Tour 2021: Voorbeschouwing etappe 9 van Cluses naar Tignes

zondag 4 juli 2021 om 13:00
Tour 2021: Voorbeschouwing etappe 9 van Cluses naar Tignes

foto: Cor Vos

Twee jaar nadat een modderstroom een aankomst in Tignes voorkwam doet de Tour de France een nieuwe poging om te finishen in het populaire skioord. De negende etappe is opnieuw een dag voor de klimgeiten van het peloton. Het bijna 145 kilometer lange parcours kent maar liefst vijf gecategoriseerde beklimmingen. WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

Voor de tweede dag op rij vertoeft de Tourkaravaan in de Alpen. De negende rit vormt het sluitstuk van de eerste week, want maandag mag het peloton van een welverdiende rustdag genieten. De etappe begint in Cluses, in het hart van een van de meest toeristische delen van Frankrijk. Van hieruit zit je in 35 minuten in Chamonix, in drie kwartier in Annecy en in veertig minuten in Genève. Ook ligt Les Gets op een steenworp afstand, bekend van de Wereldbeker mountainbiken.

Ook roept Cluses meerdere associaties met de Tour op. Vooral Piotr Ugrumov moet goede herinneringen aan het horlogestadje hebben. De Letse renner won hier in 1994 een etappe en omdat hij een dag later in Avoriaz ook de tijdrit achter zijn naam zette, steeg hij in de laatste week, in een paar dagen tijd, van de zesde plaats in het klassement naar het podium in Parijs.

Acht jaar later ging hier de achttiende Touretappe van start; na 176 kilometer zorgde een nog jonge Thor Hushovd in Bourg-en-Bresse voor het tweede Noorse Toursucces sinds Dag-Otto Lauritzen in 1987.

De eerste twintig kilometer door de vallei van de rivier de Arve is nog vlak, maar dan gaat het alsmaar op en af met in de eerste vijftig kilometer de Côte de Domancy (2,5 km aan 9,4%) van tweede categorie en de Col des Saisies (9,4 km aan 6,2%) van eerste categorie . Na een afdaling van twintig kilometer beginnen de renners aan de Col du Pré (12,6 km aan 7,7%), de eerste klim van buitencategorie van de Tour.

Vanuit Beaufort gaat de eerste vijf kilometer maximaal acht procent omhoog en de vijfde kilometer is zelfs vrijwel vlak. Dan begint pas het echte werk met een hellingsgraad van steeds rond de tien procent. Op de top zijn duizend hoogtemeters overbrugd.

Na de Col du Pré blijft de karavaan op hoogte en wordt via het stuwmeer van Roselend en de Col du Méraillet naar de voet van de Cormet de Roselend (5,7 km aan 6,5%) gereden. Daarna volgen de afdaling naar wintersportgebied Les Arcs en de slotklim de Montée de Tignes (21 km aan 5,6%), waar de finish ligt na 144,9 kilometer.

Ook in 2019 maakte het skidorp deel uit van het Tourparcours, maar toen zorgde een een aardverschuiving net voorbij Val d’Isère dat de etappe voortijdig werd gestaakt. Er lag zoveel modder op de route dat doorrijden onmogelijk was. Dit jaar keert het peloton terug voor de herkansing.

De klim naar Tignes in 21 kilometer lang aan een gemiddelde stijging van 5,6 procent. In de eerste elf kilometer loopt het wegdek maximaal 7,9 procent omhoog, waarna een afdaling en enkele vlakke kilometers volgen. Na veertien kilometer is het weer klimmen geblazen en loopt het even aan 9,1 procent op.

Daarna blijft de hellingsgraad tussen de zes à zeven procent met enkele kleine uitschieters naar beneden en naar boven. Als de renners eenmaal de top hebben bereikt, is het nog twee kilometer over vrijwel vlakke wegen naar de streep in Tignes-Le Val Claret.

De laatste keer dat de Tour de France in Tignes over de vloer kwam, was in 2007. Destijds won Michael Rasmussen de achtste rit over de Cormet de Roselend en de Montée de Hauteville. Het oude dorpje Tignes, dat al jaren op de bodem van het stuwmeer het Lac du Chevril ligt, lag drie keer op de route. De laatste keer was in 1949, tijdens de etappe van Briançon naar Aosta. In die etappe viel Fausto Coppi aan op de Col de l’Iseran en nam na een memorabele strijd het geel over van Gino Bartali.

Start: 13.00 uur
Finish: tussen 17.30 en 18.00 uur
Afstand: 144,9 kilometer


Favorieten

Met vijf gecategoriseerde beklimmingen in de Alpen en de eerste col van buitencategorie staat de renners een loodzware, veeleisende dag te wachten. De finish ligt in Tignes na een onregelmatige, 21 kilometer lange klim. Michael Rasmussen won in 2007 al eens een Touretappe in het skiresort, terwijl David Gaudu en Attila Valter hier in de Tour de l’Avenir zegevierden. Normaal gesproken is de winnaar een heel goede klimmer. De verwachting is dat de klassementsrenners zich vlak voor de eerste rustdag niet gaan inhouden.

Pogačar – foto: Cor Vos

Tadej Pogačar maakte van de etappe naar Le Grand-Bornand een onemanshow een waarom zou hij dat in de bergrit naar Tignes niet nog eens doen? De Sloveen zette zich al op polepositie voor de eindoverwinning door de individuele tijdrit met overmacht te winnen. Of de concurrentie nu Stefan Küng of Wout van Aert heette, niemand was opgewassen tegen zijn snelle tijd. Twee dagen later werd zijn ploeg UAE Emirates verrast door een grote kopgroep en moest het team een stevige jas uittrekken om het verschil binnen de perken te houden, maar op de Col de Romme stelde Pogačar zelf orde op zaken.

Primož Roglič was normaal gezien een belangrijke uitdager van Pogačar geweest, maar de Sloveense renner van Jumbo-Visma heeft inmiddels de handdoek geworpen. Daardoor is Jonas Vingegaard de belangrijkste optie voor de Nederlandse ploeg in de bergrit naar Tignes. De Deen werkte een uitstekende tijdrit af en was ook op weg naar Le Grand-Bornand weer bij de beteren.

INEOS Grenadiers begon met vier klassementsrenners aan de Tour de France, maar dat overtal heeft de ploeg nog niet echt kunnen uitbuiten. Richie Porte en Tao Geoghegan Hart verloren al vroeg in de ronde bovendien kostbare tijd, terwijl Geraint Thomas hard ten val kwam. Richard Carapaz probeerde in de slotfase van de heuveletappe Le Creusot al tijd terug te pakken op de concurrentie, al werd hij door oude ploeg Movistar in het pak gestoken. In de rit naar Le Grand-Bornand was de Ecuadoraan echter de laatste klassementsrenner die Pogačar kon volgen.

Carapaz – foto: Cor Vos

We houden ook maar beter rekening met David Gaudu. De Franse klimmer van Groupama-FDJ noemde in aanloop naar de Tour de Alpenetappe naar Tignes al bij de mooie dagen. Met de Col de Saisies, de Col du Pré en de Cormet de Roselend lijkt de rit veel op zijn gewonnen rit in de Tour de l’Avenir van 2016. Daarmee legde hij destijds de basis voor zijn eindzege.

Miguel Ángel López vormt samen met Enric Mas de frontlinie van Movistar. Mas was in de bergrit naar Le Grand-Bornand bij de beteren en won dit seizoen al een bergrit in de Ronde van Valencia. Ook was hij derde in de loodzware Mont Ventoux Dénivelé Challenge. López liep in de eerste week al fors wat averij op, maar kan daardoor wel wat meer vrijheid krijgen.

Hoe serieus we de klassementsambities van Julian Alaphilippe nog kunnen nemen, gaan we in de rit naar Tignes merken. De wereldkampioen temperde de verwachtingen, maar stond er na een week gewoon goed voor in het klassement. Alaphilippe heeft in het verleden wel vaker laten zien dat hij goed kan klimmen. In 2019 deed hij tot enkele dagen voor de rit naar Parijs mee om de eindzege. Uitgerekend in de geneutraliseerde etappe naar Tignes, de aankomst van zondag, raakte hij het geel kwijt aan Egan Bernal.

Gaudu – foto: Cor Vos

Ook Wilco Kelderman kunnen we wel weer van voren verwachten op weg naar Tignes. Pogačar was zaterdag weliswaar van buitencategorie, maar daarachter hield de Nederlandse kopman van BORA-hansgrohe stand tussen de andere klassementsrenners. Dat deed ook Alexey Lutsenko, die een goede vorm laat zien in de Tour. De laatste naam die we nog bij de favorieten willen noemen is Ben O’Connor. De Australiër staat al op minuten achterstand en kan in de rit naar Tignes daarvan mogelijk profiteren.

Wout van Aert knokte voor wat hij waard was in de etappe naar Le Grand-Bornand om de gele trui binnen te harken. De renner van Jumbo-Visma komt normaal tekort ten opzichte van de pure klimmers, maar kan op kracht ver komen in de bergen. Andere mannen om in de gaten te houden zijn Patrick Konrad, die een goede indruk achterliet in de heuvelrit naar Le Creusot, Vincenzo Nibali, Rigoberto Urán, Pierre Latour, Bauke Mollema, Jakob Fuglsang en Esteban Chaves.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Tadej Pogačar
*** Richard Carapaz, Jonas Vingegaard
** David Gaudu, Miguel Ángel López, Enric Mas
* Julian Alaphilippe, Wilco Kelderman, Alexey Lutsenko, Ben O’Connor

Tour 2021: Deelnemerslijst (WielerFlits)


Weer en TV

Zondag komen opnieuw talrijke buiten tot ontwikkeling, meldt Weeronline. Daarbij kan het soms flink plenzen en in de bergachtige gebieden is een klap onweer ook niet uitgesloten. Naast vijf pittige beklimmingen zorgt de regen dus voor een loodzware etappe. Aan de aankomst in Tignes is het niet warmer dan 10-13 graden en valt in totaal bijna 10 millimeter regen.

Sporza (Canvas, vanaf 13.30 uur op Eén) en Eurosport 1 zijn er vanaf de start om 13.00 uur live bij. NOS Sport (NPO 1) schakelt om 13.10 uur over naar de beelden van de koers. Ook is de rit rechtstreeks te zien via de Eurosport Player en GCN.

Tour du Vin:  etappe 9

WielerFlits-verslaggever Raymond Kerckhoffs volgt dit jaar voor de 32ste keer de Tour de France. In al die jaren bouwde hij in vele aspecten een grote liefde op voor Frankrijk. Zo kent hij talrijke mooie plekjes, adressen en regionale gerechten.Dit jaar brengt hij dan ook niet alleen voor wielerliefhebbers verslag van de Tour zelf, maar neemt hij ons aan de hand van toeristische tips, culinaire tips óf wijnen uit de regio langs de route 21 dagen mee op reis door Frankrijk.

Etappe 9: Cluses – Tignes

Dit artikel delen:

75 Reacties

jonkie28 3 juli 2021 om 19:04

Ik denk dat iedereen zo moe is dat ik geen grote vlucht morgen verwacht. Elk team heeft enorm met zijn krachten gesmeten vandaag.

riazor 3 juli 2021 om 19:07

Toch ook zo’n 90 man die gewoon op 35 minuten binnenrolden. Natuurlijk veel sprinters en mindere goden, maar neem aan dat we Herrada, Rolland, Bakelants enz morgen wel kunnen opschrijven voor de vlucht.

Spirit 3 juli 2021 om 19:07

Bahrein zal niet moe zijn.
Zeker dat er iemand van hun zal strijden om de winst

nickdt 3 juli 2021 om 20:52

Pogacar gaat gewoon vanaf kilometer 1 in de aanval en rijdt iedereen buiten tijd.

rennerske 3 juli 2021 om 19:10

Benieuwd naar de opties om Pogacar opnieuw te isoleren! ;)

S'mon 3 juli 2021 om 20:45

Enige manier is aanvallen vanaf het begin! ;)

Dikke vrouw 3 juli 2021 om 19:16

Nog veel team met lege handen. Ik voorspel wederom hard vanin de start! De uae hoeft ook bijna niet meer te controleren op een paar mannetjes na

Pathieu van der Moel 3 juli 2021 om 19:23

Dit lijkt mij op zeker een rit voor de vluchters. Groep van dik 25 man vertrekt, UAE hoeft alleen maar te zorgen dat er geen hele gevaarlijke mannen mee zitten en komen vervolgens op een minuut of 5 achter de koplopers binnen. Ik zeg: Hamilton wint morgen!

Bolle Maukema 3 juli 2021 om 20:24

Zou verrassend zijn als Hamilton wint morgen. Verstappen schijnt meer kans te maken lees ik net…

Pathieu van der Moel 3 juli 2021 om 22:44

Hahaha… Oostenrijk is toch niet zover van Tignes vandaan? ;)

koos1 3 juli 2021 om 19:44

Zal een strijd worden vanuit de start voor de juiste vluchtersgroep. UAE zal een vluchtersgroep die vergenoeg in het klassement staan (dus bijna iedereen buiten de top10) wel laten rijden. Grote kans dat de vluchters voor de overwinning mogen gaan en daarna Pogacar die op La Plagne de rest weer op achterstand gaat rijden.

stormjager 3 juli 2021 om 20:05

Harde beschuldiging, ik neem aan dat je bewijs hebt of ben je een leugenachtige

xistnc 3 juli 2021 om 20:12

Colbrelli morgen? Of eventueel Haller.

Bolle Maukema 3 juli 2021 om 20:25

Colbrelli toch niet?? Eerder Politt oid.

xistnc 3 juli 2021 om 20:27

Zit die ook bij Bahrein? Ja, dan kan dat ook.

rennerske 3 juli 2021 om 20:28

En waarom Fred Wright niet?

Man met de hamer 3 juli 2021 om 22:14

Mohoric voor zijn tweede.

Peet Gute 4 juli 2021 om 09:02

Of Cav voor zijn derde, is goed uitgerust na zijn busreis van gisteren

Pannenkoek 3 juli 2021 om 20:22

Doe maar aanvallen Kruijswijk

Turtlehead 3 juli 2021 om 20:40

Precies: Kruissie ftw!

Kuss en Van Aert bij Vignegaard blijven (en WvA ergens op de Roselant afzakken naar een busje).

Frits van Jumbo 3 juli 2021 om 21:27

Niet zwaar genoeg voor Kuss zeker? Waar was die vandaag nou ineens? Ik was m kwijt en heb er ook niet echt wat over gelezen..

Sammysosa 3 juli 2021 om 23:58

Waarom zou WvA ‘gratis’ zijn plekje in het AK opgeven @Turtlehead? Lijkt me een mooie kans om te kijken hoe de benen zijn, of hij zijn verlies kan beperken en een tweede ijzer in het vuur te behouden.

Staf V 4 juli 2021 om 10:18

Wedden dat WVA vandaag terug aanvalt ?
Zou Vingegaard niet beter voor WVA rijden ?
Wanneer gaat Kruijswijk de switch maken van schijn kopman naar volwaardig helper?Alhoewel WVA voor de gele trui reedt stond hij er alweer alleen voor, waar zaten ze de mannen van het superteam?

rennerske 3 juli 2021 om 20:23

Carapaz zal voor de derde dag op rij weer een dappere doch vergeefse poging doen om wat tijd op de concurrentie te pakken. Pogacar zal goedkeurend toezien en de rest wacht geduldig tot hij weer terugwappert.

Koers 3 juli 2021 om 20:24

Poels morgen mee, lekker puntjes rapen. Moest er vandaag op de laatste berg wel af, maar het gemak waarmee hij een aanval terugpakte wekt vertrouwen.

Lucas W 3 juli 2021 om 20:31

Ik denk toch wel dat morgen een vluchter wint. Pogacar zal zich denk ik toch wel enigszins koest houden om een beetje te kunnen herstellen van de enorme inspanning van vandaag. Misschien wat mannen die vandaag hebben laten lopen…

Rondje 25 3 juli 2021 om 20:43

Hangt gewoon af van wie er weg zijn in de kopgroep. Zit er iemand van binnen de tien minuten in de kopgroep (denk aan Bilbao, O’Connor, Henao, Quintana, bijv.) zal hij zich echt niet koest houden. Ook de weersomstandigheden kunnen een rol spelen.

rennerske 3 juli 2021 om 21:31

Pogacar die zich druk maakt over een Bilbao in de kopgroep. That ‘ll be the day

S. Morgenstern 3 juli 2021 om 21:33

Wat was het vandaag voor dag dan? Ik heb zelfs Pogacar gaatjes dicht zien rijden op momenten dat het totaal niet nodig was. Ze missen daar Peiper heel erg lijkt het.

rennerske 3 juli 2021 om 21:55

Kom op Morgenstern, ik heb je hoog zitten maar je denkt toch niet dat Pogacar zich morgen druk gaat maken over een Bilbao die eventueel een paar minuutjes pakt voordat ze aan de laatste klim beginnen. Hij kletst er in deze vorm op zo’n laatste klim minuten af.

S. Morgenstern 3 juli 2021 om 22:05

Ik kan me er weinig bij voorstellen inderdaad, maar vandaag deden ze ook genoeg dingen die totaal overbodig vond.

xistnc 3 juli 2021 om 22:06

Pogacar koerst nerveus, dus je weet maar nooit.

De Tour lijkt voorbij, maar ik denk dat er nog wat verrassingen op de plank liggen.

peterwinnen 3 juli 2021 om 20:42

Mollema, dunkt me

S'mon 3 juli 2021 om 20:44

Er wordt nu toch al lang achter elkaar gekoerst, dus ik vermoed dat velen geen zin meer gaan hebben om aan te vallen.
En ik kijk dan in het bijzonder naar Pogacar, ik denk dat die morgen zijn zwakste dag in de Tour gaat hebben. Die was al helemaal dood toen die over de finish komt, en ik denk dat zijn lange inspanning zal doorwegen bij hem. Al denk ik wel dat (zo als eerder al aangegeven) hij het geluk heeft dat de rest (o.a. Carapaz) ook diep zijn moeten gaan vandaag.

hnac 3 juli 2021 om 20:53

Pogacar heeft een enorm recapitulatie vermogen. Na een dag kapot is ie de volgende ochtend weer zo fit als het maar kan. Weinig renners die zo zijn. Alhoewel MvdP is er ook zo eentje.

pirazzi 3 juli 2021 om 21:11

Recuperatie.

Craig Vanderswag 3 juli 2021 om 21:28

Inderdaad, @hnac. Luttele meters na het overschrijden van de finishlijn is hij al in staat om een heldere samenvatting van de etappe te geven, waarbij hij fase na fase in detail beschrijft wie waar zat, wat er gebeurde en wat er door ieders gedachten ging.

Barry Batsbak 3 juli 2021 om 22:21

Genieten dit.

Peet Gute 4 juli 2021 om 09:08

ik vraag me af of jij ooit al een dode heb gezien, Pogi was wel moe, logisch toch, maar helemaal dood zou ik toch niet direct zeggen, zat al vrolijk te lachen en bekken te trekken op de rollen

Tinus1984 3 juli 2021 om 20:51

Morgen wordt het een primoz dag. Zoiezo een tjv dag. ze finishen op hun berg

Turtlehead 3 juli 2021 om 21:04

Roglic neemt tot de rustdag de bus, om te kijken of hij dan beter hersteld om in week 2/3 nog iets moois te presteren. Aldus Zeeman in interview vandaag.

Verweggistan 3 juli 2021 om 21:01

Morgen dan Gesbert

Michelangelo 3 juli 2021 om 21:05

Ik hoop dat Van Aert een ultieme poging gaat doen om geel te pakken. Zwart regenjasje aan en meesluipen in een hele grote kopgroep.

Ik kan me niet voorstellen dat Pogacar zich heel druk maakt over Van Aert voor het eindklassement. Het is vooral de vraag hoe graag hij in het geel wil blijven rijden. Het is een eer, levert geld op en is een motavatie voor het team, maar het is ook een energy-drain.

Hoe dan ook verwacht ik een relatief grote groep met renners die goed kunnen klimmen, maar kansloos zijn voor het klassement. Ik gok op iemand van Bahrein…

Peet Gute 4 juli 2021 om 09:10

zou terecht zijn voor Wout maar ik vrees voor hem dat Pogi nog maar al te goed Wout zijn beklimmingen van vorig jaar herinnert en bovendien nog een vrij lange tijdrit op de voorlaatste dag die beter op het lijf van Wout is uitgetekend.

Pietspeed 4 juli 2021 om 11:04

Dat is ook mijn idee. Van Aert is een topatleet met grote motor en herstelvermogen. Denk dat hij de kans op geel zich nu realiseert en dat het wellicht voor Pogacar goed uitkomt om geel even af te staan. Speerpunt ligt uiteindelijk in Pyreneeën. Vingegaard hoeft dan 'alleen' te volgen. Zou het Van Aert gunnen. Dat Pogacar gisteren zo'n dagklapper had, wil nog niet zeggen dat hij dat niveau continue heeft. Vorig jaar heeft hij tenslotte min of meer meegelift op TJV. Dat hij met de tijdrit uiteindelijk de Tour won, had hij waarschijnlijk ook niet verwacht.
Sterker nog… zou me niet verbazen als Van der Poel morgen afstapt nog even deze dag zijn stempel drukt op deze etappe. Bijvoorbeeld de tussensprint probeert te winnen en kijken hoe ver hij bij groen komt vandaag.

Marco 4 juli 2021 om 11:23

Volgens mij vergeten jullie dat Van Aert en Pogacar niet de enige renners zijn..

Alexey Lutsenko, Rigoberto Urán, Richard Carapaz, Wilco Kelderman, Enric Mas zijn allemaal renners die vandaag met 1 van de 3 aankomsten bergop deze Tour hun kans moeten grijpen om een 2e en 3e plaats te bemachtigen..

Pogacar kan dan gewoon in het wiel blijven omdat hij waarschijnlijk genoeg voorsprong heeft maar kan het geel dan niet aan van Aert geven..

De enige manier waarop van Aert hier geel zou kunnen pakken is wanneer ze hem vanaf de start 10 min voorsprong geven wat niemand zal durven gokken

Daarnaast zijn er vandaag 50 punten voor de bollen op te halen.. dat zal een klimmer dus willen doen dus die kan ook niet wachten op van Aert om hem geel te gunnen

Stel, wat onmogelijk is, dat de top van het klassement niet verandert vandaag dan zou jullie droom etappe 10 mss nog uitkomen

Ik weet zeker dat als Pogacar die trui nog kwijt kan aan een ongevaarlijk iemand dat hij dat niet zal laten maar Van Aert laten wegrijden met Carapaz is niet mogelijk

Michelangelo 4 juli 2021 om 11:39

@Marco,
Ik denk persoonlijk dat het klassement voor Van Aert in een grote ronde veel te hoog gegrepen is, op dit moment, met zijn huidige conditie, lichaamsbouw, trainingsplanning, overige doelen, concurrentie. Kortom: Wout in het geel in Parijs lijkt me volledig uitgesloten.
Ik vraag me af hoeveel zorgen Pogacar zich maakt mocht Van Aert in een groep met 15-20 andere avonturiers vertrekken. Types die op grote achterstand staan, voor de bollen gaan en voor de etappe zege, en niet voor een top 10 in het klassement. Zo'n groep heeft doorgaans geen behoefte om meer voorsprong te pakken dan nodig voor de etappezege, dat zag je ook in de etappe die Mohoric won. Daar had de groep makkelijk 10 minuten extra kunnen pakken als ze met z'n allen kop over kop hadden doorgereden.
Maar dan moet er niemand bij zitten van het type Carapaz Kelderman Uran….

Van Aert na vandaag in het geel met een minuut voorsprong: ik denk niet dat Pogacar daar nerveus van wordt. En zou zijn ploeg een hoop extra rust geven.

Overigens doe ik hier aan wensdenken, want ik acht de kans niet supergroot.

Marco 4 juli 2021 om 11:58

@Michelangelo Ik begrijp je verhaal en het zou heel goed kunnen wanneer alles een beetje gunstig samen valt..

Kijk als Van Aert met een groepje mee gaat zoals je schrijft, dan zal Pogacar dat groepje best 5 min gunnen om hun ding te doen maar geen 15-20 dus de medevluchters van Van Aert gaan al niet echt blij zijn waarschijnlijk.

Als dat groepje 5 min krijgt om hun ding te doen dan moet Wout het geluk hebben dat de mannen voor het AK zeggen, laten we vandaag maar eens ons gemak houden en gezellig naar de finish rijden, anders vrees ik dat die 5 min zo verdwenen zijn..

Ik denk dat Pogacar het hoopt.. Stel dat het gebeurt kan van Aert zomaar tot en met etappe 14 in het geel rijden waar Jumbo op dit moment blij mee is en Pogacar niet voor hoeft te werken

Michelangelo 4 juli 2021 om 12:06

@Marco,
wat voor mij een groot vraagteken is, is hoe graag Pogacar nu in het geel rijdt. Het is namelijk nog een heel jonge renner die nog weinig heeft gezien. Morgen wordt de tweede dag dat hij in het geel mag rondfietsen. Het is niet zoals Armstrong of Froome destijds, die al vele dagen in het geel hebben gereden en er niet om malen om een dagje geen geel te hebben, zolang het einddoel maar wordt gehaald.

Het is samen met de regenboogtrui de meest gewilde trui in het wielrennen, dus ik vraag me af hoe makkelijk zo’n jonge renner als Pogacar zal zeggen van “laat maar even aan een ander”.

Ik denk dat dat de kans van Wout op geel bepaalt, en niet enkel Wout zelf.

rennerske 4 juli 2021 om 12:18

Eens met Marco. Denk dat het lot van een Gele Wout niet in de handen van Pogacar ligt maar veel eerder in die van Uran, Lutsenko en co. Die laten concurrent v Aert echt niet zomaar minuten pakken.

Michelangelo 4 juli 2021 om 12:50

De enige die “makkelijk” het geel af kan pakken van Pogacar is Wout van Aert. De rest staat heel ver en is gewoon hier voor een klassement.

Als Pogacar gewoon vandaag het wiel van Van Aert viseert, dan is uitgesloten dat Van Aert geel pakt, en blijft dat vooralsnog iets op zijn verlanglijst.

Marco 4 juli 2021 om 13:09

Ik zei al, als Wout en Pogacar samen de koers kunnen bepalen dan heeft Wout vanavond het geel..

Wat ik en ik vermoed rennerske bedoelen, is dat wanneer Uran gaat Pogacar zal volgen en wanneer Uran Wout voorbij rijdt dan kan Pogacar daar ook niets meer aan doen. Dan zal Pogacar mss nog denken dat het handig was geweest als Wout en Jumbo het werk een week voor hem gedaan hadden maar hij kan moeilijk Uran laten wegrijden.

Ik durf er geld op zetten dat als Wout vanavond geen geel heeft dat het niet is omdat Pogacar hem niet liet gaan

zomaareens 3 juli 2021 om 21:08

Higuita bewust laten lopen vandaag?

xistnc 3 juli 2021 om 21:13

Doet die mee?

boehoe 3 juli 2021 om 21:18

Een paar mannen uit de top 20 moeten vroeg gaan. UAE al het werk op laten knappen, als ze gepakt zijn, anderen die weer gaan enz enz enz. Met z’n allen tegen Poga, anders wordt het niks deze tour.

Abdoe 3 juli 2021 om 22:07

Met één renner die er zo bovenuit steekt, eindigen bergritten bijna altijd in een winnende vlucht. Geen ploeg gaat zich opofferen om zich vervolgens naar de slachtbank te laten leiden. En UAE is zelf niet sterk genoeg om te controleren voor de ritzege. Alleen door bijv een overmoedig Movistar kunnen vluchters worden teruggepakt. Of door Pogi zelf, maar dan dreigt hij in de Yates Giro 2018-val te trappen.

Er zijn altijd wel genoeg renners te vinden voor een goeie vluchtgroep. Vandaag hebben bijv Alaflip, Porte en Lopez laten lopen, en zo zijn er nog wel een paar te vinden.

Dikke vrouw 3 juli 2021 om 22:07

Dat ze die bloed- en pisstalen maar heuuul lang bewaren

Anton van Valouwe 4 juli 2021 om 00:45

Maak je niet dik joh.

Jean Dumas 3 juli 2021 om 22:36

Iedereen in de vlucht of in de bus, behalve UAE.

Jean Dumas 4 juli 2021 om 08:27

Wel apart dat Pello Bilbao hier niet bij de favorieten gezet wordt.

Peet Gute 4 juli 2021 om 09:05

Kan best een vroege aanvaller zijn zolang er geen te gevaarlijke man voor het AK in zit. Pogacar zijn ploeg is niet zo erg sterk maar Pogi zal de zege niet laten liggen als het nodig is.

EricV 4 juli 2021 om 09:58

Poga is natuurlijk wel slim genoeg om hier niet te winnen. Anders krijgt hij franse pis over zich heen

Headlines

Materiaalzone

Populair