Tour 2021: Voorbeschouwing etappe 7 van Vierzon naar Le Creusot

vrijdag 2 juli 2021 om 08:00
Tour 2021: Voorbeschouwing etappe 7 van Vierzon naar Le Creusot

foto: Cor Vos

Het peloton gaat vrijdag op voor de langste etappe in de Tour de France in jaren. In de finale van de 249,1 (!) kilometer lange rit van Vierzon naar Le Creusot krijgen de renners een rits klimmetjes voor de wielen geschoven, waaronder de steile Signal d’Uchon. WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

Daags voor de Alpenetappes naar Le Grand-Bornand en Tignes staat de langste rit in 21 jaar in het routeboek. Tussen Vierzon en Le Creusot moet namelijk maar liefst 249,1 kilometer worden afgehaspeld. De laatste keer dat het Tourpeloton zo ver reed, was in 2000 in de rit van Belfort naar Troyes die door Erik Zabel werd gewonnen. Destijds had de organisatie een parcours van 254,5 kilometer uitgetekend.

Dat de etappe zo lang is, betekent niet dat de moeilijkheidsgraad naar beneden wordt bijgesteld; zo’n drieduizend hoogtemeters moeten worden overbrugd en in de laatste 25 kilometer krijgen de renners nog een steile klim voor de kiezen.

T’as voulu voir Vierzon et on a vu Vierzon, zong Jacques Brel in zijn hit Vesoul uit 1968. Het heeft echter tot dit jaar geduurd vooraleer de Tour Vierzon ziet, hoewel de stad nauw met de wielrennerij verbonden is. Zo eindigt sinds 1949 hier de klassieker Parijs-Chalette-Vierzon en verwelkomde de stad al Parijs-Nice en de Tour de l’Avenir. Maar terwijl de nabijgelegen steden Bourges en Saint-Amand-Montrond de Tour al wel over de vloer kregen, was de tweede grootste stad van de Cher nog nooit etappeplaats. Daar komt nu dus verandering in.

Vanuit Vierzon gaat de route door het Loiredal via Bourges, bekend van Parijs-Bourges, Nevers en de tussensprint in Saint-Benin-d’Azy na 115,4 kilometer naar de heuvelachtige Morvan. Door geologen wordt dat gebied ook wel als een verre uitloper van het Centraal Massief gezien – en dat is terug te zien aan het etappeprofiel. Waar de eerste koershelft over relatief vlakke wegen gaat, staat de renners hier het nodige klimwerk te wachten. Zo gaat de koers over de Côte de Château-Chinon (3,2 km aan 5,3%) en de Côte de Glux-en-Glenne (2,6 km aan 4,2%). Via Bibracte wordt vervolgens naar Autun afgedaald.

Daar gaat de weg weer omhoog, de Côte de la Croix de Libération (4,6 km aan 5,3%) op. Als de renners al 225,3 kilometer in de benen hebben, bereiken zij de voet van de Signal d’Uchon (5,7 km aan 5,7%). Dit steile bospaadje is voor het eerst in het parcours opgenomen en gaat de finale van deze etappe extra lastig maken, zo is de verwachting. In de eerste kilometer hangt de hellingsgraad net onder de vijf procent, daarna wordt het steiler maar het is kinderspel vergeleken bij het laatste deel van de klim.

Na zelfs een afdaling van een paar honderd meter schieten de percentages in de laatste twee kilometer plots de dubbele cijfers in met zelfs een strook tot 18%! Eenmaal boven op deze kuitenbijter is het nog achttien kilometer in dalende lijn naar de streep, dus aanvallers hebben hier zeker een kans van slagen. Overigens verdienen de eerste drie renners op de top acht, vijf en twee bonificatieseconden.

Na de Côte de la Gourloye (2,4 km aan 5,3%) en een lange dag in het zadel ligt de finish in het oude mijnstadje Le Creusot. In de laatste vijf kilometer moeten de renners toch nog even scherp zijn; met nog vier kilometer te gaan liggen een rotonde en een wegversmalling. En in de laatste twee kilometer maakt de route nog een scherpe bocht naar links. Vanaf dan is de laatste 1600 meter rechtuit naar de streep. Het is voor de derde keer dat Le Creusot de Tour ontvangt. In de veelbewogen editie van 1998 lag hier de streep na een tijdrit over ruim 50 kilometer, die vanuit Montceau les Mines was gestart.

Jan Ullrich klokte de snelste tijd en ging zo Bobby Julich nog voorbij in de strijd om de tweede plek in het klassement. Marco Pantani werd derde en werd een dag later als eindwinnaar gehuldigd. In 2006 keerde de Tour in Le Creusot terug voor opnieuw een tijdrit, ditmaal náár Montceau les Mines. Deze keer was de Oekraïner Sergiy Honchar van T-Mobile het snelst. De veelbesproken Floyd Landis nam dankzij zijn derde plaats het geel over van Óscar Pereiro. Een dag later werd de Amerikaan als eindwinnaar gehuldigd, maar we weten hoe dat is afgelopen.

Start: 11.00 uur
Finish: tussen 17.05 en 17.40 uur
Afstand: 249,1 kilometer


Favorieten

In de eerste dagen van de Tour ging het stevig op en af en waren de aankomsten op het lijf van de springveren geschreven. Daarna werd het wat vlakker en kregen ook de sprinters hun kansen. Op de zevende dag zijn de heuvels terug in het parcours en moeten liefst 3.000 hoogtemeters worden overwonnen. Tel daarbij op de lange afstand die moet worden overbrugd en deze etappe heeft het karakter van een klassieker. Het is een echte rit voor rasaanvallers en heuvelpuncheurs.

Van der Poel – foto: Cor Vos

Het etappeprofiel en de afstand passen heel goed bij de kwaliteiten van Mathieu van der Poel. De Nederlander behield woensdag knap het geel in de tijdrit en gaat ongetwijfeld proberen het tricot nog een dag langer te houden. Maar de kopman van Alpecin-Fenix kan ook de etappe winnen. Hij is sterk op steile hellingen, zo zagen we maar weer op de Mûr-de-Bretagne en eerder dit seizoen in Strade Bianche. En als de rit uitdraait op een sprint, is hij een van de snelste renners.

Ook Julian Alaphilippe kunnen we opschrijven voor de etappe naar Le Creusot. De Franse renner van Deceuninck-Quick-Step staat te boek als een explosieve puncheur, wat hij op de aankomst in Landerneau nog maar eens liet zien. Bovendien kan hij op de steile hellingen vlak voor de finish proberen nog wat tijd te pakken in aanloop naar de eerste bergetappes in de Alpen. Juju is een rasaanvaller die zich nooit inhoudt. Als hij aanvalt, kunnen weinigen hem maar volgen.

Primož Roglič was hard gevallen in de derde etappe, maar liet in de individuele tijdrit naar Laval al zien dat hij goed herstelt – of als geen ander door de pijn heen kan bijten. Dankzij zijn goede rit tegen de klok is hij weer terug in de strijd om het geel. De korte, steile klimmetjes als de Signal d’Uchon liggen Roglič wel, al kunnen we ons ook voorstellen dat hij nog wat pijlen op zak houdt voor de eerste bergetappes door de Alpen.

Roglič – foto: Cor Vos

Eventueel heeft Jumbo-Visma Jonas Vingegaard nog achter de hand. De Deense renner reed woensdag een geweldige tijdrit die hem de derde plaats in de daguitslag opleverde. Daardoor is hij na Wout van Aert, ook een kanshebber in deze rit, de beste renner van Jumbo-Visma in het algemeen klassement. Vingegaard kan door zijn hoge klassering nog een belangrijke rol gaan spelen in het ploegspel van het Nederlandse team.

Sonny Colbrelli verkeert misschien wel in de vorm van zijn leven. De nieuwe Italiaanse kampioen staat bekend als een veelzijdige sprinter die ook goed omhoog kan rijden. Als hij in de heuvelzone aan het eind kan overleven, is hij een belangrijke gegadigde voor de dagzege. Hetzelfde geldt voor Michael Matthews. Voor beide renners is het ook een mogelijkheid om mee te springen in de ontsnapping en zo op jacht te gaan naar de overwinning.

Natuurlijk kunnen we in het lijstje kanshebbers ook niet om de naam van Tadej Pogačar heen. De Sloveense renner van UAE Emirates won eerder dit seizoen nog Luik-Bastenaken-Luik en laat de finale van de zevende etappe nu net wat weghebben van de Waalse klassieker. Dat Pogačar in hoogvorm verkeert, konden we zien in de individuele tijdrit naar Laval – al was hij ook in de eerste twee etappes al op de afspraak.

Pogačar – foto: Cor Vos

Richard Carapaz reed woensdag een onopvallende tijdrit, maar wist in de eerste dagen van de Tour de France aardig uit de problemen te blijven. De winnaar van de Ronde van Zwitserland kan de heuveltjes die de renners krijgen voorgeschoteld op weg naar Le Creusot goed verteren en bovendien beschikt hij over de punch die nodig is om te winnen. Ook Magnus Cort is een naam om in de gaten te houden. De Deen was woensdag knap twaalfde in de tijdrit.

Na een moeizaam seizoen heeft Christophe Laporte de weg omhoog weer helemaal gevonden. Na een jaar droogte won hij al een etappe in de Ster van Bessèges en het Circuit de Wallonie. Daarnaast stapelde hij de ereplaatsen op in onder meer Parijs-Nice, Dwars door Vlaanderen en de Ronde van Zwitserland. Op de eerste dagen van de Tour kwam hij er niet aan te pas, maar daarna liet hij zien dat het met zijn vorm wel goed zit.

Een van de renners die tot op heden een sterke indruk maakt in de Tour, is Alexey Lutsenko. Na een goede start van de ronde bevestigde de Kazachse renner van Astana-Premier Tech in de 27,2 kilometer lange tijdrit naar Laval, waar hij tiende werd. Daarmee rukte hij op naar de top-5 in het algemeen klassement. Een Lutsenko in vorm heeft zeker de kwaliteiten om de rit naar Le Creusot naar zijn hand te zetten.

Alaphilippe – foto: Cor Vos

Andere renners om vrijdag rekening mee te houden zijn onder meer Kasper Asgreen (Deceuninck-Quick-Step), David Gaudu (Groupama-FDJ), Sergio Higuita (EF Education-First), Søren Kragh Andersen (DSM), Matej Mohorič (Bahrain-Victorious), Jakob Fuglsang en zijn ploeggenoten bij Astana-Premier Tech en Pierre Latour (TotalEnergies).

Favorieten volgens WielerFlits
**** Mathieu van der Poel
*** Julian Alaphilippe, Primož Roglič
** Sonny Colbrelli, Michael Matthews, Wout van Aert
* Tadej Pogačar, Richard Carapaz, Magnus Cort, Alexey Lutsenko

Tour 2021: Deelnemerslijst (WielerFlits)


Weer en TV

Tijdens de zevende etappe naar Le Creusot kan het kwik oplopen naar een zomerse 25 graden, meldt Weeronline. De wegen zullen er waarschijnlijk droog bij liggen in de lastige finale.

De zevende etappe van de 108e Tour de France is vrijdag van bij de start rechtstreeks te volgen via Eurosport 2, de Eurosport Player en GCN. Vanaf 12.15 uur is de koers ook te zien op Canvas en later op Eén. Vanaf 12.20 uur zendt ook NOS Sport de wedstrijd uit op NPO 1 en later op NPO 2. WielerFlits komt natuurlijk ook weer met een eigen liveblog.

Tour du Vin: etappe 7
WielerFlits-verslaggever Raymond Kerckhoffs volgt dit jaar voor de 32ste keer de Tour de France. In al die jaren bouwde hij in vele aspecten een grote liefde op voor Frankrijk. Zo kent hij talrijke mooie plekjes, adressen en regionale gerechten.Dit jaar brengt hij dan ook niet alleen voor wielerliefhebbers verslag van de Tour zelf, maar neemt hij ons aan de hand van toeristische tips, culinaire tips óf wijnen uit de regio langs de route 21 dagen mee op reis door Frankrijk.Etappe 7: Vierzon – Le Creusot

Dit artikel delen:

62 Reacties

Renaissance 1 juli 2021 om 19:04

Deze is voor Matje.

TheTimmy 1 juli 2021 om 19:05

D’n Wout!

Landeirovic 1 juli 2021 om 19:11

Nergens lees ik de naam Aranburu toch ook echt een rit voor hem!

Rondje 25 1 juli 2021 om 20:02

En Woods, Fraile, Hirschi, Valverde, Herrada. Toch wel renners die allemaal op afstand staan en mogelijkheden hebben om in een groep aan te komen.

molovin 1 juli 2021 om 19:21

Ik denk dat MVDP hier nog een keer all out gaat, voor mij ook de topfavoriet. Ik ben heel benieuwd naar hoe Roglic zich gaat houden, wellicht is de voorbeschouwing hierboven een tikkeltje te optimistisch wat dat betreft.

Yskoud 1 juli 2021 om 19:30

Dit is veel te zwaar voor de sprinters. Dit is voor de vluchters of de LBL-mannen

Pathieu van der Moel 1 juli 2021 om 19:35

Colbrelli en Matthews moeten dit toch aankunnen?

Rsw85 1 juli 2021 om 23:32

Ja dat dacht ik ook. De sagan’ van deze wereld moeten ze op die steile stukken weg kunnen rijden

Franco Ballerini 1 juli 2021 om 19:34

Kan een prachtige etappe worden. Ik zit om 11:00 voor de buis, met mijn Playerertje waarmee ik gelukkig die vreselijke Traksel kan inwisselen voor commentaar in welke taal dan ook. En onmiddellijk overschakelen naar Sporza wanneer ze on air zijn uiteraard.

ploppy 2 juli 2021 om 03:16

Hier idem, Traksel is een betwetertje en NPO nogal kinderachtig commentaar. Interessante etappe in elk geval.

Wheely 1 juli 2021 om 19:36

Zou Idefix zijn trui nog een dagje kunnen en mogen verdedigen?

josi 1 juli 2021 om 19:56

Een gehavende Roglic die drie sterren krijgt, terwijl Pogacar er maar eentje krijgt, ik begrijp niet waarop dat gebaseerd is. Het hoofddoel van Roglic zal toch vooral zijn om geen verder tijdsverlies op te lopen, lijkt me. Op zich een prima parkoers voor Van der Poel en Alaphilippe. De vraag is alleen of hun ploegen in zo’n lange rit de controle kunnen houden. Het zou me niet echt verbazen als hier een vluchtgroep om de zege gaat strijden en de klassementstoppers hun kruit droog houden voor het weekend.

Pietspeed 1 juli 2021 om 23:57

2 scenario's. Uit de gezegende kopgroep wint de sterkste die geen gevaar voor geel of AK renners is. En daarachter strijd om geel en of AK renners.
Of, als het bij elkaar blijft gaan AK renners wellicht Pogacar aanvallen. Van der Poel gaat, als hiervoor gezegd, misschien all out, al dan niet samen met Van Aert (om Pogacar onder druk te zetten) Wint MVDP met voorsprong verdedigt hij nog het geel in de Alpenrit(ten). Na Zaterdag zou dat al een sensatie zijn, en licht/aanknopingspuntje voor eventueel podium in toekomst. Kan dan ook na rustdag uitstappen.

FDJ 2 juli 2021 om 09:00

Gok dat deze voorbeschouwing grotendeels al eerder deze week, en dus voor de valpartij, is opgesteld. Vandaar de Roglic sterren nog. Merk dat wel vaker in de sterverdeling.

S'mon 2 juli 2021 om 09:23

Ik weet niet waarom Roglic 3 sterren krijgt, maar ik vind het wel vrij logisch dat Pogacar er maar 1 krijgt. Pogacar zal nog niet in het geel willen komen, en gaat dus vooral volgen denk ik.

Wheely 1 juli 2021 om 20:10

Laatste 1500 meter lopen ook nog veraderlijk vals plat omhoog, na 250 km dit is voor de bikkels. Ik zeg Mollema kom uit je kot.

Bassie55k 1 juli 2021 om 20:13

Schelling vanuit de vlucht

Verweggistan 1 juli 2021 om 20:15

Is wel een rit voor een mooie groep vluchters, ik denk dan aan mannen als Van Avermaet, KraghAndersen, Skujins, Asgreen, Politt, De Gendt, Rickaert en Zimmermann bijvoorbeeld.

Frits van Jumbo 1 juli 2021 om 20:34

Ik verwacht dat eigenlijk ook ja. Maar goed we zullen zien

Wheely 1 juli 2021 om 20:46

Leuk groepje maar ik denk niet dat dit gezelschap zomaar weg mag, op van Avermaet na dan misschien met nog een medevluchter, Kluge ofzo.

Steven_E 1 juli 2021 om 23:45

@verweggistan: Ze snappen de grap niet

Stevo1 2 juli 2021 om 07:58

@Steven_E: Jij snapt Wheely’s grap blijkbaar niet?

Wheely 2 juli 2021 om 09:26

Des te leuker Stevo1 :)

Rondje 25 1 juli 2021 om 20:18

Ik denk dat het voor Matthews, Aranburu en Colbrelli te zwaar is op de één na laatste col van 2e categorie. Een strook van bijna 18% wordt hen teveel. Daarna is het nog maar 10 km met nog een klim van gemiddelde 5%.
Dit gaat voor Alaphillipe, Van der Poel, Van Aert, Valverde, Gaudu, Woods en de klassements renners worden. Hopelijk komen Kelderman en Mollema ook goed mee.
Buiten de genoemde namen gaat dit voor de overige punchers te zwaar worden vrees ik.

Een vluchtersgroep geloof ik niet in, omdat dit een uitgelezen kans is voor Van der Poel maar als leider van het klassement zal hij niet teveel ruimte krijgen. Omdat Merlier en Philipsen na deze rit alleen maar op tijd binnen hoeven te komen en een rustdag daarna hebben zullen zij de vlucht geen zegen geven van 7 á 8 minuten en voor Van der Poel gaan rijden met het team.

TeamTrek 1 juli 2021 om 21:06

Zeker niet te zwaar voor Aranburu, Colbrelli, Matthews etc. Kijk is naar de Dauphine en de uitslagen van etappe 1 en 2 dan weet je genoeg.

Alpecin en Dqs zullen echt niet 250km willen controleren.

NCyclingfan 1 juli 2021 om 21:14

Dauphiné was geen 250k, het lijkt meer op een soort LBL, dus idd Woods, Valverde, Gaudu en natuurlijk de G drie

TeamTrek 1 juli 2021 om 21:19

LBL is 4500hm, de etappe van morgen 3000hm. De klassieke mannen kunnen de afstand allemaal aan.

Jean Dumas 1 juli 2021 om 21:19

In de Dauphiné etappe 1 en 2 lukte het de ploeg van Colbrelli niet om de vluchter(s) terug te halen.

Rondje 25 1 juli 2021 om 21:46

Natuurlijk kunnen ze de afstand aan, maar na 240 km is een klim van 5 km met percentage op het eind van 18 % echt teveel voor Matthews, Colbrelli, Aranburu, als toppers als Van der Poel, Alaphillipe, Van Aert, Pocagar,Woods, Roglic, Carapaz, flink aan de boom schudden. Want daar ga ik dan natuurlijk wel vanuit.

Mirra 1 juli 2021 om 20:50

Ik zeg Latour.

japio 1 juli 2021 om 21:04

Het zou mij niet verbazen als MVDP zelf mee probeert te gaan in de ontsnapping. En UAE zal dat ook wel prima vinden. Als hij 5 minuten weg zou lopen, is er voor hen nog steeds geen probleem.

evelineroos 1 juli 2021 om 21:11

Dit wordt de grote VDP-show morgen.

Jean Dumas 1 juli 2021 om 21:12

Dit is een rit zoals die van Hirschi in Sarran vorig jaar. Daar komen een aantal factoren bij, zoals de lengte en het feit dat de Alpen eraan komen. Klassieke renners zijn in het voordeel tov Colbrelli’s en de klassementsploegen zullen niet al te veel uithalen.
Van Aert zei dat hij niet zeker was van een vluchtersrit omdat Bora met Sagan kans ziet de sprinters eraf te rijden. Kan natuurlijk, maar deze finale is sowieso te zwaar voor de sprinters.

Merlinappa 1 juli 2021 om 21:13

Hopen op Schelling in de ontsnapping voor de bollen!

ProfrondeZevenbergen 1 juli 2021 om 21:24

“Het etappeprofiel en de afstand passen heel goed bij de kwaliteiten van Mathieu van der Poel.”

Dat van de afstand snap ik niet zo goed. Van der Poel is toch helemaal niet gewend aan een dergelijke lengte?

Pathieu van der Moel 1 juli 2021 om 21:42

Lijkt me inderdaad ook niet per definitie positief voor hem. Maar heeft oa in Vlaanderen en ander klassiekerwerk vaak genoeg laten zien dat hij het wel aankan!

Koers 1 juli 2021 om 22:13

Was al eens 5e (in dezelfde tijd) in San Remo (+-300km), 4e in Gent, 4e/1e/2e in Vlaanderen, 1e in Amstel, 6e in Luik. Kortom, geen enkel probleem.

Jean Dumas 2 juli 2021 om 01:47

Ik denk dat we mogen verwachten dat VDP het geel verdedigt, als dat nodig mocht zijn, en als Flip gaat is het spel op de wagen.

STEPH 1 juli 2021 om 22:04

Ballerini optie voor morgen? Roglic geen kans verwacht ik!

jocrot 1 juli 2021 om 22:08

Met het weekend in het zicht verwacht ik dat de klassements mannen met hun ploeg rustig aan doen. Voor sprinters valt er weinig te halen. De rit is te lang voor een ronde van 3 weken om je kapot te rijden om deze rit te winnen met grote kans dat je jezelf dan komend weekend tegenkomt. Daarom denk ik niet dat vdp en flip er voor gaan.
Een vluchtgroep gaat het halen met een minuut of 7 daarachter nog een kleine strijd om behoud van geel en kleine tijdwinst.
Benoot, schelling, van moer, Clark, schar en skuijns kunnen zomaar winnen. Elisonde, herrada, mollema, van der sande, gaudu, cosnefroy, van avermaet en peters mee in de vlucht.

Ab Normaal 1 juli 2021 om 22:41

Gaudu echt niet. Dat meen je niet serieus neem ik aan.

jocrot 1 juli 2021 om 22:59

Gaudu staat inderdaad nog te kort. Tevens iets te weinig klim voor hem. Op grotere achterstand had ie er best bij kunnen zitten.

Hangtieniedanstaatie 1 juli 2021 om 23:07

Mollema gaat ook niet mee mogen.

Tony 1 juli 2021 om 22:08

250 km vind ik eigenlijk niet meer van deze tijd. Voor mezelf ook minder leuk om naar te kijken. Bij ritten van 160 km zie je meer strijd en is ook leuker om naar te kijken. Ik vind de Vuelta met kortere ritten ook mooi om naar te kijken en vaak spannender.

Barry Batsbak 1 juli 2021 om 22:56

Als Van der Poel, Schelling en Van Moer nou eens de handen ineen slaan en er een monsterontsnapping van maken. Dat lijkt me wel wat.

Romāns Vainšteins 1 juli 2021 om 23:00

Ik vind zo’n 250er er juist helemaal super, graag elke ronde 2 van die dingen want ook lange etappes overleven hoort er bij. Zeker als de dagen ervoor een chrono en simpel sprint ritje waren.

Hangtieniedanstaatie 1 juli 2021 om 23:08

+1 Romans!

Dikke vrouw 1 juli 2021 om 23:11

Het wordt een lange dag voor de buis, maar ik ben er klaar voor

Pole Pole 1 juli 2021 om 23:17

haha Dikke vrouw

Je hebt genoeg proviant ingeslagen meen ik.

Steven_E 1 juli 2021 om 23:46

Cattaneo

Headlines

Materiaalzone

Populair