Tour 2023: Twee op twee voor Philipsen na zeer chaotische sprint in Nogaro
foto: Cor Vos
dinsdag 4 juli 2023 om 17:48

Tour 2023: Twee op twee voor Philipsen na zeer chaotische sprint in Nogaro

Jasper Philipsen heeft na de derde rit ook de vierde etappe van de Tour de France op zijn naam geschreven. De Belg was op het autocircuit van Nogaro nipt sneller dan Caleb Ewan, in een finale die werd ontsierd door de nodige valpartijen. Zo ging Europees kampioen Fabio Jakobsen hard onderuit.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen! De renners met rappe benen konden zich vandaag weer opmaken voor een zeer belangrijke sprintconfrontatie. De vierde rit van Dax naar het autocircuit van Paul Armagnac in Nogaro, de eerste op volledig Frans grondgebied, kende namelijk geen grote obstakels en was dus een uitgelezen kans voor de sprinters om een ritzege te pakken. Wie zet een eerste belangrijke stap richting het groen? Was een twee op twee voor Jasper Philipsen in de maak? Of stonden de sprintsterren dit keer goed voor Fabio Jakobsen, Dylan Groenewegen of Wout van Aert?

Weinig animo voor vroege vlucht
De renners begonnen net voor de klok van 13.30 uur aan de 181,8 kilometer lange etappe. De voorbije dagen was er al weinig interesse in de vroege vlucht, vandaag bleek er nog minder animo voor de vroege ontsnapping. De renners namen vooral de tijd om met elkaar te praten en zo wat bij te kletsen. Onder meer Michael Gogl (Alpecin-Deceuninck), Florian Vermeersch (Lotto Dstny) en Jasper Stuyven (Lidl-Trek) probeerden nog wel weg te springen uit het peloton, maar werden snel weer gegrepen. De renners hielden zich, met nog 181 vlakke kilometers in het vooruitzicht, vooral koest.

Rickaert en Van der Poel keuvelen op weg naar Nogaro – foto: Cor Vos

In de daaropvolgende kilometers werd het geduld van de wielerfan wel behoorlijk op de proef gesteld: er gebeurde namelijk niks. De renners reden aan een strak, maar zeker geen onoverkomelijk tempo, rond, op weg naar de finish in Nogaro. De renners hadden na één uur koers ongeveer 38 kilometer afgelegd. Op kop zagen we vooral de mannen van Groupama-FDJ en INEOS Grenadiers het tempo bepalen en af en toe besloten ook Alpecin-Deceuninck en Soudal Quick-Step een handje toe te steken. Het was (vergeefs) wachten op een noemenswaardige koersontwikkeling.

Van Aert laat zich even zien
Met nog goed 120 kilometer te gaan was er dan toch even wat opwinding in het peloton. Niemand minder dan Wout van Aert besloot namelijk door te trekken op een hellende strook, in de hoop de boel zo op de kant te zetten, maar er stond te weinig wind voor waaiers. Van Aert hield dan ook al snel weer de benen stil en zo kakte het koersverloop weer in. Zelfs in aanloop naar de tussensprint bleef het tempo gezapig, al werd de tussensprint zelf dan weer fel betwist. Philipsen trok er de goede lijn door, versloeg Bryan Coquard en Caleb Ewan en pakte zo twintig punten. De Belg passeerde zo Victor Lafay in de (virtuele) stand.

Cosnefroy en Delaplace in de aanval – foto: Cor Vos

Enkele kilometers na de tussensprint besloten twee renners dan toch weg te springen uit het peloton. Benoît Cosnefroy (AG2R Citroën) en Anthony Delaplace (Arkéa-Samsic) vonden elkaar in hun aanvalsdrang en de twee Fransen reden een maximale voorsprong bijeen van iets meer dan een minuut. Dit bleek uiteraard niet genoeg om uit de greep te blijven van het peloton. De twee aanvallers kwamen nog wel met voorsprong over de top van de enige klim van de dag, de Côte de Demu (2,1 km à 3,2%). Delaplace raapte er het enige bergpuntje op, maar vlak na de klim was de hergroepering een feit.

In de daaropvolgende kilometers nam de nervositeit zienderogen toe, en zagen we de verschillende sprinttreinen naar voren rijden. In de laatste acht kilometer werden er duizelingwekkende snelheden gehaald en was het een gevecht van jewelste voor de beste positie. Jumbo-Visma nam de kop met nog vier kilometer te gaan en de Nederlandse formatie draaide ook als eerste het circuit op. Met nog ruim twee kilometer te gaan trok Matej Mohoric naar de kop in dienst van zijn sprinter Phil Bauhaus en de Sloveen wist het peloton op een lint te trekken. Vlak daarna werd het peloton opgeschrikt door een val van Jakobsen.

Het verschil aan de finish was zeer nipt – foto: Cor Vos

Philipsen wint na doldwaze slotfase
En daar bleef het niet bij, want in de laatste kilometer werd er nog een paar keer gevallen, in een zeer chaotische aanloop naar de sprint. Philipsen leek met nog enkele honderden meters te gaan kansloos voor de zege, maar wist net op tijd het wiel te pakken van Mathieu van der Poel, die opnieuw een fenomenale lead-out uit zijn benen wist te schudden. Philipsen zette vervolgens aan en hield de opkomende Caleb Ewan maar net achter zich. Bauhaus moest dit keer genoegen nemen met de derde plek, Bryan Coquard en Mark Cavendish maakten de top-5 vol.

In het algemeen klassement zien we verder geen wijzigingen. Adam Yates gaat nog altijd aan de leiding, zijn ploegmaat Tadej Pogacar volgt op zes seconden. Woensdag zal het klassement ongetwijfeld weer op de schop gaan. In de vijfde etappe trekken de renners namelijk de Pyreneeën in voor een rit van Pau naar Laruns. Onderweg staan er met de Col du Soudet (15,1 kilometer aan 7%) en Col de Marie Blanque (9,2 kilometer aan 7,6%) twee serieuze beklimmingen op het menu.

RIDE Magazine
106 Reacties
04-07-2023 18:14
Sleutelrol voor van der Poel, maakte het gaatje net groot genoeg om er met z’n tweeën doorheen te gaan, en rost er vervolgens een fantastische leadout uit. Was nipt voor Philipsen want Ewan kwam nog akelig dichtbij. Waarom Van Aert zich niet van voren meldde werd mij niet duidelijk, Laporte leek me ook enigszins confuus. Ik dacht heel even dat Vignegaard nog ging sprinten.
04-07-2023 19:08
https://www.ad.nl/tour-de-france/van-poppel-zag-jakobsen-in-tour-vallen-philipsen-weet-soms-niet-helemaal-wat-hij-doet~ab754523/
    04-07-2023 19:18
    Danny heeft het 'in een flashback' gezien. :p
04-07-2023 19:12
Al zouden ze op 1 recht vooruit gaand parcours zonder bochten rijden, het vormen van treintjes en positioneren in deze snelheid vallen ze nog! Ze kunnen roepen en klagen maar het ligt nooit aan de renners, altijd de parcours bouwer en organisatie.
    04-07-2023 19:17
    Vandaag liet dus zien dat het altijd zo zal gaan en dat de renners toch roepen dat het niet aan hun ligt, altijd parcours …
04-07-2023 19:19
tussen al het gedoe door haalt bauhaus hier netjes een 2e en 3e plek
04-07-2023 19:23
Dus zowel een bocht op het einde als een rechte weg zijn gevaarlijk :-)
04-07-2023 19:35
Vdp als top lead-out voor ritzeges. Van Aert als superdomestique om de tour te winnen. Wie had dat een paar jaar geleden durven voorspellen dat dit hun voornaamste functie ging zijn id tour.
04-07-2023 19:37
Van der Poel is wel enkele plekken teruggezet in de daguitslag
04-07-2023 17:52
Told you so.
04-07-2023 18:41
Nu rechte brede wegen en flauwe lange bochten verbieden zeker? Zoveel valpartijen op een perfecte aankomst, lachwekkend. En weer het vingertje naar de organisatie zeker.
04-07-2023 17:50
Veiliger en breder kan zeker niet?
    04-07-2023 17:51
    Het parcours niet, deze keer mogen de renners naar zichzelf kijken
    04-07-2023 18:53
    De renners mogen 9 vd 10 keer vooral naar zichzelf kijken. Maar deze reeks valpartijen, op een circuit, met een brede rechte weg als finishstrook, geeft maar weer aan dat het geleuter van gisteren niets meer was dan het vrijpleiten van de renner Philipsen waar velen terecht fan van zijn. Zo lang we bij veiligheid allereerst kijken bij welk team dader/slachtoffer rijdt, zo lang wordt deze sport niet veiliger en houden we uiteindelijk slechts producenten van kaasschaven over die hun product nog succesvol kunnen koppelen aan deze steeds snellere/gevaarlijkere sport.
04-07-2023 17:54
Maar niet meer sprinten op een rechte weg.

En voor wie deed Vingegaard deze inspanning? Laporte?
    04-07-2023 17:55
    Laporte reed daar voor wout, maar die was kwijt
    04-07-2023 17:57
    Voor Wout natuurlijk!
    04-07-2023 17:57
    Wout had tegen Laporte moeten zeggen, doe jij maar, ik zit te ver.
    04-07-2023 18:06
    Welke inspanning? Werd vooraan gehouden en niet zonder reden, gezien de valpartijen. Liet vervolgens bij de eerste gelegenheid lopen en finisht veilig in het wiel van Pogacar.
    04-07-2023 18:11
    Welke JV was het die tot diep in de laatste km in het tweede wiel reed. Dat was niet Laporte, die zat daarachter
    04-07-2023 18:12
    [quote]Wout had tegen Laporte moeten zeggen, doe jij maar, ik zit te ver.[/quote]

    En hoe doet hij dat juist als hij te ver van Laporte zit?
    04-07-2023 18:20
    Was z'n radio alweer kapot dan?
    04-07-2023 18:21
    Voor zichzelf, hij had geen zin om ergens in die voorbereiding zelf er bij te crashen
    04-07-2023 18:58
    @RV komt wat onzeker over dan, na de kritiek. Of zat De Cauwer in zijn oortje.

    Kortom, ben een beetje verrast. Hij hoefde na die etappe van zondag niks en nu brommert ie kansloos op kop. Dit lijkt me nou energie verspillen
04-07-2023 18:46
Vallen hoort gewoon bij wielrennen/sprinten, dit was gewoon een pechfinale waarbij veel mis ging! We zijn toch niet allemaal mietjes hier of wel?!
    04-07-2023 18:55
    Wat een gelul is dat zeg. Natuurlijk hoort vallen niet bij sprinten, en zéker niet links en rechts iedereen aan de kant kwakken omdat jij er door moet.
    Ja valpartijen kunnen voorkomen, maar dan ook maar vinden dat je iedereen "op hun kloten kan zetten" (dixit Jan Zomer) omdat dat er bij hoort...
    Onbeschaafd is het.
    04-07-2023 19:55
    Er gingen meerdere renners onderuit, maar dat verraste Lefevere niet. ,,Met zoveel sprinters bij elkaar is het onvermijdelijk dat er gevallen wordt.”

    Patje is het met me eens in ieder geval. Laten we ons aub niet zo aanstellen. Die gasten gaan met 60-80 per uur op de finish af, risico van het vak. Anders lekker wat anders gaan doen.
04-07-2023 17:52
Van der Poel baant zich al duwend een weg naar voren. Wat een renner
    04-07-2023 18:03
    Gaat wel (bijna) over het randje met hoe hij Girmay wegzet.
    04-07-2023 18:04
    Poah. Over het randje? Neigt naar kamikaze. Het is dat Girmay 'netjes' opzij gaat.

    En daarna steekt Philipsen ook nog keer lekker over de volle breedte van de weg naar rechts. Zo blijft het gekkenwerk.
    04-07-2023 18:09
    Wat mij betreft erover. Kwakt Girmay rücksichtslos aan de kant.
    04-07-2023 18:30
    Stel je voor dat Sagan op de plek reed van Girmay. Dan was VdP er niet langs gekomen, en anders in ieder geval Philipsen niet.
04-07-2023 18:05
De jury moet gewoon strenger straffen anders ga je dit gedrag er nooit uit krijgen. Ook moet er regelgeving worden verzonnen waarbij een fout van de leadout een terugzetting voor de sprinter betekent, want op deze manier loont het alleen naar voor renners als Van der Poel om de grens over te gaan
Overigens een mooie leadout van Jumbo, alleen zat Van Aert vandaag niet in het wiel. Vingegaard ook nog zijn werk gedaan op 2km van de streep.
    04-07-2023 18:07
    Ik denk niet dat Vingegaard daar voor een sprint lead-out zat (enkel Laporte)? Wist eerder hoe hectisch zo'n racecircuit kan worden en dacht ik ga er hier niet bij liggen.
    04-07-2023 18:13
    Dat dacht ik eerst ook maar hij blijft tot op een kilometer voorin en rijdt nog een gat dicht.
04-07-2023 18:06
Als hier MvdP niet terug gezet wordt is de jury wel heel inconsequent.
    04-07-2023 19:34
    Matje is inmiddels terug gezet.
04-07-2023 18:30
Kijk naar de aankomstfoto hierboven en je zie dat Philipsen gewoon naast de nadar fietst. Kijk dan nog eens naar je opname en stel vast dat hij honderd meter voor de aankomst zich minst zes meter van de nadar bevindt. Weer de kortste weg genomen ? Hij zal rechts nog wat volk verwacht hebben en hij kan het gewoon niet laten. En eigenlijk heeft hij het helemaal niet nodig, hij is snel genoeg.
04-07-2023 18:00
Mathieu moet daar weg. Moet alweer knechten, terwijl hij zo goed is dat hij zowel gisteren als vandaag gerust zelf kans had gemaakt op ritwinst. Zo goed in vorm en dan dit, zonde.
    04-07-2023 18:02
    Zelfde verhaal als de Belgen die roepen dat Van Aert weg moet bij Jumbo: Mathieu voelt zich goed bij de ploeg, wil dit doen voor Philipsen want krijgt er ook steun voor terug (Roubaix) en nog belangrijker, heeft al meermaals aangegeven liever niet te willen massasprinten, of Philipsen er nu was of niet.
    04-07-2023 18:07
    Je moet er even bij vermelden dat je sarcastisch bent.
    04-07-2023 18:08
    VDP kan hard sprinten, maar komt tekort om zo'n massasprints te winnen. Waarom zou hij geen superknecht willen spelen dan die dagen? Zeker voor een Philipsen die het heel veel afmaakt en dankbaar is.
    04-07-2023 18:11
    (WvAppels met MvdPeren vergelijken, je moet geen lead-outs van 250 m vergelijken met het etappe-lang voor een kopman knechten. Je wordt niet drie keer rond de top 20 in de Tour met een kort stukje knechten.
    Ze moeten beiden gewoon lekker zelf weten wat ze prettig vinden.
    04-07-2023 18:11
    Mooi hè, al die onbegrepen minnetjes.
    04-07-2023 18:13
    haha, grappig hoe men hier serieus op reageert.
    04-07-2023 18:16
    Goeie grap.
    04-07-2023 18:32
    Je kan je afvragen wie de minnetjes uitdeelt. Twee categorieën. Ff doordenken
    04-07-2023 18:45
    Zonde inderdaad… Iemand die zelf al zo vaak massasprints heeft gewonnen op het hoogste niveau, die nu de lead-out moet doen. Doodzonde.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine