux-wie-komt-wanneer-in-actie/]Hier[/url] staat Küng nog wel ipv Rodriguez, maar ik vermoed dat je snel moet zijn om dat nog te zien voordat het ook stilzwijgend wordt aangepast.
    17-07-2023 08:36
    Het is allemaal wat.
17-07-2023 19:56
Dit wordt een heel spannende tijdrit omdat de snelle stukken (vlak, vals plat en afdaling) en bergop stukken ongeveer 50/50 verdeeld zijn qua tijdsduur. Bij het volgen van de tijdrit kan er gekeken worden naar de afwijkingen t.o.v. de voorspelde tussentijden om te zien of iemand het relatief goed of slecht doet.

Voorspelling, uitgaande van de volgende zaken:
Profiel, nagerekend en passend gemaakt op gemelde hoogtes en lengte klimmen.
Temperatuur = 29 graad Celsius in Sallanches, 26 op finish. Luchtdruk tussen de 930 en 975 mbar.
Gewicht fiets + bidon + helm = 8.9 kg
Rolweerstand = 0.003
CdA waarde = 0.21 (in de beugels op snelle stukken en 5% stukken), 0.24 (op 7-8% stukken), 0.27 (op 10% stukken)
Windsnelheid = 0 km/h (in de praktijk 11 km/h uit het westen)
Verlies haakse bocht = 2 sec, totaal 8x
Verlies bocht in afdaling = 1 sec , totaal 6x
Vingegaard 60 kg, 390 Watt
Pogacar 65 kg, 410 Watt
Van Aert 76 kg, 454 Watt

Tijden 7.1 km, 16.1 km, 18.9, eindtijd:
Vingegaard 10:45 20:25 28:30 35:07
Pogacar 10:43 20:12 28:25 35:03
Van Aert 10:39 19:48 28:13 34:55

De eindtijden liggen erg dicht bij elkaar. Een verschil van 1% in de snelle stukken door betere aerodynamische houding scheelt rond de 10 sec. De wind lijkt vooral tegen te staan op het stuk afdaling richting Sallanches.
    17-07-2023 20:41
    Zou mooi zijn. Maar ik denk dat Pogacar gaat winnen. Gewoon lekker gebaseerd op m’n onderbuik
    17-07-2023 20:56
    Die wind in de afdaling scheelt trouwens best wel meer dan ik dacht. Als de effectieve wind idd 11 km/h volledig tegen zou staan op het hele stuk van 6.7 km dan zou dat 52, 50 en 46 sec schelen. Echter zal de effectieve wind misschien 70% van die waarde zijn en niet overal even tegen. Uiteindelijk blijft er grof geschat rond de helft over. Dan nog scheelt het een half minuutje. Winnende tijd zou dan 35:20-35:30 worden.
    17-07-2023 23:05
    Wat mooi dat sportprestaties niet logisch zijn, dat je niet alles kunt rationaliseren. Motivatiegraad, hoe diep kun je gaan, wil je bewust geen 100% geven ivm etappe van morgen, hoe goed presteer je bij 30+ graden zoals morgen...
18-07-2023 08:28
Kenner Michael Boogerd weet de uitslag al: [url=https://www.telegraaf.nl/sport/1834319674/jonas-vingegaard-gaat-dubbelslag-slaan-in-tijdrit]dubbelslag voor Vingegaard[/url], ritzege en dagzege!
    18-07-2023 09:00
    En hij doet er nog etappewinst bij!
16-07-2023 21:10
Cavagna een ster? Die heeft op dit parcours niets te zoeken. Zou hem eerder aan Bilbao geven.
    16-07-2023 22:19
    Cavagna kwam in de tijdrit naar de Planche ook prima uit de verf en heeft zich al een aantal etappes koest gehouden. Helemaal niet gek om die erbij te zetten.
16-07-2023 21:22
Ik verwacht Pogacar en Vingegaard binnen 10 seconden van elkaar in deze tijdrit, en ook dat een van hun hier wint. Ik denk (en hoop) ook Jonas, gezien Pogacar duidelijk aan het het afvlakken is (zijn punch is duidelijk veel minder dan een week terug).

Edit: bedankt, was niet meer helemaal scherp ;)
    16-07-2023 21:51
    Ik denk zelfs dat Jonas en Vingegaard dezelfde tijd gaan rijden.
    16-07-2023 23:31
    Ik denk dat Tadej en Pogacar ook wel dicht zullen zitten.
16-07-2023 21:42
Tijdrit is maar 22 km. Verschillen kunnen wel eens klein blijven. Woensdag gaat veel meer beslissend worden. De Col de la Loze is een loodzware klim.
16-07-2023 23:55
pogiboy gaat hem hier pakken.
17-07-2023 07:44
Wat een onzin om Vingegaard en Pogbacar niet allebei evenveel sterren te geven. Zeker gezien de eerdere tijdritten en gezien deze Tour echt gelijkwaardig, vorm van de dag en externe omstandigheden gaan waarschijnlijk een belangrijke rol spelen, dit valt niet te voorspellen ……
    17-07-2023 16:58
    Systeem van sterrenverdeling is leidend, niet jouw hamerstuk. Dus je zult moeten berusten vrees ik.
17-07-2023 09:06
De grote vraag: op welke fiets gaan ze rijden? Tijdritfiets, gewone fiets of een combinatie van beide?
Van 2016 (tijdrit op belangrijk deel van het parcours) kwam ik dit filmpje tegen waarin gezegd wordt (op 1:30) dat de fiets van Froome 7.3 kg zou wegen.

https://www.youtube.com/watch?v=g-XkOdK6mVE&t=98s&ab_channel=GlobalCyclingNetwork

Her en der wordt gezegd dat een tijdritfiets 1.5-2 kg zwaarder is dan een gewone fiets.
    17-07-2023 10:48
    Mij lijkt het dat de tijdritfiets uiteindelijk veruit meer voordelen biedt dan de gewone (klim ?) fiets. Het eerste klimmetje maakt niet uit. Het eerste steile deel van de langere tweede klim zal wel meer nadeel geven met de tijdritfiets, het tweede lopende deel (5 %) is wel weer beter geschikt voor de tijdritfiets. Alles samen, ja, de tijdritfiets. Er is ook nog geen gewag gemaakt van fietswissels, dus ja...
17-07-2023 18:09
Ik zit nu in een jumbo food café te eten en opeens zie ik Vingegaard morgen 5 seconden pakken.
17-07-2023 18:51
Snap niet dat O'Connor wordt genoemd?
    17-07-2023 19:08
    Ben laat zich blindelings door Olli Naesen op sleeptouw nemen, zagen we in Vive le Vélo…
17-07-2023 19:57
1. Vingegaard
2. Pogacar
3. Rodriguez
4. Wout van Aert
    17-07-2023 22:06
    Ik hoop het! Ben alleen bang dat Pogacar wint morgen en geel pakt. Dus ook weer geen ritzege voor Jumbo helaas!
    18-07-2023 00:13
    Rodriguez heeft niet zo'n beste tijdrit hoor, die mag blij zijn met een top10 plek.
16-07-2023 20:10
Zware tijdrit, hier gaat waarschijnlijk de beslissing vallen voor de gele trui. Degene die het beste uit de rustdag komt, gaat veel tijd pakken. Het lijkt iets te zwaar voor Van Aert; Adam Yates lijkt favoriet voor plek 3.
16-07-2023 21:45
Groot voordeel is dat Vingegaard richttijd van Pogacar heeft. En daarbij lijkt het erop dat Pogacar de betere is in tijdrit aan begin van ronde en Vingegaard weer wat beter in tijdrit op eind van een ronde.

Zal wel weer seconden werk worden, in voordeel van Vingegaard.

En cat2 klim, deze wordt voor Van Aert.
    16-07-2023 22:15
    Dan laat je de Tour van 2020 even buiten beschouwing?
    16-07-2023 23:14
    Richttijd heb je misschien nog iets aan als de ander nog moet starten, maar als je slechts 2 minuten later start ga je daar echt geen voordeel van hebben.
    17-07-2023 07:02
    @fietsvriend
    Volgens mij reed Vingegaard nog niet mee in 2020, toch?
16-07-2023 22:21
De steile kilometers, waarvan één in het begin en twee aan het eind, zullen er voor Van Aert allicht teveel aan zijn om mee te doen voor winst. En deze keer kan Vingegaard het niet laten lopen.
16-07-2023 22:40
Geen pijl aan op te trekken wie de rust dag het beste verteerd . Pogi heeft in 2020 in soort tijdrit gigantische uit gehaald kan die dat herhalingen . In de meeste tijdritten zijn ze elkaar wel waard denk ik puur vorm van de dag .

Hoe zijn Carlos zijn tijdritten ? daar heb ik geen flauw idee bij , dan kan 2 min op zo parcour weinig zijn bij een superdag van pogi .

Ik ga ondanks ik een pogi liefhebber ben toch voor vini puur op basis dat hij op een klim een hoog tempo kan hanteren en dat volhoudt . Pogi heeft op wat voor manier dan ook moeite om een hoog ritme te fietsen , ze explosie is er wel. Maar vaak na ze explosie kan die ook gigantische wattage trappen of tempo fietsen dat heb ik deze tour nog niet gezien.
17-07-2023 00:05
Afgaande op wat ik vandaag zag lijkt mij Vingegaard een tikje beter in de tijdrit, en in het vervolg van de Tour.
17-07-2023 07:19
Voor een wva is dit toch te zwaar lijkt mij, op die klimmetjes verliest hij normaal 30-45 seconden en er is nergens iets waar hij dat kan compenseren, net top 5 misschien wel ja zoals in 2020. Voor dagzege vingegaard vs pogacar met toch wel redelijk wat voorsprong voor de rest. Ik denk dat de yates brothers en een rodriguez daar dan onder komen.
17-07-2023 08:31
Dat ophaspelen van namen lijkt me niet echt nodig.
Lief om jezelf in te dekken en iedereen die enigszins een tijdrijder is te noemen in de trant van: "zie je wel die hadden we genoemd". Maar realistisch gezien zijn er hier maar 5-6 namen die hier echt meedoen.
Wees dan een kenner en noem slechts een paar echte kanshebbers in plaats van op dit parcours te verzanden in het noemen van Yves Lampaert...
    17-07-2023 17:17
    Wees dan eens dat grootse voorbeeld waar je zelf op gericht bent en noem de 5 / 6 namen waarvan jij vindt dat ze als enige in de buurt van de zege komen?
    17-07-2023 17:30
    Vingegaard, Pogacar, Yates, Yates, Van Aert.
    17-07-2023 19:08
    Niet 'lief', zoals je zelf schetst maar een kenner dus, met deze namen.

    Ik hoop dat Wielerflits gewoon blijft doen wat ze doet, niet om in te dekken zoals jij het schetst, maar simpelweg omdat het een goede gewoonte is om in een tijdrit, de tijdritspecialisten tegen het licht te houden. Net als dat bij sprintetappes het sprintersgilde niet ongenoemd blijft.

    In de sterrenverdeling van de site komen jouw vijf namen allemaal terug, dus volgens mij wordt er echt wel iets langer over nagedacht, dan jij doet voorkomen.
    17-07-2023 21:10
    Rodriguez.
17-07-2023 14:49
3de week tour. Voorspellen is eigenlijk bijna niet te doen. Ja dat Groenewegen bij de laatste 20 zal eindigen verder ben ik heel benieuwd hoe het bovenin gaat eindigen. Ik ga er lekker voor zitten. In samenvatting om 23:00 na mijn werk.
17-07-2023 16:35
Vanmiddag het profiel van de tijdrit ingevoerd in mijn model en de verschillende stukken door gerekend. Het wordt superspannend met Vingegaard, Pogacar en Van Aert binnen 10 seconden van elkaar. Later meer...
    17-07-2023 17:10
    Wat zegt je model over de heuveltijdrijders als Kung en Cavagna? Zijn die competitief, of finishen ze 'gewoon' achter de klimmers Yates, Yates en Rodriguez?
17-07-2023 21:35
Poeleke pakt hier z’n etappe
17-07-2023 22:03
Tijdslimiet op 33%, dat is een tweede rustdag voor 2/3e van het peloton.
18-07-2023 12:04
@Boomie1

Jouw gedachtengang en "het boek" volgend mag Vingegaard nooit nog Pogacar aanvallen, omdat onduidelijk is welke wattages Pogacar nog zou kennen trappen. Te gek voor woorden. Nochtans heeft Vingegaard eenmaal Pogacar aangevallen (wat een flater en wat een wetenschappelijke fout !). Laat het dan de ene keer zijn dat Vingegaard flink tijd gepakt heeft.
Je geeft ook niet weer waarom het volgen van je flut wattageboek in de voorbije Giro niet geleid heeft tot de juiste aanpak van Roglic tegen de versleten Thomas. Slechts door een gelukje, de door INEOS zelf niet verwachte instorting van Thomas tijdens de laatste anderhalve km bergop, maakte Roglic nog tot winnaar.
Dan ga je als ploeg toch niet dezelfde fout maken met Vingegaard tegen de veel sterkere Pogacar.
Veronderstel dat Pogacar in de tijdrit en/of op de Loze toch nog over Vingegaard gaat.... Ga je als ploegleider dan wachten tot het uitkomen van de laatste viaduc op de Champs om Vingegaard te late aanvallen ?
17-07-2023 08:22
Jumbo doet exact hetzelfde als in de Giro. Wat ze met Roglic kunnen, kunnen ze ook met Vingegaard. Beetje meerijden en iedereen laten aanklooien tot aan de tijdrit. Hier is op getraind en hier is de strategie tot nu toe op uitgestippeld.
    17-07-2023 08:43
    Het kan gerust zo uitdraaien maar het was niet de initiële tactiek (zie verloop van de rit over de Tourmalet).
    17-07-2023 08:50
    TJV doet exact hetzelfde als in de Giro? In de Giro was het in het belang van kopman Roglic om de koers mat te houden en nam het team geen initiatief. In de Tour is het in het belang van kopman Vingegaard om de koers in de echte bergetappes hard te maken en de tegenstander af te matten en neemt de ploeg héél veel initiatief. Je kan moeilijk beweren dat dit hetzelfde is. Het is juist andersom: Pogacar verhoudt zich tot Rogic qua explosiviteit en Vingegaard verhoudt zich tot Thomas qua taaiheid en iets over houden na een zware dag.
    17-07-2023 09:29
    ' een beetje meerijden' pardon?
    17-07-2023 10:25
    Panache
    Roglic staat absoluut niet meer op hetzelfde niveau dan Pogacar/Vingegaard. Als je in de Giro, na het uitvallen van de topfavoriet en nog een paar toppers slechts de laatste anderhalve kilometer van een halve klimtijdrit het verschil kan maken tegen de "oude" Thomas, sta je niet meer op het hoogste niveau. Roglic zou er tegen Evenepoel niet aan te pas gekomen zijn. Terwijl Evenepoel zelf nog een trapje lager staat dan de huidige twee tenoren.
    17-07-2023 10:42
    @ hoekstra: dat is ook helemaal niet wat Panache beweert.

    Panache vergelijkt de tactiek, niet de kwaliteit van de renners.

    Lees jij teksten wel voor je reageert, of zit je zo vol van je eigen gelijk dat je dat niet nodig vindt?
    17-07-2023 12:01
    Wel Zeboe
    Met mijn begrijpend lezen is niets mis. Dat kan niet van iedereen gesteld worden.
    Panache vergelijkt Roglic met Pogacar qua explosiviteit. Terwijl Roglic op dat vlak en zeker niet op het hoogste Tourniveau in de buurt komt van Pogacar. Dezelfde Panache vergelijkt Thomas met Vingegaard qua taaiheid. Terwijl Thomas nooit het niveau van Vingegaard gehaald heeft. Ook vroeger niet. Ik vraag me dus af of je de tekst van Panache wel gelezen hebt.
    Met als ploeg op kop te rijden terwijl Pogacar fluitend in de wielen zit, win je de Tour niet. Op de slotklim heeft iedereen het dan zwaar. Maar als je Vingegaard zijnde, na de eigen ploeg opgesoupeerd te hebben, twee dagen op rij Pogacar, die het duidelijk lastig had, niet aanvalt, ben je slecht bezig.
    17-07-2023 14:08
    Dank voor de verduidelijking De Zeboe van de Zoncolan, jij hebt de juiste interpretatie te pakken.
    17-07-2023 16:51
    @hoekstra:

    Dank voor de bevestiging, je leest dus gewoon niet. Geeft verder niets, maar dan heeft een discussie dus weinig zin.
    17-07-2023 17:00
    [quote]Beetje meerijden [/quote]

    Je hebt ofwel nog geen Tour gekeken, ofwel niet het prilste verstand van koers.

    [quote] Met mijn begrijpend lezen is niets mis. Dat kan niet van iedereen gesteld worden. [/quote]

    Parkeer je oordeel, want jouw begrijpend lezen hapert. Panache vergelijkt niet de kwaliteit, maar de stijl. Zowel Roglic als Pogacar (in 2.0 versie) hebben baat bij een mat koersverloop omdat ze over een explosief eindschot beschikken.

    Zowel Vingegaard als Thomas hebben baat bij een hard koersverloop, omdat dan hun taaiheid het meest komt bovendrijven. Panache heeft gewoon een prima punt maar als je alleen op eigen eer gericht bent, mis je de clue van anderen.
    17-07-2023 21:08
    Eens met panache.

    De ritten naar Tourmalet en over Joux Plane waren absoluut aangevlogen met de visie om Pogacar te kraken en breken, heel agressief. Maar ja, ze hebben niet koekebakker 79B op het oog om te slopen maar het meest complete talent en eigenlijk de beste coureur die er is. Dat ze dat zo gedaan hebben is zeer waarschijnlijk de reden dat er überhaupt nog een voorsprong is want een fittere Pogacar in de laatste paar k is normaal gezien einde verhaal.

    Mijn voorspelling is dat ze, ongeacht het resultaat in de ITT, dit woensdag wederom zo gaan doen want je ziet gewoon dat het de scherpe kantjes van wereldwonder Pogacar afvijlt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine